Even lachen met ze allen ;-)

Een paar dagen geleden heb ik m'n Walkera Ufly mogen ontvangen. Leuk ding hoor, gelijk 2 extra accu's er bij... nu nog de lucht in...

Nu heb ik geen enkele ervaring met het vliegen van heli's. Wel heb ik een aantal van die mini coaxiale heli's en daar kan ik prima mee rond vliegen dus ik dacht, het word tijd voor wat groters en moeilijkers. Een Ufly it is dus.

Vandaag lekker een grasveldje opgezocht tussen de huizen, niet al te veel wind en hup, gas geven! Hmmmz, nu begrijp ik ook waarom ik vaak in filmpjes zie dat mensen een plank ofzo gebruiken om op te stijgen, ik was dus aardig aan het grasmaaien met de Ufly. ooops. Maargoed, toch maar doorgaan, en ja hoor, de heli gaat de lucht in.... en 3 seconden later de eerste crash. Jeetje wat is dat moeilijk zeg. Met een beetje wind en een niet afgestelde heli vliegen zonder enkele ervaring... nou ja, nog maar eens proberen, damn, die heli trekt al bij het opspinnen vaak naar links, niet om de as maar echt direct omslaan dus. Dat gebeurde al een paar keer, en op gegeven moment kreeg ik'em weer in de lucht en pats, 3 seconden later weer een crash. Die paddle aan de flybar weer recht gezet en weer de lucht in en jawel weer een crash hahaha. Nu was de motor los geschoten en ik had geen gereedschap mee genomen dus was het einde oefening.

Dus een ervaring rijker en een ilussie minder... hahaha Gelukkig geen schade opgelopen na 3 echte crashes en 6 keer omvallen tijdens opspinnen. Zodra er wat minder wind is probeer ik het opnieuw.. de aanhouder wint!

Windstil, heli launchpad, simmen...niet voor niets ;)
Maar applaus dat u net als ik gewoon begint en met ervaring mee groeit :D
Volgende keer alles filmen, bij het nakijken van de beelden leer je er nog eens zo veel van, kost niks extra :D Post het ook hier, lachen we mischien met z'n allen ;)
Jakko

Ik heb er helemaal niet aan gedacht om de camera mee te nemen vandaag, doen we de volgende keer... lol

Maar jeetje wat viel me dat tegen zeg, had toch wel gehoopt de heli enigsinds in bedwang te kunnen houden maar ik had totaal geen controle... ben benieuwd als het me lukt voordat er serieuze reparies uitgevoerd moeten worden.

Hier precies hetzelfde verhaal, al heel wat accus leeg gevlogen met een Lama V4 in de huiskamer, en het gevoel het aardig onder de knie te hebben, dus een Honey Bee FP V2 aangeschaft.

Vorige week donderdag voor het eerst geprobeerd buiten op een grasveld, maar inderdaad, dat valt niet mee. Als je bij de Lama de stick los laat gaat ie vanzelf weer recht hangen, bij de FP is dat wel even wat anders, die blijft gaan. Uiteindelijk een paar stukjes gevlogen en hem telkens weer redelijk (zonder schade) aan de grond kunnen krijgen, en gestopt omdat ik toeschouwers kreeg.

Ga nu maar weer vanaf het begin beginnen, dus op de grond een beetje hooveren e.d. met een trainingskruis eronder.
Bert.

Zoooo irritant idd. Als er toeschouwers komen kap ik er ook mee :D
Vooral als je aant oefenen bent :mad:

Haha ik had gelukkig geen toeschouwers, enkel m'n vriendin stond me uit te lachen ;)

Ik had het idee dat het ground effect meer problemen zou geven, zo was het met die kleine heli's wel, een stukje verder de lucht in gaat het makkelijker. Met dat idee ging ik dus met de Ufly vliegen, hup direct een stuk de lucht in, dacht dat het zo gemakkelijker zou zijn.... maar helaas dus.

