Exploitant nummer

Volgens mij is de PIC verantwoordelijk bij schade, en is het de bedoeling om via het exploitant nummer te achterhalen wie de PIC was, in ieder geval is dat het goede antwoord bij het halen van je vliegbewijs. En inderdaad zijn de clubvelden een uitzondering voorlopig.
 
Zoals ik hierboven aangaf had de voorzitter van de afd. Modelvliegsport van de KNVvL, Frits van Laar, aan het ministerie gevraagd of lijnbesturingsmodellen ook onder de regeling vallen en dus een exploitanten nummer nodig hebben.
Daar kwam enkele dagen geleden het volgende antwoord op:

Modelvliegtuigen met een MTOW (Maximum Take Off Mass) van 2 kg aan een kabel van max 25 m, bestuurd door een piloot op de grond vallen onder de Open categorie Sub A3. Dat betekent dat de eigenaar van het modelvliegtuig zich moet registreren en een A3 vliegbewijs moet hebben.
Indien deze vluchten in clubverband plaatsvinden dan geldt de overgangsregeling van 2 jaar. Er is wel een registratie van de eigenaar verplicht, maar de genoemde opleiding voor de piloot dan is niet verplicht.
Er is (helaas) geen juridische mogelijkheid om dergelijke vluchten buiten de regeling te houden. We hebben wel de mogelijkheid om dit type modelvliegsport mee te nemen in het vergunningenstelsel en dat moeten we ook zeker doen.


We moeten ons dus wel registreren. Kennelijk heeft de ambtenaar die de flyer van het ministerie ontwierp zitten slapen (weet waarschijnlijk ook niet waar hij het over heeft) want daarin hebben ze het over modellen "die radiografisch bestuurd zijn".
 
Modelvliegtuigen met een MTOW (Maximum Take Off Mass) van 2 kg aan een kabel van max 25 m, bestuurd door een piloot op de grond vallen onder de Open categorie Sub A3.

Wat een slordig antwoord, kan dit alleen terug vinden in:

(C) the ground risk buffer, which shall cover a distance beyond the external limit(s) of the contingency area that meets at least the following parameters:
Minimum distance to be covered by the ground risk buffer for untethered unmanned aircraft, with an MTOM up to 10 kg, Maximum height above ground 120m, 25 m

Wat er net onder staat lijkt me meer hout snijden:

(ii) for operation of a tethered unmanned aircraft, a radius equal to the tether length plus 5 m and centred on the point where the tether is fixed over the surface of the earth.

Lijnbestuurd modellen worden niet specifiek genoemd in de wet maar komen met bovenstaande wel voor in het uitvoerings amendement, daar staat overigens (Non-legislative acts) boven.
COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2020/639 of 12 May 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2019/947 as regards standard scenarios for operations executed in or beyond the visual line of sight.

Denk dat exploitant en vliegerbewijs onvermijdelijk zijn als je buiten je clubveld wilt vliegen.
 
Ik begrijp uit een mail van Rob Metkemeijer dat het laatste woord hier nog niet over gezegd (of geschreven) is.
 
Verzekeraars slapen niet, en bij een incident gaan ze heus vragen naar je vliegbewijs en registratie. Heb je dat niet, ben je de sjaak.
 
Volgens Frits van Laar ziet de regeling er nu als volgt uit:
Lijnbestuurde modellen met een MOTW tot 1 kg zijn uitgezonderd van de nieuwe EU regelgeving, dus geen exploitantennummer en buiten clubverband geen A1/A3 Vliegbewijs.
Voor lijnbestuurde modellen met een MTOW van > 1 kg is de EU regelgeving wel van toepassing, dus wel een exploitantennummer en buiten clubverband wel een A1/A3 vliegbewijs.
 
Wie gaat de EASA uitleggen dat een LB model geen luchtvaartuig is, maar een sportbenodigdheid....
 
Wie gaat de EASA uitleggen dat een LB model geen luchtvaartuig is, maar een sportbenodigdheid....
Dat gaat Frits natuurlijk even aan de easa uitleggen.:D
Ja wat is veiliger, vliegtuig slingeren of kogel slingeren.
De kogelslingeraars kunnen ook aan bak om de juiste papieren ergens te scoren.
Het vliegt beide aan een lijntje door de lucht.
En die kogel zal echt wel wat meer dan 1kg wegen.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat Frits natuurlijk even aan de easa uitleggen.:D
Ja wat is veiliger, vliegtuig slingeren of kogel slingeren.
De kogelslingeraars kunnen ook aan bak om de juiste papieren ergens te scoren.
Het vliegt beide aan een lijntje door de lucht.
En die kogel zal echt wel wat meer dan 1kg wegen.
Jij hebt nog nooit een LB model zien vliegen, hè? :rolleyes: Die indruk krijg ik tenminste....o_O
 
Jij hebt nog nooit een LB model zien vliegen, hè? :rolleyes: Die indruk krijg ik tenminste....
Een halve eeuw geleden heb ik dat spul zien vliegen, gewoon op een veldje in een woonwijk.
Soms zie ik dat spul ook vliegen en een demo van wat is nu lijnvliegen.
Een jaar of 3 geleden voor het laatst, met van die fijne 2taktjes er op.
Zelf heb ik die vrijetijdsbesteding nooit beoefend.
 
Een halve eeuw geleden heb ik dat spul zien vliegen, gewoon op een veldje in een woonwijk.
En je weet zeker dat het geen trainende atleet (kogelslingeraar) was?
Soms zie ik dat spul ook vliegen en een demo van wat is nu lijnvliegen.
Een jaar of 3 geleden voor het laatst, met van die fijne 2taktjes er op.
Zelf heb ik die vrijetijdsbesteding nooit beoefend.
"een demo van wat is nu lijnvliegen", waar was dat?
"fijne 2taktjes", van die hoogtoerige powerdingen, > 35.000 toeren?
Kennelijk is er toen met de kennisoverdracht iets niet goed gegaan en ook geheel eigen interpretaties leveren soms de nodige onzin op.
Het vergelijken van LB vliegen (sport) met kogelslingeren (sport) wijst hier wel op.
Deze sporten verhouden zich als sinaasappelsap en koffie (beiden dranken (vgl. sport), maar hebben verder niets gemeen.
"Het vliegt beide aan een lijntje door de lucht." Heb je niet goed opgelet....
Een kogel volgt een ballistisch traject en wordt niet bestuurd.
Een LB model vliegt op eigen kracht in een cirkel (eigenlijk: halve bol) baan en wordt gdurende die vlucht bestuurd door middel van minstens twee lijnen.
Ik kan monoline nergens meer in de reglementen terugvinden.
 
Bruno;
Eerst even tot 10 tellen;
Als je daar toch mee bezig bent............
Ik heb een paar carrier modellen, waar ik toch niets meer mee doe; 1001 gr.
Wat voor jou?

MVG

Max
 
Back
Top