EVO 180 SE Flybarless

Ik weet niet of de Battery frame nog gebruikt kan worden. als ik de nieuwe gebruik moet de receiver ook omgezet worden en dit schijnt wel precies te komen, a;thans als ik jou mag geloven:D

Verder zou Stefan kunnen kijken waar die overcorrectie vandaan komt, hij heeft hier toch meer verstand van dan ik dat heb, wellicht heeft het ook te maken met instellingen. Verder is het ook wel leuk om een CP van dichtbij te zien en hier wat meer kennis van verkrijgen:D

Is gewoon verstandiger. Kost je relatief weinig tijd. Je heli is weer op orde en je leert veel in korte tijd. Kun je gelijk indoor flink wat lipo's vliegen.. Ik zou het allang hebben gedaan als ik in de buurt woonde. Neemt niet weg dat ik de rit wel ga maken straks met de 450. Wiel opnieuw uitvinden is niet nodig. Ik rond hem samen met Stefan af. Dan zie ik gelijk hoe het moet en scheelt tijd en frustratie. Op vliegclubs wordt je toch ook geholpen? Waarom dan alleen modderen..

Wie weet wat verstandiger is te doen.
Ik heb bij crashen een aantal rotorblades kaopgevlogen.
Nu heb ik uit beide crashes één blade overgehouden die wellicht bruikbaar is. Is het dan verstandig om deze twee blades te gebruiken of gelijk nieuwe plaatsen? Het gaat wel om een FP Flybarless heli en geen CP heli. Dat zel wel een verschil zijn met hetgeen je beter wel of niet kan doen.

Persoonlijk zou ik gelijk 2 nieuwe plaatsen, neem aan dat je ze per 2 koopt? Als je er dan weer 1 stuk vliegt dan heb je weer een setje ;)

Yepa, Vanavond de Evo in elkaar gezet.
Vanmiddag geen tijd gehad hiervoor.

Bij de bouwmarkt heb ik een rolletje dubbelzijdig tape gekocht voor de receiver. Had een stukje meegnomen die aan de oude battery frame vastzat en heb de goede.
Heli had ik bina weer inelkaar zitten en op het moment dat ik de landing skid wou monteren bemerkte ik dat ik de receiver gemonteerd had op de oude battery frame. Dit was balen, was nog licht en windstil en wou buiten nog even vliegen.
Alles weer uitelkaar gehaald en de juiste battery frame gepakt en nogmaals de receiver erop geplakt. Alles weer in elkaar gezet.
Op de tafel testen of alles het deed en snel ermee naar buiten.
Was schemerig, tegen het donker aan maar kon het niet laten.

Eenmaal buiten, opstijgen, hoveren en even naar voren vliegen maar durfde niet te snel en te ver weg, anders had ik geen zicht meer.
Rustig teruggehaald en in hover weer geland.
Nogmaals opgestegen en voor mij met tail-in gehoverd en ging hartstikke goed. De Evo weer geland en veilig opgeborgen en wekt dit bij mij weer een positieve stoot om verder te gaan.
Hoop volgende week bij Stefan langs te kunnen gaan om deze eens te laten testen en na te laten kijken of de instellingen wel goed zijn:D

@Thijs031, Ik heb toch de twee oudere rotorblades gepakt. Zagen er nog aardig goed uit en heb ik de andere toch als reserve, je weet maar nooit.

De motivatie is weer helemaal terug.
Als iets tegenzit, niet laten staan maar gewoon verder:D

In het begin heb ik een plankje gebruikt als landingsplaats maar deze was mij eigenlijk wat te klein. Durfde niet veel:D
Hierna een tapijt vanuit de auto gepakt maar durfde ik de heli niet zonder correcties op te laten stijgen, anders had ik de kans dat de staart in het kleed bleef haken en heeft die kans om, om te vallen.
Vanavond weer mijn plankje gebruikt en kan ik de Evo mooi omhoog laten schieten. Moet er wel aan wennen dat ik niet gelijk bij mag corrigeren, hierdoor wijkt hij eerst een stuk uit naar links en achter en éénmaal in de lucht ga ik hem nu bij corrigeren.

