even voorstellen + tips aub

• Topicstarter Topicstarter sandmann
  • Startdatum Startdatum
ik stop me ontvanger altijd in een balon hoe dicht de boot ook is.

het kan altijd gebeuren dat je tape iets loslaat door een klap
een boutje die iets los zit en lostrilt.
of een koelslang iets lekt of los raakt.
het kan altijd gebeuren hoe verzekert alles ook vast zit.
en ik zie niet graag 1 van mijn boten terwaarde van 700euro of meer door een drupel water de kant in boren of een uitgevikte regellaar hebben door een druppel water

hier wat foto's van mijn kantelkamer in me mono 1
bluebird-remus1.jpg

IMG_0034.jpg

de 2 voorste gaatjes aan de zijkant zitten 2 mm bij het schot vandaan zodat 100% al het lucht er uit ken.
zelfs als je accu's los zijn gebroken draait ie netjes om.
ook is het goed om bij de step een gaatje/sleufje te maken ..
dan kan het water er nog sneller uit.

greetz jaimy

dat ben ik indd vergeten, doe ik morgen wel,
bedankt vd tip,
nog een geluk dat ik de boot nog maar half
geverfd heb, hierbij enkele pics van de "werken"

ps , wat is de step ???

megadragster3022-800.jpg

megadragster3019-800.jpg

megadragster3017-800.jpg

greetz

bluebirdremus1jz1.jpg

hier heb ik nog gaatjes zitten dat is bij mij al weer aangepast naar een sleuf omdat het snel en makelijk water laat weglopen.

jah okey maar de plannen van graupner klopen vaak niet zoals de wedstrijd vaarder's het hebben zitten..

maar inderdaad wat solex(gerwin) zegt .. 90 graden gelijk houden met het loopvlak

even een grove tekening dat je een idee heb hoe de turnfin moet staan
transomxb3.jpg

ik hoor toch vaak dat hij recht naar beneden moet staan
als je hem onder een hoek van 90 graaden zet kan het een als een hoogte roer gaan werken
als je wel een naar en wetstrijd ga moers of zo zie je niet anders als recht naar beneden
bij een branstof boot is het weer anders daar zetten ze hem wel onder een hoek van 90graaden
stel anders de vraag eens op een duits forum

ik probeer zo eerst wel eens zoals hij nu staat...
zal nog wel één en ander moeten veranderd worden
in de loop vd tijd....
alvast bedankt voor de tips....:-)

Waar ik een beetje iebelig van wordt is de flexkoppeling(?) tussen je motor en de as.
De afstand tussen de motor en de schroefaskoker lijkt gevaarlijk groot, als daar wat misgaat, slaat die koppeling een gat in je romp...
Is de schroefaskoker ook ondersteund op dat punt?

Een 700 motor heeft een behoorlijk koppel en bij andere boten (MD II en andere waar dit spul in gemonteerd is) gebeurt het regelmatig, dat de flexas loswerkt in de verlijming.

Wees er attent op bij de eerste vaart.

De turning fin staat op al onze wedstrijdboten onder de fameuze 90° t.o.v. het vlak.

Nu zijn onze turnfins lang en plat en aan de rechter zijkant gemonteerd, zodat ze tijdens het rechtuit varen niet of nauwlijks in het water zijn, alleen als de boot een (rechter)bocht maakt, komt de turnfin in het water.

Groeten, Jan.

team redbull zei:
hier nog een mooi bouw bericht wat verschilende set ups doen
over een turn fin kan ik zo snel niets vinden
wel bouw berichten met foto waar alle turn fin naar beneden staan
zou in je hoek lijn waar hij op de romp kom en gaatje maaken en een sleuf gat zodat je alle twee de opties kan proberen kan je hem recht vaaren en onder 90 graaden en zien wat het beste is

http://www.preussen-racing-team.de/html/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=21&forum=14

Dat zal al eens uitgeprobeerd zijn, alle snelle mono gasten op xtremercboats.com varen onder 'n hoek van 90 graden.

Groet, Aad

pompebled zei:
Waar ik een beetje iebelig van wordt is de flexkoppeling(?) tussen je motor en de as.
De afstand tussen de motor en de schroefaskoker lijkt gevaarlijk groot, als daar wat misgaat, slaat die koppeling een gat in je romp...
Is de schroefaskoker ook ondersteund op dat punt?

Een 700 motor heeft een behoorlijk koppel en bij andere boten (MD II en andere waar dit spul in gemonteerd is) gebeurt het regelmatig, dat de flexas loswerkt in de verlijming.

Wees er attent op bij de eerste vaart.

