EVO 180 SE Flybarless

Mijn allerrrrrlaatste off-topic bericht ;)

Ik kan nog kiezen, de Desert Truck is in bestelling bij mijn leverancier en de gewone op voorraad. Ik denk de Desert Truck, is wat mooier ook. En geeft me meer tijd om deze aankoop weer te verantwoorden :)

Dat klopt, vanaf nu kan offtopic over auto's, boten, en andere verwante hobbies hier: [136480] rc-uitstapjes-naast-je-helis-bespreek-ze-hier

Desert Truck lijkt mij de beste keuze. Ik heb wat rond gekeken, en vaak wordt als upgrade het Desert Truck chassis genoemd, de net iets langere wielbasis is daarvoor verantwoordelijk. En hij is inderdaad ook een stuk mooier, veel stoerder dan de standaard Micro T body, die op mij een beetje als speelgoed overkomt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na teruggekomen te zijn van een weekend weg met gezin, vandaag maar weer even proberen te vliegen.
Capony ervan af gehaald om zo te kunnen experimenteren met de receiver. Mot wel vermelden dat ik met meer snelheid durf te vliegen en de Evo beter onder controle heb en eveneens durf ik bijna niet te vermelden wat mij nu weer is overkomen.

Na een aantal keren de receiver proberen te verstellen en dan voornamelijk met de tail gyro en nog niet tevreden.
Bij volle snelheid naar voren gaat de neus heerlijk omlaag. De gyro's willen zichzelf herstellen en lijkt alsof de heli uitzichzelf weer wilt rechttrekkenzonder dat ik dit probleem kan oplossen.
Door snel vooruit te vliegen trekt de Evo zichzelf weer terug en vliegt naar achteren. Door de hoge snelheid begon het corrigeren tegen mijzelf.
Evo hoog in de lucht, alle kanten op met hoge snelheid en dacht werkelijkk dat dit het einde van de Evo zou betekenen. Gelukkig kon ik de Evo met goed fatsoen en beheerst terugkrijgen en bij stilstand nog één keer proberen te verstellen en ja hoor................................................
Juist op dat moment gooi ik perongeluk mijn throttle volledig open en scheurt de Evo mij toch weg. Corrigeren lukte mij niet meer zo dicht bij de grond en raakte de zijkant van ons huis.
Zover ik kan zien weer opnieuw een maingear bestellen en de tailrotor heb ik nog liggen. Weet echter niet od de receiver aan diggelen ligt, vloog zonder canopy en de assen moet ik nog bekijken.

Baal ontzettend, was heerlijk weer en had het gevoel, wanneer ik de Evo naar mijn zin had ingesteld, echt lekkerte kunnen vliegen.

Ontzettend irritant dat de servo's zichzelf zo willen corrigeren dat het je bijna onmogelijk wordt gemaakt om met volle snelheid naar voren de grond te willen raken, corrigeert ontzetten snel:(

Heb tegenwoordig meer het idee dat ik vaker crash dan echt vlieg:(
Het is jammer, daar ik het gevoel had de heli onde controle te kunnen houden en verder te kunnen komen in mijn ontwikkeling.
Alleen doordat de throttle, denk ik tenminste, heli zal wel niet uitzichzelf gaan vertrekken, is de heli met volle vaart weggevlogen. Geprobeerd bij te corrigeren maar wist snel dat dit zinloos was. Dicht bij de muur throttle snel dicht en hopen dat ik niet teveel kapot heb gevlogen.

Het is jammer dat je weer schade hebt, het is geen Solo Pro die zo weer verder vliegt.
Maar toch gewoon blijven volhouden de aanhouder wint.

Ik heb mijn mXPC ingepakt en hoop van de week nog een paar keer te vliegen maar hou eerlijk gezegd mijn hart ook vast. Zou wat vaker moeten oefenen maar komt er niet echt van.

Na een aantal keren de receiver proberen te verstellen en dan voornamelijk met de tail gyro en nog niet tevreden.
Bij volle snelheid naar voren gaat de neus heerlijk omlaag. De gyro's willen zichzelf herstellen en lijkt alsof de heli uitzichzelf weer wilt rechttrekkenzonder dat ik dit probleem kan oplossen.
Door snel vooruit te vliegen trekt de Evo zichzelf weer terug en vliegt naar achteren.

Is dat naar achteren trekken na een commando naar voren wel normaal? Dat lijkt meer op een 45 graden flybar eigenaardigheidje, en die zit toch echt niet op je heli, bij mijn weten... Flybarless was toch juist van "je geeft een commando in een richting, en de gyro's zorgen dat je heli in die richting blijft gaan totdat de piloot anders aangeeft"?

