extra tip stalt bij vol up

Tsja anderen hebben het ook al gezegd dus ik val in herhaling;
- Je zwaartepunt ligt eerder te ver naar voren dan naar achter (post#3)
- Overtrek is onder andere afhankelijk van het gewicht; zwaarder betekent eerder overtrekken (post #2)
- Een zwaardere motor verandert niets aan het overtrekgedrag.

Dus ik ben benieuwd, zet er vooral een zwaardere motor in en kijk of het er beter van wordt. Ik denk eigenlijk dat het er alleen maar erger door wordt.

Je geeft nergens aan of je huidige motor sterk genoeg is voor unlimited vertical, en of hij überhaupt sterk genoeg is om te hooveren. Dat is het enige wat zou kunnen veranderen/verbeteren met een zwaardere motor.....de nare overtrek in de abrupte overgang van horizontaal naar verticaal moet je echt anders oplossen.

Het overtrekken van een vliegtuig heeft niks te maken met het vermogen, nee echt niet.
Een vleugelprofiel heeft een overtrek hoek, een lagere snelheid of hoger gewicht zorgt er voor dat de invalshoek groter wordt en dichter bij de kritieke hoek komt. Plotseling een grote hoogteroer uitslag vergroot die hoek nog eens en dan hebben we een stall.
Dit is volkomen normaal bij vliegtuigen met grote roeruitslagen.

Het wegvallen over één vleugel is veel belangrijker. Het kan zijn dat je vliegtuig niet goed gebalanceerd is op de langsas of dat één vleugel krom is.

Een zware kist (= hoge vleugelbelasting) heeft vaak een agressieve overtrek en een vergroot risico voor een tweede keer stallen bij het optrekken.
Een krachtigere motor zorgt ervoor dat je snel de weerstand kan overkomen en je grofweg omhoog sleurt (met overtrokken vleugel)

Dus eerst je vleugel en balans checken ;)

je vergeet een heel belangerijke natuurkundige regol
de snelheid is wel degelijk belangerijk
stal komt eerder voor bij een lage snelhijd
als je lood in de neis moet plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen kun je beter gaan voor een sterkere motor die iets zwaarder weegt dan het huidige blok
je kunt dan met minder lood af
en tog het model perfect in balans
groote verschil
veel meer vermogen

als een model bij up stalt komt dit voral omdat de voorwaardse snelhijd te laag word
de motor heefd niet het vermogen de kist in de lucht te houden
dus hij valt weg

Het overtrekken van een vliegtuig heeft niks te maken met het vermogen, nee echt niet.
Een vleugelprofiel heeft een overtrek hoek, een lagere snelheid of hoger gewicht zorgt er voor dat de invalshoek groter wordt en dichter bij de kritieke hoek komt. Plotseling een grote hoogteroer uitslag vergroot die hoek nog eens en dan hebben we een stall.
Dit is volkomen normaal bij vliegtuigen met grote roeruitslagen.

Het wegvallen over één vleugel is veel belangrijker. Het kan zijn dat je vliegtuig niet goed gebalanceerd is op de langsas of dat één vleugel krom is.

Een zware kist (= hoge vleugelbelasting) heeft vaak een agressieve overtrek en een vergroot risico voor een tweede keer stallen bij het optrekken.
Een krachtigere motor zorgt ervoor dat je snel de weerstand kan overkomen en je grofweg omhoog sleurt (met overtrokken vleugel)

Dus eerst je vleugel en balans checken ;)

als een model bij up stalt komt dit voral omdat de voorwaardse snelhijd te laag word

Ik ben het zeker met je eens dat het vliegtuig beter aanvoelt met een sterkere motor, en het is ook zeker bevorderlijk voor de stall-recovery.
De overtrek snelheid van mijn Yak in horizontale vlucht is 45km/h (radargun gemeten) echter krijg ik hem met 100km/h nog makkelijk overtrokken door iets meer dan 4 G te trekken. Zelfs met 155km/h kan ik de vleugel overtrekken in bijvb. een snap-roll.
Als het toestel eenmaal overtrokken is en met z'n neus de lucht in wijst is die snelheid er inderdaad snel uit.
In zo'n geval is een krachtige motor erg handig want die sleurt je daarna recht omhoog, daar heb je die vleugels niet voor nodig.

