EVO 180 SE Flybarless

Ha jongens, lekker bezig jullie , helemaal toppie! :D

De bladen mogen stroef heen en weer gaan, in principe als je de heli schud zouden ze moeten kunnen bewegen is wel een beetje de vuistregel.

Nou veel plezier bij het ontdekken, echt leuk ! :yes:

Ha jongens, lekker bezig jullie , helemaal toppie! :D

De bladen mogen stroef heen en weer gaan, in principe als je de heli schud zouden ze moeten kunnen bewegen is wel een beetje de vuistregel.

Nou veel plezier bij het ontdekken, echt leuk ! :yes:

Gerard, dit is inderdaad verslavend:D

Bij het schudden van de heli merk ik dat de bladen heen en weer gaan.
Ik merk wel dat wanneer ik de bladenzelf aanraak dat deze vrij makkelijk en licht bewegen. Ik denk dat dit ook onder de noemer valt van stroef heen en weer gaan.

Ik heb de accu opgeladen en verbonden met de helicopter en transmitter.
Gekeken naar de swashplate en deze staat mooi recht. Zender heb ik op D/R? easy stand waardoor ik minder uitslag heb.
Achter in de tuin heb ik de heli even aanhad om het geluid te horen.
Eerst draaid de rotorkop en de blades en daarna de tail blades.
Bij throttle uit, stopt eerst de tail blades, mechanische overbrenging dmv tandwielen aandrijfas. Daarna stoppen de blades. Bij het aanzetten merk ik dat de blade zichzelf vastklemmen en dat hoor je ook een beetje, lichte tik. Dit is normaal denk ik.

Hoe meer ik de toeren op laat komen, hoe harder het geluid wordt, wat overigens een mooi geluid heeft.
De heli begon kwam heel licht in beweging maar had nog contact met de grond. Bij nog meer throttle wou de heli omhoog komen maar ik merkte oko dat deze een beetje kantelt naar één kant en wellicht moet je dan tegensturen. Verder dan dit ben ik nog niet gekomen daar ik bang ben dat de heli omklapt en ik schade heb. Eerst maar eens een trainingskruis bestellen.

Zou je de lipo in de heli kunnen laten zitten waarbij je het stekkertje van de lipo en het stekkertje van de heli losgekoppeld hebt of is het beter om de lipo ook uit de heli te verwijderen?

Als de swashplate recht staat dan zou hij niet om moeten vallen. Wat hij wel gaat doen.. Althans dat doet mijn Walkera ook is dat hij links naar voren gaat.. Net zoals de Solo Pro eigenlijk als je niet corrigeert bij opstijgen. Alleen een stuk sneller.. Hij komt dan eenmaal opgestegen wel even in een stabiele stand door de 3 assen gyro en een tegentik op de stick alleen al snel gaat hij alle kanten op en moet je vrijwel constant corrigeren. Doordat je de Solo Pro bent gewend ga je veel te veel corrigeren en dus schiet hij de andere kant op.. Je bent niet gewend dat sticks los de heli niet in een stabiele positie brengt dus daar ga je dan.
Een trainingskruis is een must wel denk ik. En zorg dat je rondom voldoende ruimte hebt om hem te landen. Even laten vallen zoals de Solo Pro kan niet.. Hij is te zwaar en het is ander materiaal dus gaat er onherroepelijk wat stuk. Mischien niet de eerste crash maar dan wel bij crash nummer twee of drie..
Dat hoppen wat werd voorgesteld is een manier. Maar dan moet je ook een kruis hebben. Als je skid namelijk een onevenheid tegenkomt waar hij even blijft haken valt hij om.. I know, happened to me before :)

De heli wil standaard wat naar links, je moet dus iets tegensturen naar rechts. Het is wel zo dat bij FBL het kan dat het systeem in de war raakt en daardoor zorgt voor een hele wilde stuurbeweging naar rechts, je kan het proberen maar hou de swash dan goed in de gaten of die niet heel erg naar rechts gekanteld is. Met mijn eigen systeem (3G) stijg ik op en daarna stuur ik pas tegen. het resultaat is dat hij niet/nouwelijks naar links stuurt. Het is verder sowieso niet verstandig om te gaan vliegen op een plek waar je weinig ruimte hebt.

