Extreem lage weerstand (drag)

Heb laatst nog een stuk gelezen over kisten en gewichten (extra belasten) op rcgroups. Erg interessante insteek speedstand/afstand modes is een nono beter extra gewicht gebruiken om tegen wind te komen en speedstand alleen gebruiken in noodgevallen. Verder eerder te zwaar maken dan te licht. Bij weinig en grote verspreiding van thermiek toch meer belasten -> grote vliegbare gebied. Bij veel wind en veel thermiek weer minder noodzaak gewicht.. Was ff mijn intepretatie van wat er werd geventileerd.

Ik heb wel een leuke Xplorer 2 pendelstabilo F5J glas versie voor leuk prijsje liggen.

Vladimir Models komt volgend jaar met een nieuwe F5J kist. Het model en profiel is ontwikkeld door Joe Wurts en is gebaseerd op een S-slag. De koorde zou 25 cm zijn, de span 380 cm. Het gewicht zou uitkomen op 12 gram dm2. We laten ons verrassen. :)

Vladimir Models komt volgend jaar met een nieuwe F5J kist. Het model en profiel is ontwikkeld door Joe Wurts en is gebaseerd op een S-slag. De koorde zou 25 cm zijn, de span 380 cm. Het gewicht zou uitkomen op 12 gram dm2. We laten ons verrassen. :)
Een S slag lijkt me wat vreemd aangezien een S slag een profiel eigenlijk in speedstand zet. S slag profielen worden normaal gebruikt op vliegende vleugels (planken) om het duik moment van een gewelfd profiel op te heffen. Dit gaat eigenlijk altijd ten koste van lift. Vermoedelijk een knik in de bovenkant van het profiel zodat je een volledig gladde onderkant hebt in de speed positie en een volledig gladde bovenkant in de cruise positie. Dit is al jaren standaard op F3k kisten en mijn nieuwe F5J kist heeft dit ook. De snelheid van een profiel word grotendeels bepaald door de onderkant en wanneer je die volledig laminair kan houden bij hogere snelheden neemt niet percé de glij hoek toe maar neemt de glijhoek minder af bij hogere snelheden wat heel belangrijk is bij lichte vleugelbelastingen.
@ Blaquièredinges
Kisten met lichte vleugelbelastingen worden dus wel veel met speedstand gevlogen

Alex, even voor mijn beeldvorming (en het leerproces) wanneer spreek je over lage vleugelbelastingen?

Ik weet dat mijn Orca voor het f5j al aan de zware kant is met zijn 22-25gr/dm maar is dat voor jouw opmerking over speedstand ook al 'laag'?

Ik heb de speedstand wel geprogrammeerd maar gebruik hem eigenlijk alleen op de helling en als ik van heel hoog even wil stunten en gek doen.

Justus,

Bij lage vleugelbelastingen bedoel ik 12 gr/dm2 (FAI) dat dus in realiteit ongeveer 13gr/dm2 is. Bij een vleugelbelasting 2 x zo hoog ben je ongeveer 1.4 x zo snel en kun je waarschijnlijk ook in cruise stand de benodigde snelheid halen met een iets betere glijhoek. Als je een profiel hebt met eerder genoemde knik in de bovenkant blijft je onderkant langer laminair en is het voordeel van speedstand wat groter. Bij lagere vleugelbelastingen vlieg je vaker bij een lage CL (lift) om de benodigde snelheid te halen en is vliegen in speedstand sneller een voordeel.

Alex,

Bedankt voor de uitleg. Ik verwoorde ook in eigen woorden wat ik las op rc-groups. Dat ging over duidelijk zwaardere f3j/f5j modellen en niet over superlichte f3k (slinger en smijt :rolleyes: ) modellen. Ik heb eigenlijk altijd om terug te komen een "speed" standje gebruikt dus wil eens gaan kijken hoe dat met de opmerkingen van uit het rc-group forum gaat. Blijft altijd ook kunnen van piloot en z'n manier van vliegen, als je niet verder vliegt dan 100 meter van je af heb je wellicht speed ook niet nodig en vlieg je ook nooit vol :confused:

Genoeg om te spelen maar helaas werken en nog es werken. Kan ik eens vliegen is het kl.... weer :(

Back