j
de motor heefd niet het vermogen de kist in de lucht te houden
dus hij valt weg
Echt niet...ga eens met pylonracers of straaljagerpiloten praten. Als je vleugels sterk genoeg zijn kun je bij iedere snelheid overtrekken. Door de G-kracht neemt de vleuegelbelasting en dus de overtreksnelheid toe. Sterke motor of niet, een overtrokken vleugel levert geen lift. Als er dan nog profiel- of gewichtsverschil in beide vleugels zit krijg je nare tipstalls op hoge snelheid.
En als ik op de beschrijving van topicstarter af ga is dat wat er gebeurt.
Daar helpt geen sterkere motor tegen. Het enige wat je dan kunt is ondanks de overtrokken vleugels toch omhoog. Maar het probleem is daarmee niet weg. de motor zorgt normaal gesproken niet voor de lift, dat doen de vleugels. Anders zou ik met mijn zwevers een groot probleem hebben :-)

Stall op hoge snelheid is ook best mogelijk zoals gezegd en ik denk ook dat dit vast gebeurd.

Nu ga je vanuit vlucht naar hover en zit je idd op je lage snelheid. Hoog gewicht wordt dit niet beter van.
Heb zelf een Extra 330 van Jamara. Blok beton van 8.5kg met 196 span. Die vind het ook echt niet leuk om door die overgang te gaan. Wegvallen is gewoon snel corrigeren om het te voorkomen.

Maar heb ook een supra 40 (soort extratje van 140cm) die kan ik met te veel up en veel snelheid gewoon een snaproll achtig figuur laten maken met alleen hoogte roer.
Kleinere uitslag of zwaartepunt juist naar voren om hem wat minde fel op het roer te maken lost het dan deels op in de praktijk maar het werkelijke euvel blijft.
Bijna alles figuur kistjes reageren zo als je te snel de invalshoek veranderd. 1 vleugel zal altijd net wat eerder overtrekken en meestal gaat ie linksaf met je motorkoppel mee in de rondte.

Als je nu genoeg over hebt om te hoveren kan je beter gewicht reduceren. Accupacks en onsteking voorin etc.
Lood ipv een grotere motor is eigenlijk ook geen optie. Dan kan je beter weer wat meer vermogen hebben, maar dit nadat je er alles aan hebt gedaan om je CoG op andere manieren verder naar voren te krijgen,

Mooi filmpje van een high speed stall.

Pilot Matt Hall Skims Water During Red Bull Air Race Qualifying Session Windsor 2010 - YouTube

-Hoge snelheid
-Vol vermogen
-Veel G-krachten

Volgens mij heeft Ron de juiste term aangehaald: dit is gewoonweg high speed stall...

Door immens grote roeren heel plotse uitslagen te laten maken raakt de stroming om het vleugelprofiel plotsklaps enorm verstoord... alle draadkracht valt dan ineens weg, en dat kan perfect bij hoge luchtsnelheden het geval zijn.

Leuke video ivm stall

[media=youtube]sAko5ZfChII[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat kan je er aan doen? Voor zorgen dat de stroming minder plots loslaat: grootte van de uitslagen verminderen, minder plotse uitslagen.

Die scherpe aanvalsboord van het profiel bevordert trouwens ook het loslaten van de stroming (in geval van subsonische stroming...). Hoe scherper de aanvalsboord, hoe sneller de stroming loslaat (lees: hoe kleiner de invalshoek moet zijn om de stroming los te laten). Hoe 'stomper' de neus van het profiel hoe langer de stroming rond het profiel blijft.

Gewicht verminderen maakt volgens mij weinig verschil ivm high speed stall. Door het gewicht (of vleugelbelasting) te verminderen verhoog je de kritische invalshoek (met een paar graden). Bij high speed stall ('vol up') vergroot je net de invalshoek plotsklaps enorm... dat die kritische hoek dan 1 of 2 graden groter is maakt dan weinig tot geen verschil.

Gewicht verminderen heeft wel z'n nut om de minimale vliegsnelheid in horizontale vlucht te verlagen en om low speed stall bij lagere aanvliegsnelheden te verkrijgen.
Gewicht verminderen verder z'n nut om je trust to weight ratio op te krikken... die ligt hier blijkbaar ook aan de lage kant.

