F-16 Falcon laagvlieger

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 5 mrt 2024.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Het is al weer een heel tijdje geleden dat ik iets nieuws in dit forum heb geplaatst. Ik heb besloten dat 2024 verder voor mij een duikbootjaar moet gaan worden. Ik wil daar eindelijk de Walrus weer vaarklaar zien te maken, de Dolfijn moet zijn nieuwe vinnen krijgen, en ik heb een nieuw project op stapel gezet. Daarover dit topic.

    In navolging van Freek, die al twee 'onderwatervliegtuigen' heeft gemaakt wil ik zijn voorbeeld volgen met een F-16 in schaal 1:32.

    [​IMG]

    Ik ben nu druk met tekenen en bestellen van de verschillende onderdelen. De aandrijving is in CAD al klaar:

    [​IMG]

    Deze fighterjet wordt dus aangedreven straks door een heuse mini waterjet. Het ontwerp heb ik met hulp en tips van Unusual RC hier van het forum getekend. (Nogmaals dank daarvoor M !) In principe is het een jet van hem, terug geschaald naar 10mm doorlaat. De hele aanzuigunit is daarvoor aangepast om in de vliegtuigromp te passen, en water aan te zuigen via kanalen in de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En je ziet het goed, aan de voorzijde een groef voor een o-ring, er komt een mini wtc met bajonet sluiting. Past net!
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2024
    Tamaniac, HeliKoper, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Hier het ontwerp van die WTC in de basis:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de stand tot nu is dat het techrek er al is:

    [​IMG]

    De ring vooraan is een test om de passing van de o-ring te testen. Daar moet ik nog wat aanpassen, en dan kan de jet behuizing geprint worden.

    Maar verder zijn er nog veel onderdelen onderweg. Ik zal vorderingen bijhouden, maar weet nog niet hoe vlot dit zal gaan.
     
    MicropropSport, TIMBERWOLF en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Als laatste voor nu hoe de WTC in de romp moet komen te liggen:

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Prachtig! Klaar op subsail? Kunnen we formatievliegen!
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Als jij vertrouwen hebt in de leversnelheid van de Chinezen zou het kunnen. Maar ik doe er nu geen uitspraak over. We zullen zien!
     
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    nog effe en dan liggen er meer "vliegtuigen" dan boten in het water hahahahaha
     
    HansN vindt dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Onverwacht snel komen er toch al wat onderdelen binnen:

    [​IMG]

    Verschillende O-ringen van Rechnirub voor de afdichtingen. En tussen ringen en techrek wat elektronica: Arduino Pro Micro voor allerlei aansturingen, aan-uit schakeling voor één reedcontactje, inimienie brushless ESC, M2 busjes voor de draaipunten van de hoogteroeren, en kleine bronzen lagertjes voor de jet. Terwijl ik dit typ loopt er een testprint om de toleranties van de afdichtingen te kunnen testen voordat de definitieve versie wordt geprint.

    [​IMG]
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.649
    Locatie:
    Betuwe
    Dat wordt geen 'Fighting Falcon' maar een 'Diving Falcon'...
     
    Unusual RC en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  9. laro110

    laro110

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Harlingen
    mooi project,
    wat ben je met die arduino van plan?
    daar ben ik heel benieuwd naar
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    ik denk de bediening van de schietstoel!
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Haha, zou ook kunnen, en dan net als een intercontinentale raket uit het water schieten zeker! :rolleyes:

    Nee, voor de Arduino heb ik de volgende taken bedacht:
    - aansturen navigatieverlichting (in en uit faden)
    - aansturen flits beacon op de staart
    - aansturen LED's als 'afterburner'
    - aan-uit schakelen cockpitverlichting (al moet ik nog zien hoe ik dat ga doen, en daarmee samenhangend óf ik dat ga doen)
    - variabele uitslag stuurvlakken en jet nozzle naar de hoeveelheid gas, en dus snelheid
    - ompolen van de outrunner via micro-relais, de kleine ESC kan alleen één kant op
    - lipo-save afslag

    Maar dat is het idee, misschien komt er gaandeweg nog bij, of valt af. Blijft iets experimenteels zo'n onderwatervliegtuig.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen heeft mijn SLA printer zijn best staan doen.

    [​IMG]

    ... en daar komt dan dit deel uit, alvast als proef in de romp gelegd:

    [​IMG]

    Van binnen ziet het jet-huis er dan zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vlnr, vbnb: afterburner ring (origineel de uitlaat van de jetmotor), het jet-huis, de impeller, en de motorsteun. Op de foto's zijn M2 moertjes te zien om motorsteun en jet-stator er tegenaan te kunnen schroeven, ook het binnenste lager(tje) kun je net zien.

    De WTC buis past er ook netjes in. Al moet ik aan de vooraan aan de onderkant iets meer materiaal weg gaan halen om water langs de WTC naar achter te kunnen laten stromen naar de zij-inlaten van de jet.

    Het bovenste rompdeel:
    [​IMG]

    En vanaf de onderzijde:
    [​IMG]

    Nee .... geen plaats meer voor een landingsgestel .. :cool:
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Even een snelle test met de afterburner:

     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dat wordt een prachtig ding zeg!
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Knap gemaakt hoor, heb je de wtc-buis ook geprint?
    Ben erg benieuwd hoe je dit waterdicht krijgt, kan ik misschien nog wat van leren.. Heb ook wel pogingen gedaan met endcaps printen maar met wisselend resultaat.
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, de WTC is ook geprint. Maar dit zijn op eindkap na alleen rondgaande windingen, die smelten in elkaar en dichtten zo op zich al goed af. Maar ik ga de WTC nog aan de buitenzijde 2 of 3 x met PU lak schilderen, dan moet het goed afdichtten. Zo heb ik ook 3D geprinte bootjes die met het naakte PLA redelijk lek bleken te zijn waterdicht kunnen krijgen.
     
    Unusual RC en hermor vinden dit leuk.
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat techniek klaar: de jet stator plus stuur nozzle:

    [​IMG]

    Een 1x1 mm o-ringetje als afdichting van de stuurstang. Die ligt straks naast het motortje, dan kan ik de ring ooit nog eens wisselen:

    [​IMG]

    en een ienie-minie bronzen lagertje dat ik toevallig nog had liggen in het statorhuis voor de impelleras.

    [​IMG]

    Stator, nozzle en aansturing zijn in clear gedrukt. Ik hoop dat je er dan onderwater zo min mogelijk van ziet, en de 'naverbrander' er doorheen schijnt.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen verder met iets anders. Omdat de cockpit als eerste klaar moet zijn voordat de romphelften op elkaar komen ben ik even bezig geweest met de piloot. Die zit er in de in de kit niet bij, dus ben ik op zoek gegaan naar een geschikte kandidaat die 3D te printen was. Uiteindelijke deze jaren 80 piloot gevonden:

    [​IMG]

    Ziet er 'ruw' zo uit:

    [​IMG]

    Eerst maar eens de beste man op de juiste schaal geprint, maar hij bleek veel te groot. Na 3 verdere testdrukken had ik de juiste maat te pakken. Maar daarmee was hij nog niet helemaal goed. De F-16 heeft geen stick in het midden maar een joystick voor de besturing rechts op de console, en de gashand staat verkeerd en te dicht naar de benen toe. Ik heb toen 3 piloten geprint waarvan één in de lengte gespiegeld. Dan kon ik zijn nu rechter arm er af halen, en deze aan een originele vastzetten in plaats van de arm naar het midden.

    Met wat zagen, vijlen, handjes lossen en verdraaid weer vastzetten zijn de armen in de juiste stand gedwongen. Hieronder links een originele druk, midden de arme knaap die zijn arm af moest staan, en rechts de uiteindelijke piloot die het geworden is.Mooi is dat je met de 3D hars mooi een druppeltje over de 'wonden' kunt leggen, en die dan met UV lichtuitlaten harden. Het geheel wordt dan heel stevig, en je ziet maar moeilijk dat er aan de ledematen 'geknoeid' is. Is beter gelukt dan de foto van Kate Middleton .. :rolleyes:

    [​IMG]
    (Nee, de voetjes zijn geen zwemvliezen maar foutjes in de print. Zou voor het beoogde doel als onderwater F-16 wel kunnen natuurlijk .. ook hier helpen 2 druppeltjes hars.)

    In de cockpit, en toen achter glas in de uiteindelijke positie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een gashendel moet er nog in, en dan verven maar.
     
    MicropropSport, Unusual RC, Jinny en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen is de mini outrunner binnengekomen, en de jet verder afgebouwd. De nabrander-ring is waterdicht in het huis verlijmd, en de impeller met Loctite 608 op de 2mm RVS asje vastgezet. Als koppeling gebruik ik een stukje siliconenslang over impeller- en motor as. Het motorasje is daarvoor met een stukje krimpkous van 1,5 naar 2mm opgedikt. De gehele aandrijflijn:

    [​IMG]
    (Natuurlijk ook een o-ringetje om de as, even vergeten bij de foto... :rolleyes: )

    Motorsteun gemonteerd

    [​IMG]

    en de impelleras ingevet en door lager en o-ring heen in het siliconenslangetje gedrukt

    [​IMG]

    Met de stator er op is de jet klaar voor een eerste test

    [​IMG]

    Daarvoor nu eerst de ESC eens van passende bedrading voorzien en testen, en dan morgen eens die aandrijfunit in een bakje water hangen .... Ben erg benieuwd!
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2024
    Herby63, Unusual RC en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.638
    Locatie:
    Lelystad
    Kleine kink in de kabel ... esc doet het niet. Of althans niet normaal: Voor opstarten moet de knuppel helemaal onderin (onder 1000us), dan begint het motortje pas bij 115% bovenin te lopen (2100us), en bij 125% (2200us) draait het net een beetje rond. Gaat hem niet worden, andere regelaar dan maar proberen. Deze zegt leverdatum 1 april ... ja ja, we gaan het zien. :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina