even jullie opinie

ik hou me meestal bezig met vliegtuigen maar ,omdat ik rechtover een grote staats vijver woon. wil ik wel eens een speedboot rompje bouwen of aanschaffen.

daarom jullie raad gevraagd als leek in deze wereld;

ik zal eens opsommen wat ik hier liggen heb, dan kunnen jullie mms zeggen wat te gebruiken en welke grootte van romp ik naar moet zoeken

zender ;spectrum 2,4gh met ontvanger, Dx3
5lipo's ;11,1v 2200mah 30c
verschillende soorten servo's ,allen MG (kleine ,grote)
motor;turnigy B36-30-10 3200kv Inrunner
Spec.
Kv: 3200rpm/v
Power: 310W
Turns: 10
Resistance: 48
Idle Current: 3.8
Esc: 35
Battery Config: 2-4S
Length: 35mm
Width: 36mm
Shaft: 5mm
Weight: 120g

ook nog nwe 3,5cc automotor met pijp en trekstarter
en tankjes van 150ml tot 500ml

maar persoonlijk ,denk ik dat een ele.motor beter is voor op een staats vijver,?

ik ben benieuwd naar jullie raad......

Hey,

daar kun je best een leuk bootje mee maken, ik heb zelf een 68cm lang rompje met een 3600kv erin op 9,6 volt. dat gaat lekker vooruit (ong 60km/u).

ik zou als ik jou was voor een staatsvijver inderdaad electro nemen. ik zou ook rond de 60-70 cm nemen als rompje, daar die motor in gooien, 3s lipo erop en je kan van mij aannemen als je een goede romp hebt dat dat lekker vooruit wil.

je kunt kiezen tussen een epoxy romp kopen en die verder opbouwen of een houtbouw rompje maken, beide is leuk om te doen. het ligt er ook een beetje aan of je handig bent met dat soort dingen en of je er het geduld voor hebt (nou lijkt mij dat je bij vliegen ook een hoop een hoop geduld en discipline nodig hebt)

je moet in ieder geval niet denken dat het goedkoper is om hout te bouwen want als je achteraf kijkt zul je even veel kwijt zijn als het kopen van een epoxyromp. (dat is meestal zo, als je alles al hebt (lijm klemmen gereedschap enzv) dan kan het wel goedkoper uitvallen)

het is dus een persoonlijke keuze.

Groetjes,

Jelmer

bedankt voor de vlugge respons ,

1 waar kan ik plannen verkrijgen voor mijn speed rompje van 60-70cm ???

balsa en triplex,glasvezel en epoxie +klemmen heb ik toch in voorraad

2 kunnen jullie mij mms ook vertellen waar en welke hardware ik moet aanschaffen voor de romp en mijn motor (hoeveel amp-regelaar ook)???

Hey,

dan staat dat in ieder geval vast.

Tekeningen zijn er zat te vinden, er was ook een site voor maar die kan ik zo snel nu eventjes niet vinden. ik heb zelf geen ervaring met houtbouw, er zijn wel zat andere forumleden die je kunnen helpen een tekeningen. je zult eerst moeten overwegen wat je wilt gaan bouwen, een catamaran, mono, rigger, hydro enzv. elke boot heeft een totaal ander vaargedrag en ook ander water nodig.

catamaran: vlak water nodig.
mono: loopt goed op vlak water en ruig water. nu zijn er met andere "vlakwaterboten" wel grotere snelheden te halen op vlak water.
rigger: heeft echt spiegelglad water nodig, kan over het algemeen de hoogste snelheid mee gehaalt worden.
hydo: heeft ook vlak water nodig.

je zult dus goed moeten kijken wat jij leuk vindt en wat je tot je beschikking hebt.

verder is het eerst handig om te kijken wat voor boot het gaat worden en daarna pas de hardware te kiezen.

verder zou ik ook nog eventjes reacties afwachten van andere forumleden over de lengte, ik heb zelf weinig ervaring hiermee en ik heb een schatting gedaan aan de hand van mijn boot, er zijn andere forumleden die meer ervaring hebben met dit soort dingen.

