EVO 180 SE Flybarless

Graag hoor ik of het is gelukt.
Wel zo fijn om met je eigen zender te kunnen oefenen. Leer je je eigen zender ook beter kennen:yes:

Uiteraard hoor je of het gelukt is. Inderdaad met je eigen zender is wel fijn als het lukt, als ik nu iets anders oppak voelt dat al niet zo vertrouwd meer.

Uiteraard hoor je of het gelukt is. Inderdaad met je eigen zender is wel fijn als het lukt, als ik nu iets anders oppak voelt dat al niet zo vertrouwd meer.

Maar jij hebt ook wel een hele mooie zender. Spectrum, is toch wel even iets anders dan ik heb. Centra CUK-2403. Zal je wel niks zeggen.
Denk een slechtere kopie van de spectrum.

Toch erbij vermeld doet deze erg professioneel aan met her en der knopjes en een groot display. Ligt goed in de handen en de stick voelen natuurlijk aan. Is wel even anders dan de zender die standaard hoort bij de Nine Eagle Pro:D

Vraagje over de receiver.. Ik heb op de receiver 4 dingetjes die je met een schroevendraaiertje kunt afstellen.. Rudd, elev, aile en elev/aile..

In de beschrijving staat dat het de sensitivity aanpast maar wat het nu precies doet snap ik even niet. Weet iemand wat het dan doet? Wellicht kan ik er mijn Walkera wat mee temmen.. Voorbeeld. Bij rudd staat

Adjusts the rudder gyro sensitivity, changes the flight effect.. Zelfde staat er bij de 4 anderen.. Ik kan minnen of plussen..

Vraagje over de receiver.. Ik heb op de receiver 4 dingetjes die je met een schroevendraaiertje kunt afstellen.. Rudd, elev, aile en elev/aile..

In de beschrijving staat dat het de sensitivity aanpast maar wat het nu precies doet snap ik even niet. Weet iemand wat het dan doet? Wellicht kan ik er mijn Walkera wat mee temmen.. Voorbeeld. Bij rudd staat

Adjusts the rudder gyro sensitivity, changes the flight effect.. Zelfde staat er bij de 4 anderen.. Ik kan minnen of plussen..

En dat heb ik nu dus ook. Niet om te temmen maar wel dezelfde beschrijving. Ze komen niet echt tot de kern

Tipje; als je besluit de gyro bij te stellen, maak eerst een foto van de fabrieksinstellingen. Kan je die altijd weer op deze instellingen zetten. (op mijn CX3 zit een HHL gyro)

Maar jij hebt ook wel een hele mooie zender. Spectrum, is toch wel even iets anders dan ik heb. Centra CUK-2403. Zal je wel niks zeggen.
Denk een slechtere kopie van de spectrum.

Toch erbij vermeld doet deze erg professioneel aan met her en der knopjes en een groot display. Ligt goed in de handen en de stick voelen natuurlijk aan. Is wel even anders dan de zender die standaard hoort bij de Nine Eagle Pro:D

Dat is een Walkera 2403 zender, alleen de merknaam is veranderd. Geen kopie, compleet ander systeem, en ook niet uitwisselbaar.

Ik vermoed dat je daarmee de 3 assen gyro afstelt, die bij een flybarless heli nodig is. Met de instelling bepaal je hoe sterk hij corrigeert.

Ik vermoed dat je daarmee de 3 assen gyro afstelt, die bij een flybarless heli nodig is. Met de instelling bepaal je hoe sterk hij corrigeert.

Maar wat het precies doet is de vraag.. Ik wil niet zomaar gaan draaien als ik niet weet wat er gebeurd.. Zal eens even bij de buitenlandse buren gaan neuzen ;) Hij mag namelijk best wel wat directer reageren op m'n sticks zonder gelijk wild te worden..

Ik heb die van mij vanmiddag in de achtertuin even geprobeerd. meer om het geluid te horen en kijken of de swashplate mooi recht stond.
Ik heb hem bjna laten zweven, net contact nog met de grond. Kreeg alleen de indruk dat deze om zou vallen. dus, Throttle maar weer dicht.

Ik denk dat het waarschijnlijk komt opdat de heli wou opstijgen en dat het lijkt of deze omkiept. Deze heli wijkt volgens mij ook een beetje uit naar links en dien in de lucht bij te corrigeren.

Ik ben erg benieuwd naar jou bevindingen vanavond.
Had die van mij vanavond ook willen vliegen maar het waait mij een beetje teveel.