De turning fin staat op al onze wedstrijdboten onder de fameuze 90° t.o.v. het vlak.

Nu zijn onze turnfins lang en plat en aan de rechter zijkant gemonteerd, zodat ze tijdens het rechtuit varen niet of nauwlijks in het water zijn, alleen als de boot een (rechter)bocht maakt, komt de turnfin in het water.

Groeten, Jan.

hi

die afstand is nog niet correct , is nog maar voorlopig gemonteerd de as moet nog meer naar de motor toe op,
en de schroefaskoker moet indd nog worden ondersteund.
nu vd turnfins is nogal een zaak van uiteenlopende meningen....
ik zie wel wat t beste gaat....
maar wat bedoelt u met dit ; dat de flexas loswerkt in de verlijming ???

mvgr

Eigenlijk precies wat er staat.

De boot start, vaart een stuk rechtuit, de vaarder gaat iets van het 'gas'om een bocht te maken, na de bocht geeft 'ie weer volgas en je hoort de motor huilen, maar de boot blijft liggen; het koppel van de motor heeft de verlijming in de schoefas stukgedraaid...

Ik weet niet, of deze koppeling / as combinatie af-fabriek al met elkaar verlijmd is, of dat je dat zelf moet doen.

De laatste keer, dat ik zoiets meemaakte was op een wedstrijddag in Zutphen, twee weken geleden, bij de boot van een andere vaarder.
We hebben de delen schoongemaakt, ontvet en weer in elkaar gelijmd met (industriële) secondenlijm (CAA-100) en goed laten uitharden.
Voor zover ik weet zit alles nog vast.

Groeten, Jan.

jan even op blijfen letten
de flex as is niet verlijmt in de kopelingen
zijn 2 losse kopelingen met 4 inbus boutjes zo ver ik kan niet ..
dus niet de standaard graupner tussenkopeling..

greetz jaimy

jaimy zei:
Jan, even op blijven letten
de flex as is niet verlijmt in de koppelingen
zijn 2 losse koppelingen met 4 inbus boutjes zo ver ik kan niet ..
dus niet de standaard graupner tussenkopeling..

greetz jaimy

Aaha!

Dat had ik inderdaad niet goed gezien..., sorry, paniek voor niks.

Echter, deze oplossing met een stukje flexas en koppelstukken met stelboutjes bezorgt me nog meer jeuk.
De afstand tussen de schroefaskoker en de motor is véél te groot, daar krijg je geheid gedonder mee, zelfs als je het perfect uitgelijnd krijgt. Het hoeft maar een tikje te krijgen en de boel is los of niet meer goed uitgelijnd.

Zoiets zou ik niet in een 12-14 cellen boot willen hebben.

Ik heb in al m'n boten de schroefas met een starre koppeling aan de motor, goed uitgelijnd werkt dat perfect, geen geneuzel met stelboutjes, die los kunnen lopen, of de zaak scheef trekken.

Groeten, Jan.

ik vond het ook al raar maar graupner heeft het zo bedacht ..
blijfen rare duitsters af en toe :wink:

ook ik gebruik altijd een stare kopeling bij stare assen.
ben liever een avondje bezig met uitlijnen als hoop probleemen hebben .

ik hou zowiezo niet van dit soort koppelingen in combinatie met flexassen..
voor de flexassen zal ik altijd knelkopelingen gebruiken
omdat de inbusjes je flexas verne*ken.
waardoor ze nooit goed reecht in de kopeling zitten

greetz jaimy

en het spuitwerk is ook naar de ******
en verkeerde ontvetter gebruikt ...
weer van nul af aan beginnen
aaaaaaaarghhhhh

"Liever het spuitwerk naar de k*****,
dan vele gaten in je boten."

Om eens een verschrikkelijk krom sinterklaasrijmpje te gebruiken...

Ik vermoed, dat Graupner graag 'standaard onderdelen' wil gebruiken voor z'n bouwdozen om de kosten laag(?) te houden.
Dat het eindresultaat dan desastreus kan uitpakken zal ze waarschijnlijk worst zijn.

Feit is, dat ik nog nooit een MD II of III zonder problemen met de schroefas heb gezien, het meegeleverde spul is gewoon niet opgewassen tegen de krachten die het moet verduren.
De meeste vaarders bouwen het spul niet eens in, maar nemen gelijk een deugdelijke schroefas met starre koppeling, of een flex-as met knelkoppeling, als dat beter bij hun set-up past.

Groeten, Jan.

wat raad je me dan aan om bij te kopen voor de boot "degelijk" te maken....
alvast bedankt,

mvgr

Back