EVO 180 SE Flybarless

Ik maak mij daar ook geen zorgen over, deed die vanaf het begin bij mijn eerste vlucht, vanmorgen ook al:D Het zal zo horen.

Waar ik mij meer zorgen om maak zijn de modder/zand korreltjes die in de moter of bladhouders kunnen komen.

Ik heb het de bladen al schoongemaakt met een doekje en bij het heen en weer bewegen van de bladen hoor ik en voel ik geen knisperingen. Had er al even tussendoor geblazen, bij de bladhouders.
Ik denk ook wel dat het meevalt maar je ziet gauw dingen die er niet zijn.

Verder is het zo dat bij de tail gear een soort smeersel uit kwam.
Bij het omvallen van de heli zou het kunnen dat je misschien een klein slakje raakt. Kan het ook zo zijn dat door het gebruik van de heli dat er smeersel die vanuit de fabriek erop is gesmeerd nu zichtbaar wordt?
Draaiende onderdelen moeten gesmeerd worden lijkt mij en dat zou het kunnen zijn.

Denk ook niet dat dit kwaad kan. Ook al is het een klein slakje wat er tussen is gekomen. Het is geen modder of iets dergelijks en lijkt meer op smeersel.

Alvast weer erg bedankt voor al het advies en meedenken:D

Ik maak mij daar ook geen zorgen over, deed die vanaf het begin bij mijn eerste vlucht, vanmorgen ook al:D Het zal zo horen.

Mijn (overigens zeer onsympatieke modelbouwwinkel meneer) had het volgende te vertellen en daar heeft hij dan wel weer een punt.. Hij zei "Jullie analyseren teveel, ga gewoon vliegen". :)

Mijn (overigens zeer onsympatieke modelbouwwinkel meneer) had het volgende te vertellen en daar heeft hij dan wel weer een punt.. Hij zei "Jullie analyseren teveel, ga gewoon vliegen". :)

Kan ik inkomen maar dat is ook weer het verschil des persoon.
Even offtopic. Je hebt analisten- denkers-beslissers- doeners.

Ik hou mijn spul graag goed en mooi. Bij een eventuele kras ben ik in staat om gelijk over te gaan tot vervanging. Zou mijn capony een kras bevatten sta ik alweer te popelen om een nieuwe te kopen.

Gewoonweg vliegen en vanzelf weer terugkomen bij dezelfde zaak.
Je zegt het zelf al, zeer onsympathieke modelbouwwinkel meneer.

Hij heeft wel een punt natuurlijk. Je kunt ook teveel analyseren. Neemt niet weg dat als je geen adviezen krijgt van dezelfde meneer nadat je er uiteindelijk bijna 200 euro aan spullen hebt gekocht je wel een wat vervelende bijsmaak overhoud aan de ontmoeting.. Maar goed.. Ieder z'n vak..

Hij heeft wel een punt natuurlijk. Je kunt ook teveel analyseren. Neemt niet weg dat als je geen adviezen krijgt van dezelfde meneer nadat je er uiteindelijk bijna 200 euro aan spullen hebt gekocht je wel een wat vervelende bijsmaak overhoud aan de ontmoeting.. Maar goed.. Ieder z'n vak..

Komt dat advies dan vanuit onwetendheid of dat deze meneer echt meent dat jij je geen zorgen moet maken maar gewoon vliegen. Laat deze meneer daar eerlijk in zijn en kun je daar mee leven.
€200 aan materiaal is niet kleinschalig en wil je toch gedegen advies.
Is niet erg als je dit advies krijgt als hij erbij vermeld welke oplossingen er liggen en wat je het beste kan doen. Dan is ermee te leven.
Vanuitmijn interpretatie komt dit voort uit onwetendheid en gebrek aan kennis.

Geen idee waar dat uit voortkomt. Zal er hier in dit topic ook niet verder over uitweiden.. Dat gaat tegen de forumregels in meen ik ;)

Enigzins heeft hij gelijk, je moet proberen rust te krijgen in het vliegen maar dat is in het begin gewoon erg lastig. Die rust komt er al als je gaat oefenen in een grotere ruimte en weinig ( maar genoeg) corrigeert. Het punt is namelijk dat zeker in het begin je teveel compenseert waardoor je de heletijd je eigen stuurbewegingen moet tegengaan. Probeer alleen te sturen als de helikopter van zijn plaats gaat.

