Excel Competition III - loopings...

Bij een goed ingestelde Excel Competition III (meerdere keren nauwkeurig alle roeren nagemeten!) overkomt het mij doorgaans dat bij het draaien van een looping mijn Excel in het bovenste deel van de looping ongewild een halve rol draait. :? :?

Wie weet hoe dit komt???

Ben benieuwd of er méér van dit soort klachten bij dit model zijn...

Ik heb 't bij geen enkele andere kist...

Hi ??,

Trek je hem met hoogte roer door het bovenste deel van de looping? Zelf heb ik dit toestel niet, maar ken het verschijnsel bij een spitfire van me. Aan het einde van dag bleek dat ik hem gewoon stall-de tijdens de looping. Probeer eens een looping te draaien waarbij je op ongeveer 1/3 van je looping het hoogte roer centraal zet (of bijna centraal), en laat de zwaartekracht hem door draaien op 2/3 ga je weer trekken aan je hoogte roer. Het grappige is dat ik deze manier ook veel grotere loopings ben gaan draaien.

Groeten,
Bart

Er zijn heel veel meer modellen die dat doen. Er zijn zelfs modellen die, bij horizontale vlucht volgas, dit fenomeen kennen. Het hoogteroer werkt dan ineens als remklep en je stopt dan zo abrupt dat het model direct overtrekt (highspeed stall) en een soort van snaproll maakt die eindigd in een spin. Als je dit bij een lage doorvlucht doet zit het model in de grond nog voordat je het doorhebt.

minder uitslag op het hoogteroer helpt. controleer ook of het hoogteroer niet kan torderen.

Voor mij een bekent verschijnsel.
Ik heb dan de mini excel.
Een broer van me heeft ook de mini en een andere broer heeft de excel II.
Maar ze hebben allemaal hetzelfde.
Gewoon minder up geven.
Het is wat Theo zegt volgens mij een (highspeed stall).

Als je vloeiender stuurt is het weg.
Dan zal je zien dat de looping niets of bijna niets groter hoeft te zijn.

Erwin heeft een sukhoi, en die heeft dit verschijnsel al als die bij gewone vlucht eens flink aan het hoogte roer trekt :?

Dat doet de excel ook hoor Satoer.
Als je maar genoeg up trekt :lol:

De luchtstroom laat dan los van de bovenkant van de vleugel.
Dan werkt de vleugel zeg maar niet meer en valt hij gemeen naar beneden.
Bij je helie gebeurd dit ook, als je te veel pitch in 1 keer geeft.
Dan hoor je dat klapperende geluid, dan overtrekken je bladen ook.

doet mijn pylon racer ook, mijn funtana s40 deed het ook. Mijn fliton extra 330 niet zoveel :)

een highspeed stall is eigenlijk precies hetzelfde als een normale overtrek. De luchtlaag over je vleugel laat los.

De oorzaak van deze stall is een te grote invalshoek(niet in de war raken met INSTELhoek.)
Als de invalshoek te groot, overtrekt je vleugel(een getordeerde vluegel, eerst met 1tip, en gaat dan rollen). Dit verschijnsel heeft niks met snelheid te maken.
Dus ook met hoge snelheden kan je ovetrekken. Dat noemen ze dus een highspeed stall.

Back