Extra 300 S (UPDATE!)

UPDATE: Zie post van 25 juli 2006


http://www.eurolight.aero/module/in...0&AKTTYP=3&AKTID=1438&HG=2&GRP=Motorflug ACRO

op Marktplaats stond dit prachtkistje te wachten op een nieuwe baas; eigenaar kwam helaas door omstandigheden niet meer aan bouwen en vliegen toe en ik kon 'm niet laten staan...

wat een waanzinning mooie kist! mooi van lijn en kleurstelling, maar ook mooi gebouwd (ARF; ik kon 'm nieuw in doos overnemen)
voorlopig ga ik 'm alleen afmonteren en aan 't plafond hangen, want mijn vliegervaring is m.i. nog niet toereikend (ik vlieg momenteel Easystar met gemak en vermaak me uitstekend met een shockflyer - ook toevallig een Extra!)

dat ik 'm hier post is omdat ik overweeg om 'm electro te vliegen t.z.t.
zou een Typhoon geschikt zijn of wat te licht? Typhoon + Tsunami zou nog wel in het budget passen, maar een dikke Axi + zware regelaar wordt wat te gek; dan overweeg ik toch sterk om d'r toch een glowengine in te zetten - deze kist vlieg ik t.z.t. toch bij een club!

groetjes en eventuele suggesties zijn altijd welkom!
 
voor de geinteresseerden / electrospecialisten alhier heb ik nog wat gewichten:

romp/vleugelafdekking onder romp/motorkap/canopy: 750 gram
vleugels/stabilo/staart/vleugeljoiners: 660 gram
stuurstangen/spinner/rudderhorns/boutjes voor de vleugel: 150 gram
landingsgestel (incl. tailwheel): 260 gram

totaal dus 1820 gram, excl. wat epoxy die op een paar plaatsen moet komen

groetjes en fijne dagen en bedankt voor eventuele aanvullingen/reacties
 
ja, die aandrijving in dat andere draadje is voldoende om leuk te kunnen vliegen. Hier moet 8CC op of een setup met 800W electro. Wil je echt maximale prestaties dan eerder 10cc of rond de 1200W

Goedkoop wordt electro niet ;) Motor + regelaar is al snel 300 euro, accu ook.
 
Hans Meij zei:
Je toestel gaat straks een kg of 3 wegen en daar heb je veel meer vermogen voor nodig dan wat je nu in gedachten hebt.
Dit is een aardig draadje in dit verband:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29826

bedankt! da's inderdaad wel een heel interessant draadje; de auteur gaat in de eerste post uit van 1 kg kaal - nou dat ga ik dus zeker niet redden!

wellicht ten overvloede: voorlopig gaat die kist aan 't plafond, want ik ben hier toch nog niet aan toe
misschien is tegen die tijd het electrospul een stukkie betaalbaarder en anders zoek ik er een mooie brandstofmotor bij

deze kist is volgens opgave bedoeld voor .46 - .61 2T / .52 - .70 4T
in m'n Easytrainer zit een OS Max .50 2T, dus die zou ik t.z.t. ook nog over kunnen zetten
 
Ik heb dit oude draadje weer even opgevist, want ik heb even een paar vraagjes:

Aangezien ik al m'n brandstofspulletjes verkocht heb ben ik nu definitief om naar electro. Ik heb nog wat andere projecten op stapel, maar t.z.t. komt in deze Extra dus aan de beurt. Ik ben niet van plan om te gaan prophangen met deze kist, maar gewoon netjes een beetje aerobatics te vliegen.