Dat ondervind ik nu. Wanneer ik de heli op laat stijgen en hangt aardig in de lucht en wanneer deze wegdrijft wil ik de heli bij corrigeren. Een klein tikje en de heli is weg en dan blij ik corrigeren tegen mijn eigen stuuruitslagen.

WIL de heli eerst leren op te stijgen en te landen maar dat is flink trainen.
Toch wel blij dat ik niet voor de cp ben gegaan:D

CP heeft ook zijn voordelen... Ik vind ze (door hun grotere omvang) stabieler en voorspelbaarder in bochten. Ik kan een 450 of 600 helikopter VEEL makkelijker goed stil laten hoveren dan een solo pro of andere kleine helikopters.

Sja je hebt wat meer dingen waar je rekening mee moet houden en ik snap dat het daarom voor beginners word afgeraden maar met een beetje technisch inzicht ( en filmpjes van nuttcaze, finless bob etc) kom je een heel eind en kan je de helikopter wel goed afstellen.

Ik zag nightflyer een honeybee cp afstellen en dat zag er niet echt ingewikkeld uit. Alishanmao ook. Zal ook per type schelen??

In een eerder stukje heb ik een behoorlijk verhaal opgezet waardoor een aantal vragen wellicht minder goed opvallen.
Vanuit alle zekerheid stel ik nog even dezelfde vragen.

Ik denk dat dit duidelijker is. voortaan de vragen specifiek neerzetten ipv een verhaalvorm erom heen maken.

Wat ik merk is dat als de heli omvalt en je gooit je throttle dicht is het net of de motor nog even doorgaat. Bij het optillen van de heli is het net of je de servo's nog heen en weer gaan, althans dat geluid hoor je. Dit zal wel de type heli zijn en omdat die groter is?

Vraag1 Weet iemand ook of de tail gear set is gesmeerd of niet?
Bij de tandwieltjes lijkt het net of ik een slakje heb geraakt maar het kan ook smeermiddel zijn. Dit weet ik dus niet.

Vraag2 De heli is een aantal keren bij de landing omgevallen. Hierdoor zal er wat zand/modder bij de blades terechtgekomen zijn. Dien ik nu de korreltjes te verwijderen en de blades te demonteren of is dit niet nodig?

Ik merk dat ik tussen het plaatsen van dit bericht al een post is gedaan door Stef Stuntpiloot. Bedankt.... ik zal daar goed naar kijken.

Zandkorrels in demotor? Hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik denk dat het wel wat meevalt. Was namelijk een grasveld en daartussen ligt natuurlijk modder/grond.

Als de heli zijwaarts valt en ik heb de throttle stick dicht gegooid hoor ik nog een geluidje of de motor nog draaid.Dit zal wel niet het geval zijn maar eerder door de massa van de bladen.
jou vraagen,

WAT IK MERK:
de Tail motor blijft door draaien omdat de giro hem wil corrigeren. en dat doet hij dan ook op volle toeren. de grote motor stopt wel met draaien.
de tailmotor en de hoofdmotor zijn niet met elkaar verbonden.
de esc die de hooftmotor aan stuurt werk alleen op de gas stik.
de tailmotor word alleen aangestuurd door de giro en werk dus niet op je gas stik.

VRAAG 1 dit is idd smeermiddel.

VRAAG 2 als je een compressor hebt gewoon schoon blazen.
en anders zou je een kwastje kunnen gebruiken.

zand in de motor kan voorkomen maar geeft niks.
wij rijden met de offroad autos ook door het zand/modder.
en er komt idd wel eens zand in, het doet de motor slijten (best snel).
maar bij deze heli zal het wel mee vallen.
vocht is veel gevaarlijker de onvanger/esc/giro. kan totaal niet tegen vocht.
dus met nat gras nog niet vleigen totdat je hem gewoon goed kan landen.

enne lache joh dat je bent gaan vliegen op een veldje:D.
ook dat het zonder schade is.

gr Sander.

jou vraagen,

WAT IK MERK:
de Tail motor blijft door draaien omdat de giro hem wil corrigeren. en dat doet hij dan ook op volle toeren. de grote motor stopt wel met draaien.
de tailmotor en de hoofdmotor zijn niet met elkaar verbonden.
de esc die de hooftmotor aan stuurt werk alleen op de gas stik.
de tailmotor word alleen aangestuurd door de giro en werk dus niet op je gas stik.

