F-22

TITA

In Memoriam
Zo, nu de F-18 klaar is kunnen we met het volgende project beginnen.
De F-22 heb ik al eerder gemaakt maar door en storing.....R.I.P. is hij naar beneden
gekomen en heeft het niet overleefd.
Omdat ik het een leuk toestel vond met goede vlieg eigenschappen was het wel de
moeite waard om het nog een keer te maken en hier een verslag uit te brengen.

R.I.P.
afb16533.jpg

Tekeningen heb ik altijd nog bewaard.
afb16534.jpg

De vleugel bestaat uit twee lagen 3 mm depron en aangezien ik nog wel wat zwart had
heb ik dat maar gebruikt.
Aan de binnen kan twee gleuven voor de koolstaaf en voor de antenne inschuren.
De binnen kant met BISON lijmspree inspuiten en plakken.
afb16535.jpg

Ook de hoogteroer en de twee staartvlakken van twee X 3mm depron voor de stevigheid.
afb16536.jpg

Hans.

Een dag niet gebouwd is een dag niet geleefd, en het is buiten toch guur weer dus..... maar weer de zolder op.
Ik heb nog genoeg projecten op stapel en eens moeten die toch af.
En dat depron is zo heerlijk spul om er mee te werken dat ik het uiterste er uit wil halen wat je er mee kan doen in het modelvliegen.

Hans.

Ben ook wel benieuwd nnaar het eindresultaat Tita!!!
De F22 vind ik een van de mooiere modellen ga je hier ook een tekening van maken.

Daniël, De tekening komt nog. Ik heb het nog in powerpoint in de formaat A3 omdat ik op mijn werk toen in A3 kon uitprinten.
Ik zal het overzetten in A4 pdf dan kan je het zo uitprinten, nog even geduld dus.

Hans

Hier de onderkant met uitsparingen voor de handgrepen.
afb16583.jpg

De uitsparingen voor de handgrepen zijn nodig omdat de onderkant zeer breed en
schuin is dus moeilijk vast te houden.
Met de uitsparingen kan je dan beter werpen.
afb16584.jpg

Nu het geheel vast geplakt aan de onderkant.
Aan de voorkant van de vleugel ook voor versterking en tegen stoten een latje aangebracht.
afb16585.jpg

Hans.

Daniël, de tekening is overgezet naar pdf A4 format en is op te halen van mijn site.
Wat ik niet op de tekening heb gezet is dat het zwaartepunt 4 cm naar voren is verschoven.
Bij mijn vorige F-22 was het staartlastig en na het zwaartepunt naar voren te verleggen vloog het pas goed.

Hans.

Ik heb de rug anders dan op de tekening gemaakt omdat ik het veel origineler vond.
Helaas heb ik er geen tekening van want ik heb het zo uit het vuistje gedaan.
afb16662.jpg

Hier nog wat details van de delta mix sturing. De servo’s en de ontvanger is helemaal
naar voren gebracht i.v.m. zwaartepunt.
afb16663.jpg

Hans.

Hallo TITA,

Ik weet niet waarom maar ergens had ik gedacht dat hij kleiner was.
Maar dit is toch wel een twinjet formaat. Ik ga hem zeker bouwen een mooi project en dan tegen de zomer lekker vliegen.
Kun je ook wat meer vertellen over de aandrijving, prop, servo's en dergelijke. Het liefst zou ik hem met lipo's vliegen doe jij dat ook!
Waar koop je eigenlijk dat zwaarte depron, ik heb alleen dat witte depron.

Hallo Daniël,

De aandrijving is precies het zelfde als de f-15 en de f-18 een mega 16/15/5 met een 6X4 prop en drie lipo's 3s1p 1700Ma, deze combinatie kan ik vol gas 8 min. vliegen en gereduceerd 9 tot 10 min.
Ik kan het ook nog met een 6X5 prop doen maar dan gaat er wel wat van de tijd af.

Ik gebruik 2X waypoint W-150 of Hitec HS-81.

Je kan ook wel witte depron gebruiken hoor, het zwarte is iets stijver en ik had er nog wat liggen die ik in Goes gekocht had.
Je moet voor de vleugel 2X 3mm met de nerven gekruist op elkaar plakken dan is het ook goed stijf en voor de veiligheid aan de voorkant een latje aanbrengen.

