Eyecatcher

Mooi hoor, die opengewerkte achterlijst!
Bij mij is de folie niet losgegaan bij de kleppen. Misschien de folie met lijm beter vastzetten?
Wel heb ik gemerkt dat ik de scharniertape in de gaten moet houden.
Had je geen moeite om de open- en dichtstand van de kleppen goed te krijgen in je zender? Omdat ik daar digitale servo's heb zitten zingen ze altijd wat in gesloten stand...

Van de week stopte de motor ermee. Waarschijnlijk omdat een stukje ballastlood er tegenaan zat. Nieuwe motor is besteld en onderweg. Ballastlood beter vastmaken...

Hoi Bart die kleppen vind ik maar flut. De servo duwt aan een kant en duwt hem scheef zodat de folie scheef los laat.
Afstellen ben ik dus nog niet aan toe maar ik heb ze wel op 2 kanalen met gewone servo's.
Die open achter lijsten zitten nu in de set ziet er mooi uit ja.

Wat is voor de resolutie/ gevoeligheid aan de stick van de servo beter?
Eerst eindpunten bij het endpoint menu instellen en daarna in het elevon menu afstellen of andersom.

Tja dat is eigenlijk geen vraag om aan mij te stellen, gezien mijn beperkte succes op dit punt... als iemand anders het mooi voor mekaar krijgt houd ik me aanbevolen! Ik heb er lang aan zitten prutsen en kreeg het niet beter.
Ik heb overigens (net als op al mijn electrozwevers) een schakelaar waarmee ik mijn linkerstick (mode 2, bij mij dus gas) kan overschakelen naar kleppen. Ervan uitgaande dat je nooit kleppen en gas tegelijk nodig hebt. Bevalt me goed.
Op mijn indoormodellen maak ik scharnieren met hotglue, en dat heb ik op de Eyecatcher ook geprobeerd, maar dat was geen succes dus. Door de asymmetrische druk werden ze losgetrokken.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om "echte" scharnieren te monteren.

Voor het scharnier heb ik een simpel idee.
2 spelden afgekort scheef in de klep prikken waardoor de spelden onder het dwars balkje blijven en de klep niet omhoog kan.
Aan de bovenzijde tape of folie.
Maar ik ben er nog niet het moet beter worden dus wordt vervolgd.

Tja voor degenen na ons moet het eenvoudig zijn om een asje in te lijmen dat aan weerszijden in de vleugelrib draait... maar dat is voor jou wat laat. Hoewel, misschien nog mogelijk?
Hoe dat met die spelden moet werken snap ik niet helemaal.

Zo beter te zien?

Plakker erover en zo een redelijke oplossing.
Omhoog komen kan niet door de spelden die onder het balkje zitten
.

Ah nou snap ik het... in combinatie met tape aan de bovenkant. Ja, lijkt me prima zo. Maar als ik ooit nog een Eyecatcher zou bouwen zou ik asjes door de belendende ribben maken denk ik...

Het blijft een noodoplossing.
Ik wil iets hebben waar ik geen omkijken meer naar heb.
Die plakband/ folie scharnier is niet naar mijn zin.
Maar ja wat dan.
Nog inventieve mensen.

Ik denk dat dit een bruikbare oplossing is.
Behoorlijk mijn hersens gepijnigd en de oplossing is simpel.
Naast het bestaande dwarsbalkje heb ik nog een 3x zo breed plankje gelijmd.
Kon ik nog net doen/ bij vanuit de servo opening.
De onderste folie plak ik met lijm onder het balkje/ plankje en boven op het klepje gewoon met de strijkbout.
Hierdoor kan het plankje niet naar boven komen.
Bovenop over het geheel gewoon folie strijken zodat het klepje niet meer weg kan bij openen.
Zit voorlopig zo vast als een huis.
1 klep werkt al en de ander nog even in de zender inregelen elk een apart kanaal.
Ik heb 2 standen gemaakt ca. 25 gr. en ca. 45. gr.
Ook weer opgelost.
Even grof uit zijn verband getekend, het gaat om het principe.

Prima oplossing lijkt me.
Ik vind het fijn om (bij elk toestel) de kleppen proportioneel aan te kunnen sturen. Met name bij de Eyecatcher merkte ik dat de kleppen behoorlijk effectief zijn (opmerkelijk: op foto's op de site van Schweissgut zie je dat een eerdere versie kleppen had over een breedte van vier ribben, bij mijn versie zijn ze twee ribben breed, dat is meer dan genoeg.)
Op het laatste ogenblik, voor het afvangen bij de landing, moeten de kleppen niet vol uit staan anders kan je niet fijn afvangen.

Ik heb het niet gedaan en vind het in de praktijk niet nodig. Doorgaans geef ik zelf wel wat down als de kleppen open gaan.

De eyecatcher is klaar om te maiden ik ben benieuwd.
Zal nog even op zich laten wachten maar ik zet de resultaten hier wel neer.
Het was een leuk bouwprojectje ik ben tevreden over het resultaat.

Fraai!
Eén opmerking: ben je niet bang dat je weinig materiaal over hebt in het kielvlak, als-ie een keer op z'n kop terecht komt...? (nou ja de mijne is nog nooit op z'n kop terecht gekomen hoor)
Vandaag de mijne ook nog weer uitgelaten (mét de Luky Sport en de Pulsar 250). Hij ging lekker... maar ik vrees dat het geen echte thermiekzwever is... niet dat er noemenswaardig thermiek was vandaag, maar tot dusver lees ik geen inspirerende daalsnelheden af. Misschien moet ik toch nog wat fijnslijpen aan het CG... ik had eigenlijk gehoopt aan de Eyecatcher een goede thermiekzwever te hebben.

Misschien wel Bart we zullen het zien.
Ik vind trouwens het CG moeilijk in te stellen.
Hij kantelt snel voor of achterover bij geringe verplaatsing van de accu.
Zoals gezegd de eerste vlucht zal ik hier t.z.t. melden.

Ik kan je alvast geruststellen dat-ie niet super kritisch is op z'n CG - in tegenstelling bijvoorbeeld tot de Geier die ik lang heb gevlogen.

Vanmiddag heeft de Eycatcher zijn luchtdoop gehad.
Na een valse start (motoraansluiting) ging hij dan toch de lucht in.
Vermogen voldoende er moet nog wel wat afgesteld worden.
Ik heb meer aileron nodig de reactie is een beetje traag.
De remkleppen doen hun werking de landing ging goed.
Ik heb helaas alleen beelden van de cam op de vleugel.
Het beeld in de lucht is een echte eyecatcher dat wel.
Deelnemers aan dit draadje bedankt voor de info.

Op de Gooische was vanmiddag opvallend weinig thermiek... bij jou was dat beter kennelijk.
Ja het vliegbeeld oogst alom waardering, ziet er heel erg vogelachtig uit.
Mooie beelden! (Niet vergeten de motorrem aan te zetten...)

Back