Extra 300 (BMI-models)

crazykuki zei:
er was qua windkracht +/- 2.5 beaufort en plots begon ie te dansen rond de ailerons, ie ging van rechts naar links en ik moest continue bij- corrigeren, na 6 minuten te hebben bijsturen zwenkte ie uit naar rechts, en BANG, tegen de grond,
resultaat: rechtervleugel afgekraakt tot in de fuselage , hij is echt kapot :cry:
knip

ik ben uiteraard enorm misnoegd en diep ontevreden.
:cry: :cry: :cry: :cry:

Weet je eigenlijk de oorzak van het dansen op de rolroeren? defecte servo of losse aansturing of enz,enz,enz.............

Dit soort modellen is natuurlijk niet gemaakt om te crashen. Door de extreem lichte bouwwijze die natuurlijk net sterk genoeg is om te vliegen zoals het bedoeld is en zal dan ook met gemak alle gevraagde G-krachten makkelijk aankunne, maar een samenkomst met moeder aarde natuurlijk niet. Ook een harde landing kan bij dit sort modellen soms wel eens tot lichte schade leiden.

Zolang de oorzaak dus niet bekend is, of terug te voeren op bouwmethodes die afwijken van de voorgeschreven methode kan en mag je dit model niet zo afkraken. Mocht dan toch blijken dat de oorzaak in de originele bouwwijze gezocht moet worden dan zou ik als eerste eens gaan praten met de leverancier/fabrikant.

Dus gaarne echte duidelijkheid over de oorzaak van het falen van de rolroeren. Daarnaast vind ik het vreemd dat je niet gelijk geland bent toen zich het probleem voordeed. Als er ineens tijdens het vliegen iets mis gaat of ik vertrouw het niet dan probeer ik zo snel mogelijk zo netjes mogelijk te landen en nee, dat hoeft dan niet meteen op het vliegveld te zijn. Als ik dan kan kiezen uit hoog zacht gras dan kies ik daar voor.

dat was ook mijn bedoeling om na het trimmen mijn kist te gaan landen, ik belde daarnet met Home-flyer waar ik deze kist kocht en hij zei me dat Extra's 300 :oops: deze eigenschappen hadden (dansen rond de rolroeren)
ik probeerde te landen en toen ik dacht "hey ik zit op 60 cm boven de grond, ik land hem, bleek toch dat het toestel een kleine impact niet kon verdragen.
ik vlieg reeds 15 jaar en weet dat een "maiden-flight" soms niet zo makkelijk is maar ik had er echt een goed gevoel bij, helaas.....

hmm jammer om te horen dat het niet goed ging

hoop dat het bij mijn winner beter gaat
heb wel gelezen op rcgroups dat de winner formidabel zou vliegen dus.....

Ik weet niet wat jij bedoeld met dansen rond de rolroeren. Als je bedoeld dat het model dan van links naar rechts rolt en dat blijft herhalen dan denk ik dat je het zwaartepunt niet goed hebt, of je vliegsnelheid is te laag of je instelhoek klopt niet of je servo schommelt rond het middenpunt. Het verhaaltje van home-flyer geloof ik niet zo in. Ik heb welliswaar nog niet met die BMI extra gevlogen, maar ik ken meer dan genoeg extra's die dat niet doen. Dus toch nog eens effe alle wrakstukken goed nakijken of er niet toch ergens een ander probleempje zit.

erg jammer om dit te lezen na jouw enthousiasme! zeker ook omdat 't toch een aardige uitgave is

valt er nog iets te fixen?

interessant te horen van het zwaartepunt,
volgens de bouwplannen moet het zwaartepunt (cg) op 6cm van de vleugel liggen, mijn batterij zit helemaal vooraan onder de vleugel, ik had de indruk dat dit goed zat.
wat bedoel ik nu met rollen:
vliegtuig vliegt in rechte lijn en zwaait naar links, ik corrigeer naar rechts en zwaait opnieuw naar links, enz enz....
de snelheid waarmee ik vloog was idd niet te snel, hij was ongeveer 70 meter van mij verwijdert en het was echt niet makkelijk om vanop die lage hoogte terwijl hij rolt en stalt plotseling veel gas te geven, de bibber sloeg me rond het hart

De herstelling valt al bij al goed mee.
Origineel kan men de vleugels eraf halen met 2 vijsjes, ik ga nu de vleugel vastlijmen met 5min epoxy op de romp en hopen dat ie nu wat steviger is...
I'll keep ya informed

greetz

ok, nu begrijp ik wat je bedoelt. Als het model alleen maar naar links wil dan zou het kunnen zijn dat de motortrek naar rechts niet goed is. Hoeveel graden staat de motor naar rechts en naar onderen gericht?

Je ziet, er zijn heel veel factoren waar je rekening mee moet houden.