Als setup denk ik dan ook aan de volgende:
- motor: ROXXY BL OUTRUNNER 5055/08
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-4782.pdf
- prop: 15 x 8 APC
- regelaar: budget, bijvoorbeeld deze: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1074
- accu: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1028 of http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1067
die laatste vind ik net een maatje te zwaar, maar ik weet dat Hi ook nog een 3300 mah heeft, dus misschien is die tegen die tijd ook wel beschikbaar

Graag commentaar op de door mij gekozen setup

Dan nog een servo-vraagje:
Deze kist heeft servo's nodig met minimaal 3 kg trekkracht. Ik heb nog liggen:
- Futaba S3001 standaard-servo, 3 kg
- GWS, 14 gram, 1,6 kg
- Hitec, 20 gram, 3 kg

De Futaba's passen perfect in de vleugel, dus die zou ik mooi voor de ailerons kunnen gebruiken. Het zijn echter wel zware, standaard servo's, maar op het totaal (een kleine 3 kg) valt dat natuurlijk wel in het niet. De Hitec's zou ik ook in de vleugel kunnen zetten, maar ik zal dan wel iets moeten verzinnen om ze vast te zetten, want de uitsparingen zijn een beetje aan de grote kant.
Voor richting- en hoogteroer zou ik ook de Hitecs kunnen gebruiken (ik ga het triplex met de uitsparingen voor standaard servo's er toch uitslopen om gewicht te besparen, dus ik kan ze er "pas" inzetten), maar bijvoorbeeld ook 2 x GWS op richting- en 2 x GWS op hoogteroer; het hoogteroer bestaat sowieso uit 2 delen, dus da's alleen maar makkelijker aan te sturen.

Graag een advies:
Zal ik de kist zo licht mogelijk houden met de 2200 mah accu en de allerlichtste servo's??? (dus de Hitec's op ailerons en 4 x GWS op de staart - eventueel 1 x GWS op richting een optie?). Of valt de besparing in het niet op het totaal en kan ik beter voor die zware accu gaan en dan ook niet te krampachtig doen met die paar gram extra voor de zwaardere servo's?
Lichter = langere vliegtijd, dus ik zal met die 4400 mah accu niet het dubbele qua vliegtijd halen, maar is 2200 mah niet zo'n beetje onder de grens? en zal ik wel die kist in balans krijgen met zo'n accu in de neus? en is 44 amp continu wel voldoende? en zakken de volts niet te snel in bij zo'n lipo met relatief weinig amps?

Bedankt voor alle reacties!
 
1,6 kg op de richting is veel te weinig, 2x die dus 3,2 kg is nog niet echt veel vind ik.
Gws IQ200mg zijn 5,5 kilo en ook niet zwaar, 30 gram, snelheid is ook best goed.

Ik zou geen gewicht gaan besparen op de servo vastzetting, het is geen shockflyer. Triplex is een goede manier om je servos in vast te zetten.

De uitsparingen voor de servo's in de vleugel kun je toch gewoon wat kleiner maken met wat hout.

Ik zou hem zo licht mogelijk houden, 3 kilo voor een 1,4 spanwijdte vliegtuig is toch wel de grens. Dus op al de dingen besparen, elke gram s er een, maakt niet uit hoe groot het vliegtuig is.
 
Robert van der Weijst zei:
Ik zou geen gewicht gaan besparen op de servo vastzetting, het is geen shockflyer. Triplex is een goede manier om je servos in vast te zetten. De uitsparingen voor de servo's in de vleugel kun je toch gewoon wat kleiner maken met wat hout.

Maak je geen zorgen; ik was echt niet van plan om iets anders dan triplex te gebruiken, alleen wat er nu in de romp zit is een hele grote plaat die ook ruimte biedt aan de gasservo, zware ontvangeraccu etc.
Ik wil gewoon iets simpelers en lichters maken.

Bedankt voor je tips verder!

met de 2200 mah accu, de Hitec's in de vleugel en 4 x GWS in de romp kom ik nu op 2550 gram uit, maar dat is wel ex lijm, onvoorziene zaken als verlengkabeltjes en ik ben ook uitgegaan van een losse BEC i.p.v. een losse ontvangeraccu
 
Tucano & ME109 zijn af, dus zo langzamerhand ga ik beginnen aan deze kist, de volgende spulletjes zijn onderweg of beschikbaar:

motor: BM3520-7
ESC: HIModel 80 amp
ontvanger: MzK, 6/8-kanaals
aileronservo's: Hitec HS81
rudderservo: Waypoint W-150 Power High Torque, midden in de romp, closed loop
hoogteroer: 2x GWS IQ-140BB, achterin de staart
accu: geen idee; ik wacht ff af hoe 't loopt qua zwaartepunt, maar ik denk aan de Hyperion HP-LCL4200-5S

fototjes volgen t.z.t.
 
tot 2500 gram AUW is de 3520 een lekker motortje...je hebt dan een lkkr vlotte kist

Bij meer gewicht en minder dan 6S de zwaardere uitvoering van deze motor nemen.
 
Toch nog even een vraagje over die servo's…

Bij deze kist worden oorspronkelijk met 1 centrale standaardservo de 2 hoogteroeren bedient. Een dikke houten pushrod, splitst zich in 2 stalen rods die de romp uitlopen en zo de roeren bedienen.
Aangezien ik deze kist electro ga vliegen met een niet al te zware motor voorin, heb ik eens gekeken of dit zware systeem niet beter kan. Voor het rudder wil ik, zoals gepost, closed loop gebruiken met een servo (Waypoint W-150 Power High Torque) t.h.v. de mainwing, voor de hoogteroeren wordt dit toch wat lastig te maken.

Afijn; een beetje meten, puzzelen, rekenen en gebruik maken van de keukenweegschaal leert dat zelfs 2 servo's achterin de staart (mits licht en toch sterk) gunstiger is voor het totaalgewicht en zelfs voor het moment op het zwaartepunt. Zelfs al zou ik de pushrods van carbon maken, dan nog zijn 2 servotjes in de staart wat beter.
De 2 servo's (GWS IQ-140BB) die ik heb liggen zijn 14 gram en trekken per stuk 1,8 kg. Ik heb totaal 3 kg nodig, dus voldoende. Alternatief zouden 2 Waypoint W092MB servo's zijn; deze wegen nog geen 11 gram en trekken 2,2 kg en dat maakt 't verhaal alleen maar gunstiger. Ik moet ze alleen wel kopen dan en die GWS-jes voldoen ook.

NOG gunstiger zou het zijn als ik beide roeren zou kunnen bewegen met 1 servo; bijvoorbeeld zo'n W-150 Power High Torque die ook op 't rudder gaat: 16,4 gram, 4,1 kg.
Maar hoe kan je bij zo'n kist als deze mechanisch die twee hoogteroeren koppelen? Een stalen stang die ze bij het scharnierpunt verbindt lijkt me niet geweldig; het rechter-roer zal altijd een beetje achterblijven. Ik zie dit al bij m'n kleine Tucano, waar het hoogteroer nog net uit 1 stuk bestaat; het tussenstuk is wat flexibel, waardoor de kist alle kanten op schiet, behalve de goede, als je op hoge snelheid in 1x keihard up geeft!

Waar ik aan dacht is het volgende:
- kunststof pijpje dwars in de romp lijmen, ergens onder de achtervleugel
- hier een vrijdraaiend pijpje in met aan beide einden een servokruisje gelijmd
- deze kruisjes bedienen de roeren en een van die 2 kruisjes koppel je aan 1 servo

Is dit een goede oplossing? is het een gebruikelijke oplossingen, of wordt dan meestal toch overgestapt op 2 servo's? zijn er betere oplossingen? is het idee dat ik heb ook gewoon zo te koop, wellicht ook iets fraaier dan?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
ben benieuwd naar het eind resultaat, ben zelf zeer geintereseerd om een soortgelijke kist om te bouwen naar electro!

ps. krijgen wij ook foto's/filmpjes te zien van de bouw en van een vlucht?
ben namelijk erg benieuwd.
 
Back
Top