Een belangrijk gegeven dat ik nog niet heb gezien is de propeller thrust met deze motor.
Die moet voor 3D minstens 1.5X het vliegklare gewicht zijn.
Zo niet dan gaat de snelheid er uit bij een steile klim en het gevolg is stallen.
En het eerste de vleugel die het zwaarste belast is als gevolg van het motor koppel en/of een slechte balancering van de vleugels.;)

Zo niet dan gaat de snelheid er uit bij een steile klim en het gevolg is stallen.

Het gaat niet om een steile klim....het gaat er juist om dat hij stil wil blijven hangen.
.... ik ga met half gas recht uit en wil dan proberen in een hover te komen.
Maar dat heb ik dus ook al een paar keer gevraagd. Is de motor wel sterk genoeg om te hoveren. Zonder wat meer uitleg van TS blijft het onduidelijk wat er aan de hand is. Normaal gesproken ga je vanuit een harrier over in hover. Ik heb het idee dat TS vanuit normale vlakke vlucht ineens vol up geeft.

deze kist wil met dit gewicht en deze motor. niet eens zijn eigen gewicht tillen. volgas zakt hij nog naar onderen....

hoe wil je daar ooit een harrier mee uitvoeren....

wat hij er mee wil is meer dan zijn motor aan kan....12 kg met 5pk omhoog sleuren... no way
With Tuned Pipe:6,6
hp Open Exhaust: 5,0 hp
Standard Silecer 4,3 hp

alle theorie verhalen kloppen wat hier geschreven word.

maar zolang hij met deze motor blijft vliegen, komt hij niet van zijn probleem af...

in de hele f3ax is er niemand die met een dergelijke setup vliegt..en dat zal zo zijn reden wel hebben.

tot 10 jaar geleden : 2.4 extra met reso max 10 kg

2.6 extra minstens 75cc max 12 kg

nu vliegen ze internationaal met 2.6 tot wel 13.5 kg dan wel met 110 cc

oke om het allemaal wat duidelijker te maken, ik ga met half gas recht uit en wil dan proberen in een hover te komen. als ik dat probeer valt dus 1 van mijn tips weg.

als je zo in hover wilt komen, dan ben je power nodig... niet meer en niet minder...heeft niks met overtrekken te maken...helemaal niets, zodra je over gaat in hover, spreek je niet meer over reguliere krachten zoals overtrekken en stall.

op dit moment moet je motor het doen, vermogen, vermogen, vermogen.... meer niet.

alle theorie verhalen kloppen wat hier geschreven word.

maar zolang hij met deze motor blijft vliegen, komt hij niet van zijn probleem af...

Het initële probleem uit de eerste post was toch het uitbreken bij een high speed stall? Dat heeft principeel weinig met thrust to weight ratio te maken...

Nadien is duidelijker geworden waarom de piloot zijn vliegtuig in die flight attitude wil brengen: om te hoveren en dat heeft dan wel weer alles met gewicht en motorvermogen te maken... op dat moment vlieg je eigenlijk zoals een heli vliegt.

hallo,

Mijn extra stalt als ik vol up geef, zou ik dit ook weg kunnen halen. Zo ja hoe?
Het gaat om een extra van 2,50 met een 62 cc motor. Ik zal nog even het gewicht meten van de kist maar ik weet niet of dit er toe doet.

m.v.g.
Marc

full

Over de snelheid spreekt hij niet en met deze kleine prop hebben de aillerons weinig effect bij gebrek aan propwash.
Ze lopen niet eens door tot de romp dus zal deze kist relatief snel wegvallen naar links en hooveren is niet mogelijk door het ontbreken van trekkracht.
En ja het gewicht doet er heel veel toe.
Hij gaat eerder in stall heeft meer vermogen nodig en zal minder accuraat op stuurbewegingen reageren.

Even terzijde hier een draadje van een elektro kist van vergelijkbare grootte en wat daar voor nodig is mocht dat een optie zijn.
welke-electro-motor-voor-een-9-5-kilo-pc-21-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk anders eens naar deze kist: 2.6m, 13kg 111cc Mintor. Kijk dan ook naar de roeren.

