de Buitenbeplanking
Je zou het plaatsen van de 8 stuks rompbeplanking eerst theoretisch kunnen benaderen.
Als ik alle 8 rompbeplanking afzonderlijk meet en optel dan kom ik op 83 mm.
Nu meet ik met een touwtje over vlonder de afstand tussen de kiel tot 2 mm voor de hulplijst 20-A dan kom ik op 76 mm, dit verschil 83mm min 76mm >>>> 7mm.
Deze 7 mm deel ik door 7 overlappingen (8 planken = 7 overlappingen) dan kom ik op een
overlapping van 1 mm tussen iedere rompplank.
En
“da’s nie veul”
Iedere afzonderlijke plank is op de 3D-computer monitor getekend en vanuit dit 3-D programma via een projectie programma op de Ware-Lengte (WL) in het platte vlak getekend, dit betekend dat er theoretisch niets aan de plank veranderd of bijgeschaafd behoeft te worden. Nadeel is echter wel dat iedere plank op zijn eigen plaats en op bak of stuurboord zijde moet liggen.
De hieronder beschreven Exercitie is absoluut noodzakelijk om ieder plank zijn eigen plaats en richting te geven.
Bij het plaatsen van de rompbeplanking wordt eerst de beide planken (de kortste) die tegen de kiel aan liggen er op gelijmd. Daarna worden ALLE planken “dryfit” met knopspelden op de spanten geplaatst, om de “overlap” en de juiste plaats te kunnen bepalen.
Alle 7 + 7 planken komen dus uit de 2 Laser platen, worden op de hulpmal gepast en gemarkeerd, daarna worden ze allemaal weer van de spanten gehaald om daarna per paar 1 voor 1 gelijmd te worden.
Je kunt je misschien wel voorstellen dat als je de planken niet markeert, de 14 planken op de tafel komen liggen en je niet meer weet: wat en waar en wat is de volgorde en ook wat is nu de lijmkant van iedere afzonderlijke plank.
Ik heb er toen 4,5 jaar geleden er een kleine week over gedaan, maar misschien kost het met onderstaande aanwijzingen je maar 1 uurtje.
Dus voordat je verder gaat leg je de klaarblijkelijk beide gelijke Laser gesneden romp beplankingplaten voor je neer en bestudeer je deze, maar
laat alle planken er eerst in zitten !!!! (nb. let vooral op de buiging van de uiteinden van de kortste plank).
Leg nu beide sets platen boven op elkaar op
exact de zelfde manier, let hierbij op het Charge nummer in mijn geval 2090, linksboven staat.(dit kan natuurlijk mogelijk ook een ander nummer zijn ??)
Natuurlijk zijn beide platen gelijk omdat het voor de Fabrikant goedkoper is om twee gelijke platen te maken voor zowel Stuurboord als voor Bakboord.
De Fabrikant laat gewoon de modelbouwer uitzoeken wat nu binnenkant dus lijmkant, op de 2x2 mm spant, van de plaat is en welke plaat voor bakboord of stuurboord moet zijn dus wat komt aan boegzijde en wat aan de achtersteven kant, dus hier kan het goed fout gaan. Plak nu even over de uiteinden van de platen een kort stukje cellotape.
Je kunt jezelf controleren door de beide platen rechtop op de tafel te zetten met de kortste rompplank naar beneden, je kunt nu door de Lasers snede door beide platen heen kijken. (nb. let vooral op de buiging van de uiteinden van de kortste plank).
Nu druk je voorzichtig de beide uiteinden van beide rechtopstaande platen een 5 cm naar elkaar toe en zorgt dat de beide platen naar buiten buigen.(voorste naar je toe en de achterst van je af). Je kunt nu met een beetje voorstelling vermogen de rompplanken voorstellen hoe ze dadelijk over de spanten moet gaan lopen.