Kun je deze heli overigens weer mooi landen zonder dat deze stuitert?
Dien je ook veel te corrigeren bij het hoveren.
Het begint mij wel te kriebelen om deze ta laten vliegen en maak ik mij misschien zorgen om niks. Teveel crasverleden met de Pro:rolleyes:

Ben ook erg nieuwschierig hoe de Robbe met een beetje wind vliegt.
Succes en hoop meer tips en ervaringen te lezen en hoop tzt een filmpje van mijn vordering neer te kunnen zetten:D

Ik heb zin om dit beestje te laten vliegen, ziet er erg strak uit.:yes:

dat klopt dat hij omrolt als je hem niet laat opstijgen.
er staat in het BOEKJE wat er bij zit, dat hij kan omrollen als hij net niet van de grond loskomt;).
de giro's willen hem recht zetten alleen gaat dit niet omdat het onderstel dit verstoord.
hahaha geeft niks hoor ik had het ook, boekje erbij en tsja dan maar meer gas.
en hopla mooi de lucht in alleen je moet hem wel meteen corrigeren.

bij het hoveren binnen moet je hem wel constant corrigeren, hij verplaatst te veel lucht waardoor je erg veel lucht stroming krijgt binnen.
buiten ging het best goed.
er was hier bijna geen wind, er staan rondom huizen en veel hoge bomen.
en ben alleen wezen hoveren en om de as draaien, vol links en rechts om.
dit gaat nog snel ook joh.
wat ik wel merk is dat je kleine pulsen moet geven (met je stik) en niet in de stand vast houden want dan gaat hij wel heel snel :p.
landen gaat erg mooi en rustig. als je nog 5cm moet daalen gewoon gas dicht.
alleen je moet dan wel stil hangen, als hij nog naar links of rechts gaat moet je even uitkijken.
naar voor en achteruit kan hij nog wel gewoon landen als je nog vaart hebt.

ik heb even een foto van mijn afstelling.
+-
50% tail g.s.
70% elev g.s.
70% aile g.s.
50% elev/aile ext.
en de zender op training

gr Sander.

robbearrowplus028.jpg

robbearrowplus029.jpg

robbearrowplus030.jpg

Maar wat het precies doet is de vraag.. Ik wil niet zomaar gaan draaien als ik niet weet wat er gebeurd.. Zal eens even bij de buitenlandse buren gaan neuzen ;) Hij mag namelijk best wel wat directer reageren op m'n sticks zonder gelijk wild te worden..

tail g.s. = tail giro setting.
elev g.s. = elev giro setting.
aile g.s. = aile giro setting.
aile/elev ext = aile/elev exit (dus hoeveel de servos uitslaan)

alles staat gewoon in het boekje hoor;).

gr Sander.

tail g.s. = tail giro setting.
elev g.s. = elev giro setting.
aile g.s. = aile giro setting.
aile/elev ext = aile/elev exit (dus hoeveel de servos uitslaan)

alles staat gewoon in het boekje hoor;).

gr Sander.

Ik heb een walkera boekje en er staat niet precies uitgelegd wat het doet met het gedrag ;) Dus ik kan als een dolle hond gaan draaien aan die dingen maar dan maak ik het wellicht van kwaad tot erger..

er staat in het BOEKJE wat er bij zit, dat hij kan omrollen als hij net niet van de grond loskomt;).

Haha, niet in het Walkera boekje wederom. Haha...

Anyways, dat omvallen heb ik hier alleen gehad als de swashplate niet recht stond. Kan gewoon op een millimeter omhoog verder..

dat klopt dat hij omrolt als je hem niet laat opstijgen.
de giro's willen hem recht zetten alleen gaat dit niet omdat het onderstel dit verstoord.
hahaha geeft niks hoor ik had het ook, boekje erbij en tsja dan maar meer gas.
en hopla mooi de lucht in alleen je moet hem wel meteen corrigeren.

bij het hoveren binnen moet je hem wel constant corrigeren, hij verplaatst te veel lucht waardoor je erg veel lucht stroming krijgt binnen.
buiten ging het best goed.
er was hier bijna geen wind, er staan rondom huizen en veel hoge bomen.
en ben alleen wezen hoveren en om de as draaien, vol links en rechts om.
dit gaat nog snel ook joh.
wat ik wel merk is dat je kleine pulsen moet geven (met je stik) en niet in de stand vast houden want dan gaat hij wel heel snel :p.
landen gaat erg mooi en rustig. als je nog 5cm moet daalen gewoon gas dicht.
alleen je moet dan wel stil hangen, als hij nog naar links of rechts gaat moet je even uitkijken.
naar voor en achteruit kan hij nog wel gewoon landen als je nog vaart hebt.

ik heb even een foto van mijn afstelling.
+-
50% tail g.s.
70% elev g.s.
70% aile g.s.
50% elev/aile ext.
en de zender op training

gr Sander.