Hans.

Ik krijg wel zin om hem te bouwen maar ik ga eerst kijken als ik hier in de buurt van dat zwaarte depron kan kopen want zo een F-22 moet gewoon zwart zijn vind ik, een echte stealth.
Ben benieuwd naar die eerste film of foto's van jou F-22.

Daniël,
Als je in het begin van deze draad had gezien dan kan je de vorige F-22 van zien zoals ik het had afgewerkt, de volgende zal precies de zelfde worden alleen de bouw is iets veranderd.
En als het weer wat aangenamer gaat worden dan zal ik kijken of er ook nog een video af kan.
Een paar weken geleden voor de crash op de club vloog het als een zonnetje en heel stabiel, wel een prachtig gezicht hoor zo'n F-22.

Hans.

Hallo Hans,

Ja dat is wel een hele mooie afwerking met wat voor verf doe je dit eigenlijk of doe je dat met de airbrush. Als ik hem bv. in zulke kleuren zou maken dan zou ik die zwaarte depron ook niet eens nodig hebben en kan ik ook eerder met de F22 beginnen.
Ga jij de neus ook verstevigen met koolstof of tape of zo, want omdat hij zo puntig is kan hij zo lekker in de grond happen bij een landing of valt dat wel mee!
Moet maar gauw eens beginnen met bouwen!

Daniël,
De kleuren verf ik met Acryl verf, een beetje verdunnen en dan twee keer met de kwast.
Je kan natuurlijk ook spuiten als je in bezit bent van een spuit inrichting want het is makkelijk te verdunnen met water.
Daarna aflakken Glitsa acryl meubellak eiglans bij de Gamma, lichtjes met een sponsje over strijken.

De punt heb ik niet verstevigd, wel in het midden van de naden aan de binnenkant een extra strookje depron.
De punt niet te puntig maken maar een beetje afronden en natuurlijk bij de landing niet met de punt in het gras landen, maar een beetje overtrekken.

Bij mijn nieuwe model zul je wel gezien hebben dat ik de hoogteroer niet precies in het midden heb laten scharnieren maar een beetje naar voren omdat bij het overtrekken bij de landing het zou kunnen voorkomen dat je voorkant van het hoogteroer in het gras gaat happen en dan breek de boel af.

Aan de onderkant heb ik wel verstevigd met een 25 grams glasmatje en ook met Acryllak.

Hans.

Hans,

Ik zat gisteren nog wat te dagdromen over wat er nog leuk zou zijn om aan de F22 toe te voegen. Ik dacht daarbij aan die formaosa met een inklapbaar landings gestel dit zou denk ik wel heel mooi zijn op de F22. Zou de aandrijving combinatie van jou genoeg kacht hebben om uit zichzelf op te stijgen.
Hoe ziet zoiets als een glasmatje eruit aangezien ik daar verder nooit mee werk (foto)

Daniël,

Dat iedee van jouw is wel leuk, alleen kom je aan ruimte gebrek. Power is er genoeg om het omhoog te krijgen en de midden landing gestel is ook wel ruimte maar voorin helemaal niet omdat daar de accu zit en de regelaar anders kom je niet uit met je zwaartepunt.

Ik heb de rug er af gehaald en toch maar zo gemaakt als op de tekening omdat het er niet mooi uit zag en helemaal mislukt is. Het was maar een uitprobeersel en dat is niet goed uitgepakt. Dus gaan we gewoon weer verder. Net weer nieuwe 6 mm depron gekocht want ik was daar helemaal doorheen, 3 mm heb ik genoeg.

Glasmatje kan ik zo niet laten zien hoe het er uit ziet maar het is in iedergeval krasvrij, vooral landing op het gras. Anders een klijn stukje uitproberen.

Hans.

De onderkant eerst met 25 grams glasmat en lak, daarna pas schilderen. Dat had ik bij
mijn andere toestellen net anders om gedaan.
afb16777.jpg

Ik had dus na een mislukking van een brede rug toch maar naar een smalle terug gegaan
en moest dus een heleboel bijwerken.
afb16778.jpg

Hans.

Dat schiet al lekker op Hans, mijn handen beginnen al te jeuken ik heb eerst nog een andere vliegtuig die ik nog verder moet verfijnen maar dan ga ik zeker met de F22 beginnen.

Back