F-18 Sport (UR Modellbau) met evoJet B220ex

Tadango

Forum veteraan
Zonet een F-18 Sport opgehaald uit Duitsland. Was een aanbod dat ik niet kon laten liggen. Compleet met Behotec elektrische onderstel en servo's. Er komt een evoJet B220ex in te liggen die eerst begrenst blijft op 19kg. Kan later altijd geupgrade naar 23,2kg :) De kist is volledig gfk en je kan met een 28kg volgas vliegen zonder problemen.

Specs:
F-18 Sport van UR Modellbau (1.79 span, 2.50 lang)
Behotec C50 elektrische onderstel met knikpoten achter
Op de stuurvlakken 20kg savox en futaba's op de rudders
evoJet B220ex met 19kg initieel
Grumania pijp
3.6L tank (licht houden is het idee)
Powerbox Mercury SRS
Gewicht: Hopelijk 17kg droog maar 18kg moet zeker lukken

IMG-20160716-WA0001.jpg.jpeg


IMG-20160716-WA0003.jpg.jpeg


IMG-20160716-WA0005.jpg.jpeg


Eerste stap is de kist strippen (is nog ongevlogen maar wel bekabeld edg). Daarna gaan we kijken hoe de motor verder naar voren geplaatst kan worden om 1kg lood te besparen. Zonder die aanpassing gaat de 17kg nooit gehaald worden. Er vliegen een aantal van 20kg droog..... en dat vliegt goed maar minder is nog lekkerder :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hem netjes opbouwen dus dat duurt wel even. Powerbox en motor zijn er ook nog niet. Als de motor er is kan ik pas de pijp bestellen
 
Zo valt er 12cm te winnen qua motor positie. Beetje langere buis maakt niet zoveel uit.....

IMG-20160716-WA0008.jpg.jpeg

IMG-20160716-WA0010.jpg.jpeg


Alu dan 180 graden draaien zodat je een klein stukje eruit hoeft te halen voor het wiel. Heeft geen effect op de sterkte.
 
Steunen gemaakt voor de motor dragers voor op de vleugelbuis.

IMG-20160717-WA0001.jpg.jpeg


Wiel loopt mooi vrij en de dragers vallen erg mooi op de originele houten steun. Ze vallen er 13mm overheen nog dus mooi ruimte voor 2 boutjes.
IMG-20160717-WA0003.jpg.jpeg
 
Mooie kist Herman.

Ik dacht dat die kist van Uwe Ralle een heel stuk lichter is dan die van Feibao, ruim onder de 20kg vliegklaar moet lukken.
Niet vergeten een paar gaasjes voor de airscoops te plaatsen, door de plaatsing van het neuswiel ten opzichte van de luchtinlaten komt er vuul vuil richting de inlaten tijdens starten, don't ask, I just know.
Zelfs die 'kleine' F18 van mij heeft er last van. (vliegt inmiddels ook al weer 4 jaar naar tevredenheid)
Ik zie de luchtplaatjes wel t.z.t.

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet waar Ger op doelt, tijdens een take off run gooit het neuswiel gras omhoog wat vervolgens de inlaten in wordt gezogen.

Op Rozenburg gezien dat na een paar rondjes taxien er zoveel gras voor het FOD screen zat dat de turbine niet meer op toeren kwam door te weinig lucht.

F-18 is toch ook nog wel 1 van mijn favorieten om eens te bouwen en vliegen.
 
Achterpoten gooien alles precies voor de turbine. Is nog 100x erger....

En uwe ralle bouwt niet licht....m zal hem eens wegen binnenkort.
 
Bijna klaar.....

IMG_20160724_205234.jpg


IMG_20160724_205124.jpg


IMG_20160724_205015.jpg


IMG_20160724_205031.jpg


IMG_20160724_205106.jpg


IMG_20160724_210437.jpg


TODO:
- Pijp monteren als die binnen is
- Vleugel bouten zoeken, moeten nogal lange in... anders zelf maken (draad eindje met vleugelmoer erop)
- Tijdelijke tank aansluiting maken.
- Zwaartepunt definitief zetten. Zit nu lood op de plek van de pijp en 800g in de neus. Helaas ook nog 2x 4000 mAh voor de ontvanger....

Schakelaar komt achter en daarvoor is een verleng kabel onderweg. Kan ook zonder schakelaar vliegen eerst. Vul koppeling net zo. Ben er nog niet 100% uit hoe ik dat ga doen precies. Gewicht lijkt op 18,5kg uit te komen droog, dus ongeveer 21,5kg nat. Moet prima vliegen aangezien 2kg meer ook prima gaat. Ook wat met mixers aan het spelen geweest:
 
Mooi werk! Vanwaar de keuze om je rudders naar binnen te zetten bij full flaps?
Ik begrijp dat dit de kist mooi recht laat tracken maar waarom alleen bij full flaps?
 
Back
Top