Extreem offroad luchtfilter

Beste mede nitro rijders,

Ik heb even een vraagje voor de prof's onder ons. Ik heb de stickies doorgelezen en daarin is er niks over te vinden.

Een kameraad van me, heeft bij de laatste keer rijden zand in zen motor gekregen. Dit terwijl hij reed met een ingeolied orgineel luchtfilter van kyosho.

Mijn vraag is dan ook. Wat is een goed luchtfilter voor het betere offroad werk? En waarmee word er in de racerij gereden?
 
ik rij gewoon met het originele filter van kyosho op de MP9, dat is wel een dubbelfilter, met wat voor auto rijdt die maat van je? Ik heb er nooit problemen mee, goed invetten en monteren, kan er weinig fout gaan.

kyoif345.jpg
 
ik rij gewoon met het originele filter van kyosho op de MP9, dat is wel een dubbelfilter, met wat voor auto rijdt die maat van je? Ik heb er nooit problemen mee, goed invetten en monteren, kan er weinig fout gaan.
je moet er gewoon voor zorgen dat er geen kieren tussen het foam en plastic zit, dan is het goed:D:black:
 
Hoe weet je nou wanneer er zand in je motor is gekomen als je je luchtfilter er gewoon op had tijdens het rijden vraag ik me af :rolleyes:
 
ik rij gewoon met het originele filter van kyosho op de MP9, dat is wel een dubbelfilter, met wat voor auto rijdt die maat van je? Ik heb er nooit problemen mee, goed invetten en monteren, kan er weinig fout gaan.

Die had ik dus ook op het oog indd.

Wij rijden eigenlijk allemaal met het orginele luchtfilter die bij de Inferno US bijgeleverd word.

Dat er zand door het filter is gekomen was duidelijk te zien toen we in de carburateur keken. Ook zat er zand aan de binnenkant van het foam. Die motor is nu dus ook aan gort, geen compressie meer. Er is bij mij ook wat ingekomen, niet zoveel gelukkig.

Het was ook wel een behoorlijk zanderig terrein. Maar ja, je mag toch verwachten dat een orgineel Kyosho filter daar wel tegen bestand is.
 
Voor dat fijne zand kan je ook een extra hoes om je filter doen.

af28x

De link zijn toevallig van een Baja 5b maar die zijn ook voor 1/8 te koop
 
neem even contact op met PK in Dordrecht, die leveren ook die extra hoes om je filter. Zeker als je veel in los en fijn zand gaat rijden is dat wellicht een extra zekerheidje. Bij het standaardfilter (en bij alle filters) tevens goed opletten dat je het binnenfilter goed insmeerd aan de randen (daar waar hij door het plastic wordt vastgehouden).
 
En natuurlijk de luchtfilterbuis met ty-wraps vast zetten aan het luchtfilter en de carburateur, waarbij je goed oplet dat de buis recht zit en de ty-wrap goed de buis afsluit....
 
Een K&N filtertje wil ook wel eens helpen.

Gebruik ze al een flinke poos,

-beter aanzuiging
-meer lawaai helaas
-makkelijk monteren
-ook hier hebben ze extra skins voor'

Je kan anders als je per see op schuim wil blijven rijden eens kijken naar de RN tuning setjes, dan krijg je n filter met olie en bevestigings spul en een hoesje voor 30 euro of zo.
 
Van wat ik heb gehoord is een K&N filter gevaarlijk als die geen olie meer heeft, dus je kan m wel gebruiken, maar olie m goed in..

Gebruik zelf het standaard HPI Savage filter, is dual stage, makkelijk schoon te maken, reinigt goed, en is heeeeel groot, dus laat ook nog veel lucht door als die vol met prut zit.
 
K&N filters worden voor nitro auto's ten stelligste afgeraden! De grovere structuur van het papierfilter zorgt ervoor dat het het fijne zand en stof nog steeds doorlaat, waardoor de motor makkelijker beschadigd kan geraken.
Het beste is en blijft tegenwoordig nog steeds een dubbel schuimfilter dat op de juiste manier geolied is.
 
Nou,

Ik heb er 3 dus het is gewoon een kwestie van op tijd wisselen en geen volle dag rijden met 1 filtertje, en altijd een hoesje er om. Nooit problemen mee gehad, fijn stof dat door de anti-statisch hoes heen komt dat blijft mooi aan de filter plakken en je merkt aan de prestatie van je motortje wel als het tijd is om er even een andere filter op te drukken. Maar ik heb ze te koop staan dus als er iemand geintreseerd is, pm me maar even.

EDIT: hoe weet je dat zo zeker dan, dat er zand door zou komen? Waren die filters niet gewoon beschadigd? gedeukt of zo?
 
Laatst bewerkt:
En waarom zouden de foamfilters niet goed functioneren ?
Ik weet zeker wanneer je er een testbank bij pakt dat het niets uitmaakt.

Maar waarom geen K&N?
- ze zijn duur (in aanschaf en in verdere onderhoud en vervanging)
- ze zijn groot, log en zwaar
- met een adapter steken ze hoog wat met hun gewicht geen low CG geeft.
- en ook die (alu) verloop adapter geeft al geen goede afdichting.
 
En waarom zouden de foamfilters niet goed functioneren ?
Ik weet zeker wanneer je er een testbank bij pakt dat het niets uitmaakt.

Maar waarom geen K&N?
- ze zijn duur (in aanschaf en in verdere onderhoud en vervanging)
- ze zijn groot, log en zwaar
- met een adapter steken ze hoog wat met hun gewicht geen low CG geeft.
- en ook die (alu) verloop adapter geeft al geen goede afdichting.

Met foam filters is ook niks mis, mits je ze goed gebruikt, dat gaat nogal eens mis merk ik.

K&N duur? Hoe kom je daar bij? 25 euro of zo heb ik er ooit voor betaald. 1 keer een setje olie en schoonmaak gekocht, die gebruik ik nu al een jaar en er is nog bijna niks uit de flessen (die orgineel voor 1:1 auto filters zijn).

Groot zijn ze absoluut niet, nemen minder ruimte in dan een foam filter, en zwaar zijn ze ook niet, een foam filter is ongeveer net zo zwaar. Daarbij hangt een foam fiter altijd aan 1 kant van de motor, behalve bij een monster truck, de K&N zit mooi in de lijn met de motor.

Ik gebruik geen adapter, zitten direct gemonteerd op de air intake van de motor.

Ik heb ze even nagewogen,

K&N filter 21 gram (geolied en met sluitring)
Foam filter 19 gram (droog maar met bocht)

Dus ja, om je nou druk te maken over die 2 gram?
 
Blijft nog steeds het argument over dat de structuur gewoonweg een stuk grover is dan foamfilters. In de racewereld zie je niemand met K&N's rijden, maar wel met foamfilters; dat heeft wel een reden denk ik zo. ;)
Nu kan zo'n extra filterhoes eromheen wel extra bescherming bieden, maar alsnog blijft het geen optimale filter. Ik heb er lange tijd geleden eentje gebruikt en merkte dat het papier op zich wel eens losliet terwijl hij nog maar een keertje gebruikt was.
 
In de racewereld zie je niemand met K&N's rijden, maar wel met foamfilters; dat heeft wel een reden denk ik zo. ;)

Simpel antwoord, omdat het vaak niet is toegestaan om met een K&N te rijden. K&N beschermd namelijk totaal niet tegen geluid. Daarom noemt met K&N ookwel een OPEN luchtfilter. Een foam filter zal de luchtstroom altijd enige weerstand geven. Test het zelf door op bijde filters te blazen, je merkt het verschil meteen. Daarbij het stof dat door de filter heen komt is op te meten in de maat micron.

Een K&N filter is overigens niet gemaakt van papier zoals je stelt, een K&N filter is gemaakt van medisch katoen. Daarbij vraag ik me af hoe dit los zou kunnen laten zoals je zegt, bij mij zit er toch echt aan bijde kanten gaas werk.

Kijk misschien dat K&N niet echt wat is voor off road racing, vandaar de hoesjes voor extra bescherming.
 
Kijk misschien dat K&N niet echt wat is voor off road racing, vandaar de hoesjes voor extra bescherming.

Kijk, alleen die laatste regel maakt je vorige uitleg volledig overbodig. Je erkent hier namelijk zelf dat ze inderdaad minder bescherming bieden, zonder hoesje.
In de racewereld zijn extra hoesjes niet altijd toegestaan, hetgeen een belangrijk argument contra kan zijn voor K&N's.
Daarbij wordt bij foamfilters ook vaak geklaagd over het overmatige geluid, daarom gebruiken ze hierbij nog vaak een plastic cover (ik kan me de exacte naam eventjes niet herinneren) om het aantal db's te reduceren. Dit zou bij K&N's ook gewoon mogelijk zijn, maar toch wordt die niet gedaan omwille van het feit dat K&N's in beginsel al veel minder bescherming bieden dan foamfilters, zoals jij zelf ook erkent hebt. ;)

En Dennis; onderhoud aan K&N's is wel degelijk nodig... En als je daarna nog zegt dat het extra hoge adaptertje 'wel cool staat', dan slaat je tegenargumentatie nergens op.
 
Verdiep je eens in de echte wereld van de racerij en je zult zien dat K&N niet de enoge naam is en je zult ook zien dat er genoeg andere merken zijn die voor allerlij toepassingen foamfilters leveren.
En dan.... je zult ook zien dat het (gedeeltelijk) reviseren van een motorblok na iedere race vrij normaal is, daarom zie je bij sommige auto's ook alleen maar open kelken.

Dus ja, als je denkt beter en sneller te kunnen rijden met een filter die er "cool" uit ziet en naast meer lucht ook meer vuil door laat moet je ook sneller je motoren reviseren/vervangen.
 
Back
Top