extra tip stalt bij vol up

hallo,

Mijn extra stalt als ik vol up geef, zou ik dit ook weg kunnen halen. Zo ja hoe?
Het gaat om een extra van 2,50 met een 62 cc motor. Ik zal nog even het gewicht meten van de kist maar ik weet niet of dit er toe doet.

m.v.g.
Marc

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat de meeste kisten stallen bij vol up...

Je moet trachten een middenweg tussen stallen en niet stallen te zoeken d.m.v. gas te geven.

Het toestel heeft waarschijnlijk niet echt een dik vleugelprofiel, doet er ook toe. En het gewicht heeft er ook wel wat mee te maken.

Mvg
Jasper

Mij viel het ook al op dat het op de foto lijkt of je extra een erg scherp profiel heeft. Als ik bijvoorbeeld tegen de neuslijst van mijn SIG somethin extra kijk dan lijkt het wel op een lege WC rol, zo rond is die voorkant.

Ligt je zwaartepunt niet te ver naar voren? Dan moet je hoogteroer er extra hard aan trekken, wat weer door je vleugel gecompenseerd moet worden.

bedankt voor de tips ik zal er naar kijken. heb de extra zojuist gewogen en kwam uit op 12 kilo. Het zwaarte punt verplaatsen naar achter zal geen probleem zijn aan gezien er een blok lood voor op geschroefd is. Ik heb de kist zo gekocht, ook zonder lood gevlogen maar toen was deze niet aan de grond te krijgen.

je vliegt een extra van 12 kilo, met een zenoah 62, en je vraagt je af waarom hij stalt???

de zenoah werd gebruikt op extra's van minder dan 10 kg met een reso pijp, en dan uitsluitend voor figuren, niet voor 3d daarvoor is je motor veel te ligt.

daarbij komt ELKE kist stalt, de vraag s waneer doet hij dat.. in jouw geval te vroeg, omdat je te weinig vermogen hebt..
zet er een 3w 75 op of een dle 110, en je hebt minder last van stal...

(ben je die lelijke vinnen ook niet meer nodig)

Je zult misschien wat meer context moeten geven om te begrijpen of je al dan niet een probleem hebt. Bijv vlieg je vol gas rechtuit op het moment als je vol up geeft of niet te snel? Als je "gewoon" optrekt vliegt hij dan wel gewoon recht omhoog? Blijft hij dit dan ook doen? Ben je een figuur aan het vliegen als dit gebeurt of wil je bijv gaan hooveren? Wat verwacht je eigenlijk van de kist?

Volkert

daarbij komt ELKE kist stalt, de vraag s waneer doet hij dat.. in jouw geval te vroeg, omdat je te weinig vermogen hebt..
Excuseer maar dat klopt vlogens mij niet. Stall=loslaten van de luchtstroom over de vleugel. Dat krijg je als de invalshoek van de vleugel ten opzichte de aanstromende lucht te groot wordt. Dat de luchtstroom over een vleugel loslaat bij up wordt beïnvloed door: uitslag van het hoogteroer en de vleugelbelasting.

De oplossing is dus minder snel up geven (als je de uitslag groot genoeg maakt kun je IEDER vliegtuig door snel up te geven laten overtrekken), de uitslag op het hoogteroer kleiner maken of de vleugelbelasting te verlagen.

Je vraag is eigenlijk dezelfde als: als ik met mijn auto 120 rij en ik stuur ineens vol naar links begint hij te slippen. Ja...dat klopt en is volkomen normaal. Hoe sterk de motor is heeft daar niks mee van doen.

aan gezien er een blok lood voor op geschroefd is. Ik heb de kist zo gekocht.

Dat lood moet er uit , 12 kg voor 2,6 m is te veel voor 3D
Wat voor prop opname zit er op , al de korste versie ?
Motor naar voren is de snelste optie .

En kan je niet van de setup iets veranderen dat het gewicht meer naar voren komt?

Mvg Johan

In dit model zou eigelijk en 80 cc boxser moeten
de 62 zenoah heefd nog minder vermogen dan een dle 55 en die staat over het algemeen op modellen van 2,2 meter

Gewicht verminderen Jeroen , niet nog zwaarder maken .
Grotere motor brengt helemaal niks .

Klein voorbeeld : Cap21 van T.C. (span 2,6m) weegt goed gebouwd met een ZG-62 nog geen 9 kg .

Mvg Johan

niet mee eens johan, een t.c. cap is niet te vergelijken met een kist zoals deze,

ik weet dat jack jonk met zijn extra ook beneden de 10 kg zat, met zenoah en reso.
echter zoals deze kist gebouwd is, is dat een utopie.

als je 10 +kg vliegt, kom je met een zenoah te kort.
en de 62 is zeker niet lichter dan een 75 3w. maar levert wel een heeeel beetje meer vermogen.

@phajh,

dat klopt, wat je schrijft, maar ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen,
stal gebeurt zoals jij beschrijft,
maar elke kist stalt als de snelheid terug loopt, en je aan je hoogte blijft hangen.

ik denk dat het probleem wat tc heeft zich voordoet als hij klimt, tijdens de klim loopt de snelheid zover terug dat hij stalt, zou hij dus meer vermogen hebben. dan klimt de kist gewoon door.

mijn punt het is een full aerobatic kist, die hoort pas te stallen als de piloot dat wil, hij moet dus voldoende vermogen hebben om goed te kunnen vliegen door alle figuren en in alle standen.

ik vermoed dat hij nu vliegt als een calmato met een 4cc motor, wil wel, maar je kan er niet veel mee...