Is dat naar achteren trekken na een commando naar voren wel normaal? Dat lijkt meer op een 45 graden flybar eigenaardigheidje, en die zit toch echt niet op je heli, bij mijn weten... Flybarless was toch juist van "je geeft een commando in een richting, en de gyro's zorgen dat je heli in die richting blijft gaan totdat de piloot anders aangeeft"?

Het is inderdaad een flybarless en hij zou pas mogen stoppen wanneer je dat aangeeft dmv tegensturen. Deze Evo gaat uitzichzelf al corrigeren als ik naar voren wil vliegen en schijnbaar kan ik dit probleem niet verhelpen.

Morgen maar een kijken naar de onderdelen en vervangen.

Jammer Pheter dat je stukken heb gemaakt. Hier had ik eens dat de throttle bleef hangen aan mijn zenderkoord. Was ook best slordig, zeker als je weet dat ik er een speciale knop voor op mijn zender heb om de throttle op 0 te zetten. Dus het is zo gebeurd zulke ongelukjes. Leer je wel van, dit overkomt je niet meer nu. Stel dat het een 450 of groter was die je daar had staan...

Hoop dat je heli snel is gemaakt en dat je de oorzaak vind van het corrigeren. Ik denk zelf aan de afstelling van de gyro?

Dat zichzelf corrigeren mag de gyro niet doen. Ik heb zelf op de Walkera de gyro echt enorm aangepast paar dagen geleden om eens te testen. Van alle wieltjes op 25% tot 75%. Laag betekend dat de heli makkelijk gaat driften. Hoog is schudden. Maar beslist niet wat jij beschrijft. Wat jij beschrijft komt waarschijnlijk toch doordat de gyro tijdens de vlucht in beweging komt. Ik heb uiteraard wat leeswerk voor je gedaan en waar je straks bij de reparatie even naar moet zoeken is eventuele scheuren in het mainframe. Die kunnen slecht zichtbaar zijn bij een oppervlakkige check maar het kan heel goed dat die er wel is. Als dat ervoor zorgt dat de gyro gaat bewegen tijdens de vlucht kun je dit soort reacties verwachten. Dus echt even heel goed nakijken. Vind je echt niks dan las ik een tip om de gyro even extra vast te zetten d.m.v. een elastiekje erom.
Verder ook van belang. De gyro zit gewoon recht? En je weet dat je pas cyclic mag geven als de heli in de lucht is?

Jammer Pheter dat je stukken heb gemaakt. Hier had ik eens dat de throttle bleef hangen aan mijn zenderkoord. Was ook best slordig, zeker als je weet dat ik er een speciale knop voor op mijn zender heb om de throttle op 0 te zetten. Dus het is zo gebeurd zulke ongelukjes. Leer je wel van, dit overkomt je niet meer nu. Stel dat het een 450 of groter was die je daar had staan...
Ik heb met 450 heli's ook wel domme crashes gehad: verblind door de zon, in het begin orientatie kwijt en dan proberen te landen wat dan natuurlijk alsnog fout gaat, met de wind mee op hoge snelheid toch te ver weg vliegen en niet zeker zijn hoe de heli er bij hangt om vervolgens dus in een soort paniek verkeerd te sturen, geen of te weinig negatieve pitch geven in een rol, afgeleid door een irritante mug op m'n hand en wat elektronica problemen waardoor de heli negatieve pitch gaf of de controle wegviel..
Dat laaste vond ik nog wel het meest vervelend, gewoon lekker rustig aan aan het vliegen en bam die heli het veld in, of in hover niet kunnen sturen en die heli zo opzij zien vallen :(

Gelukkig is het dan 'maar' een 450; ik vlieg er veel mee en gewoonlijk land ik 'm netjes op z'n skids :)
Oud topic dat ik eens tegenkwam, ook een geval van orientatie kwijt: [81271] trex700-geprakt-2
Het lijkt er op dat het er soms gewoon bij hoort, maar dat is dan een heli van dik 4kg en een rotor van zo'n 1,5 meter.. Dus tjah, zo'n foutje met een FP heli is dan nog niet zo erg toch? ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Of gewoon pas op de plaats houden en niet teveel en te snel willen. Daarmee los je electronica problemen niet op maar sluit je andere crashes wel uit.
Voorbeeld. Ik post een youtube clipje van het hoveren met m'n Walkera. Reactie was "en nu kun je aan side gaan werken". Nee dus. Het hoveren op de clip ziet er goed uit maar ik stond er stijf van de spanning bij. Dan is side dus gewoon nog geen optie. Het wel doen is een garantie op schade. Pas nu na heel veel meer lipo's kan ik ontspannen hoveren. Geen zenuwen meer en ik kan zelfs ondertussen het nieuws volgen op tv. Pas dan is de volgende stap aan de beurt.
Maar goed. Zo doe ik het. Just my 2 cents..