Nou ja, ik zal de volgende keer wat voorzichtiger zijn... denk wel een goed idee ja! Verder even kijken als ik een launchpad kan fabriceren en niet vergeten de camera mee nemen. ;)

Vanavond nogmaals geprobeerd. Met sate-prikkers heb ik een trainigskruis gemaakt. Een paar planken dienden als launchpad. De wind was nog wel een beetje aanwezig en ik bakte er weer niets van...

Nu heb ik m'n vriendin wel laten filmen, in totaal 15 minuten. Ik heb de 'highlights' er uit gehaalt en er een 3 min filmpje van gemaakt. De eerste minuut is het echte gestuntel, daarna krijg ik het al voor elkaar om de heli in de lucht te krijgen en zowaar soms een paar seconden in de lucht te houden.

Schade van de dag... ahhh valt mee... 1 bevestigings punt van de stabilizer afgebroken en 1 tail stut is los geraakt, gelukkig enkel schroefje kwijt.... niet slecht toch na 30 kleine en grote crashes ;)

Als iemand tips of opmerkingen heeft... laat het horen want ik snap er nog weinig van ;)

schade:

4619371887_57a98b0857_b.jpg

filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te zien. Maar is je staart wel goed getrimd? Die lijkt een eigen leven te hebben en steeds naar links te willen.

Ach, zo leer je de tail in, side in en nose in hover tergelijkertijd.:mrgreen:

Probeer eerst die staart eens stabiel te krijgen, zo maak je het erg moeilijk voor jezelf.

Hmm, ik ken de heli niet maar je tail staat ABSOLUUT niet goed! Zorg eerst dat die goed staat en ga dan verder. En zorg er daarna voor dat je tegen de heckrotor naar je toe houd en zodra de heli wil draaien direct stoppen.

"Nose in " vliegen is een van de moeilijkste positie om te vliegen en zorg er vaak ook voor dat de heli recht op je af komt en loopt dan ook de kans dat je hem voor je kop krijgt!

Verder is het een weg van vallen en opstaan en ........geduld!!!

Super john

Dank voor je commentaar... ;)

Hoe ga ik dat aanpakken dan?

Moet ik de rudder trimmen? (links/rechts linker stick) zeg ik dat goed?

En de Gyro? Moeilijk te zeggen natuurlijk maar moet ik daar eerst afblijven of.... ? En in welke volgorde ga ik te werk?

alvast bedankt! ;)

Ik zou inderdaad eerst rudder trimmen, en pas als dat niet werkt aan je gyro komen.
Maar staat er geen afstel-procedure in de handleiding?

ik zou stoppen met in het gras trainen met die brei naalden eronder ;p
Ga dan op asfalt staan. en probeer op de grond (ik zou die brei naalden eronder houden)
je staart in bedwang te houden, en dan te hooveren over de grond.
als dat goed gaat kan je een halve meter de lucht in en dan hoveren.

Zo heb ik het gedaan, dat gras heeft mij geld gekost, hij bleef er in hangen.
Kan nu ff niet vliegen, omdat mijn hand in het gips zit anders had ik eventueel een voorbeeld filmpje kunnen maken.

veel suc7 met oefenen. :D

aha - bedankt voor de tips mensen :-D

Op de straat zal het wel gemakkelijk gaan maar dan moet ik echt oppassen want als ik zulke crashes maak zoals op het filmpje.... :(

Je moet ook niet crashen!

Dat klinkt natuurlijk heel makkelijk maar zo moet je wel gaan denken.
Voordat je ook maar enigzins dreigt de controle te gaan verliezen moet je de heli al neerzetten.

Een kleine fp heli is dan wel wat crashbestendiger als een cp maar als je zo vaak crasht gaat hij gegarandeerd kapot.
Probeer het eens op een gladde ondergrond met een onderstel wat een beetje kan glijden. Die sateprikkers lijken me niks, investeer in een echt trainingsonderstel, waarschijnlijk goedkoper als de onderdelen die je op de huidige manier gaat slopen.

