Extra Batterij Esky FP

Hallo ik ben nieuw op het forum en heb totaal geen ervaring met het helivliegen. Om te leren vliegen zou ik me de Esky Honey bee FP kopen (zie link)
Honey Bee [ EK1H-E004A ]

Hierbij zit een 8.4V 650mAh Ni-Mh Batterij. Ik zou graag een extra batterij kopen om meer vliegtijd te hebben. Op de website van de verkoper vind ik een 11.1 V 1000mAh Ni-Mh batterij. (zie link)

EK1-0180 11.1V 1000mAh 10C Battery for Honey Bee Series [ EK1-0180 ]

- Is de tweede batterij standaard ( zonder aanpassingen) geschikt om de
FP mee te vliegen. (8.4V Versus 11.1V?)

- Zal deze het motortje niet overbelasten?

- Zal ik extra vliegtijd hebben? Kan iemand inschatten hoelang ongeveer?

- Is de lader voor beide batterijen dezelfde of moet ik ook een extra
lader ?

Heeft iemand betere suggesties?
mvg.

Hoi inet,

dit is geen NIHM accu maar een lipo!

Deze kan je niet laden met de lader die je bij de honey bee krijgt!

Hier heb je een speciale lader voor nodig!

Er zijn veel mensen met de 11,1V accu op de honey bee met standaard motor dus dat zal wel goed gaan.

Ludo

Bedankt voor de snelle reaktie.
Weet iemand met welke accu je de langste vliegtijd bereikt met de honey bee FP, zonder de motor te zwaar te belasten natuurlijk?
Weet iemand waar ik die bewuste accu en lader kan aanschaffen aub? ( webshop)
mvg.

Hier staat wat nuttige info: honey-bee-fp-lipo-3s-2s-gewoon-nimh

Het is niet zo dat als je een accu neemt met veel mAh neemt, je de motor meer belast, je belast hem alleen langer (omdat je er langer mee kan vliegen). Hoeveel je de motor belast hangt af van het voltage, in dit geval 11,1Volt. En dit kan de motor aan. Ik denk dat je maximaal tot 11,1V 1200mAh moet gaan met de accu, ik denk dat als je nog grotere accu's neemt het niet meer loont (m.a.w. de vliegtijd wordt weer korter omdat het gewicht meer toeneemt dan het aantal mAh)

Dus ik denk dat je het beste een 11,1V 1000-1100mAh lipo kan gebruiken. Hiermee haal je gok ik 16 minuten vliegtijd of misschien nog wel meer...)

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi, bedankt hoor

Ik heb nog een twijfel voor ik de HBFP koop. Is een Walkera 4#3b geen betere heli om mee te leren vliegen? Hij is veel kleiner en iets handiger om binnen te gebruiken.

Ik denk dat hij juist veel moeilijker te besturen is, in de modelbouw geld (meestal) hoe groter, hoe makkelijker. Door het hogere gewicht zijn ze veel stabieler en logger. Bovendien blijft het bij deze Walkera bij binnen vliegen (tenminste in NL). Buiten is hij kansloos tegen het kleinste zuchtje wind...

de 4#3 is volgens mij niet echt een goede beginner, meestal is het zo dat hoe kleiner de heli is hoe instabieler.
sietse zeght dat hij best stabiel vliegt als je echt heeele kleinen stuuruitslagen geeft, als je te veel stuurt is hij minder goed onder controlle te houden volgens mij. bijna alle beginners geven grotere stuuruitslagen.
als je hem echt leuk vind kan je hem na een dragonly 4 (dat is een goede beginner) kopen.
dan kan je er volgens mij wel mee vliegen :smile:

Ik moet zeggen, voor mij was het de eerste FP waarmee ik in de lucht kwam (de gewone 4#3 dan, nu in het bezit van Sietse). Als je weinig plaats hebt ben je met zo'n 4#3 beter af dan met een 4#1 volgens mij. Ik kon er in elk geval beter weg mee.

Als echte beginner is de df04 wel iets handiger misschien. Kan heel veel hebben en omdat hij net wat zwaarder is, duurt het even voor hij van zijn plekkie gaat.
Dat is het "probleem/uitdaging" van de 4#3, die is zo licht dat je met een stuurfout hem al snel op snelheid heb. verschil tussen optrekken van een racemotor t.o.v. een auto...

Voordeel is weer dat hij echt klein is. ga je dus niet gelijk gek doen en begin je volgens de rustige methode, (dus heel laag), dan kan je wel mooi binnen in de huiskamer véél vliegen. de DF04 is daarvoor al snel wat groot weer.

Kijk ook even hier: het-honey-bee-fp-draadje

Ik vlieg de Honey Bee ook in 1,5 bij 1,5 meter :wink:
Maar ook buiten...

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back