@Stefan, we zullen zien wat ik nog aan instellingen moet veranderen en dan lekker vliegen en zien vliegen:D

Vanmorgen nog even buiten gevlogen, was nog windstil en kon nog net.
Wel vond ik dat er een ander geluid in zat dan voorheen, net of het tandwiel niet goed afgesteld was. Dit kon het niet wezen daar ik het tandwiel goed afgesteld had. Nog een aantal keren goed geluisterd en leek het erop te lijken of er iets aansleept. Motor doet het goed, dat kon het dus niet zijn. Lagers leken mij ook nog goed te zijn.
Vervolgens toch maar kruipolie erbij gepakt en de lagers heel licht hiermee ingevet. Kon alleen moeilijk bij het lagertje onder het tandwiel. Daar heb ik een stukje krantenpapier voor gepakt en voorzichig hiermee de olie in de lager proberen te krijgen. Alle andere lagers voorzichtig met een kwastje ingevet. Kruipolie leek mij even het beste. Alle onderdelen zaten in elkaar en een heel klein drupje kruipolie bereikt dan toch alle draaiende onderdelen. Hierna de accu angesloten om vervolgens alles voorzichtig te laten lopen zodat het vet overal terecht kon komen en zijn werk kon doen.
Binnen nog even getest en leek het geluid weer een stuk aangenamer te zijn:D

Vlug naar buiten met de heli, begon al wat te waaien en had de stille hoop om toch nog even te kunne vliegen, althans om te hoveren.
Alles aangesloten en wachten op een windstil moment om de heli de lucht in te brengen. Op het moment dat het windstil werd en de heli in de lucht was begon het weer te waaien:(
Was er al achter gekomen da tik met wind niet deze heli moet willen landen maar zo dicht mogelijk bij mij te houden en blijven hoveren en zo nodig te corrigeren tegen de wind. Ervaring eerder heeft mij geleerd dat de heli laag bij de grond met wind, de heli wordt meegenomen en kun je niet meer bij coriegeren, tenminste ik niet.
Zodoende de heli bij mij gehouden en op het moment dat de wind begon toe te nemen kleine stick inputs gedaan en net op het moment dat de wind even ging liggen de heli lande en weer naar binnen.
Zou het niet kunnen verkroppen dat ik de heli weer zou crashen door mijn eigen schuld en dat ik weet dat ik in dit stadium niet moet wllen vliegen met wind.

Ik blij, heli blij en alles is weer werkend en is het volgens mij niet verkeerd om de lagers van tijd tot tijd even in te smeren en zeker bij het vervangen van een aantal onderdelen. Heb toch gemerkt dat alles soepeler loopt:D

Laatst bewerkt:
Minder analyseren en meer vliegen. Maar beetje vet hier en daar kan geen kwaad. Hier waait het ook een beetje. De Walkera hoef ik niet eens te proberen. Is niks aan. Sta je alleen maar te vechten. De mCPX zou wel kunnen. Die kan best wel wat wind hebben. Meer als je zou denken van zo'n klein ding. Zijwind is niet echt een issue. Valwinden zijn wel tricky. Dan zakt de heli zomaar opeens een halve meter naar beneden.
Grondeffect heeft ie overigens eigenlijk geen last van.

Ik kijk wel even. Wilde vandaag als m'n zoontje het toelaat maar eens beginnen langzaam aan de Walkera binnen in side te krijgen. De mCPX vlieg ik binnen liever niet met die kleine over de vloer. Volgende week moet ie weer naar school en kan daar verder mee aan de slag..

@Peter

Jij denkt er allemaal goed over na............... ik ga meestal gewoon vliegen en zie wel wat er van kom (heb ik tenminste weer wat te repareren) ;)

Vervolgens toch maar kruipolie erbij gepakt en de lagers heel licht hiermee ingevet. Kon alleen moeilijk bij het lagertje onder het tandwiel. Daar heb ik een stukje krantenpapier voor gepakt en voorzichig hiermee de olie in de lager proberen te krijgen. Alle andere lagers voorzichtig met een kwastje ingevet. Kruipolie leek mij even het beste. Alle onderdelen zaten in elkaar en een heel klein drupje kruipolie bereikt dan toch alle draaiende onderdelen.

Wel oppassen met kruipolie dat je geen ingevette delen oliet. Kruipolie lost vet op. Daarbij kan het niet goed tegen hitte, dus snel draaiende delen zal snel olieloos zijn, mede ook doordat het gewoon eraf vliegt.

Fijn dat de heli weer vliegt en je er veel zin in hebt. :thumbsup:

Wel oppassen met kruipolie dat je geen ingevette delen oliet. Kruipolie lost vet op. Daarbij kan het niet goed tegen hitte, dus snel draaiende delen zal snel olieloos zijn, mede ook doordat het gewoon eraf vliegt.

Fijn dat de heli weer vliegt en je er veel zin in hebt. :thumbsup:

Kijk, daar heb ik nog niet over nagedacht.
Zal ik toch echt een ander soort vet moeten kopen. Zou een beetje vasaline kunnen of moet het speciaal vet zijn hiervoor?

@Peter

Jij denkt er allemaal goed over na............... ik ga meestal gewoon vliegen en zie wel wat er van kom (heb ik tenminste weer wat te repareren) ;)

De laatste tijd veel meer aan het reparen geweest dan aan het vliegen en daar wil ik toch wat verandering in aanbrengen.
De eerste crashes kwamen voornamelijk door onwetendheid en te denken dat de Evo ietde moeilijker zou zijn dan de Solo Pro om te vliegen. Dit is juist niet met elkaar te vergelijken. Andere crashes weer meegenomen door de wind omdat ik te laag vloog/hoverde en een keer door een koord op de zender te gebruiken waarbij de throttle vol open ging bij eht bukken om de heli te pakken:D

Bij de volgende crash moet ik tenminste behoorlijk kunnen vliegen en dat de crash bijv bestaat uit een stuurfout of iets dergelijks en niet meer door die domme acties van mij. Wel heb ik hier veel van geleerd door hoe te reageren in bepaalde situatie en de Heli uitelkaar te halen en wer op te bouwen. Leer je de heli ook een beetje kennen:D

Zuurvrije vaseline moet kunnen. Alleen lastig om overal op te krijgen. Ik zag bij Niek dat hij olie gebruikt voor fietskettingen. Maar dan in een spuitbusje en tuutje zodat ook kleine onderdelen worden gesprayed..

Het beste was geweest dat ik bij het inelkaar zetten van de onderdelen alles gelijk had ingevet. Geen zin om alles weer uitelkaar te halen. Wellicht met vaseline en een kwastje en onder het tandwiel proberen met een stukje krantenpapier, anders maar een spray halen die Chow adviseerd.
Zit er niet op te wachten dat de kruipolie alle vet oplost zodat de metalen en de lagers veel eerder onderhevig zijn van slijtage.
Vaseline zal waarschijnlijk door warmte ook wel iets vloeibaarder worden waardoor het overal tussen glipt. Anders maar buiten vliegen in de wind en per ongeluk goed crashen, heb ik weer ene geldige reden om de Evo uitelkaar te halen en kan ik gelijk alles weer invetten:rolleyes:

Verder bemerkte ik dat de heli in de lucht nog iets trilde maar dat ligt aan de afstelling. Wacht ik wel mee totdat ik bij Stefan langs ga.

@Chow, ik ken het met dkinderen thuis. Kun je niet zoveel vliegen als je had gehoopt. Onze kinderen zijn nu vrij tot woensdag. Vaak 'snavonds is het wel windstil en de kinderen liggen op bed, dan maar weer buiten vliegen:D

Wanneer ik kijk naar het weerbericht voor eht weekend beloofd dat niet veel goeds voor ons vliegverkeer:(

Zit mij nu net te bedenken of het wel verstandig is om vaseline te gebruiken.
Wordt vaseline niet hard en korrelig?

Laatst bewerkt:
Misschien een rare vraag maar zou motor olie niet werken als smeermiddel hiervoor? Is ook dun en goed vloeibaar en overal tussen te krijgen en lost ook geen vet op? Wellicht dat dit schadelijk is?

Hier moet ik vast wel een keuze uit kunnen maken:D
smeermiddelen

Laatst bewerkt:
Back