Het hoveren leer je niet door meteen omhoog te knallen en dan kijken hoelang je het volhoud, maar door de heli heel langzaam op te toeren tot hij zo licht is dat hij wil gaan verplaatsen. Dan de heli op zijn plaats houden.
Heel voorzichtig steeds iets hoger, maar als je hem dreigt kwijt te raken meteen weer terug op de grond.

Voor een toeschouwer ziet dat grondhoppen er saai uit maar het is de beste manier om te leren met een heli die heel blijft.

Wat mij opvalt aan het filmpje zijn al 3 dingen. (mooie heli trouwens)

De heli zelf is super stabiel, daar ligt het dus niet aan (vergeleken met de voorganger, hm04)
Je staart trekt naar links, dus de trim iets verzetten naar links (je moet altijd kijken naar de voorkant, dat is de richting)

Verder staat er wel heel veel wind voor een eerste vluchtje. Je hoort de wind in de microfoon blazen, maar je ziet het ook aan de bomen en struiken. Ik schat toch al gauw op een 3-4.

Met het afstellen van de heli, moet je hem dus juist niet zo hoog laten vliegen. Geef eerst eens rustig gas, laat hem langzaam op toeren komen, maar hou het trainings kruis op de grond. Nu heb je tijd om de staart goed af te stellen. Daarna kun je hem makkelijker besturen in de lucht.

Zoals ik al schreef: hij ziet er stabiel uit, dus aan de heli ligt het niet;)

succes !! en blijf oefenen (en filmen)

Aaahh geweldig... bedankt voor het commentaar!

Ik zal morgen even pingpong balletjes kopen zodat de sateprikkers niet overal achter blijven haken... dan moet het wel lukken lijkt me... lekker schaatsen over de straat ;)

De tips hebben goed gehoplen mannen! :D

Net 3 accu's leeg 'gevlogen' en het gaat zo stukken beter. Een paar keer kon ik al meer als 10 seconden hooveren dus dat gaat al de goede kant op. Helaas heb ik niet alles gefilmd maar ik heb wel een klein filmpje samengesteld om een idee te geven van m'n huidige 'vliegkunsten'.

Het trimmen gaat al wat beter al hoewel ik soms wat in de war raak door de wind, dan weet ik even niet als het aan de heli ligt of dat'ie gewoon door de wind word meegenomen.

Een van m'n lipo's is trouwens een beetje rot gloof ik. Na een minuutje hield de lipo het al voor gezien, toen ik net ging meten was 1 cel 3.2v en de ander 3.9v dus dat kan niet goed zijn. Maar eens kijken wat'ie doet na een nieuwe laadcycle.

Schade van vandaag.. ehhm, gloof niets. Wel heb ik een paar keer het de hekrotor ergens tegenaan gezeten zodat je de tandwieltjes lekker over elkaar hoorde ratelen dus dat zal binnenkort wel een keer vervangen moeten worden maar zolang die het nog doet gaan we door ;)

Hier een paar foto's en het beloofde filmpje :cool:

4629435120_4f834c0d2d_b.jpg

Dit krijg je als je op de straat oefend ;)
4629435364_2e9f16086d_b.jpg

En even met de kap op showen:
4628835115_1a4c4d7847_b.jpg

4628834339_a60ac3fe5e_b.jpg

4629436076_1dd91c1064_b.jpg

En weer even lachen ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi RCdaan,
Leuk filmpje, komt me bekend voor ;) , zo ben ik ook begonnen.
Ik weet niet of het werkt maar ik had de pingpong balletjes wat meer uit het midden gezet, als je dat namelijk doet kan je ook beter naar links en rechts hooveren zonder dat je heli eventueel om klapt, omdat die prikkers ergens achter blijven hangen. Het heeft bij mij de schade beperkt.

verder ziet het er goed uit gaat de goede kant op.

Back