Brick for Brains@
Inderdaad Walter, het was een World Cup. Ik heb inmiddels al wat foto's en filmpjes ervan gezien, daar was het trouwens ook op te zien. In dat geval is er zeker een verschil met een WK. Dat zal ook mede verklaren dat er minder landen present waren.
De resultaten mogen er zeker zijn, ondanks de voornamelijk kleine groep landen. Het niveau blijft ook dan zeker hoog. Dat zegt veel.
Majestic@
De tijden die momenteel bij dit soort F1 wedstrijden worden neergezet, zo rond de 10-12 sec, daar zul je normaal niet aan komen met je huidige bouwproject. Zelf in de buurt komen is al teveel gevraagd (15-20 sec) voor je model. Snelheid is 1 ding, maar het ook nog op het water kunnen houden én je model zowel links als rechts goed door de bochten te kunnen laten varen is een 2e. Tevens zit er ook verschil in bouwers van deze modellen, en de vaarders van deze modellen; Niet elke goede bouwer is ook gelijk een goede vaarder. Deze groep vaarders oefenen dan ook flink om het parcours om de feeling ervan te krijgen én te houden, en het model daar waar nodig verder te optimaliseren, voor een zo goed mogelijk varende F1 boot.
Wat dat betreft is je model wel iets waar je genoeg aan kunt schaven om de juiste vaareigenschappen te krijgen voor een goed stabiel varende romp m.b.t. datgene wat je er aan vermogen erin stopt. Maar welke snelheid er dan uit komt rollen en waar de grenzen liggen? Op basis van je topsnelheid kun je ongeveer 'uitrekenen' waar je op terecht zou kunnen komen op een F1 parcours. Het blijft natuurlijk gissen, totdat je echt 's op zo'n F1 parcours vaart, met de nodige aan wedstrijdspanning en zenuwen erbij.
Wedstrijden zijn hier wel in gehouden in Nederland, maar als er tenslotte hooguit 1-2 man overblijven houdt het op. Regel was min. 3 man i.v.m. prijsuitreiking bij NK. Dat is in feite nu ook nog zo.
De F1 klasse (ofwel het rondje heen en terug) wordt al zeker een jaar of 10-12 niet meer gevaren in Nederland... Wedstrijden met borstelloze motoren en lipo's zijn er dan hierin ook niet geweest. Wat dat betreft ligt er wel een stuk terrein braak op dat gebied. Maar dat zal voor een andere, nieuwe generatie zijn.
Desondanks werd er met borstelmotoren en NiCad/NiMH cellen ook zeer, zeer snelle tijden neergezet. Zover zit men er met de huidige techniek er echt niet onder. Ook dat zegt veel.
Een (groot) weekend met alllerlei wedstrijden vol krijgen kan inderdaad, maar dat zul je in Nederland niet gauw meemaken bij de electrospeed, daarvoor ontbreekt er gewoon het één en ander. Vandaar dat je het hier ook niet ziet.
Het organiseren van zoiets is niet iets simpels, er is bijv. al flink wat mankracht voor nodig. Mensen of verenigingen die zoiets wel 's hebben georganiseerd in het verleden (wedstrijd, Open Dag, etc.) weten wel wat er allemaal bij komt kijken, het is niet niks.
Een F1 klasse op 1 dag erbij doen bij de ESH zou op zich wel kunnen qua vaartijd, maar dan moeten er én deelnemers voor zijn (die er vooralsnog niet echt zijn), én men moet dan gewoon veel vroeger beginnen, zo rond 9 uur, om het allemaal tegen vieren rond te krijgen met alle 6 andere klassen erbij. Dat kon vorig jaar met 5 klassen en 1 simpel parcours nog wel, momenteel wordt dat al bijna onmogelijk met een ovaal parcours erbij wat er dit jaar voor het eerst erbij is. En slechts 1 heat varen op 1 dag is ook niet wat we willen. Als we wel 3 heats kunnen varen door te blijven op alleen het driehoekparours, mag het van mij wel weer terug; De boten die voor een ovaal parcours goed geschikt zijn hebben zeker geen problemen met de bochten, dat hebben we duidelijk gezien, de afgelopen keren. Men kan dan echter niet de langere rechte stukken varen op volle snelheid.
Maar dat is allemaal weer wat anders en hier niet relevant.
Mogelijk kan er, met wat vaarplaatsen erbij (tja...) 's gewisseld worden met de ene keer alleen een ovaal voor de mono/hydro's, en een andere keer alleen de driehoek voor de eco, mini mono, mini eco, F1, etc. Hoeven sommigen ook niet elke keer meer zoveel mee te slepen
. Hoewel...
Maar dat zie ik al niet meteen gebeuren. Want dat zou betekenen dat je dus ook weer 2x zoveel vaardatums zou moeten hebben.
Tevens zijn er ook vaarders die niet elk weekend kunnen of bezig willen cq kunnen zijn met deze hobby (want dat blijft het voor de meesten), er spelen ook nog wel andere zaken mee. Sommigen moeten zelfs wel 's werken op de zaterdag en zondag.
Als je wilt kun je wat dat betreft wel elk weekend, zowel op zaterdag als op zondag, wel ergens varen bij een club of meedoen aan een wedstrijd (bijv. in het buitenland). Dat is het probleem niet. Als je van reizen cq lange rijtijden houdt, kun je goed terecht in Europa, ook al is het relatief 'dicht bij huis'.
