Even voorstellen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Koentjhu, 28 jul 2019.

  1. Koentjhu

    Koentjhu

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,

    Hoop dat het topic hier goed geplaatst is.

    Ik zal me als eerst even voorstellen

    Mijn naam is Koen 37 jaar en woonachtig in het ow zo gezellige Brabant.
    Ben al van kinds af aan bezig met modelbouw en na een tijdje niks gedaan te hebben ben ik begonnen met RC benzine auto's al snel overgestapt op 1/10 en 1/8 electro en me aangemeld bij de vereniging in Helmond en vervolgens begonnen met het bouwen van scalers en crawlers. Dit heb ik altijd met erg veel plezier en overgave gedaan.
    Ik ben werkzaam in de offshore en vind dat het nu ook wel eens tijd wordt om weer een boot te gaan bouwen.
    Mijn oog is gevallen op de Vliestroom van Slipway, dit omdat ik als kind opgegroeid ben in Hellevoetsluis en ik deze boot altijd in de haven zag liggen, deze boot heeft mij ook doen beslissen om naar de zeevaartschool te gaan om bij de kustwacht te gaan werken, het leven is iets anders gelopen en ben via een omweg in de offshore terecht gekomen, waar ik nu alweer 12 jaar met plezier in werk.

    Mijn vraag is nu, kan iemand mij een duwtje in de goede richting op de mooie forum geven waar ik kan beginnen met lezen over het bouwen.
    Ik merk dat het toch behoorlijk anders bouwen is als auto's en wil me graag inlezen over de basis voor het bouwen.

    Ik moet eerst nog even 3 weken offshore en daarna op vakantie, en na de vakantie ga ik de boot halen en beginnen.

    De groeten

    Koen
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Koen, Welkom in de scheepsbouwhoek. Begin eens te lezen in de Faq's hier op het Forum.
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-schepen-electro-aangedreven.75/
    Verder is er een Vliestroom in aanbouw, waar je in het verslag misschien wat info op kunt steken.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-van-de-vliestroom-model-slipways.261388/
    Als je nieuw bent in de scheepsbouw dan zou ik tussen motor en schroefas een dubbele kruiskoppeling zetten. Zal wel commentaar op komen, maar dat nemen we maar voor lief.
    Met een dubbele kruiskoppeling is de uitlijning minder kritisch. Ze zijn een ietsje langer en ook wat duurder.
    Met starre en enkele kruiskoppeling gaat het ook, maar dan moet alles zuiver in lijn (blijven) liggen.
    Verder raad ik je aan om een bouwverslag bij te houden. Het levert advies en kritiek op, maar je kunt er ongetwijfeld je voordeel mee doen. En voor de lezers is het ook leuk om te zien hoe een ander bouwt en de uitdagingen te lijf gaat. Fijne vakantie en succes met de bouw! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina