EWD wurfgleiter

jan brilman

Forum veteraan
Tja . . .

Hoe heet dat in het Nederlands? :confused:

Ik maak voor één van de zoontjes een eenvoudig werp-zwevertje (spanwijdte plm. 30 cm, vleugel van 2mm balsa, profieltje in geschuurd, opstaande oortjes, dat werk).

Hoeveel graad instelhoek moet de vleugel hebben tov. het stabilo? :confused:

1? 1,5? :confused:

Zeg het maar . . .

Dank. :)

jan.

Waarde weet ik niet, namen wel.

EWD=einstellwinkeldifferenz (weet niet of deze spelling correct is, maar hier komt het wel op neer) = instelhoekverschil = verschil in hoek tussen de koordes van de vleugel en het stabilo.
wurfgleiter = werpzwever.

Goedemorgen Jan,

Heb wel een paar schetsen van zgn werpmodellen. De meeste hebben een instelhoekverschil van 0 graden.
Tis dan wel zo dat de voorkant van de vleugel een klein beetje is afgerond zodat er toch in zekere zin een instelhoekverschil zal ontstaan. Die zou dan, pak 'm beet, 1 graad zijn.

Kortom: als je de vleugel en het stabilo allebei vlak op de romp zet, dan moet het goed zijn.
Wat ik zelf wel moeilijk vind is het zoeken van het zwp. bij zulke kleine kistjes.
Dat komt erg nauw.

Succes en plezier !!

JH

Laatst bewerkt:
Ik heb er vorig jaar ook eentje gemaakt op dezelfde manier, die heb ik toch een klein instelhoekje gegeven (ik kan niet zeggen hoeveel precies, op het gevoel gedaan). Dat dingetje doet het hardstikke leuk. De staartboom heb ik trouwens opgebouwd om een heel dun koolstofstaafje omdat het anders wel erg fragiel wordt. Is nog nooit stuk gegaan (op dit plaats tenminste :) ).

Op de tekening van mijn oude Robbe Fantra staat zelfs 4 graden maar dat is Jedelsky.

Wel leuk trouwens dat je zoiets maakt, van de zomer heb ik dat dingetje van ons nog met een vliegertouw omhoog getrokken, was hem bijna kwijt. We hadden er samen met de buurtkinderen in ieder geval veel lol van!

Normaal gesproken gebruikt men voor wedstrijdmodellen geen instelhoekverschil, dus de onderzijde van de vleugel en stabilo op 0 graden. En dan kan je bij het trimmen als het nodig is een heel klein beetje de achterrand van het stabilo naar boven buigen.

Maar het gaat jou niet om wedstrijdvliegen, en ook niet om vele uren oefenen om zo'n model met marginale stabiliteit goed te laten vliegen. Dus ik zou adviseren om wel instelhoekverschil te gebruiken en dan is de door jou genoemde 1 a 1,5 graden een prima keus.

hoi jan, kheb ook zo eens een balsa plank van 6mm gaan halen en een profiel in geschuurd :)
Tstaartje gegeven, en knikje in de vleugeltippen. spanwijdte van een meter.
leuk voor op t voetbalveld dacht ik.
was prima gelukt, maar kzat met t probleem dat ik bijna 30gr lood vanvoor moest op plakken... is dit te vermijden? of is dat bij elk toestel t geval.

ik vlieg RC zwevers en dan zijn de batterij en servos de grootste balanspunten.

ik zou graag opnieuw zo eentje maken... (een uurtje of 4 werk)

maar als ik em gooide raakte hij nooit verder dan een meter of 30. kan ik dit ergens door verbeteren??? en hoe kan je hem rechtdoor late vliegen, en ook draaien als ie bv termiekbelletjes voelt....?

ik ken niets van vrijvlucht ma vind t wel boeiend :)
kan iemand me helpen?

Als je een werp model wilt maken moet je om te binnen een maximale spanwijdte van 50 cm aan houden, anders is het model simpelweg te groot om hoog genoeg te gooien. Doe je dit niet dan kun je thermiek meteen vergeten.
Er zal wel wat lood in het model moeten, dit is afhankelijk van het gewicht van de staart. Probeer deze zo licht mogelijk te maken, laat bijvoorbeeld de romp taps lopen naar de staart toe.
http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/windlover.pdf
Dit model is qua afmetingen een goed uitgangspunt.
Het thermiek gedrag wordt bij grotere vrije vlucht zwever geregeld met de vleugel verdraaiingen. Een werp model heeft vlakke vleugels, want verdraaiingen leveren te veel weerstand op bij de lancering. Bij dit soort modellen is het dus de bedoeling om meteen midden in de thermiek bel te lanceren, als je dan zorgt voor een niet te wijde bocht, zal het model in de thermiek blijven.

Je model zal dus nooit rechtdoor vliegen. Ik geloof dat als je rechtshandig bent, je het model linksom afsteld, en hem rechtom omhoog gooit (rechts laten overhellen). Dan zal het model een beetje rechts omhoog gaan en vervolgens netjes overgaan in een linker zweefbocht. De kunst is dan om zo hard mogelijk, onder de juiste hoek en op het juiste moment te gooien.

Kevin

Laatst bewerkt:
De windlover....

Kevin,

Geinig om De Windlover hier weer eens te zien hier op het forum...ik heb er zelf ooit maar 1 gebouwd, maar heb daar wel heel veel mee gevlogen, misschien dat ik er weer 1 of 2 ga bouwen voor de NLC chuckwedstrijd 2e kerstdag, maar dan wel een moderne DLG versie :D

Het is vrij lastig om hier op het forum uit te leggen hoe je een chuck afstelt, maar idd tijdens het zweven vliegt hij linksom, de stijgvlucht stel je af met tilt op het stabilo en door het stabilo achter een beetje te verbuigen.

Cheers

Bart

ik snap er geen fluit van :p op de helling peren is leuker :p

neej serieus. ik zou graag zo eentje willen maken... kheb hier zo een kleintje. van een 50cm maar hij maakt bochten van ongeveer 5-6m doorsnede. dus ruime bochten... en hij houd ook niet echt makkelijk hoogt... de stabilo en vleugel zijn gewoon op hoogte met t rompje
( 0° dus)
moet hier wat aangedaan worden???? ik ben links handig en maakt linkse bochten , dus niet zo goed eh??? of komt da zo een nauw niet :):p

ik ben gewend van alles rechtdoor te late vliegen...

kan je ook is een foto uploaden van jouw gooiertje? als je er eentje hebt...
kheb zo eentje dat de tippen omhoog staan onder 6° ofzoiets. en een kruis staartje...

hoe laad je hier een foto van op je pc in t kader??? dan kan ik morgen is een foto uploaden van t mijne...

Als ik hem in elkaar heb zal ik een foto plaatsen.

Ik kon met google nog niet echt een mooie source met zeg maar tientallen ontwerpjes en allemaal know how over bv. bouwen, afwerken, trimmen, vliegen etc. voor dit soort modelletetjes vinden . . .

Wie weet er één? :p

jan.

ik snap er geen fluit van :p op de helling peren is leuker :p

neej serieus. ik zou graag zo eentje willen maken... kheb hier zo een kleintje. van een 50cm maar hij maakt bochten van ongeveer 5-6m doorsnede. dus ruime bochten... en hij houd ook niet echt makkelijk hoogt... de stabilo en vleugel zijn gewoon op hoogte met t rompje
( 0° dus)
moet hier wat aangedaan worden???? ik ben links handig en maakt linkse bochten , dus niet zo goed eh??? of komt da zo een nauw niet :):p

ik ben gewend van alles rechtdoor te late vliegen...

kan je ook is een foto uploaden van jouw gooiertje? als je er eentje hebt...
kheb zo eentje dat de tippen omhoog staan onder 6° ofzoiets. en een kruis staartje...

hoe laad je hier een foto van op je pc in t kader??? dan kan ik morgen is een foto uploaden van t mijne...

6 graden is erg weinig. Zou je hem aan kunnen passen zodat het ongeveer de zelfde hoeveelheid is als bij de windlover?
Als je links bent, moet je het richtingsroer zo zetten zodat je een rechtse bocht vliegt. 6 meter is denk ik best aardig. Als je hem vervolgens 80 graden stijl omhoog houdt en hem iets links laat overhellen bij het gooien zou je naar een meter of 25 moeten kunnen gooien. Daar zal hij uit zijn linker bocht draaien en naar rechts gaan vliegen. Vrije vlucht modellen vliegen nooit rechtuit want dan gaat het heel erg ver en je blijft niet in de thermiek.

Hoe is je vleugelprofiel. Want als je de onderkant van de neus ook iets rond hebt geschuurd (zie tekening) dan zit er tussen de lijn van voor- naar achterlijst en je hoogteroer een hoek van 1 graden. Dat zou goed moeten zijn. Controleer ook of het zwaartepunt vergelijkbaar is met de windlover, die ligt net niet op 50%.

ow nee dat is t niet... ongeveer op 1/3de van de vleugelbreedte... dat zal ik eens veranderen ;)
kan ik ook niet een grammetje lood op t tipje van de vleugel doen, zodat die wat sneller draait???
mijne schat zal vandaag of morgen de fotos op haar picturetrail zetten en dan kan ik de link geven, want ik weet niet hoe je hier een foto neerzet

dit is het zwevertje

343010364.jpg

343010360.jpg

ik gok dat dit 5-6° V-stelling heeft

graag een deskundige mening

Een deskundige mening of dit model op de foto 5-6° V-stelling heeft? Ik heb hier geen gradenboog liggen, maar zo moeilijk moet het niet zijn om dit te achterhalen.....

Ik denk zelf dat voor een werpmodel de tips wat meer V-stelling mogen hebben. Dat maakt het vliegen een stuk eenvoudiger. Gewoon eens kijken op Hand Launched Gliders (free flight) free plans and information bij de bouwtekeningen om een idee te krijgen van de juiste V-stelling. Het hoeft overigens niet heel exact, op het oog lukt heel aardig.

Als ik op mijn scherm meet is het maar liefst 18 graden. het zijn ook maar korte oortjes die omhoog staan.

Arthur

kzal maar eens een nieuwe bouwen dan :p

raak je zo een vliegertje makkelijk kwijt in de thermiek? of afgedreven door de wind? anders is t zo zonde dat je voor een paar vluchten eentje bouwt... en als je zo ineens een kilometer verder je ding moet zoeken, want meestal vind je zo een simpel ding niet zomaar trug.

Volgens mij valt dat kwijtraken wel mee. Ik vlieg vaak in het Goffertpark en ben wel een paar rubber aangedreven modellen kwijtgeraakt. Maar mijn catapultzwevers vliegen toch korter en zijn minder gevoelig voor thermiek, ze zijn tot nog toe altijd weer naar beneden gekomen. En je moet je ook wat aanpassen aan de omstandigheden, klein veld of veel wind: minder hoog gooien.

Back