VRAAG 1 dit is idd smeermiddel.

VRAAG 2 als je een compressor hebt gewoon schoon blazen.
en anders zou je een kwastje kunnen gebruiken.

zand in de motor kan voorkomen maar geeft niks.
wij rijden met de offroad autos ook door het zand/modder.
en er komt idd wel eens zand in, het doet de motor slijten (best snel).
maar bij deze heli zal het wel mee vallen.
vocht is veel gevaarlijker de onvanger/esc/giro. kan totaal niet tegen vocht.
dus met nat gras nog niet vleigen totdat je hem gewoon goed kan landen.

enne lache joh dat je bent gaan vliegen op een veldje:D.
ook dat het zonder schade is.

gr Sander.

Hey Sander,
Bedankt voor je antwoord.:D
Ik dacht te menen dat de hoofdmotor en tailmotor wel met elkaar verbonden was maar niet dus. Dan verwar ik het geluid misschien ook met de tailmotor.

Je begon over een compressor, die heb ik niet maar bedacht mij ineens dat wij een elektrische pomp voor een zwembad en etc hebben liggen... eigenlijk een kleine compressor die hiervoor geschikt is:D

Ik heb vandaag geprobeerd om daarmee de bladen schoon te blazen en toch ook maar eens de bladen losgeschroefd. Hoop dat ik de bladen niet te los weer gemonteerd heb. Best eng nog voor de eerste keer een heli van dit formaat voorzichtig een beetje te ontdekken.:D

Vanmiddag weer een spannend moment met de heli meegemaakt.
Hetzelfde veldje en plankje en proberen te hoveren.
Heli met zender laten verbinden en tijd instellen voor 5 min.

Ik begon de heli op te stijgen en kreeg het aardig voorelkaar om de heli bij mij te houden. Hierdoor had ik kleine bewegingen nodig om de heli boven het plankje te behouden en te laten zakken om vervolgens de heli prachtig mooi te landen op mijn landingsbaantje:D Wat een goed gevoel was dit.

Nu de tweede keer, kwam wat meer wind opzetten en wanneer de heli stil in de lucht hing een klein tikje geven en weg was ie. Hier begon ik weer te vechten tegen mijn eigen correcties. Hetgeen betekende dat de heli van links naar rechts en van voor naar achteren vloog. Dit was mij spannend genoeg en probeerde de heli te landen..... helaas weer viel de heli om en uiteraard de throttle dicht en de zandkorreltjes weg blazen en weer proberen. Ik wil juist ophouden als ik de heli goed geland krijg.

Nogmaals een poging met wind. En of deze heli met wind om kan gaan. Hierdoor heb je wel meer werk en schiet de heli alle kanten weer op en moeilijk bij me te houden. De heli vloog te ver bij mij vandaan en durfde niet veel te doen om deze terug te vliegen. Elke kleine stick beweging spurt die alle kanten op. Ik bereide mij voor op een harde landing met eventueel schade. Diet viel mij positief mee. Kreeg de heli mooi aan de grond, waarschijnlijk een geluk landing maar was er wel blij mee. ook al was de landing 25 meter verderop.

Wat ik wel weet is dat deze beest best wel wat wind kan hebben en hier heel goed mee om kan gaan alleen ligt het aan de piloot hoe die wordt gevlogen. Voor mij betekent het dan ook dat ik pas echt kan hoveren wanneer het echt windstil is maar dat deze heli vliegt is een feit en hoe die vliegt? Moet je ervaren.... echt een te gek beestje deze Robbe/EVO/Walkera daar het gaat om exact dezelfde heli's.

Nogmaals wordt ik geconfronteersd hoe moeilijker het vliegen is met een flybarless heli.;)

Hey Sander,
Bedankt voor je antwoord.:D
Ik dacht te menen dat de hoofdmotor en tailmotor wel met elkaar verbonden was maar niet dus. Dan verwar ik het geluid misschien ook met de tailmotor.