Hey Sander,
Bedankt zeg. Dit is je eerste heli die je vliegt? Waarschijnlijk alle ervaring opgedaan met de auto's?
Alleen maar beter deze ervaring en adviezen.

Dan snap ik nu beter waarom ik de indruk had dat de heli wou omrollen maar ik durfde geen gas meer bij te geven. Veel te bang dat deze tegen de speeltoren van mijn kinderen zou crashen, geen ruimte daarvoor omdat ik ook nog niet weet hoe de heli reageerd bij het opstijgen en hoe die correcties zullen zijn. Wanneer de heli eenmaal in de lucht hangt enje hebt hem gecorrigeerd blijft die dan wel een beetje op zijn plek?
Ook bij het landen zeg je, als de heli stilhangt en 5 cm van de grond is dan de throttle dicht. Begint de heli dan niet te stuiteren door een te harde landing?

Ik begrijp dat de Robbe in beginstand nogal fel is, wat nu in de gevorderde stand. Dan is het helemaal een monster. Hier heeft het de hele dag gewaaid en durfde het niet aan. Morgen wil ik wel proberen om deze te laten hoveren. Dacht eerst een trainingskruis nodig te hebben maar dat laat ik maar even varen, het moet lukken zonder.:D

Binnen ga ik nog niet eens beginnen. Wil deze zeker nog wel binnen gaan hoveren maar als ik pas weet hoe deze reageerd:D

Denk je dat ik de instellingen klakkeloos kan overnemen? Het betreft exact dezelfde heli. Of is het eerst beter om te proberen en dan verder kijken.

De V1 afstelling ligt op mijn zender veel lager, fabrieksinstellingen. moet er echt nog achter komen wat dit allemaal inhoudt maar dit helpt enorm.

Wat zijn jouw'n gedachten om met deze heli in de wind te vliegen?
Velen raden het af maar door de kracht van de heli moet een windkracht 2 a 3 toch kunnen?

Heb jij een Nederlandse beschrijving en handleiding? Van mij is in het Engels.
Moet ook toegeven dat ik het boekje door omstandigheden nog niet helemaal bestudeerd heb.

als jou onvanger/esc/giro het zelfde eruit ziet maar alleen een ander omhulsel, dan zijn het de zelfde regelaars.
je kan dit gewoon overnemen.
je zou de "elev/aile ext" op 55 tot 60% kunnen zetten.
en de zender zoals die van mij.
als de heli wat zakt kun je hem met wat meer gas weer laten stijgen.
anders geef je volgas en komt hij niet echt lekker los van de grond.

ik zit zelf ook nog in een ontdekkings vaze, maar ik snap het spelletje donders goed.

en idd ik rij nu al een 2 en een half jaar met auto's waar ik ook weleens een giro in stop. (op het stuur om het uitbreken te laten corrigeren):D.

maar vaar al een kleine 16 jaar met modelspeed boten en doe er ook veel wedstrijden mee NK's en zelfs Wk's als ik me heb geplaatst natuurlijk.
dus een zender is niet iets nieuws voor mij nee.

als je gaat vliegen, ga buiten zoeken naar een mooi stuk gras dat lekker hoog is.
en neem een plaatje hout mee waar je de heli op kan zetten tussen het hoge gras.100x100cm is groot zat.
met wind heb ik nog niet gevlogen maar denk dat het wel goed zit met windkracht 2/3.

even een offtopic foto van mijn boot:p
175cm lang
35cc beziene motor met 18000/19000 RPM en een kleine 13 PK.goed voor een 90km:p.
gr Sander.
DSC_4685.jpg

WMOroshaza02880.jpg

carb019.jpg

boten003.jpg

Jaja en dat is het verschil natuurlijk Sander. Jij hebt al heel wat uurtjes stick ervaring en snapt de techniek.. Pheter en ik zijn enthousiaste beginnelingen die nu sinds een week of 3-4 een Solo Pro behoorlijk kunnen vliegen maar verder totaal nieuw zijn. Wat voor jou vanzelfsprekend is is het voor ons nog nieuw.. Daarom kost het doorworstelen van een gebrekkige manual voor ons veel tijd. Plus dat ons stickgevoel nog een stuk minder is..

Mooie boot trouwens. ;)

Mijn ontvanger en alles zijn exact dezelfde. Ik had ook de keus uit de blauwe Robbe. De gele Capony met de figuren in het venster vond ik net mooier. Maar het is de Robbe Flybarless.

