Extra 48" vliegt niet naar behoren

Hallo

Na eindeloos zoeken, meten, bouwen en breken heb ik besloten hier een oplossing voor mijn probleem te zoeken.

Ik heb reeds enkele maanden een Extra van Extreme Flight. Deze Extra vloog zeer goed, tot op een zeker punt waarop hij een soort 'ongelukkige crash' meemaakte. Hij werd namelijk door de wind opgeschept en kwam op de staart neer.

Sinds de 'crash' vertoont de Extra zeer rare bewegingen bij het geven van hoogte (elevator). Eens we hoogte trekken met de elevator draait de Extra in een soort van 'snap roll' naar rechts. Wanneer de Extra op de rug vliegt, doet hij dit nog veel meer. De elevator werd reeds uit de romp gehaald en terug erin gestopt. Daarnaast is de verbinding tussen de 2 delen van de elevator zeer verstevigd, waardoor dat ook het probleem niet kan zijn.

Alle elektronica werkt volledig (aanbevolen setup).

Ik voeg enkele foto's toe. Misschien kan iemand met een scherp oog en veel ervaring ons helpen met dit probleem!

ImageShack Album - 10 images

Alle hulp wordt geapprecieerd.

Met vriendelijke groeten.

Bram

Kun je eens een foto maken wanneer je full up geeft?
(eventueel het roer aan beide kanten wat belasten met je hand)

En staan de vleugels parallel met het hoogteroer?

Ik denk dat 1 deel van het hoogteroer meer uitslag dan het andere.

Hallo

Bedankt voor je reactie!

Wanneer er full up gegeven wordt is het roer gelijk aan beide kanten. Daarnaast is het roer zo goed als volledig parallel met de carbon buis (uiteraard niet perfect, dat is niet meer mogelijk).

En als je zelf belasting op de elevator geeft?
Het moet ergens in die staart zitten..

Misschien dat er onder belasting ietsdoorbuigt
Misschien de joiner tussen links en rechts door het hout geschoten?

Zet eens je woonplaats in je profiel, voor het zelfde geld zit iemand op 5 minuten van je die er eens naar komt kijken....

Toestel ziet er op het eerste gezicht normaal uit

Stevo

De servo's werken perfect. Overal Savox, met enkel een Hitec op de hoogte (meer torque).

Als de ene kant belast wordt kan de andere kant van de elevator onmogelijk doorbuigen. We dachten ook eerst dat dit het probleem was, dus hebben we een staaldraadje gebruikt om te verstevigen. Helaas is dat de oplossing niet.

Heeft iedere kant een eigen servo, of zit er een joiner tussen?

En vergeet niet dat je er zelf niet uitkomt, en misschien gewoon over het probleem heenkijkt omdat het gewoon goed zou moeten zijn..
Bekend fenomeen bij heli's..

Die crash, hoe is dat precies gegaan?
Misschien zit er in de vleugel iets niet lekker, een aileron met een allergie voor belasting..

De elevator werkt met een joiner die verstevigd werd. Die plooit helemaal niets, dus dat is zoals het hoort.

De crash gebeurde als volgt: de Extra stond buiten in de wind, werd opgeschept door een windvlaag en kwam enkele meters verder terug neer. Hoe hij neer kwam hebben we niet voor de volle 100% gezien. Wel weten we dat de staart goed beschadigd was.

De servo's werken allemaal zonder probleem, dat is zeker.

Heb je gecontroleerd of het gewicht nog in balans is over de langs as (bijde vleugels even zwaar)

Kan het zijn dat er eventueel correctie gewicht is losgeschoten bij de crash?

Hallo

Ja hoor, dat heb ik ook gecontroleerd in de mate van het mogelijke. Hebben zelfs al geprobeerd lood te hangen aan de ene vleugel, helaas...

Snap roll naar rechts.. Aan welke kant zit de rechtstreekse aansturing van de servo op de elevator?
Links toevallig?

Hallo

De servo voor de elevator zit rechts. De rudder zit links.

Wat wel de oorzaak zou kunnen zijn is dat de staart een tikkeltje naar links staat als je kijkt met de neus van de Extra voor je. Het is echt een heel klein beetje, maar zou dat zoveel effect kunnen hebben op de vliegeigenschappen?

In het vliegen op de rug is het effect veel erger dan anders. Eens je met de elevator werkt op de rug draait de Extra zich meteen.

Het zou goed kunnen dat je merkt dat je stabilo niet gelijk staat aan je vleugel, daardoor zal de kist uiteraard wegtrekken. Je functie ''up'' gaat ook als een soort rol/richting roer functioneren. Ik neem aan dat de aansturing spelingsvrij is? Heb je al gekeken de romp zelf nog stijf is? Even proberen of je de romp over de lengte kan draaien..

Back