Je begon over een compressor, die heb ik niet maar bedacht mij ineens dat wij een elektrische pomp voor een zwembad en etc hebben liggen... eigenlijk een kleine compressor die hiervoor geschikt is:D

Ik heb vandaag geprobeerd om daarmee de bladen schoon te blazen en toch ook maar eens de bladen losgeschroefd. Hoop dat ik de bladen niet te los weer gemonteerd heb. Best eng nog voor de eerste keer een heli van dit formaat voorzichtig een beetje te ontdekken.:D

de bladen mogen niet te los zitten.
dit staat ook in het boekje van robbe;).
ze moeten een beetje stroef draaien.
door de certrifugaalkracht gaan deze vanzelf in de goede stand staan.

enne mooi dat je al wel durft te vleigen.
meestal is dat ook het beste, gewoon doen en niet te bang zijn.
dit is mijn eerste heli en vind het een super leuk dingetje.
het is wel even wennen maar heb al best door.
ik was vanmiddag lekker in de tuin bezig, van de grond op de tafel landen en dan weer terug naar de grond.
heb hierbij bijna de kat en mijn vrouw onthoofd :D maar het ging net goed hahaha.
en het hoveren gaat nu best goed dus vandaar dat ik nu op de tafel durf te landen.
ik denk dat ik morgen maar eens het grasveldje ga op zoeken en daar maar ga beginnen met 8 ies te draaien.

ook heb ik de giro's nu op 50% staan en heb het idee dat deze nu beter werken dan dat ik ze 70% had staan.
zelfs de wind heeft niet veel invloed.
als er een wind flaagje komt drijft hij wel een beetje weg maar met zacht tikje met de stik en hij hangt weer stil.
in de tuin heb ik hem op training staan en op het grasveldje niet.
in de tuin is een stuk minder wind dus daar gaat het wel op de trainig mode.
op het veldje moet ik best veel uitslag geven dus vandaar de trainings mode uit.

wat je ook nog even moet kopen, een olie potje.
maar dan 1 met een lange dunne naald, het lijkt op een doktersspuit.
hiermee kun je mooi hele kleine drupeltje olie op de lagers in het draai gedeeltes doen.
de motoren moet zeker af entoe wat olie hebben.
ze draaien op bronzen busjes.

nou succes maar verder.

gr Sander.

De bladen heb ik zodanig vastgezet dat deze nog vrij kunnen bewegen. Kan deze in principe heel makkelijk heen en weer bewegen.

Ik vind het knap dat jij met deze eerste heli toch al zo ver bent gevorderd.
Zal na alle waarschijnlijk ook een beetje meespelen dat je ervaring hebt op het gebied van speedboot racen en doch is helicopter vliegen weer heel anders, neem ik aan.

Werd je vrouw niet een beetje boos van deze vliegstijl of ben je verbannen naar het veldje, denk niet dat mijn vrouw dit nou kon waarderen. Ik heb haar bijna onthoofd met de Pro. Nu duikt ze al weg als ik met de Pro dicht in haar buurt kom:D
Met een veldje in de buurt komt de Robbe ook veel meer tot zijn recht maar echt vliegen durf ik nog niet aan. Het zijn meer correcties die ik uitvoer van mijn eigen correcties. Zit nog een beetje te vechten tegen mijzelf. Ik moet er nu ook nog niet aan denken om deze heli in de tuin te laten hoveren en landen op de tafel en weer terug.

Schijnt toch wel beter te zijn dat de gyro's op 50% staan?
Wat de wind betreft, heb ik totaal geen last van. Hij pakt de wind met gemaak maar je moet de heli wel een tikkie correctie geven. Met een tikkie correctie in de wind bedoel ik ook een klein tikkie, anders is de heli spurt de heli in de wind nog weg.

Zou ik ook gewoon kruipolie kunnen gebruiken voor de draaiende onderdelen? Ik weet ook niet of de bladen bij het draaigedeelte af en toe geolied moeten worden?

