Externe besturing graupner mx16

Heb graupner mx16 met jetibox duplex
Voor de besturing van mijn hexa xl van mikrokopter.
Maar zou graag de tilt besturing van mijn cameramount extern maken,zodat een 2de persoon de camera kan bedienen.
Hoe pak men zoiets aan?

Mogelijke oplossing(en):
- Leeraar/leerling systeem met tweede zender aan jou MX16 (zie je zender handleiding)
- Ofwel via een tweede apart en simpel zender / Ontvanger systeem speciaal voor de camera

-Dat kan bvb. een simpel 2 kanaals zendertje zijn indien je met een tweede ontvanger systeem werkt. Is volgens mij goedkoopste oplossing.
-Wanneer je via leerling/leeraar werkt kan het ook een eenvoudiger type zender zijn maar moet wel compatibel zijn met de MX-16 en je moet nog voldoende kanalen op je ontvanger vrij hebben voor de extra camera functies.

Ik zou anderzijds niet zo onmiddelijk een ander systeem, zonder gebruik van een tweede zender, kunnen bedenken aangezien je minimaal één proportioneel kanaal nodig hebt om je camera tilt functie te laten werken. Het is toch niet de bedoeling denk ik dat je met twee aan één zender staat te besturen, dus zit er weinig anders op dan een tweede afstandsbediening te gebruiken.

als je gewoon een goedkoop stick zendertje pakt, zelfs de 4 of 6 kanaals versies kosten geen drol bij bijvoorbeeld hobbyking, en 2de hands worden ook vaak wel goedkope zenders uit rtr setjes ofzoiets aangeboden;)

Heb ondertussen mijn probleem als volgt opgelost.
Aangezien dat ik met een mikrokopter vlieg .mijn zender is beperkt met zijn kanalen voor de extra funktie die ik wou toepassen maar heb via xbee een link kunnen leggen met mijn laptop en mijn kopter en zodoende kreeg ik er 8kanalen bij die worden bestuurd met pc-joystick.

ja dat kan natuurlijk ook! maar is het niet onhandig steeds joystick en alles mee te moeten nemen ipv een 2de zendertje?

Nee de bedoeling was als er een 2de persoon meekomt dan kan hij de cameramounth bedienen,en de laptop gebruikte ik al om vliegplannen of waypoints in te stellen.

Back