Groetjes,

Jelmer

PS: als je niet weet wat al die type boten inhouden moet je maar eventjes googlen, kun je het zekerweten vinden.

hallo,

Heb je hier al eens gekeken? Index of /boottekeningen
hier staan verschillende bouwtekeningen van boten, en je kunt ze dan verschalen naar de lengte die je nodig hebt.

Welke lengte je het beste kan nemen voor de spullen die je hebt durf ik niks over te zeggen.

Succes.

Met een turnigy B36-30-10 3200kv Inrunner zou ik geen mono bootje van van 60 a 70 cm willen aandrijven , de motor komt power te kort omdat deze een te korte rotor heeft. Wel zou kunnen een riggertje van 50cm maar das wel heel beperkt varen.

Ik zou voor een andere motor kiezen een 380 type brushless van minimaal 56mm lang met een toeren van +/-3000p/v op 3s lipo met een regelaar van minimaal 70amp.

Michiel

Hey,

ik heb nu eventjes opgezocht wat voor motor het is en ik zou inderdaad niet voor een rompje gaan van 60-70 cm, ik dacht dat dit een 380 type was. ik zou dan inderdaad een andere motor bestellen bij hobbycity.

ik zelf heb deze in mijn gozilla van 68 cm liggen(is een mono): Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $29.90)

en dat loopt zo: cfwdJF9jAUE[/media] - Gozilla xxl world edition brushless 3600KV 1e run
letmaar niet op mijn vaargedrag want dat is nog veel te "ik gooi het roer om en kijk wel waar hij uitkomt"

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
het is dus de wiesel geworden, lengte ; 65cm
ik heb vandaag reeds de spanten gezaagd en opgeschuurd....
triplex 2,5 mm heb ik er voor gebruikt .

maar , kan ik het roer en de schroef "achteraan de boot" brengen???
of moet dit volgens de tekening onderaan de romp?

verder nog; mijn ele motor zal daar te licht voor zijn zekers??

als dit zo is, ga ik er de 3,5cc motor in bouwen,zou dit kunnen?
dan moet ik enkel de hardware aanschaffen,en scheelt me toch een ferme duit

graag jullie mening

Laatst bewerkt:
omdat ik zo goed opschiet (romp is bijna beplankt)
heb ik voor de 3,5cc motor gekozen '(ook motorschot voor een ele motor is aanwezig )
morgen eens foto nemen....

ik zal alles maar doen volgens het plan , dus roer onderaan de romp ,alsook de schroef.(ik had ze liever achteraan gezien)

welke prop ,as moet ik bestellen???
+roer???

ik zou alles willen bestellen bij 2brothersrc namelijk

Laatst bewerkt:
ik las in je eerdere berichten dat je ook aan nitro auto motor zat te denken,zou het niet doen een auto motor gaat het niet trekken tegen over een nitro motor die gemaakt is voor boten een boten motor werkt heel anders dan een nitro motor van een auto je zit met het koppel vermogen van het motortje

ja da versta ik,...

maar als ik een motor en regelaar van 80amps moet aanschaffen, heb ik eens zitten rekenen en gaan m'n lipo's ook niet goed zijn.
namelijk; 3s 2200 x 30c max = 66amps max + korte vaartijden

maw, kan ik niks doen met het materiaal dat ik liggen heb.

voor m'n eerste boot moet het nu ook geen "bom" zijn
daarom ga ik in de romp van 65cm een 3,5cc motor installeren en zien waar ik kom

welke schroef +as moet ik bestellen voor de motor
en welk roer aub

hallo
daarstraks nog gepost

91candy.jpg

voor 92 euro zonder hardware
142 met motor en heel de mikmak er bij
n07_2ecophoenix.jpg

iets duurder maar zeker heeeeeeeel veel fun
Gundert - Modell Boot Spaß - Rennboote - Elektrorennboote
X30outrigger.jpg

wel aan denken dat een rigger als hij omslaat NIET meer terug recht komt en je hem moet gaan halen
keuze in boten genoeg
van antiek tot rigger
groetjes raf

Laatst bewerkt:
Back