De accu staat nu weer te laden en kan ik straks weer even proberen te hoveren. Vanmiddag ben ik in het ziekenhuis met mijn schoonmoeder op bezoek bij schoonvaders. Hoop dat ik dan vanavond nog even kan hoveren:D

Ik ben benieuwd of je vandaag nog naar het veldje gaat en hoe jouw ervaringen zijn verlopen.

Net weer even geprobeerd te hoveren met de EVO/Robbe.

Bij de eerste vlucht wou ik de heli bij corrigeren, omhoog, daar ik de heli te dicht bij de grond vond vliegen. Klein tikkie aan de throttle stick gaf mij bibberende knieën, zweet handen en trillende vingers.
De heli schoot omhoog en dacht deze kwijt te raken d of te crashen met volle vaart. Elke stick beweging die je dan maakt komt tien keer harder aan, voor je gevoel dan. Wat een speed heeft dit ding. Ik erachteraan rennen om een zo goed mogelijk zicht te houden op de heli en hel kleine stick bewegingen maken. Ik kreeg de heli gelukkig weer omlaag en had 'm weer dicht aan de grond en wou de landing inzetten, vond het spannend genoeg zo. Gelukkig kon ik proberen de heli zacht te landen maar toch viel hij weer om.

Even speelde het in mij op om te stoppen voor vandaag maar dan in het achterhoofd te weten dat het bij een volgende vlucht nog spannender gaat worden.

Hierna nog 2 keer opgestegen en kon de heli aardig bij mij in de buurt houden. Een kleine stick correctie en dan weer zien wat die doet. Heb het wel in de gaten dat je niet door moet blijven corrigeren zoals het met de Pro wel kan. Een klein tikkie geven en kijken wat die doet om zo nodfig weer bij te corrigeren. Ik heb de hele in al mijn blijdschap ook tot 2x aan toe mooi kunnen landen maar had in deze beide keren trillende vingertjes en bevende beentjes.

Wat is dit kicken zeg. De adrenaline schiet door je lijf. Ik denk ook wel dat ik hier langer zoet mee ben om deze heli te leren kennen dan ik mij had voorgenomen.:D

Moet er ook even bij vermelden dat er een aardig briesje stond en nogmaal wat ik nooit had verwacht met dit beest. Hij pakt de wind en vliegt hartstikke goed in de wind maar ook tegen de wind in.

Je kunt linksboven de schakelaar aanzetten en dan met het wieltje spelen. Daarmee kun je een "maximale hoogte" instellen. Misschien daar even mee spelen en kijken of je dan de heli wat makkelijker in de buurt kunt houden.

hey pheter.
ik zit ook altijd het hele www uit te pluizen naar dit leuke helicoptertje.
zo kom ik best veel tegen en te weten over de heli.
ik had deze al 3 maanden op het oog voor dat ik naar de beurs in duitsland ging.
dus mijn voor studie was al redelijk goed.
ook het budget moest het toelaten ;).
en voor een eerste heli wou ik wel een beetje knape en waar er makkelijk onderdellen voor te krijgen zijn.
dus geen wegwerp ding.

wat ik niet wist is dat deze evengoed nog best groot is.
op de beurs leek hij zo klein.
het was eigenlijk de bedoeling dat ik er mee in de huiskamer ging vliegen.
maar goed misschien koop er wel een kleintje bij voor binnen :D.

heb net even op het veldje gevlogen.
er stond meer wind dan gister maar het ging goed ben nu een beetje aan het oevenen om met de neus naar mij toe te hoveren, dus anders om sturen en denken.
phoe he dat is best lastig als je moet nadenken. zeker met een heli als je niks doet licht hij op de grond dus constand van links naar rechts met die stik.
naar voor en achter gaat het wel automatisch :D.
nu nog links en rechts.
dat zal wel even duren voordat ik daar aan gewend ben.
8 tjes draaien ging toch nog niet zo goed, rondjes gaat beter omdat je de roer maar 1 kant op hoef de doen.

dus lekker wezen vliegen weer 1 keer een lichte crach maar geen scahde.
ik vlieg hier met hoog gras van ongeveer 40 cm hoog :D.

enne geen wd40 gebruiken alleen olie bij de hobbyshop hebben ze het wel.
wd40 maakt het plastic zwaker (na een langere tijd).

nou vliegze en we horen de knikkende knieen van je tegemoed ;).

gr Sander.

Back