@Chow,

Dat lijkt me inderdaad een goede manier om schade te voorkomen. Tijdens het hoveren kan je echter nog landen als het mis gaat, is de heli in de lucht dan moet je het toch daar oplossen en het kan zo snel gaan dat het niet lukt. In de zon vliegen of als het juist te donker is zijn natuurlijk dingen die je kan voorkomen.
Een afleiding, stuurfout of desorientatie is lastiger voor te zijn, vooral als je nieuwe dingen probeert en toch in het echt (itt sim) moet gaan ontdekken hoe het moet. Misschien ken je de video's van bijvoorbeeld Tareq Alsaadi wel maar ook die man prakt regelmatig een heli als ie blijkbaar teveel risico heeft genomen, Brutus (Bert) hier op het forum kan echter jaren vliegen zonder te crashen.

Klopt. Maar als de hover al niet goed in de basis zit kun je zaken in de lucht veel minder goed oplossen natuurlijk..

Inderdaad, wat dat betreft is hoveren toch de basis wat je goed moet kunnen doen. Met het oefenen van de inverted orientatie ben ik daar zelf ook weer achter. Ik kan de mcp x wel een rondje inverted vliegen maar eigenlijk niet 100% gecontroleerd dus met zowel de mcp als de 450 wordt weer hoveren tot het verveelt ;) Toch is het erg leuk om met de skids omhoog te hoveren, gewoon omdat het kan :p

Naast de verschillende orientaties is het misschien ook goed om op meer afstand en en boven ooghoogte te kunnen hoveren maar voorlopig heb je het daar nog niet aan toe. Hoveren moet je ontspannen kunnen doen maar voor mij is het wel de heli vliegen of iets anders doen, niet tegelijk :wink:
Misschien is het commentaar op je video van iemand die is vergeten hoe lastig het hoveren in het begin is.

Ik merk gewoon dat mensen in hun enthousiasme gelijk rondjes willen vliegen. Maar ik denk zelf dat het zo helaas niet werkt bij echte helicopters. Eerste de basis goed erin en dan uitbreiden. Dan heb je op termijn de meeste lol en minste schade..

Ik merk gewoon dat mensen in hun enthousiasme gelijk rondjes willen vliegen. Maar ik denk zelf dat het zo helaas niet werkt bij echte helicopters. Eerste de basis goed erin en dan uitbreiden. Dan heb je op termijn de meeste lol en minste schade..

Wijze woorden, zeker als je groter wilt vliegen buiten. Buiten veel lol en weinig schade is het ook een stukje verantwoording voor de omgeving waarin je vliegt. Ikzelf zal nu niet graag buiten willen vliegen groter dan de mSR met wat toeschouwers erbij, veels te gevaarlijk ;)

Hoop dat je heli snel is gemaakt en dat je de oorzaak vind van het corrigeren. Ik denk zelf aan de afstelling van de gyro?

Ik had inderdaad ook voor de eerste keer een koord om hangen en denk dat dit juist datgene is geweest waarom het fout is gegaan en de throttle open is gaan staan.

Dat zichzelf corrigeren mag de gyro niet doen. Ik heb zelf op de Walkera de gyro echt enorm aangepast paar dagen geleden om eens te testen. Van alle wieltjes op 25% tot 75%. Laag betekend dat de heli makkelijk gaat driften. Hoog is schudden. Maar beslist niet wat jij beschrijft. Wat jij beschrijft komt waarschijnlijk toch doordat de gyro tijdens de vlucht in beweging komt. Ik heb uiteraard wat leeswerk voor je gedaan en waar je straks bij de reparatie even naar moet zoeken is eventuele scheuren in het mainframe. Die kunnen slecht zichtbaar zijn bij een oppervlakkige check maar het kan heel goed dat die er wel is. Als dat ervoor zorgt dat de gyro gaat bewegen tijdens de vlucht kun je dit soort reacties verwachten. Dus echt even heel goed nakijken. Vind je echt niks dan las ik een tip om de gyro even extra vast te zetten d.m.v. een elastiekje erom.
Verder ook van belang. De gyro zit gewoon recht? En je weet dat je pas cyclic mag geven als de heli in de lucht is?

Bedankt Chow. Ik heb nog ni de moed gevonden om de Evo uitelkaar te halen. Ga ik wel doen en de nodige spare parts moet ik nog bestellen. Op dit moment nog even te druk. Gyro heb ik nagekeken maar bij mijn weten zit deze echt goed vast.

