Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 24 mei 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    [​IMG]

    Zo, eindelijk een topic voor m'n extra. :D

    Ik heb hem sinds 28 september 2008 en er is eigenlijk nog niks aan gedaan.
    De setup is er al langer, alleen is de regelaar doorgebrand. Liefst koop ik een jeti of CasleCreations.
    Maar verwacht niet dat hij snel zal vliegen, ondanks dat het erg weinig werk is.
    Zit nog met ideeën in mijn hoofd, aanpassingen, aparte motor motage enz.

    Servo's gekozen op prijs en snelheid bij voldoende torq, de D9900 op 2s zullen het prima gaan doen. Nu zou ik voor de graupner DES gaan, maar die waren er toen nog niet.:mad:
    De D9900 direct op 2s of met CasleCreations toekomstige BEC, op 8V ingesteld.

    De setup word ook redelijk budet:
    Motor: Turigy AerodriveXp SK Series 63-64 230Kv
    Regelear: Turnigy 100A (is kapot)
    Accu: 10s 3600 kokam H5 35C (mss komt daar later nog een hogere capaciteit of 12s voor in de plaats).
    Servo's: Dymond 9900 (direct op 2s lipo)
    Ontvanger: 14kan futaba 2,4

    Setup is erg licht, waarschijnlijk te licht, maar dat zie ik wel. hooveren oid zal het probleem niet zijn, maar f3a-x syle vliegen en krappe rolling loops en omhoog gaan in een flatspin:rolleyes: dat verwacht ik niet.
    Gewicht voorspelling, tja lastig, 7,5Kg moet het doel al eigenlijk niet meer zijn maar lager... (durf niet 7 te zeggen)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Oude foto's nog bij ons oude clubgebouw:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo staat hij nu hier
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2009
  3. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    Hey Nando, ik gebruik dezelfde motor en regelaar met een 20x10 apc prop en 10s
    4900 mah lipo op een Sebart Katana 120s en kom vliegklaar uit op 5.350 kg. De bijna 9 minuten 3D vliegen gaan zeer goed met deze combo (prop doet 7700 rpm). De vlieger heeft enorm veel kracht, doch de motor trekt statisch 90 amperé met volle accu. Na een ganse vlucht zijn motor en regelaar minder dan handwarm, dus tijdens de vlucht zal het allemaal wel meevallen.
    Ik heb de motor in de kleine lijmspleetjes nagelijmd met groene zap en heb tot nu toe nog geen problemen mogen ondervinden van loskomende magneten.
    Voor de prijs van die motor en regelaar kan ik alleen maar zeggen, proberen...

    Deze piloot vliegt eveneens met dezelfe set-up, heb je een idee van de prestaties. Betreft wel de sukhoi van sebart in dit geval:

    Video SU29 Pertlwieser
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  4. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    lijkt me odd ook een meer geschikte maat van toestel voor deze combo..
    Ik vrees dat het in deze extra zal tegenvallen..
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Cornetto, ik heb ook een grotere prop en meer stroom in gedachte, dat zou dus ook meer hitte opleveren maar ik wil de koel lucht redelijk richten op de motor.

    En zoals ik al zei, ik verwacht niet voldoende vermogen te hebben om bepaalde dingen te doen. Maar het simpele 3D werk moet lukken. Ik zie dit gewoon als setup nr1, en dat zal vast niet de laatste zijn.

    Maar simpel grekend, 35V×110A=3850W bij 7,5Kg is toch 500W/kg
    Hoewel de motor bij die vermogens niet meer efficiënt zal werken, en het mss meer als 400-450W/kg zal aanvoelen.
     
  6. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    Het zou moeten lukken.

    Ben vandaag wezen vliegen en heb de stroom op het einde van de vlucht nog eens statisch gemeten. Toen was het 75 amperé, dus scheelt 15 amperé tegenover het begin. Ik voel weinig of geen verschil tussen het vermogen begin vlucht en einde.

    Ik vermoed wel dat je problemen zal ervaren met het zwaartepunt van het toestel, zeker omdat je met vrij lichte lipo's werkt, je zal alles in zijn neus moeten steken om goed uit te komen. Hou de staart goed licht, eventueel met 1 hoogteroerservo. Benoit heeft dit ook gedaan met zijn electro aangedreven ef yak 88", de hoogteroerservo naar voor gebracht en met pull/pull kabels gewerkt en slechts 1 servo.
    Bij hem zat de motor zelfs in zijn spinner verwerkt.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik verwacht ook zwaartepunt problemen, pullpull hoogteroer door 1 of 2 servo's is een goede oplossing.
    Accu komt wel door het motorschot heen, zo ver naar voren als maar kan.


    Iemand er trouwens nog grote bezwaren tegen dat ik de reso tunnel eruit sloop?, iemand op flying giants vliegt er probleemloos mee.
    Het zal vast heel iets sterkte kosten, maar dat word denk ik geen probleem.
     
  8. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Heb ik ook gedaan met mn yak..
    [​IMG]
    50gr in't totaal, maar voor mij was koeling door de romp eigenlijk de primaire bedoeling.

    Geen zwaartepunt probleem met de hacker, maar die is wel een stuk zwaarder als jouw motor.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan is het gelijk zo definitief he, je kunt nu nog een mooie DL55 met resopijp plaatsen:p
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Haha.... Dat zeker niet, daar ben ik ondertussen wel van overtuigd.
     
  11. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Mooie kist, Nando!

    Voorzichtig voorspel ik dat 3600mah misschien een beetje aan de kleine kant zal zijn. Mijn vriend vliegt met dezelfde Turnigy 63-64, JETI spin 99 en 4900 mah Rhino 10s in zijn OTOP. Na 8 minuten F3A style vliegen is er gemiddeld nog zo'n 30% van de capaciteit over.

    Groet en succes met bouwen :),

    Julius
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Weer heel iets verder, Hoogteroer was het enige waar ik aan begonnen was.
    Nu volle uitslag mogelijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aileron 1 af, zo begin ik met nr2.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2009
  13. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Hey nando, als ik jou was zou ik de bovenkant van die Phenolic horns af knippen (kniptang ofzo) gelijk met de onderkant van het bovenst gat, en dan terug mooi rond vijlen zoals ze nu zijn. Anders raakt die bovenkant het dikke gedeelte van de Ball Link (waar stang in geschroefd zit) bij vol diep. Probeer maar dan zie je wel wat ik bedoel.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net achter gekomen, lol

    Andere vleugel af,
    [​IMG]

    Kabel verlengt
    [​IMG]

    [​IMG]

    te lange standaart schroef
    [​IMG]

    Ik had nog 1 met een mooie maat.
    Hier nog bovenaan de roerhevel, dan heb ik niet de volle uitslag, onderaan wel.
    [​IMG]

    Ik zal er wat vanaf Knippen/schuren. Dit was makkelijker geweest vooraf, achja.

    Alle nylocks vervangen met gewone boutjes, ik moet ze nog een aantal keer los en vast maken, dan vertrouw ik meer op gewone, en de laatste keer locktite.


    Hier het beschreven probleem.
    [​IMG]

    Servo's zijn snel! En dat op op 6V, straks op 2s...:D
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2009
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Voor:
    [​IMG]

    Na:

    [​IMG]

    [​IMG]

    74g gewonnen, en een hoop meer ruimte.


    Niet gedacht dat dit nog eens van pas ging komen...

    [​IMG]

    Dit gaat er misschien ook gedeeltelijk uit, doet niks nu.
    [​IMG]


    Onherstelbare schade teller op 2:bad-words:
    1 scheurtje in het folie, 3cm ongeveer, weet niet precies hoe die daar kwam.
    En 1cm met een mes, ik verplaatste 1 hand en lette even niet op de ander...
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2009
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    [​IMG]
    Zo, eindelijk in mijn eigen kamer ipv de tijdelijke bouwlocatie. Hier lijk hij bijna een normaal formaat vliegtuig...:( Volgende moet nog groter dus :D


    [​IMG]
    Dit wou ik niet gaan gebruiken, gewoon een klein stukje folie moet genoeg zijn en dat scheelt zomaar 15g!



