Ezrun 6.5T te warm?

  • Topicstarter Topicstarter emiletelkamp
  • Startdatum Startdatum
E

emiletelkamp

Guest
Hey mensen,

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen, ik heb deze week een 2e hands Himoto EMXT-1 gekocht die al was aangepast met maverick onderdelen. Ook zat er al een 6.5 turns brushless ezrun setje in met 60a ESC.

Als ik onroad rij gaat het redelijk goed, maar als ik offroad ga dan valt hij vaak uit en gaat in de heat protection, en is de motor bijna te heet om aan te raken. Ik zit te denken aan verkeerde vertanding? Maar vraag het hier toch maar even.

Ik rij met 4600mah NiMh en vertanding is 19:62 (heb ik geteld, weet niet of het zo moet)

Hopelijk kunnen jullie me helpen,
En o ja, koeler op de motor gaat moeilijk worden omdat de motor nu al bijna tegen de cardanas aan zit.

Gr Emile
 
Een koeler moet je idd niet aan beginnen. Je motor (en regelaar) moeten het al doen zonder extra koelertjes (behalve die standaard op je regelaar zit).

Als je regelaar uit schiet, dan wordt je regelaar dus te warm. ik weet dat de EZ-Run motoren zelf aardig wat kunnen hebben en de regelaars ook.

Wanneer de regelaar uit valt en de motor is heet, dan heb je de motor te zwaar vertand. Zijn je cellen ook heet?

Het scheelt ook wel als je op LiPo's gaat rijden. En weet je zeker of je LiPo cut-off ook uit staat? Misschien dat ie daarom uit slaat, terwijl dat niet hoeft.
 
Hey,

De cellen van mn accu zijn idd ook heet als ik een stuk rij, en de lipo cut off staat uit. Wel heb ik de functie van het automatisch remmen nog uitgezet omdat dat volgens mij ook veel vraagt van de motor en regelaar (bij gas los dat hij automatisch afremt)

Mijn vertanding kan ik wel wat aan doen, maar een kleinere tandwiel op mijn motor gaat niet lukken omdat de motor dan weer tegen de cardanas komt, standaard zat er een 14 tands op en daarmee liep hij al tegen de cardanas aan.

Maar hoezo scheelt het dat ik op lipos ga rijden dan? Blijft het dan koeler? Want ik wil op 3 cellen gaan rijden en dat lijkt me zwaarder als nimh voor de regelaar.
 
Als je op Lipo's gaat rijden zul je alleen maar meer hitte creeëren doordat het geheel allemaal veel krachtiger is, en meer vermogen heeft. Een ventilator op je motor plaatsen (er naast, waarbij de wind op de motor komt) kan natuurlijk altijd, ook zonder koelvinnen! Denk hier eens over na.

Weet wel dat een auto veel harder moet "werken" om door offroad terrein heen te gaan. Het is dan ook logisch dat alles veel en veel heter wordt, dan wanneer je over vlak asfalt rijdt. Je vertanding aanpassen is dan ook vaak noodzakelijk. Je geeft aan geen kleiner Pinion meer te kunnen steken, maar allicht kun je wel een groter spur plaatsen?

Succes,

Groet Robert
 
Ook zat er al een 6.5 turns brushless ezrun setje in met 60a ESC.

Als ik onroad rij gaat het redelijk goed, maar als ik offroad ga dan valt hij vaak uit en gaat in de heat protection, en is de motor bijna te heet om aan te raken.

De Ezrun 60A is volgens de fabrikant voor off-road geschikt tot max. 9T.

Voor on-road kan je zwaardere motoren gebruiken ....
 
in mijn 2wd slash heb ik de 5.5t zitten op die zelfde esc en die heb ik 15.87 vertand... Als jou auto 4wd is moet je nog lager vertanden...
 
Heb geen tempgun, maar als ik een grotere spur wil plaatsen moet ik aan het frezen, zal eens een foto plaatsen. Ik zal echt kijken of ik de vertanding kan veranderen. Een koeler is eigenlijk ook 1 van de laatste opties die ik wil toepassen.

Maar kan het helpen dat ik de sleeprem heb uitgezet? (automatiache rem bij gas los)

En mijn auto is idd 4wd.
 
Neodymium magneten kunnen al gaan de-magnetiseren vanaf 80graden (magnetisme verlies is eeeh ... permanent :mrgreen:). Hoe sterker de magneet hoe lager de Curie-temperatuur. Zie deze magneetsterkte tabel (NL). Voorheen werden Ferrietmageten gebruikt, veel minder sterk maar wel temperatuurbestendig tot boven 300graden )dat soldeertin bij motoraansluiting dan zou smelten mag de pret niet drukken :mrgreen: ).

Enfin, motor (te) heet -> magneten zwakker (onomkeerbaar!) -> hogere Kv -> motor wil sneller draaien -> meer stroom -> motor heter -> magneten zwakker -> hogere Kv -> motor wil sneller draaien -> meer stroom -> motor heter -> magneten zwakker -> hogere Kv -> motor wil sneller draaien -> meer stroom -> motor heter -> magneten zwakker -> hogere Kv -> motor wil sneller draaien -> meer stroom -> motor heter -> magneten zwakker -> hogere Kv -> motor wil sneller draaien -> meer stroom -> motor heter -> magneten zwakker ... temperature runaway :( De term spreekt voor zichzelf neem ik aan.
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor bijna niet aan kunt raken en dat die automatisch afslaat denk ik toch wel dat de motor toch wel warm is :confused::confused: Niet dat een tempgun overbodig is ;)


Wat is heet zodat je hem niet meer kan aanraken??
50c doet al zeer als je het aanraakt dus??
50c is niet bepaald een hoge temp.
Maarjah zoals 100 x gezegt al .
TEMPGUN IS EEN MUSTHAVEEEEEEEE
 
Okay, Micheal ik denk dat hij het wel door heeft;)

@Ron, dat is verdomd leuke info, wist niet dat dat zo werkte! God weer een ding om op de "todo" lijst te zetten
 
... weer een ding om op de "todo" lijst te zetten
U vraagt, wij draaien :mrgreen:
Als je wat meer over motoren wilt weten, zie
cd-rom tricks - RC Groups
-> eerste bericht, van you-know-who
-> 4.Manual van Brian Mulder

Het gaat veelal over buitenlopers maar dat zijn gewoon binnenstebuiten gekeerde binnenlopers, het verhaal blijft hetzelfde.

En/of www.aerodesign.de/peter
-> LRK (Engels of Duits)

jope_35-20_all.jpg
 
Laatst bewerkt:
had exact hetzelfde met mijn himoto
kon niet kleiner vertanden en heb uiteindelijk kleinere wielen genomen
nu alles oke
 
Ik heb er al kleinere wielen onder, velgen van een rustler vxl met straatbanden.
Nu heb ik ook gister nog even gereden, en met normaal rijden met af en toe flink gassen is hij me op de accu lading 1x uitgevallen.

Zou een sterkere esc van 120A ook niet helpen dan?
 
dit is echt een kwestie van de goede tandwiel verhouding vinden hoor.een andere esc gaat ook in de beveiliging ,hoogstens wat later.
en evt je lagers een nakijken ,als er wat aanloopt word je esc ook warm en gaat hij in de beveiliging.
 
Lagers heb ik allemaal al nagekeken, en een andere tandwielverhouding is in de praktijk onmogelijk omdat de motor dan tegen de cardanas aan zal lopen doordat hij dichter naar het midden moet en nu komt hij er al bijna tegenaan.

Of ik moet al een hele grote spur tandwiel in zetten en kleinere motor tandwiel, dan moet ik aan het frezen in het chassis en dat die ik liever niet ivm stevigheid van het chassis.
 
als je niet meer aan je tandwiel verhouding kan rommelen is die 6,5t gewoon veels te veel.
kan ook de timing nog terug zetten van de motor evt, mischien dat dat helpt.
 
Calculator voor tandwiel verhoudingen
The Script Asylum

->
rccalculations.jpg
RC calculations
-> Gears


En kijk ook eens onder menu-item electrical, handige tools die uitgefikte motoren, accu's, laders en regelaars of gewoon een misaankoop voorkomen..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top