Groeten BJ
Inderdaad Walter, het was een World Cup. Ik heb inmiddels al wat foto's en filmpjes ervan gezien, daar was het trouwens ook op te zien. In dat geval is er zeker een verschil met een WK. Dat zal ook mede verklaren dat er minder landen present waren.
De resultaten mogen er zeker zijn, ondanks de voornamelijk kleine groep landen. Het niveau blijft ook dan zeker hoog. Dat zegt veel.
Majestic@
De tijden die momenteel bij dit soort F1 wedstrijden worden neergezet, zo rond de 10-12 sec, daar zul je normaal niet aan komen met je huidige bouwproject. Zelf in de buurt komen is al teveel gevraagd (15-20 sec) voor je model. Snelheid is 1 ding, maar het ook nog op het water kunnen houden én je model zowel links als rechts goed door de bochten te kunnen laten varen is een 2e. Tevens zit er ook verschil in bouwers van deze modellen, en de vaarders van deze modellen; Niet elke goede bouwer is ook gelijk een goede vaarder. Deze groep vaarders oefenen dan ook flink om het parcours om de feeling ervan te krijgen én te houden, en het model daar waar nodig verder te optimaliseren, voor een zo goed mogelijk varende F1 boot.
Wat dat betreft is je model wel iets waar je genoeg aan kunt schaven om de juiste vaareigenschappen te krijgen voor een goed stabiel varende romp m.b.t. datgene wat je er aan vermogen erin stopt. Maar welke snelheid er dan uit komt rollen en waar de grenzen liggen? Op basis van je topsnelheid kun je ongeveer 'uitrekenen' waar je op terecht zou kunnen komen op een F1 parcours. Het blijft natuurlijk gissen, totdat je echt 's op zo'n F1 parcours vaart, met de nodige aan wedstrijdspanning en zenuwen erbij.
Wedstrijden zijn hier wel in gehouden in Nederland, maar als er tenslotte hooguit 1-2 man overblijven houdt het op. Regel was min. 3 man i.v.m. prijsuitreiking bij NK. Dat is in feite nu ook nog zo.
De F1 klasse (ofwel het rondje heen en terug) wordt al zeker een jaar of 10-12 niet meer gevaren in Nederland... Wedstrijden met borstelloze motoren en lipo's zijn er dan hierin ook niet geweest. Wat dat betreft ligt er wel een stuk terrein braak op dat gebied. Maar dat zal voor een andere, nieuwe generatie zijn.
Desondanks werd er met borstelmotoren en NiCad/NiMH cellen ook zeer, zeer snelle tijden neergezet. Zover zit men er met de huidige techniek er echt niet onder. Ook dat zegt veel.
Een (groot) weekend met alllerlei wedstrijden vol krijgen kan inderdaad, maar dat zul je in Nederland niet gauw meemaken bij de electrospeed, daarvoor ontbreekt er gewoon het één en ander. Vandaar dat je het hier ook niet ziet.
Het organiseren van zoiets is niet iets simpels, er is bijv. al flink wat mankracht voor nodig. Mensen of verenigingen die zoiets wel 's hebben georganiseerd in het verleden (wedstrijd, Open Dag, etc.) weten wel wat er allemaal bij komt kijken, het is niet niks.
Een F1 klasse op 1 dag erbij doen bij de ESH zou op zich wel kunnen qua vaartijd, maar dan moeten er én deelnemers voor zijn (die er vooralsnog niet echt zijn), én men moet dan gewoon veel vroeger beginnen, zo rond 9 uur, om het allemaal tegen vieren rond te krijgen met alle 6 andere klassen erbij. Dat kon vorig jaar met 5 klassen en 1 simpel parcours nog wel, momenteel wordt dat al bijna onmogelijk met een ovaal parcours erbij wat er dit jaar voor het eerst erbij is. En slechts 1 heat varen op 1 dag is ook niet wat we willen. Als we wel 3 heats kunnen varen door te blijven op alleen het driehoekparours, mag het van mij wel weer terug; De boten die voor een ovaal parcours goed geschikt zijn hebben zeker geen problemen met de bochten, dat hebben we duidelijk gezien, de afgelopen keren. Men kan dan echter niet de langere rechte stukken varen op volle snelheid.
Maar dat is allemaal weer wat anders en hier niet relevant.
Mogelijk kan er, met wat vaarplaatsen erbij (tja...) 's gewisseld worden met de ene keer alleen een ovaal voor de mono/hydro's, en een andere keer alleen de driehoek voor de eco, mini mono, mini eco, F1, etc. Hoeven sommigen ook niet elke keer meer zoveel mee te slepen

Maar dat zie ik al niet meteen gebeuren. Want dat zou betekenen dat je dus ook weer 2x zoveel vaardatums zou moeten hebben.
Tevens zijn er ook vaarders die niet elk weekend kunnen of bezig willen cq kunnen zijn met deze hobby (want dat blijft het voor de meesten), er spelen ook nog wel andere zaken mee. Sommigen moeten zelfs wel 's werken op de zaterdag en zondag.
Als je wilt kun je wat dat betreft wel elk weekend, zowel op zaterdag als op zondag, wel ergens varen bij een club of meedoen aan een wedstrijd (bijv. in het buitenland). Dat is het probleem niet. Als je van reizen cq lange rijtijden houdt, kun je goed terecht in Europa, ook al is het relatief 'dicht bij huis'.
Groeten BJ
Laatst bewerkt: