Hey, Ik ben Wouter uit Gent; ik heb me enkele weken terug laten verleiden tot de aanschaf van een Blade MCPX - RTF zonder enige voorgaande ervaring met rc Heli's.
Op basis van m'n talrijke crashes, herstellingen en feedback achteraf van enkele ervaringsdeskundigen blijkt dat dit niet de ideale beginnersheli is vanwege het nerveuze gedrag wat weinig fouten vergeeft.
Ik vermoe dat er velen dezelfde fases hebben doorgemaakt of nog gaan doormaken dus wou ik even m'n ervaringen posten:
Leren vliegen:
- achteraf gezien moest ik die heli aan de grond laten tot ik al een beetje kon vliegen met de SIM; welke ik een week later heb aangeschaft wegens levertermijn wisselstuken...
- de SIM: FMS simulator met zo'n dummy zender via USB op Windows 7 32b (E-SKY: slechts ~30 Euro voor alles).
- momenteel kan ik tail-in en zijdelings hoveren in de woonkamer (toch zo'n 20-tal vluchten voor elke positie nodig gehad); buiten wat heen en weer vliegen was verassend eenvoudig nadat ik zo kon hoveren.
- nu oefen ik op nose-in hoveren
- manier van oefenen (binnenshuis): op gladde ondergrond wat heen en weer schuiven en geleidelijk meer lift geven. De training gear van blade is handig maar snel kapot (center breekt)
Technisch:
- meest benodigde spares best meteen kopen: staart-geheel, rotothead-links, blades, landingsgestel(len), staartvinnen, feathering shaft
- als je kan solderen en een dremel(OID) hebt: je kan besparen door de tail-boom(~0,5 Euro) te vervangen met standaard carbonstaaf 2mm ipv telkens het volledige staartstuk(16 Euro) te kopen. Ik gebruik nu een volle staaf met de draden voor de tail-roter eromheen gewikkeld omdat de holle nogal snel breken.
- Het tandwiel van de hoofd-as schuift meestal naar beneden na een crash, indien je dit niet terug duwt kan je op den duur geen lift meer verkrijgen. Er mag géén speling op die main-shaft zitten en het tandwiel 'klinkt' in positie als je er redelijk wat kracht op zet.
- Ik vind dat de fast-flying blades stabieler hoveren
- die fast-flying blades verliezen soms hun gewichtjes na een crash (bijna niet zichtbaar) waardoor de heli als een gek begint te schudden.
- er wordt soms geklaagd over schudden van de MCPX, bij mij was dit te wijten een een niet perfect rechte feathering-shaft (door crash...)
- Na een crash springt er meestal wel een rotorhead-link los; deze vind je meestal niet meer terug. Door de linkjes met elkaar te verbinden met dunne ijzerdraad of tandzijde kan je deze er simpelweg terug op klikken na een crash.
- ikzelf haal m'n wisselstukken bij 'modelbouw Baillien', deze hebben bijna alles op stock.
Tot hier m'n eerste ervaringen met de MCPX, ermee leren vliegen is een echte uitdaging voor een beginner als ik maar ik vind het een geweldig ding.
Op basis van m'n talrijke crashes, herstellingen en feedback achteraf van enkele ervaringsdeskundigen blijkt dat dit niet de ideale beginnersheli is vanwege het nerveuze gedrag wat weinig fouten vergeeft.
Ik vermoe dat er velen dezelfde fases hebben doorgemaakt of nog gaan doormaken dus wou ik even m'n ervaringen posten:
Leren vliegen:
- achteraf gezien moest ik die heli aan de grond laten tot ik al een beetje kon vliegen met de SIM; welke ik een week later heb aangeschaft wegens levertermijn wisselstuken...
- de SIM: FMS simulator met zo'n dummy zender via USB op Windows 7 32b (E-SKY: slechts ~30 Euro voor alles).
- momenteel kan ik tail-in en zijdelings hoveren in de woonkamer (toch zo'n 20-tal vluchten voor elke positie nodig gehad); buiten wat heen en weer vliegen was verassend eenvoudig nadat ik zo kon hoveren.
- nu oefen ik op nose-in hoveren
- manier van oefenen (binnenshuis): op gladde ondergrond wat heen en weer schuiven en geleidelijk meer lift geven. De training gear van blade is handig maar snel kapot (center breekt)
Technisch:
- meest benodigde spares best meteen kopen: staart-geheel, rotothead-links, blades, landingsgestel(len), staartvinnen, feathering shaft
- als je kan solderen en een dremel(OID) hebt: je kan besparen door de tail-boom(~0,5 Euro) te vervangen met standaard carbonstaaf 2mm ipv telkens het volledige staartstuk(16 Euro) te kopen. Ik gebruik nu een volle staaf met de draden voor de tail-roter eromheen gewikkeld omdat de holle nogal snel breken.
- Het tandwiel van de hoofd-as schuift meestal naar beneden na een crash, indien je dit niet terug duwt kan je op den duur geen lift meer verkrijgen. Er mag géén speling op die main-shaft zitten en het tandwiel 'klinkt' in positie als je er redelijk wat kracht op zet.
- Ik vind dat de fast-flying blades stabieler hoveren
- die fast-flying blades verliezen soms hun gewichtjes na een crash (bijna niet zichtbaar) waardoor de heli als een gek begint te schudden.
- er wordt soms geklaagd over schudden van de MCPX, bij mij was dit te wijten een een niet perfect rechte feathering-shaft (door crash...)
- Na een crash springt er meestal wel een rotorhead-link los; deze vind je meestal niet meer terug. Door de linkjes met elkaar te verbinden met dunne ijzerdraad of tandzijde kan je deze er simpelweg terug op klikken na een crash.
- ikzelf haal m'n wisselstukken bij 'modelbouw Baillien', deze hebben bijna alles op stock.
Tot hier m'n eerste ervaringen met de MCPX, ermee leren vliegen is een echte uitdaging voor een beginner als ik maar ik vind het een geweldig ding.