expoy??

• Topicstarter Topicstarter jasper!
  • Startdatum Startdatum
J

jasper!

Guest
hallo,

ik heb en vraag wat is expoy ofzo iets ik had gehoort voor het waterdicht maken van een schip

jasper

je zal hoogstwaarschijnlijk epoxy bedoelen, dit is een 2 komponenten hars, vergelijkbaar met polyester waar je waarschijnlijk al wel eens van gehoord hebt.

hey epoxy is een 2 componenten hars die naar uitharding waterafstotent word teminste geen water door laat het bestaat uit

een epoxy hars
een verharder

deze meng je in een bepaalde verhouding(staat op verpakking)
en die smeer je op de boot met een glasmat (soort vezelmat) deze leg je op het ingesmeerde ondergrond en smeer je nogmaals de glasmat in en laat eht geod uitharden

dit is mijn sleeper die ik in epoxy heb gezet

normal_boot%20in%20epoxy%7E0.JPG

ik hoop dat ik je hier mee voldoende heb geinfomeerd zo niet hoor ik het wel

Om helemaal correct te zijn, epoxy is inderdaad wel een 2 componenten product, maar bestaat eigenlijk niet echt uit een hars en een verharder.
Het wordt enkel zo makkelijkheidhalve genoemd.

Epoxy bestaat uit 2 componenten, beiden een harsvorm, die samen een tot een chemische reactie komen waardoor ze uitharden. De mengverhouding is dan meestal ook 50/50 of 60/40 tussen deze 2 harsen.
(beide harsen zijn ook siroopvormig van constistentie)

Anders is het met polyester, waar je inderdaad enerzijds de hars heb (het siroopachtige gedeelte dus) en anderzijds de verharder, maar dit is een echte vloeistof, niet siroopvormig. De mengverhouding ligt ook helemaal anders.... daar voeg je namelijk 1 à 3% verharder bij de polyesterhars.

Als je polyester sneller wil laten uitharden, of als het koud is kan het ook nodig zijn, kan je dus gewoon meer verharder toevoegen aan de hars, zodat deze sneller uithard. Bij epoxy is dit helemaal niet zo! Je kan niet gewoon meer van 1 deel gaan toevoegen ook al wordt er harder tegen gezegd... want dat zorgt enkel dat de epoxy niet helemaal zal uitharder. De mengverhouding is veel specifieker

Maar genoeg puntjes op de i ;)

remus zei:
hey epoxy is een 2 componenten hars die naar uitharding waterafstotent word teminste geen water door laat het bestaat uit

een epoxy hars
een verharder

@Jasper: zoals je dus ondertussen wel al door zal hebben is epoxy dus een smeerbare substantie die je kan gebruiken om je boot waterdicht te maken. Je kan er echter ook volledige rompen mee bouwen in combinatie met glasweefsel, carbonweefsel of andere weefsels
Het is een 2-componenten systeem, waarbij je dus 2 delen in een exacte verhouding moet mengen. Dit moet vrij nauwkeurig gebeuren, anders loop het het risico dat het niet helemaal uithard. Het beste maak je dus gebruik van speciale mengbekers waar dmv streepjes de exacte mengverhouding op aangeduid staat, ofwel moet je het op een keukenweegschaaltje afwegen.

Vervolgens heb je - alnaargelang het merk en type van epoxy - 30 minuten tot 2 uur de tijd om het uit te smeren of te verwerken, alvoren het gelvormig wordt. Het is dan nog niet hard, maar wel niet meer smeerbaar, het wordt eens soort dikke blubber. Daarna duurt het nog minstens 24u alvorens de epoxy helemaal hard is, sommige typen dienen zelfs 7 dagen alvorens ze echt 100% uitgehard zijn.

Voornaamste verschillen met polyester zijn dat het iets duurder is, maar daar tegenover staat wel dat het sterker is dan polyester, aangenamer werkt door minder geurhinder (blijft wel toxisch, dus steeds gebruiken in goed geventileerde ruimtes!!) en beter tegen water kan de polyester. Voor boten niet geheel onbelangrijk ;)

(vraagje, waar koop ik epoxy die uit 2 losse componenten bestaat, en hoe krijg ik die zo gemengd dat ze niet helemaal uitharden, klinkt wel interesant voor een bepaald project waar ik mee bezig ben.

(of gewoon de hema-epoxy van 5 euro, maar welke van de 2 componenten is degene die dan in overmaat moet zijn voor permanent zachte epoxy?)

(ik weet dat het neit zo hoort, maar ik wil het toch ff proberen)

Denk dat jij beter naar iets anders uitkijkt.. ik weet niet wat je van plan bent, maar het is niet zo dat epoxy in verkeerde mengverhouding permanent zacht blijft. Deze wordt wel degelijk hard, maar zal nooit volledig uitharden: het blijft een kleverige laag. Net of je met lijm bezig bent die nog niet droog is.

Er bestaan wel andere materiaal die permanent zacht blijven (flexibel, elastisch, weet niet wat jij juist bedoelt) maar waar je die kleverigheid niet hebt. Soort van 2-componenten rubbers. Maar daar ben ik niet mee vertrouwd

Alexander zei:
(vraagje, waar koop ik epoxy die uit 2 losse componenten bestaat, en hoe krijg ik die zo gemengd dat ze niet helemaal uitharden, klinkt wel interesant voor een bepaald project waar ik mee bezig ben.

(of gewoon de hema-epoxy van 5 euro, maar welke van de 2 componenten is degene die dan in overmaat moet zijn voor permanent zachte epoxy?)

(ik weet dat het neit zo hoort, maar ik wil het toch even proberen)

hi

mn vorig project is serieus naar de kl**** gegaan door matjes en polyester te gebruiken (t was ook mn eerste keer)....door een verkeerde verhouding bleef het maar plakken. er zaten ook veel bubbels en andere oneffenheden in...wil ik liever niet meer meemaken :-)

mn nieuwe project wil ik dus anders doen om t waterdicht te maken..

G4 of epoxy?

wat is gemakkelijker of beter?

alvast bedankt!

Waar ga je het voor gebruiken, wat wil je, waterdicht, waterdicht en stevig of alleen stevig.
Epoxy werkt in mijn ogen zeer goed. De verhouding van de componenten luistert wel nauw.
Er is zeer veel geschreven over epoxy in dit forum dat ik je moet aanraden wat tijd te reserveren om e.e.a. te lezen. Dan komt er ook duidelijkheid.

Pendelaar

Back