Zoals je hier ziet gaat hij wel ietsje naar links maar niet noemenswaardig:
1LRZUrJ5weo[/media] - KDS 450 FBL (Nieuwe afstelling testen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je de lipo in de heli kunnen laten zitten waarbij je het stekkertje van de lipo en het stekkertje van de heli losgekoppeld hebt of is het beter om de lipo ook uit de heli te verwijderen?

Was het ook zo'n gehannes om hem erin te krijgen dan?? Ik raad in dat geval aan de lipo er gewoon uit te halen ;) Na een paar keer gaat het allemaal wat makkelijker..

De heli wil standaard wat naar links, je moet dus iets tegensturen naar rechts. Het is wel zo dat bij FBL het kan dat het systeem in de war raakt en daardoor zorgt voor een hele wilde stuurbeweging naar rechts, je kan het proberen maar hou de swash dan goed in de gaten of die niet heel erg naar rechts gekanteld is. Met mijn eigen systeem (3G) stijg ik op en daarna stuur ik pas tegen. het resultaat is dat hij niet/nouwelijks naar links stuurt. Het is verder sowieso niet verstandig om te gaan vliegen op een plek waar je weinig ruimte hebt.

Zoals je hier ziet gaat hij wel ietsje naar links maar niet noemenswaardig:
1LRZUrJ5weo[/media] - KDS 450 FBL (Nieuwe afstelling testen)

Vergeet niet Stefan dat onze heli's nog niet goed getrimmed zijn.. Dus de afwijkingen zijn allemaal nog wat pittiger..

Hmm goed punt ik ga er in deze wel vanuit dat hij goed getrimt is. Het makkelijkste is als je iemand hebt die hem even voor je kan trimmen zodat als je zelf gaat oefenen je in iedergeval niet hoeft te kloten met de trim en je dus je aandacht kan houden op het hoveren.

Inderdaad is het goed trimmen lastig als je net begint.. Je bent teveel bezig om hem in de lucht te houden..
Nog een punt wat ik merkte. De heli moet horizontaal staan totdat hij geinitialiseerd is. Ga je ermee rondlopen tijdens het binden dan is de FBL volledig van slag..

Chow,
Daar wij bijna/exact dezelfde zenders hebben en willen vergelijken of de handleiding en informatie met elkaar overeenkomen zal ik eerst de inhoudsopgave van het eerste handleiding geven.

Nou we kunnen er dus vanuit gaan dat we dezelfde zender hebben.. Mijn handleiding van de zender is identiek ;)

De lipo gaat er wel goed en makkelijk in. Onder een klepje loshalen en lipo erin schuiven en connectors verbinden.

Achter in de tuin heb ik alleen de heli aangezet om het motorgeluid eens te horen en om te kijken hoe de servo's werken. Ik laat deze heli ook niet opstijgen in de achtertuin:D

Ik denk inderdaad dat de heli niet getrimt is, welliswaar getrimt uit de fabriek maar je weet niet of dat afdoende is onder de omstandigheden waar en hoe ik vlieg.

Ik weet niet wat ze in een fabriek verstaan onder trimmen maar de Walkera moest ik toch flink bijstellen..

Toch zou ik de lipo eruit halen.. Mocht dat ding ooit besluiten tot zelfontbranding over te gaan dan liever niet in de heli..

Nee joh, ik ga alle kanten op :) Ik oefen met de Blade CP2 en de Blade 400. Die voelen het meest vergevingsgezind aan.. We hebben de instellingen wat tammer gezet en dan gaat het wel ietsje beter maar nog moeilijk om hem bij me in de buurt te houden. De rudder heb ik wel onder controle maar cyclic (rechterstick) worstel ik enorm mee..

En voor de lipo ontbranding
z3o_2mwRPdw[/media] - Lithium Polymer Battery Explosion's (liposack)

Back