    [​IMG]
    Gewicht dat er waarschijnlijk toch weer bij komt, ik wil een verwijderbaar rudder maken voor als dat nodig is, aan de ballinks gaat niks gedaan worden, dat is een te goed systeem om te veranderen. Elke keer dus los en vast schroeven.
    Dit is een 1,5mm koolstof staaf, maar ik ben bang dat het verenstaal moet worden met een dichte ? onderaan... Hoewel als het veel scheelt kan het ook een koolstof/verenstaal combo worden. Of is er een sterkte probleem als je 1,5mm koolstof op die manier gebruikt? Koolstof is wel sterker bij gelijk gewicht, maar niet bij gelijke diameter..

    En volgende keer resize ik de foto's weer voor het plaatsen, dit duurt zo lang om te laden (of is dat alleen bij mij zo?).
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Enige waar ik bij carbon bang voor ben is inslijten van het bewegende scharnier in het carbon, dat zou ik even goed in de gaten houden....

    Duurt ook hier vrij lang:)
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ff proef gepast.

    [​IMG]
    Ziet er wel goed uit dat zwarte staafje, nauwelijks een spleet ertussen.
    Stel dat het invreet in het koolstof dan denk ik wel dat het te zien is voor het faalt. En het is heel gemakkelijk weer te vervangen met verenstaal.
    Ik denk dat ik dit vanavond nog lijm.

    Gelijk werd duidelijk dat het staartwiel gebeuren in de weg zit..

    En ik denk ook niet dat ik het originele spul ga gebruiken, schijnt niet super stevig te zijn...
    Daarnaast veel werk bij rudder montage en zwaar, dit is nog zonder veertjes enzo om hem stuurbaar te maken.
    [​IMG]

    Een stevige skid moet toch niet zoon probleem zijn om te maken voor <20g inc montage.
    En als er heel veel wind is dan vind ik het niet zo erg dat ik hem moet ophalen. Veld is toch klein, hoef nooit ver te lopen :)

    Zoiets,
    [​IMG] , [​IMG] of [​IMG]
    maar dan supersized. (en steviger)
    Ik wil hem 4-5cm van de grond hebben op het scharnierpunt.
    Ben alleen bang dat het nogal diep in het gras gaat als het te smal is...

    ff snel wat getekend, dit is 50mm hoog en 10mm breed:
    [​IMG]
    Beetje triplex (3x3mm) met een laagje koolstof er over en tussen gelamineerd...
    Lijkt mij stevig zat, en minder zwaar.
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De scharnieren zijn gelijmd, zo zit het er nu in.
    [​IMG]


    Alleen word de uitslag beperkt door de hevel,
    [​IMG]


    De meest simpele oplossing ooit! (en de lichtste)
    Een stukje krimpkous, een drupje secondelijm en een stukje tape
    [​IMG]


    Rudder servohevel getekend in catia, opzich klaar om naar de freesmachine te gaan.
    [​IMG]

    Alleen zou het dan enkele dagen duren.
    En echt veel werk is het met de hand ook niet.
    Uitgeprint en naar de club mee waar een boorkolom staat.
    [​IMG]

    En thuis met een ijzerzaagje en wat korrel60 dit ervan gemaakt,
    [​IMG]
    Ben er best tevreden mee:D

    Ff op z'n plek gedaan,
    [​IMG]

    Vanavond word het rudder nog wel werkend en kan ik met de motormontage gaan beginnen (staat ook al wat voor op de pc).

    Ik monteer iig de motor zodat de prop aan de ene kant van het motor schot zit en de motor zelf aan de andere kant.

    En ik zou hem heel erg graag stuurbaar maken met het rudder mee, maar daar moet ik eerst nog wat dingen voor uitzoeken.
    Er word ook geen rekening mee gehouden tijdens deze 1e montage. Ik ga alleen de originele motor box nog niet verlichten zodat ik alle mogelijkheden kwa montage open hou.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  20. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    ha! fijn draadje om in de zmiezen te houden. Twijfel zelf nog over de Yak of de Extra van EF.
     

Deel Deze Pagina