extra 330s Jonk

de motor staat niet meer op de fabrieks afstellingen. iets armer gedraaid zodat hij in de hoge toeren ook goed loopt.
op de grond reageerde hij goed en kwam hij ook goed op toeren. gebereurde zodra hij ongeveer een meter hoog zat.

kan wel eens de oorzaak zijn, er komt zo een direct luchtstroom in het gaatje van de referentiedruk in de carburateur. Ik heb hier zelf ook wat problemen mee gehad (ook met kap) maar dan enkel bij volgas..

caburateur zit achter de motor in de romp.
zit wel een gleuf in om lucht de romp in te laten. zal morgen even een foto maken.
en volgende keer dus weer proberen met kap.

hier een paar foto van de piper cub en de extra 330 van max

full
full
full
full

en hier zijn extra

full

hij had de kap er af gehaald :)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
mooie foto's!!!
piper andere prop opgezet en vloog super nu.
voor het eerst gesleept met de kist. eerste bocht braken de vleugels van de zwever af XD.
wind sloeg er aan de verkeerde kant onder.
later op het veld de hele motor er nog vanaf gehaald want hij reageerden iet meer op het gas. alle schroefjes van het gas nog keer aangedraaid en hij deed het weer goed.
en daarna er meer gevlogen (soort van XD)

bedankt voor het meedenken, misschien is dat het wel, zien eht de volgende keer als we gaan vliegen.
denk zelf dat het iets is dat hij dan geen benzine mer aanzuigt of zo, want toen hij geland wat deed hij het nog perfect

bedankt voor het meedenken, misschien is dat het wel, zien eht de volgende keer als we gaan vliegen.
denk zelf dat het iets is dat hij dan geen benzine mer aanzuigt of zo, want toen hij geland wat deed hij het nog perfect

Niet vliegen zonder kap! Alleen al voor de koeling (Ja, dat zou je niet verwachten!) is dat niet grappig. Maar ook vanwege luchtwervelingen rond de carburateur.

Ik denk toch dat Dennis een goede suggestie doet en dat het een referentiedruk probleem is. Zodra je vliegt heb je kennelijk luchtwervelingen rond de carburateur en daar reageert het regelmembraam op.

Je zegt dat de carburateur in de romp zit, maar hoe ver? Kan best zijn dat hij alsnog last heeft van wervelingen. Probeer eerst maar eens met de kap erop.

Als dat niet werkt:
Aan de bovenkant van de carburateur zit ergens een klein gaatje of een 'ongebruikt' nippeltje. Als er alleen een gaatje zit, soldeer daar dan een stukje messing buis op als nippeltje. Sluit er een stuk brandstofslang in en leid die slang een eind de romp in. In de romp heb je minder/geen luchtwervelingen.

zal komend weekend eens met kap vliegen. van een vriend die ook veel met deze motoren werkt tips gekregen. volgens hem moet het luchtfilter er af komend weekend maar eens proberen zonder luchtfilter en met kap.
en zal nog even foto's maken van caburateur

gr max.

Ik vlieg altijd met luchtfilter. Zomers zuig je anders de halve hei door je motor heen. Als je het luchtfilter er af haalt zal de motor iets meer lucht kunnen aanzuigende en zul je hem dus ook iets meer brandstof moeten geven (je zult hem waarschijnlijk iets rijker moeten afstellen)

ja, en zal ook eens met de stofzuiger door de kist heen gaan.
hij heeft ook aangeboden de motor af te stellen, dus dat zal wel goed komen :D
ben nu wel benieuwd hoe hij vliegt :D:D:D:D

max

Ik ben het wel met Fraggy eens denk dat je probleem bij de referentie druk zit dan loopt ie bv op de grond goed en zodra je los bent vd grond zit je al met andere omgevingsdruk. Ik heb dit zelf ook ondervonden met een 3w 60 en mvvs 58 en 80 de aanzuiging bij mij gebeurt in de romp en de referentie druk word op de staart gemeten met een soort van pitotbuis dit werkt perfect, een clubgenoot had dit eerst gedaan en haalde daar mooie resultaten mee qua motorloop.

de extra heeft de eerste vlucht gemaakt!!! :D
motor liep nu wel goed, maar een beetje vet.
stond wel wat te weinig expo op, dus snel op de andere stand gezet.
alles ging goed totdat er een wiel van de kist af viel........
bij de landing rustig aan gekomen en op een wiel gereden totdat hij stil stond. alles goed gekomen en zelfs het wiel terug gevonden :D
zijn nu bezig om er een tap op te draaien en er moertjes op te draaien

dankje.
maandag nog klein beetje gedaan aan de motor afstellen, maar dat gaan we binnenkort op de bok doen. gaat wat makkelijker.

dankje.
maandag nog klein beetje gedaan aan de motor afstellen, maar dat gaan we binnenkort op de bok doen. gaat wat makkelijker.

Afstellen op de bok heeft niet zo heel veel nut: op het model kan de afstelling compleet anders zijn, en uiteindelijk wil je toch dat ie op het model goed draait, en niet op de grond aan een bok vast....

kunnen we iniedergeval vast een goede basis instelling maken en op de kist verder af stellen. motor moet er toch af omdat je er nu haast niet bij kan om af te stellen, dus moeten we dat ook meteen even anders maken

ik heb gewoon 2 gaatjes in de motordome zodat je bij je sproeiers kan.

trouwens nog gefeliciteerd met je eerste vlucht ,en dat er maar veel zullen volgen.

remke

ps ik heb nog nooit een motor op een bok laten lopen.

Back