Of gewoon pas op de plaats houden en niet teveel en te snel willen. Daarmee los je electronica problemen niet op maar sluit je andere crashes wel uit.
Voorbeeld. Ik post een youtube clipje van het hoveren met m'n Walkera. Reactie was "en nu kun je aan side gaan werken". Nee dus. Het hoveren op de clip ziet er goed uit maar ik stond er stijf van de spanning bij. Dan is side dus gewoon nog geen optie. Het wel doen is een garantie op schade. Pas nu na heel veel meer lipo's kan ik ontspannen hoveren. Geen zenuwen meer en ik kan zelfs ondertussen het nieuws volgen op tv. Pas dan is de volgende stap aan de beurt.
Maar goed. Zo doe ik het. Just my 2 cents..

Ik kon de Evo aardig goed hoveren, minder spanningen.
Om een stap verder te kunnen wou ik proberen vooruit te vliegen en op tijd stoppen, dan weer achteruit, stoppen, hoveren en weer landen.
Alleen was het grote probleem dat de Evo uitzichzelf gaat corrigeren.
op een gegeven moment kom je dan in de fase dat je dit opgelost wilt hebben en haal je de capony ervan af en ga je de instellingen na.
Niks hielp. Ben door deze vlucht de heli bijna kwijt geraakt, door het corrigeren tegen jezelf. Bij het afstellen reageert de heli ook even anders dan je bent gewend maar neemt niet weg dat je hiermee kan proberen om de afstelling goed te krijgen maar kreeg dit niet voor elkaar. Uit de correctie raakte ik de Evo bijna kwijt. Met grote snelheid achteruit, zijwaarts en het typische was dat ik de Evo bijna niet vooruit kreeg daar deze constant werd gecorrigeerd waardoor de Evo weer naar achteren vloog. Hoofd koel gehouden en rustig weten te blijven. Steeds een tikkeltje naar beneden zien te krijgen, ook al vloog hij over de daken van de huizen heb ik de Evo weer in hover weten te krijgen en weten te landen. Op het moment dat ik wou bukken (koordje aande zender) sloeg de throttle voluit open en weg was die. Had geen tijd en niet de ruimte om te corrigeren. Wel even geprobeer maar dicht bij onns huis, throttle dicht gegooid.

@chrisdv, inderdaad is het lullig om zo te crashen als je verblind wordt door de zon of door een ander element.
Gelukkig is het een FP, eignelijk tot mijn grote spijt, kosten zijn wel minder dan bij een CP alleen je psychische welzijn krijgt hierdoor wel een klap te verduren:D
Weer een trauma te verwerken;)

Als ik de rust weer te pakken heb ga ik de Evo weer herstellen.

Laatst bewerkt:
Wijze woorden, zeker als je groter wilt vliegen buiten. Buiten veel lol en weinig schade is het ook een stukje verantwoording voor de omgeving waarin je vliegt. Ikzelf zal nu niet graag buiten willen vliegen groter dan de mSR met wat toeschouwers erbij, veels te gevaarlijk ;)

Groot gelijk. Ik zou ook niet willen vliegen waar toeschouwers bijstaan te kijken. Zeker niet met kinderen, stel je eens voor dat je ze raakt.

Ik zou hem maar repareren en dan wat betreft het rare corrigeer probleem eerst checken op scheuren en anders even bij iemand langs die er wat meer zicht op heeft. Anders blijf je bezig.. De verhouding repareren/vliegen moet wel in een positief balans blijven anders gaat de lol er natuurlijk af..

Ik zou hem maar repareren en dan wat betreft het rare corrigeer probleem eerst checken op scheuren en anders even bij iemand langs die er wat meer zicht op heeft. Anders blijf je bezig.. De verhouding repareren/vliegen moet wel in een positief balans blijven anders gaat de lol er natuurlijk af..

Heb je helemaal gelijk in Chow.
Ben teveel gecrasht de afgelopen tijd. Mijn laatste crash baal ik echt enorm van. Ik ben niet puur gecrasht op mijn eigen foute bediening of te overmoedig raken. Juist gecrasht opdatik een koord aan de zender had hangen en deze om mijn nek. Bij mijn laatste landing, had ik de Evo nog weten te redden, wou ik aantal instellingen nog wijzigen.
Dit is helaas geresulteerd in een crash. Had liever gehad dat ik de Evo gecrasht had door mijn eigen fout en niet door zoets stoms.
Mijn motivatie om de Evo weer te repareren is even beneden peil maar hoop dat ik dit snel weet op te pakken. Kinderen hebben nu ook vakantie, heerlijk weer en onze caravan weer uit de stalling gehaald en staat weer naast het huis, helpt ook niet echt mee.

Hoop dat het zondag minder weer is en anders wanneer de kinderen weer naar school gaan, zal ik de Evo helemaal uitelkaar halen en alles bekijken.
Kom ik er niet uit ga ik contact opnemen met Stef:D

Back