Voor de duidelijkheid heb ik dit even nagebootst met uiteraard lege platen (planken zitten al op mijn sloep)
Leg nu de beide platen weer vlak op de tafel, en schrijf met een zacht potlood op de bovenste plaat op iedere plank,“BUITEN” en zijn nummer, begin onderaan met 23 en naar boven toe tot 30
Draai de platen om en doe dit ook aan deze kant, echter voeg hier achter het planknummer de letter A toe, dus 23A t/m 30A.
Wat nu nog rest is te bepalen wat de boegzijde en achterstevenkant van iedere plank is.
Haal hiervoor ALLEEN de kielplank met nummer 23 uit de plaat en leg deze tegen de kiel aan(met de zojuist geschreven tekst zichtbaar naar buiten) en bekijk nu hoe de kromming van de plank 23, de uiteinden “loopt” tegen de boeg en achtersteven aan, probeer dit ook even aan de andere kant van de kiel.
Je zult zien, doordat de boeg en achtersteven ieder hun eigen kromming hebben, en dat plank 23 maar aan 1 zijde van de kiel met de kromming van de uiteinden van de plank het meest overeenkomt.
Zet nu
op de Hulpmal met een zacht potlood een pijl, net boven hulplijst- 20A op de dubbele boeg of achtersteven deel (10+11 en 12+13) van je hulpmal en zet daar ook nog even het getal 23. (scroll even terug naar # 10 Foto 4 en 5)
Zet nu op hetzelfde dubbele deel,maar dan aan de ander zijde, ook een pijl in de zelfde richting maar zet hier even 23A bij.
Leg nu de plank terug op de plaats waar hij vandaan kwam en teken op ieder plank erboven ook een pijl in de zelfde richting. Je voorkomt hiermee dat het straks 1 grote puzzel wordt.
Je kunt nu beginnen om alle planken te plaatsen en begint met kielplank 23, kijkt naar de kenmerken en lijmt deze op de juiste plaats tegen de kiel aan, doe dit ook voor plank 23-A.
Vervolgens plaats je
“DRYFIT” alle andere planken om de overlap (uitgaan van1 mm ??) en de juiste plaats bij boeg en achtersteven te kunnen bepalen.
Gebruik knopspelden om de planken tijdelijk te kunnen fixeren op de MAL hulpspanten (echte spanten 2x2 mm zijn te teer en gaan splijten.
Omdat de romp planken 0,8 mm dik zijn gaat het buigen gemakkelijk zonder hem nat te maken of voor te moeten buigen met de plank-buiger. (mag natuurlijk wel).
Liggen uiteindelijk tijdelijk alle planken op de juiste plaats,
(draai vooral ieder keer de sloep even in zijn normale positie met de kiel naar beneden (geeft toch even een andere normalere kijk op de zaak) haal dan alle planken weer van je mal.
Maar voordat je dit doet zet even een potloodstreep over alle planken heen van 23 tot 30 en ook aan de andere zijde, dit is dadelijk als je ze gaat lijmen een goed referentiepunt om mee te beginnen in de langs richting.
Zet ook even een potlood streep onder iedere plank op de spanten, dit is straks gemakkelijk voor de uitlijning van de planken tijdens het lijmen (een potlood streep boven de plank op de onderliggende plank mag natuurlijk ook).
Je kunt nu per paar, te beginnen met 24 en 24A, ieder plank definitief op zijn eigen spanten vast lijmen.
Na het drogen de beide zijden licht schuren, neem daarna de spijkertjes weg van deel 14-15 en 16-17 in verband met het lossen van de mal en voeg deel 31 en 32 (boeg en achtersteven kiel) toe,laat deze gelijklopen met de kiel 18.
Haal tenslotte de spijkertjes weg van de kiel (18) en haal nu voorzichtig de
MAL incl. de hulplijst 20-A uit je sloep.
(!!!! mocht je besloten hebben om de eigen 2 x 2 mm spanten tijdelijk vast te lijmen aan hulplijst 20-A, deze natuurlijk ook eerst doorzagen!!!!).
wordt vervolgd, A3
nb. na deze bijdrage gaat het lijntje verder op pagina 2