Exploitant nummer

CL carrier

In Memoriam
Van mijn cluppie de nieuwe regels vernomen voor vliegen; Registratie bij de RDW, eventueel transponders in de toekomst, cursussen, modellen identificeerbaar maken,enz.
Gaat dit allemaal ook gelden voor vrije vlucht en lijnbesturing?
Heeft iemand daar kijk op?
Of geldt dat allemaal niet voor ons omdat wij nergens genoemd worden?
Hoe ziet dat er dan verzekeringstechnisch uit?

MVG

Max

Oja; iedereen de beste wensen en gezondheid.
 
Max,
het probleem hiermee is dat daarover nogal wat opvattingen zijn.
Bij navraag blijkt dan, dat wat voor 100% zeker moet doorgaan, uiteindelijk berust op 100% eigen interpretatie.
Ik weet het ook niet.
Uiteraard ben ik er zelf 100% van overtuigd dat al die onzin niet voor F1 en F2 gelden omdat ze, of niet bestuurd worden, dan wel nooit in dat deel van het luchtruim kunnen komen dat door de nieuwe regels zogenaamd veiliger is geworden.
Het zou me alleen niets verbazen als er, op grond van aan eigen interpretaties gekoppelde bestuursmacht, oneigenlijke beperkingen worden opgelegd aan zowel Vrije Vlucht als Lijnbesturing.
Leuker kan ik het niet maken.
 
Leuker kan je het niet maken.
Maar je hebt het wel een beetje duidelijker gemaakt, in ieder geval voor mij.
Alles wat rondvliegt heeft een klassenaanduiding van de FAI, toch?
Ook drones, denk ik. De KNVvL heeft zich daar mee bemoeid, toch.
Dan is de vraag toch eigenlijk simpel; Voor welke klassen geldt dit beleid en de daaraan gekoppelde beperkingen en eisen?
Alleen wie is het aanspreekpunt in deze? Briefje naar de KNVvL? Of naar de overheid?
Of niets doen?

MVG

Max
 
Gezien de hoeveelheid halve waarheden die ik over mij kreeg uitgestort bij het aan de orde stellen van deze misser, geef ik er de voorkeur aan even niets te doen.
Het is toch geen vliegweer....
Zolang VV en LB niet expliciet worden vermeld, blijft alles interpretatie en daar wil je bij regelgeving voor handhaving toch ver van blijven, dunkt mij.
 
Werd er niet ergens een link gestuurd dat lijn besturing er buiten valt? Was in het regelgeving topic.
 
Werd er niet ergens een link gestuurd dat lijn besturing er buiten valt? Was in het regelgeving topic.
In de officiele (=wettelijke) regelgeving worden VV en LB niet genoemd.
Wat daaronder liggende bestuurslagen daar in hun oneindige wijsheid van maken doet feiteijk niet ter zake...
 
De Engelse CAA heeft het over: Drones and model aircraft. Geen woord over de besturingswijze. De RDW heeft het over: Drones en op afstand bestuurbare modelvliegtuigjes (voor dat verkleinwoord zouden ze al meteen een draai om de oren moeten krijgen, maar enfin). Politici en ambtenaren Europa-breed hebben hun werk weer eens slordig gedaan.
 
Het exploitatie nummer is nodig voor alle onbemande luchtvaartuigen boven de 250 gram ongeacht type of besturing, alle voorafgaande Nederlandse definities zijn vervallen.
 
Ik heb de afd. Modelvliegsport van de KNVvL gevraagd of het Exploitanten nummer ook voor LB-modellen geldt. De voorzitter, Frits van Laar, antwoordde dat er een vraag hierover bij het ministerie ligt, maar dat er nog geen antwoord binnen is. Hij geeft aan dat degenen die alléén LB vliegen beter nog even wachten kunnen met het registreren.
 
Verder weg op de EASA site zie ik dat ze het wel hebben over thethered aircraft, ik denk dat LB hier ook onder valt:

TD 1.jpg
 
Dus RC vliegtuigen tot 25kg op 120m en line of sight en lijnbestuurd tot 25 kilo en 50m hoog. Categorie Open A3 C4?
 
Tethered aircraft up to a mass of 25 kg, daar komen we niet in de buurt.
Maar dit is een voorstel; Wat is er concreet bekend over F1 en F2?
Kan het misschien helpen als ik morgen met de verzekeraar ga bellen?
Hoe zij een en ander zien?

MVG

Max
 
Volgens mijn clubsecretaris: We hebben hiervoor de tijd tot 31-12-2022, zolang blijft de huidige regeling modelvliegen van kracht.

Ik doe voorlopig even niks en wacht af tot het balsa stof in mijn bouwkamer is neergedaald.
 
Ik heb zojuist bericht gehad van de Ierse IAA. Ik had eergister een registratie aangevraagd om een vliegerbewijs te krijgen. Blijkbaar zijn ze nogal overspoeld, want ik kreeg het bericht dat ze mijn aanvraag de 16e gaan bekijken.
 
Positief aan de nieuwe wet is dat je straks met Ierse registratie en vliegerbewijs legaal mag vliegen op alle plekken in NL die niet ingekleurd zijn. Daar zijn aanvulende spelregels van kracht. Alleen jammer dat ik net onder die grote rode stip bij Amsterdam woon, die grenst aan een geel Natura 2000 gebied wat aan de rand wordt afgebakend door een oranje gekleurde streep langs de kust. Blijft alleen een trapveldje in Zandvoort over.

Dronekaart.jpg
 
Back
Top