Extra accupack maken

• Topicstarter Topicstarter Gizmo
  • Startdatum Startdatum
G

Gizmo

Guest
Ik heb een Zagi-xs. 8)
Daar zit dus een standaard 8cellen 1800mah 9.6 volt accu bij.

Maar nu wou ik een tweede accupack erbij maken. Ik heb alles gelezen over het solderen enz. Dus dat zal wel goed gaan met Pa.

Maar hoe zit het nu met het samen stellen van die accupack?
Het zijn dus 8 cellen AA die totaal 1800mah zijn. Maar moet ik dan gewoon 8x een AA batterij van 225 mah want dat is samen ook 1800mah. Of gaat dat zo niet dat is effe mijn vraag.

Wie kan mij uit de brand helpen? :wink:

Omdat al jouw accu's in serie (kop-staart achter elkaar komen) worden gesoldeerd, moeten ze allemaal 18oomAh zijn.

als je ze parralel schakelt blijft het voltage wat op de battery staat hetzelfde en als je ze in serie schakelt verandert het voltage (gewoon optellen dus indd 9.6V voor 8cellen 8 x 1.2V =9.6V

Sterker nog Erwin, zowel bij serie- als bij parallel-schakeling moeten de cellen dezelfde capaciteit (lees: inhoud) hebben. Hier dus serie-schakeling. Bij serie-schakeling neemt de spanning van het totale pakket toe, alsof je meerdere emmers water boven elkaar zet, de druk neemt toe. Bij parallel schakeling (hier niet aan de orde) neemt de capaciteit toe, alsof je meerdere emmers waters naast elkaar zet.

Ok ik snap hem bijna maar hoe zit het met die 1800mah?

Is de mah bij 1 batterij (1.2 volt) nou 225mah of 1800 mah?

@ron

Bedankt voor het uitleggen van die serie-schakeling.

Back