Ik denk dat ik wel even moet oppassen om jouw instellingen over te nemen. Jij hebt er een lipo saver in en dat beïnvloed de stabiliteit ook weer.

Het vinden van een stuk gras is geen probleem. Achter ons heb ik een heel stuk waar ik kan vliegen.:D

Ziet er trouwens spectaculair uit de speedboten en gaan goed snel. Ziet er beter uit dan de speelgoedboten die je elders tegenkomt. Je praat hier wel over professioneel materiaal.
Je hebt wel de techniek en kennis in huis om de heli onder controle te brengen.

Mooie foto's:D

dat is juist zo mooi van dit forum.
iedereen kan zijn ideeën en ervaringen vertellen en andere helpen.:D.

en idd het gevoel met een zender moet je wel krijgen.
een tip dat ik zag op joutube is dat je kleine korte pulsen moet geven met de stik.

gr Sander.

40-50% tail g.s.
50% elev g.s.
50% aile g.s.
100% elev/aile ext.
Het probleem is dat met hogere settings de gyro zichzelf gaat tegen werken op stick bewegingen.
Voor binnen zet je dan de dual rate aan voor outdoor zet je de dual rate uit (heb je meer power tegen de wind).
De linker handle helemaal uitzetten, is meer bedoeld voor de brushless motoren die een stuk sterker zijn, dus hier niet van toepassing.
De WK 2403 zender wordt bij bijna alle FP Walkera's geleverd, dus vandaar ;-)
Bij het opstijgen moet je de heli een heel klein beetje roll naar rechts geven en meteen flink het gas er op zetten anders valt ie om ;-)

Het simmen gaat steeds beter.. Tís nog geen 3D maar hoveren gaat na een paar uur simmen nu wel steeds een klein beetje beter. Ik gebruik de blade 400 als model. Die lijkt qua gedrag erg op mijn Walkera.. Ondertussen een kruisje besteld. Moet wel uit buitenland komen maar ik wacht wel.. Ondertussen sim ik vrolijk door. Ik denk dat ik met een kruisje eronder wat minder bang ben voor schade dus wat meer kan focussen op het hoveren en trimmen.. Nu ben ik teveel bezig met het voorkomen van schade en dat lukt gewoon niet.
Dus we vliegen vrolijk rond met de Solo Pro, we simmen tot we erbij neervallen en wachten op het kruisje.
Overigens is simmen met multiplayer wel leuk. Zo kom je ook weer anderen tegen :)

Vanmorgen ben ik voor het eerst met de heli op een veldje wezen vliegen. Nou vliegen, meer proberen te hoveren. Plankje, zender en helicopter mee en lopen naar het veldje achter ons.
Lipo had ik reeds in de heli gestopt maar nog niet aangesloten.
Heli op het plankje in het gras en zender aan om vervolgens binnen 10 sec. de lipo met de heli verbinden. Zender had ik op de easy stand staan.

Ik heb de standen gehouden zoals deze uit de fabriek komt en maar eens zien wat er gebeurde.
Met veel spanningen de heli op laten stijgen. Het viel mij mee dat deze niet een spurt vooruit of zijwaarts maaken. Ik kon de heli goed bij corrigeren maar reageert enorm fel en de heli blijft inderdaad doorgaan wanneer je de rudder los laat.

In de 4 keer dat ik de heli heb opgestegen heb ik de heli 2 keer goed kunnen landen en 2 keer is de heli omgevallen.

Ik heb de heli niet kunnen trimmen. Ik wou eerst opstijgen en proberen te landen maar moest de heli constant bij corrigeren. Er stond uiteraard ook nog wel wat wind.
Ik heb in totaal 4 min gevlogen omdat ik het rustig aan wou doen met de lipo. De eerste keren maar 4 tot 5 minuten vliegen schijnt beter te zijn voor de accu, dan doe ik dat uiteraard.

Maar, wat een pracht heli en wat reageerd deze goed zeg. Heel anders dan de Pro. Kun je niet vergelijken. Ik stond dan ook weet met knikkende knieën en zwetende handen. Jammer dat ik vanmiddag alleen ben met de kinderen die met vriendjes/innetjes in het zwembad liggen bij ons in de achtertuin. Moet nog maar even wachten totdat ik weer kan vliegen.
In de achtertuin lijkt mij niet verstandig daar ik de heli niet binnen een vierkantje kan laten hoveren, is daar veel te gevoelig voor:D

Echt een super heli en totaal geen spijt van deze aankoop. Ik zou hem iedereen aanraden die een opstap richting de CP wil.:D

Back