Even voorstellen en eerste ervaring delen met Blade MCPX

Hey, Ik ben Wouter uit Gent; ik heb me enkele weken terug laten verleiden tot de aanschaf van een Blade MCPX - RTF zonder enige voorgaande ervaring met rc Heli's.

Op basis van m'n talrijke crashes, herstellingen en feedback achteraf van enkele ervaringsdeskundigen blijkt dat dit niet de ideale beginnersheli is vanwege het nerveuze gedrag wat weinig fouten vergeeft.

Ik vermoe dat er velen dezelfde fases hebben doorgemaakt of nog gaan doormaken dus wou ik even m'n ervaringen posten:

Leren vliegen:
- achteraf gezien moest ik die heli aan de grond laten tot ik al een beetje kon vliegen met de SIM; welke ik een week later heb aangeschaft wegens levertermijn wisselstuken...
- de SIM: FMS simulator met zo'n dummy zender via USB op Windows 7 32b (E-SKY: slechts ~30 Euro voor alles).
- momenteel kan ik tail-in en zijdelings hoveren in de woonkamer (toch zo'n 20-tal vluchten voor elke positie nodig gehad); buiten wat heen en weer vliegen was verassend eenvoudig nadat ik zo kon hoveren.
- nu oefen ik op nose-in hoveren
- manier van oefenen (binnenshuis): op gladde ondergrond wat heen en weer schuiven en geleidelijk meer lift geven. De training gear van blade is handig maar snel kapot (center breekt)

Technisch:
- meest benodigde spares best meteen kopen: staart-geheel, rotothead-links, blades, landingsgestel(len), staartvinnen, feathering shaft
- als je kan solderen en een dremel(OID) hebt: je kan besparen door de tail-boom(~0,5 Euro) te vervangen met standaard carbonstaaf 2mm ipv telkens het volledige staartstuk(16 Euro) te kopen. Ik gebruik nu een volle staaf met de draden voor de tail-roter eromheen gewikkeld omdat de holle nogal snel breken.
- Het tandwiel van de hoofd-as schuift meestal naar beneden na een crash, indien je dit niet terug duwt kan je op den duur geen lift meer verkrijgen. Er mag géén speling op die main-shaft zitten en het tandwiel 'klinkt' in positie als je er redelijk wat kracht op zet.
- Ik vind dat de fast-flying blades stabieler hoveren
- die fast-flying blades verliezen soms hun gewichtjes na een crash (bijna niet zichtbaar) waardoor de heli als een gek begint te schudden.
- er wordt soms geklaagd over schudden van de MCPX, bij mij was dit te wijten een een niet perfect rechte feathering-shaft (door crash...)
- Na een crash springt er meestal wel een rotorhead-link los; deze vind je meestal niet meer terug. Door de linkjes met elkaar te verbinden met dunne ijzerdraad of tandzijde kan je deze er simpelweg terug op klikken na een crash.
- ikzelf haal m'n wisselstukken bij 'modelbouw Baillien', deze hebben bijna alles op stock.

Tot hier m'n eerste ervaringen met de MCPX, ermee leren vliegen is een echte uitdaging voor een beginner als ik maar ik vind het een geweldig ding.

Ik heb dit NIET meegemaakt...
hoveren ging binnen 10 minuten............

maar wat is precies de bedoeling van deze thread ?!

Dag ExtremeBB, mijn bedoeling was zoals de titel aangaf ervaring over met deze heli te delen en hopelijk tips te ontvangen.
Aangezien ik nieuw ben op dit forum heb ik maar meteen van wal gestoken en m'n eigen prille ervaring gepost.

Dag ExtremeBB, mijn bedoeling was zoals de titel aangaf ervaring over met deze heli te delen en hopelijk tips te ontvangen.
Aangezien ik nieuw ben op dit forum heb ik maar meteen van wal gestoken en m'n eigen prille ervaring gepost.

Hallo Wouter, welkom in de heli wereld.

Sommige mensen zijn nu eenmaal extreem snel of hebben extreem veel micro heli's en dus extreem veel ervaring met deze klein monstertjes;)

Denk dat als je gerichte vragen hebt deze hier best wel kunt stellen. Om eerlijk te zijn denk ik dat zeker voor iemand met 0 ervaring de Mcpx misschien wat te zenuwachtig is en dat je hierdoor misschien wat vaker crasht als normaal. Als SIM zou ik toch wel op zijn minst Phoenix aanraden (misschien wel icm met een Spektrum zender of JR, als je tenminste wilt blijven vliegen met DSM x heli's).

Verder is het gewoon veel geduld opbrengen met vliegen in het echt en veel oefenen op de SIM. Dan kan het crashen erg meevallen.

Je kan er eventueel ook een FP heli naastzetten die zijn doorgaans wat rustiger en heel wat "crash"vriendelijker voor een beginner. Doorgaans vergeeft een Heli (wat voor 1 dan ook )geen foutjes en is zeker in het begin de fout marge 0 als je niet wilt crashen.

Nog maals welkom op het forum en in de heli wereld.

Gr,
Dave

Excuus was een beetje bot van mij , had beter geweest als ik je gewoon had verwelkomt :oops:
dus bij deze maat welkom :cool:

ik pas me eerste post ook FFies aan...
en ga straks verder in op de vragen en mijn ervaringen met de mCPX !

Plus dat ik het helemaal eens ben met mijn maat dcb103 :D

Hier een link naar de mCPX thread daar heb je zeker al wat aan TLS
blade-mcp-x-eflite-goes-flybarless-79

Met vriendelijke groet Ray(mond)...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zelf drie weken geleden begonnen met deze heli. Hiervoor had ik totaal geen ervaring met heli's.

Dit ding is echt supersterk. Hooguit een linkje kwijt of een blad vervangen. Op tijd de hold knop indrukken als je het niet meer weet. ;)

Back