Extreem lange afstand (over de mobiele telefoon)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door willem12, 5 mrt 2012.

  1. willem12

    willem12

    Lid geworden:
    5 mrt 2012
    Berichten:
    35
    Hoi,

    Ik ben begonnen met brainstormen over een mega lange afstand rc project.
    Alle zender/ontvangers zijn beperkt tot een afstandje van maximaal enkele kilometers, terwijl ik iets zoek met een bereik van honderden kilometers.

    Kort samengevat is wat ik wil maken een rc auto waarmee ik samen met anderen een soort RC-Gumball race kan houden. De autotjes zijn voorzien van zonnecellen en dienen wanneer er niet mee geraced wordt buiten het zicht maar in de zon te worden gezet zodat ze weer bijtanken. En als het mis gaat zo snel mogelijk achter het gps signaal aan ;P

    Ik bedacht mij dat de makkelijkste manier om zo'n bereik te bewerkstelligen waarschijnlijk via de mobiele telefoon en voor kortere afstanden, via de portofoon, is. en wel door audiosignalen.
    bv. 200 Hz = uiterst links, 400 Hz = uiterst rechts , 500 Hz = 100% gas en 600 Hz = 100% rem. Tevens kan, gezien telefoons/portofoons zenden en ontvangen, de FPV en evt motion platform electronische gyroscoop informatie weer terug worden gestuurd.

    Wat ik mij afvroeg was of niet iemand dit al heeft gemaakt? het lijkt mij zo'n voor de hand liggende oplossing. En zo ja, waar vind ik het :D

    Als dit nog niet bestaat hoopte ik dat dit misschien zo makkelijk te maken is, of dat iemand hier misschien zo goed is met dit soort dingen, dat diegene zo een schematje uit de mouw schudt, al dan niet gebruik makende van eeproms.

    ..Maar als het allemaal maar onmogelijk blijkt vanwege niet gerealiseerde problemen hoor ik dat natuurlijk ook, alleen wel wat minder, graag ;P
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, de vraag is al vaker (aan mij in ieder geval) voorgelegd.
    Even afgezien van alle technologische zaken, hoe had je gedacht om te gaan met praktische problemen, zoals daar zijn:
    - diefstal / vandalisme
    - materiaalpech
    - onoverkomelijke obstakels
    - etc.
     
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Niet de goedkoopste maar zeker de legaalste, betere manier met een groot bereik:
    - Doe (veel) kennis op met één van de vele microcontrollerplatformen;
    - Zorg dat je een M2M-module hebt (GSM modem module, verkrijgbaar met GPRS en UMTS);
    - Voorzie de boel van een beetje nauwkeurige GPS en de nodige bediening van elektronica;
    - Programmeer je helemaal suf... ;)

    Voordeel hiervan is dat je via UMTS eventueel video real-time kunt streamen naar een webpagina of telefoon/tablet (iOS/Android/WP). Je kunt in de M2M-module een pre-paid databundel SIM plaatsen zodat bij eventueel verlies je niet nog aan een abonnement vast zit.

    Hoe te maken? Genoeg te vinden op de interwebs, Google is your best friend. :yes: :pc:
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    internet verbinding??? maar als dit op fpv in de lucht uitkomt met illegale apparatuur en ongecontroleerde omgeving dan haak ik snel af in deze discussie.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Willem,

    Niet nodig, ik ken iemand die dat wel in je plaats zal doen (sl kuch..eur kuch kuch;)

    Stevo
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Aan een dataverbinding via GPRS/UMTS is niets illegaals. :nooo:

    M2M modules zijn gewoon legaal en voldoen aan alle wettelijke eisen. De mini-modules voor inbouw zien er zo uit:
    [​IMG]

    In losse externe versie zijn ze zo te krijgen:
    [​IMG]
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nope. :nooo: :p ;) Niet nog een project erbij. Ben juist alles aan het opruimen/weggooien/weggeven. :?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk een IP verinding via GPRS de meest simpele oplossing is.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Krijg altijd een onderbuik gevoel met dit soort projecten.

    Heeft vast wat met terrorisme te maken dat gevoel.

    Zeker bij van die anonieme personen.
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tsja, dan zijn er wel beter methodes dan over de grond. ;) Beetje bigscale vlieger met 100cc motor, een ArduPilot en een paar kilo explosieven. Hang er een twee liter benzine bij en je actieradius is best aardig om autonoom ergens te komen met een GPS. Ik moet dan ook altijd vreselijk lachen om de schijnveiligheid bij zogenaamd aanslaggevoelige locaties. :? Gelukkig zijn de meeste slimmere mensen in staat om ook te beseffen dat dergelijke acties niet echt snugger zijn.

    Het is toch meer het gevoel van een brugklasser die een te hoog gegrepen project probeert te realiseren. :D
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    bedoel meer dat de vraagtelling van TS lijkt op het feit dat die met zijn vliegtuig op FPV wilt vliegen over grotere afstanden en dan wordt het wel illegaal ;).

    Maar ben benieuwd naar de geboden oplossingen hier. ;) Echter denk ik dat je hier toch al als programmeur moet werken om dit voor elkaar te krijgen.
     
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Welk vliegtuig? :? ;)
     
  13. willem12

    willem12

    Lid geworden:
    5 mrt 2012
    Berichten:
    35
    jeetje, ik was vergeten dat we in een tijd leven dat je je online berichten maar beter via proxies post omdat wat je zegt ook weleens door een terrorist gezegd zou kunnen worden ;)

    en ik begrijp het opzich wel, de techniek waarnaar ik vraag, afstandbesturing via mobiele telefoons, is natuurlijk inderdaad niet beperkt tot rc autotjes (de mogelijk om onbeperkt via zonne energie bij te tanken is dat tot op zekere hoogte (op enkele prototypes na) natuurlijk wel, en daarmee ook het bereik)

    Nee, ik vraag het vanuit het perspectief van een gamer die heeft besloten dat een rc tour, of in ieder geval een rc auto met extreem groot bereik, met headtracking.pan/tilt, videobril, en in het meest optimale geval, met motion platform, toch wel minstens tig keer leuker moet zijn dan rfactor2 ;) en zo groot hoeft de investering helemaal niet te zijn.

    Ik ben verder wel helemaal nieuw in het rc gebeuren en heb daar geen enkele ervaring mee. Electronische kennis heb ik in de vorm van dat ik kan solderen en schematjes na kan maken. Ik kan ze niet ontwerpen. Voor eeproms programmeren heb ik in principe de tools, maar ontwerpen heb ik nog niet gehoeven. dat zou me evt wel moeten lukken. En c++ oid kan ik helaas helemaal niet. Helaas kan ik ook weinig met linux, want op zich kan ik me voorstellen dat bv zo'n 400 mhz linksys router met ingebakken linux met usb aansluitingen en een gewicht en energieverbruik van praktisch niets, zeer nuttig had kunnen zijn.

    Mobiel internet is mbt FPV waarschijnlijk eigenlijk inderdaad wel minimaal, al heb ik ooit wel eens wat gelezen over video signaal over portofoons, in niet al te goede kwaliteit. op zich wel jammer, die veredelde klapschakelaar is nu minimaal een compleet stuk software geworden en daarmee waarschijnlijk toch wel buiten mijn bereik :/
     
  14. willem12

    willem12

    Lid geworden:
    5 mrt 2012
    Berichten:
    35
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tsja, het heeft bepaalde charmes...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Op Mars staan nog 2 van dat soort long range RC autotjes te verstoffen, kan je zo ophalen ;)
     
  17. willem12

    willem12

    Lid geworden:
    5 mrt 2012
    Berichten:
    35
    Ik heb trouwens begrepen dat deze techniek:
    Gary's web site
    video over portofoon/mobiele telefoon mogelijk maakt.

    Weliswaar niet het mooiste beeld, maar icm wat ik eerder in deze thread voorstelde (servo besturing door audio), wel een volwaardige oplossing voor lange afstanden.

    Daarnaast ben ik voor FPV zenders/ontvangers tegen gekomen die veel verder komen dan de apparatuur voor besturing. Met enkele kleine aanpassingen heb ik waardes van 15 - 20 km langs zien komen terwijl de besturing na 2 km wel zon beetje ophoudt. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik de good stuff gewoon nog niet gevonden heb, maar voor zover dit beeld klopt, heeft audiobesturing met gescheiden FPV nog steeds nut. Een ander voordeel zie ik in de afwezige signaalbeperking door dichte bebouwing.

    En is het als laatste niet illegaal om zonder vergunning lange afstand zend apperatuur te gebruiken? met zo'n mobiele telefoon is dat dus plots weer legaal.

    Ik blijf dus wel het nut zien van the simplest of solutions, lineaire frequentie analyse voor analoge servocontrol.
    (maar "linuxrouter op wieltjes" lijkt me ook een uitstekende oplossing.)
    [​IMG]
     
  18. willem12

    willem12

    Lid geworden:
    5 mrt 2012
    Berichten:
    35
    ..eigenlijk is zo'n linux router op mobiel internet bijna al ready2go begin ik me langzaamaan te beseffen...

    - OpenWRT compatible linux router. ( 60 E ) ( =<1W)
    - mobiel internet dongle ( 10 EPM )
    - USB splitter ( 5 E )
    - USB Webcam ( 50 E )
    - USB GPS ( 30 E )
    - USB Servo experimenteer interface ( 20 E )
    - experimenteer software / scripttaal
    ---
    175 Euro, of de prijs van 1 redelijke zender.

    en met toegankelijke scripttalen zoals glovepie kan in een handomdraai de besturing aan een racestuurtje worden gekoppeld.

    alleen zou lag natuurlijk wel problematisch kunnen zijn.
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Houd er wel rekening mee dat IP video in de regel erg traag is.
    Dat moet echt met een slakkengangetje gaan wil je niet ergens tegenop knallen denk ik.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Waarom niet gewoon een moderne GSM? Camera zit erin, 3G ook, gps ook. Besturing van de auto kan via een BT link. BT moduul met rs232 output kan dan regelen wat je wilt. Dan is het een kwestie van software maken en via internet kan je alles aansturen vanaf je laptop, of een andere gsm. Lijkt me ideaal.
     

Deel Deze Pagina