Externe verlichting op een duikboot

Het zal ongetwijfeld wel ergens staan, maar kan het niet vinden:
{behalve dan dit topic; [155958] electrolytische-corrosie
en deze : [106436] seawolf-aangeschaft-3 }

Ik wil een paar LED'jes op de buitenkent van de SeaWolf plaatsen, primair bedoeld om aan te geven, dat de spanning [door middel van een magnetisch bediend relais] inderdaad is ingeschakeld. Daarbij wil ik dan ook gelijk rood/groene boordverlichting in de toren plaatsen.
Dat is allemaal eenvoudig, maar hoe doe je dat met de electrische doorvoer en de uitwendige bedrading?

Ik dacht dit uit te voeren met 2 messing of RVS schroeven en moeren en die door een van de eindkappen te plaatsen, en daarmee de spannig naar de led's te verzorgen.
Maar omdat water [enigzins ] geleid, weet ik niet hoe dit de stroom door/naar de led's beïnvloed, want die schroeven en draadjes van de led zijn niet goed te isoleren [als ik dat al zou willen]
Wie heeft dat gedaan en hoe? Ervaringen graag!
En bedankt natuurlijk.
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Cor,

Bij mijn seawolf had ik de twee stuurstangen gebruikt als geleiders naar buiten. Zowel binnen als buiten gewoon wat draadjes erop gesoldeerd.
Ik zou wel de serieweerstand binnen houden in het droge gedeelte, als er b.v. een sluiting komt in het natte gedeelte gaat er nooit een grotere stroom lopen dan het weerstandje toelaat.
Zou ik het weerstandje in het natte gedeelte doen en er komt bij toeval een kortsluiting dan sluit je de +V wel kort naar de 0V en dan brand de bedrading wel uit..

Suc6
Hans

Ja Hans, die serie weerstanden was ik al wel van plan om 'binnen' te houden, en die stangen gebruiken als doorvoer is een goed idee; heb je nog moeite genomen om de natte aansluitingen bij de led's te isoleren?
Denk dat dit weinig zin heeft omdat de stangen niet te isoleren zijn.
Cor

hallo cor

een beetje lijm is reeds voldoende om te isoleren
ik zet ze vast langs binnen met stabillit en doe dit rond de ingekorte pootjes
pootjes laat ik een 3 à 4 mm en dan solderen met een pincetje tussen de las en de led om een beetje te koelen

werkt voor de rest gewoon uitstekend daar er maar een paar mili amp loopt

gr raf

Back