Bij de reparatie zou ik niet teveel afwijken van de constructie methode van de fabrikant. Als je de vleugels definitief gaat vastlijmen gaat bij een volgende harde landing waarschijnlijk meer kapot.

tja, ik heb idd de indruk dat de motor niet perfect zijn graden haalt in 2° naar rechts en beneden, hij staat eerder wat naar links, maar het is nu te laat om het te veranderen, alles staat vastgelijmd to en met :cry:

eventueel ook niet te verhelpen met vulringetjes tussen de schroeven?
ongeacht wat zou ik dit toch op de een of andere manier proberen te verhelpen. Dit was zeer waarschijnlijk dan ook de oorzaak van de crash.

ik heb de motor langs binnen van de motor mount gemonteerd
dus ik kan er niks meer aan verhelpen, ik werk nu aan de reparatie, mocht de volgende vlucht opnieuw dezelfde problemen geven, leer ik ermee leven en ik zit met het volgende probleem,
de motor mount (bevestiging onder motor kap) bestaat uit triplex plaatjes, mijn motor Roxxy, dient langs de binnenkant bevestigd te worden(de ene motor zit langs buiten, bij mij draait de behuizing rond de as), alles is nu in elkaar gelijmd en ik kan niet meer aan mijn schroeven.... :oops:
Mocht de volgende vlucht dezelfde resultaten geven, leer ik gewoon van mijn fouten (of correcties) en zie ik wel weer :)
ik hou jullie op de hoogte, ik lijm nu de reparaties met 5 min epoxy.

Hij is hersteld :) :) :) :) :) :) :)
Viel eigenlijk best mee na er een nachtje over geslapen te hebben.Het raakt je in de koude kleren als je teergeliefde kist schade oploopt.
ik hoop er binnen de 3 dagen opnieuw mee te kunnen gaan vliegen :)

Fijn fijn, waar vliegt ge ergens? Anders kom ik wel eens "supporteren" ;-)

vliegtuig vliegt in rechte lijn en zwaait naar links, ik corrigeer naar rechts en zwaait opnieuw naar links, enz enz....
de snelheid waarmee ik vloog was idd niet te snel

Lijkt mij een overtrekprobleem. Sneller vliegen.

Als je afwijking hebt naar 1 kant zou het naar zijwaartsstelling of rolroertrim ook nog aan je richtingroer kunnen liggen.

Als je een richtingroer trim fout corrigeerd met rolroer trim, dan werkt het maar bij 1 snelheid goed.

@ Harold
Tja ik weet ook niet echt wat re precies fout ging, een van deze dagen ga ik opnieuw vliegen en bekijk ik het nog eens, alvast bedankt voor je feed back :)

@DenTompie,

stuur me eens een mail met je gegevens, ik wissel dan ook mijn gegevens met je uit.
ik vlieg meestal in Heurne, prachtige open velden, geen verkeer en prachtige streek.

Vandaag ben ik voor de tweede keer met de extra 300 gaan vliegen.
take off en de lucht induiken verliep vlekkeloos tot ik op veilege hoogte eens probeerde omgekeerd te vliegen, ik raakte in een stal en raakte er niet meer uit, vlak voor de grond kon ik een kleine (omgekeerd) optrekken met een crash tot gevolg.
resultaat...de vorige keer was de rechterflank gebroken, nu was de andere zijde aan de beurt.
Hij ziet er al bij al nog goed uit maar deze kist blijft "forever grounded"
Ik heb er mijn lesje wel mee geleerd, niet aan te raden aan niemand, men weze dus gewaarschuwd voor de Extra 300 van Bmi- models.

zou het niet kunnen gebeuren , dat de motor te veel koppel heeft .
ik zou daarom nog niet alle appels als rot verklaren he!
nu Donderdag vertrek ik naar Sinsheim ( met Frank Dhont ) en breng me de nodige servo's mee voor de BMI WINNER.

Simen, als je goed de draad gelezen had dan had je ook gezien dat de motor scheef gemonteerd is en wel naar links. Het is dus niet aan het model te wijten dat het nu al na de voor de 2de keer gecrashed is en helaas total loss is.
Als hij gedaan had wat ik enkele posts geleden al zei om de motor los te maken en naar rechts te zetten dan was dit zeer waarschijnlijk goed gegaan en had hij een heel leuk vliegend model gehad.

koppel heeft niks te maken, met schuin of naar beneden, als de motor te veel power heeft is het toestel NIET TE BESTUREN .
Ik zou daarom nog niet het toestel letterlijk en figuurlijk in de grond boren ( heeft U al 2 x gedaan )

het had niks met de motor te maken, integendeel...
de extra was bijna 600 gram vliegklaar, ik diende volledig gas te geven om hem "te laten hoveren in de hand"
opstijgen en sturen in de lucht verliep PERFECT.
Hij vloog enorm stabiel en sjeesde erdoor als een raket.
Toen ik inverse begon te vliegen en met de rudder omgekeerd probeerde te bochten, raakte ie in een spin stall en ik kreeg hem er niet meer uit.
ik denk persoonlijk dat het weinig verschil zou uitgemaakt hebben of de motor nu 2° naar rechts-beneden was gedraaid of niet.
Deze extra vloog gewoon niet zo lekker.
Als hij evengoed zou gevlogen hebben als ie eruitzag was het een droom geweest.

heb je maar 600 gr trekkracht met deze motor? (2728-34?)
wou deze ook kopen, maar as dat zo is beter niet..
niet vergete dat je omgekeerd moet tegensturen als je inverted vliegt?

Back