Ja, zonder iets meer info van topic starter is dat inderdaad onduidelijk. In ging uit van het met hoge snelheid in vlakke vlucht vliegen en dan ineens vol up geven (vooral ook omdat hij het noemt "tip stall"- en dat zie je dan vaak gebeuren), en daar past mijn reactie bij.

Als het gaat om het niet vol kunnen houden van verticale klim en uiteindelijk naar beneden dwarrelen - dan klopt wat jij zegt. Maar dat zijn wel twee heel verschillende dingen... :-)

oke om het allemaal wat duidelijker te maken, ik ga met half gas recht uit en wil dan proberen in een hover te komen. als ik dat probeer valt dus 1 van mijn tips weg. de oorzaak van hoe dit komt weet ik maar hoe kan ik het weg halen? zoals bij mijn extra 300 exp, een totaal andere kist met hoorn balans op de elevator en ook een heel licht toestel, gebeurt dit niet maakt niet uit hoe snel ik ga of hoe veel up ik geef...

Met je beschrijving wordt het nog niet echt duidelijker. Ik neem aan dat je vanuit vlakke vlucht ineens up geeft om naar verticaal te gaan.

Breekt hij weg vóórdat je verticaal bent, dus in de overgang van horizontaal naar verticaal? Dan komt het door de hoge vleugelbelasting en het profiel zelf. Het enige wat je kunt proberen is hem lichter maken. Of iets rustiger up geven.

Als het is als je al verticaal bent zou het eerder een kwestie van motorvermogen zijn. Heb je wel voldoende vermogen om te hooveren?

Ik zit niet verticaal, dus van uit vlakke vlucht geef ik up. Er zit ongeveer 600 gram lood voor op en ik kijk nu hoeveel cm de motor naar voren moet en of dat haal baar is.

Zou een hoornbalans niet helpen?

Volgende keer als het weer wat warmer weer is ga ik allemaal even uit proberen, door met gas en up te spelen of het lukt. Voor die tijd hoop ik dat het lood er uit is.

De setup veranderen gaat niet werken, accu's zitten al tegen de firewall aan geplakt, servo's zitten zo ver mogelijk naar voren.

Zojuist even een berekening gedaan.

lengte cg tot lood : 32 cm
gewicht lood : 600 gr
gewicht motor : 1900 gr

32*600= 19200
19200/1900=10,1 cm

Dat zou dus betekenen dat de motor ongeveer 10 cm naar voren zou moeten. Dat gaat niet passen.

Dit is een epoxsie gebouwde exstra
! van de clubleden van men oude club had precies dezelfde
Met een 80 boxser
dat is ook wat 3W voorschrijft voor hun exstra van dit formaat
je kunt beter een zwaardere sterkere motor nemen zodat je meer power hebd het model door te trekken
ook is een boxser korter kwa opbouw dan de zenoak 62
waardoor het gewicht van de motor meer naar voren komt
en er dus minder lood in de neus hoeft

Gewicht verminderen Jeroen , niet nog zwaarder maken .
Grotere motor brengt helemaal niks .

Klein voorbeeld : Cap21 van T.C. (span 2,6m) weegt goed gebouwd met een ZG-62 nog geen 9 kg .

Mvg Johan

voor de duidelijkheid,

als je in een kist als deze lood moet steken om het zwaarte punt goed te krijgen.....
dan is er serieus iets aan de hand.

klaarblijkelijk is hij onderpowerd, en daarbij te zwaar in zijn staart, kijk eens wat voor gewicht je weg kunt nemen in de staart, als je daar 100 gram kunt verdienen, scheelt dat al gauw 300 gram in de neus.

neemt niet weg dat je totaal gewicht onder de 10 kg moet komen wil je enigzins plezier aan de 62cc gaan beleven.
ik vlieg een extra 330 met een span van 2.6 mtr met een 110cc dle deze kist weegt 10.8 kg

deze motor heeft het dubbele vermogen van die van jouw
en weegt slechts 200 gram meer...komen nog 2 potjes bij, van 200 gram elk...

kom je mooi in de buurt van een zenoah met een bak lood....

die keuze moet je zelf maken, maar als het mijn kist zou zijn, hoefde ik daar niet lang over na te denken...

met een 110 cc heb je unlimited power, en gaat hij recht omhoog met half gas, met de 62cc kun je met volgas (en dit gewicht) nog geen goede klim maken..

als je er van uitgaat dat een 62 met een 22X10 2blad vliegt.. en een dle met een 28X 12 2blad of 26X10 3blad...

je kist is niet te zwaar, voor zijn afmeting.. de 62 is te ligt.. hij werd standaard in een 2.4 mtr kist gebruikt. de 2.6 werd doorgaans voorzien van een 75cc,

als je het gewicht dan bekijkt van een 75 cc 3W inclusief hydromount , dan is een dle110 met dempers niet zwaarder dan een 75cc, en daarnaast ook nog eens goedkoper.

als je een beetje zoekt heb je hem al voor minder dan 400,-.
en de zenoah is zeker ook nog wel een paar honderd waard...

Back