Het toestel wat je hebt is geschikt om lekker mee rond te vliegen. Als je hem zo optrekt stallt hij en valt weg over een vleugel. Je kunt er een grotere motor opzetten, maar dan kun je nog steeds niet lekker 3D mee vliegen want dan is hij nog zwaarder en de roeren zijn niet groot genoeg. IMHO zoals de Amerikanen zeggen natuurlijk.

Volkert

1crash, hij is zwaar, mar als je de motor wisselt met een 110, word hij niet zwaarder,,
hij heeft nu 600 gr lood in de neus....

de zenoah weegt 2065..

de dle 2200....neem daar de dempers bij, en je kan zo 400 gr uit de neus pulken..

Zeg ook niet dat een grotere motor niet gaat werken, maar de vraag is of het dan heel veel beter wordt qua wat hij er mee wil (hooveren). Dit is volgens mij geen 3D kst....

Volkert

Echt wel bij overtrekke door vol up te trekken zet je de voorwaardse snelhijd om in g krachten
die niet in de vliegrichting gaan
je vliegtuig raakt dus snelhijd kwijt in de vliegrichting en krijgt snelhijd naar normaal beneden
maar beneden is in dit geval de kant waar het model eerst heen vloog voordat je up trok

het enige wat dit tegen gaat is meer vermogen om hem er doorheen te trekken
aangezien er nu een 62 zenoah in zit
en een bonk lood
kun je dus naar een sterkere zwaardere motor met minder lood zonder dat het totaalgewicht van het model hoger word

overgaan naar hoeveren is niks meer dan een toestel ecspres overtrekken om daarna in de lucht te blijven puur op motorvermogen

dit model lijkt me een oude 3W exstra maar zeker ben ik daar niet van

Echt niet...ga eens met pylonracers of straaljagerpiloten praten. Als je vleugels sterk genoeg zijn kun je bij iedere snelheid overtrekken. Door de G-kracht neemt de vleuegelbelasting en dus de overtreksnelheid toe. Sterke motor of niet, een overtrokken vleugel levert geen lift. Als er dan nog profiel- of gewichtsverschil in beide vleugels zit krijg je nare tipstalls op hoge snelheid.
En als ik op de beschrijving van topicstarter af ga is dat wat er gebeurt.
Daar helpt geen sterkere motor tegen. Het enige wat je dan kunt is ondanks de overtrokken vleugels toch omhoog. Maar het probleem is daarmee niet weg. de motor zorgt normaal gesproken niet voor de lift, dat doen de vleugels. Anders zou ik met mijn zwevers een groot probleem hebben :-)

Nu misschien tijd voor wat concreet advies in plaats van het over en weer gooien van theorieën over het omzetten van energie in een kracht (???)

Een zg62 heeft waarschijnlijk te weinig vermogen voor (unlimited)kunstvlucht en 3D.

3W en DA bijvoorbeeld hebben een keuze aan motoren tussen de 70 en 85cc die niet veel zwaarder zijn (of lichter zelfs) en hebben beduidend meer vermogen.
Een DLE-111 geeft je een overvloed aan vermogen (is vaak niet erg) en is maar net iets zwaarder. Je kan dan dus ook een deel van je lood weghalen.
Dit kan dus in elk geval geen kwaad, en verbeterd zeker de vliegprestaties.

Maar... dan heb je nog het probleem dat je vliegtuig asymmetrisch overtrekt.
Dit kan liggen aan:
-onbalans op de langsas, dwz. één vleugel is zwaarder dan de ander.
-een kromme vleugel of misvormd profiel

En waar ik nog aan dacht:
-één hoogteroer wat meer uitslag geeft dan de ander, dus controleer dit ook even.
Het kan ook dat de servo te zwak is en beide roeren een andere uitslag krijgen onder belasting.

Dit is zo'n beetje een samenvatting van al het bovengenoemde.

Een tip voor het leren hooveren is om rustig op te trekken naar verticaal (niet overtrekken) met weinig vermogen waardoor de snelheid afneemt. Vlak voor het punt waar hij stil hangt geef je weer precies genoeg gas waardoor hij blijft hangen.
Nu hangt ie al in precies de goede positie en stabiel. Je hoeft dus alleen nog maar te corrigeren tegen het wegvallen (vanuit hover)

Succes!

Grt, Ron

Back