F1 1kg boot zelfbouw

Brick for Brains@
Inderdaad Walter, het was een World Cup. Ik heb inmiddels al wat foto's en filmpjes ervan gezien, daar was het trouwens ook op te zien. In dat geval is er zeker een verschil met een WK. Dat zal ook mede verklaren dat er minder landen present waren.
De resultaten mogen er zeker zijn, ondanks de voornamelijk kleine groep landen. Het niveau blijft ook dan zeker hoog. Dat zegt veel.

Majestic@
De tijden die momenteel bij dit soort F1 wedstrijden worden neergezet, zo rond de 10-12 sec, daar zul je normaal niet aan komen met je huidige bouwproject. Zelf in de buurt komen is al teveel gevraagd (15-20 sec) voor je model. Snelheid is 1 ding, maar het ook nog op het water kunnen houden én je model zowel links als rechts goed door de bochten te kunnen laten varen is een 2e. Tevens zit er ook verschil in bouwers van deze modellen, en de vaarders van deze modellen; Niet elke goede bouwer is ook gelijk een goede vaarder. Deze groep vaarders oefenen dan ook flink om het parcours om de feeling ervan te krijgen én te houden, en het model daar waar nodig verder te optimaliseren, voor een zo goed mogelijk varende F1 boot.
Wat dat betreft is je model wel iets waar je genoeg aan kunt schaven om de juiste vaareigenschappen te krijgen voor een goed stabiel varende romp m.b.t. datgene wat je er aan vermogen erin stopt. Maar welke snelheid er dan uit komt rollen en waar de grenzen liggen? Op basis van je topsnelheid kun je ongeveer 'uitrekenen' waar je op terecht zou kunnen komen op een F1 parcours. Het blijft natuurlijk gissen, totdat je echt 's op zo'n F1 parcours vaart, met de nodige aan wedstrijdspanning en zenuwen erbij.

Wedstrijden zijn hier wel in gehouden in Nederland, maar als er tenslotte hooguit 1-2 man overblijven houdt het op. Regel was min. 3 man i.v.m. prijsuitreiking bij NK. Dat is in feite nu ook nog zo.
De F1 klasse (ofwel het rondje heen en terug) wordt al zeker een jaar of 10-12 niet meer gevaren in Nederland... Wedstrijden met borstelloze motoren en lipo's zijn er dan hierin ook niet geweest. Wat dat betreft ligt er wel een stuk terrein braak op dat gebied. Maar dat zal voor een andere, nieuwe generatie zijn.
Desondanks werd er met borstelmotoren en NiCad/NiMH cellen ook zeer, zeer snelle tijden neergezet. Zover zit men er met de huidige techniek er echt niet onder. Ook dat zegt veel.

Een (groot) weekend met alllerlei wedstrijden vol krijgen kan inderdaad, maar dat zul je in Nederland niet gauw meemaken bij de electrospeed, daarvoor ontbreekt er gewoon het één en ander. Vandaar dat je het hier ook niet ziet.
Het organiseren van zoiets is niet iets simpels, er is bijv. al flink wat mankracht voor nodig. Mensen of verenigingen die zoiets wel 's hebben georganiseerd in het verleden (wedstrijd, Open Dag, etc.) weten wel wat er allemaal bij komt kijken, het is niet niks.

Een F1 klasse op 1 dag erbij doen bij de ESH zou op zich wel kunnen qua vaartijd, maar dan moeten er én deelnemers voor zijn (die er vooralsnog niet echt zijn), én men moet dan gewoon veel vroeger beginnen, zo rond 9 uur, om het allemaal tegen vieren rond te krijgen met alle 6 andere klassen erbij. Dat kon vorig jaar met 5 klassen en 1 simpel parcours nog wel, momenteel wordt dat al bijna onmogelijk met een ovaal parcours erbij wat er dit jaar voor het eerst erbij is. En slechts 1 heat varen op 1 dag is ook niet wat we willen. Als we wel 3 heats kunnen varen door te blijven op alleen het driehoekparours, mag het van mij wel weer terug; De boten die voor een ovaal parcours goed geschikt zijn hebben zeker geen problemen met de bochten, dat hebben we duidelijk gezien, de afgelopen keren. Men kan dan echter niet de langere rechte stukken varen op volle snelheid.
Maar dat is allemaal weer wat anders en hier niet relevant.
Mogelijk kan er, met wat vaarplaatsen erbij (tja...) 's gewisseld worden met de ene keer alleen een ovaal voor de mono/hydro's, en een andere keer alleen de driehoek voor de eco, mini mono, mini eco, F1, etc. Hoeven sommigen ook niet elke keer meer zoveel mee te slepen ;). Hoewel...
Maar dat zie ik al niet meteen gebeuren. Want dat zou betekenen dat je dus ook weer 2x zoveel vaardatums zou moeten hebben.

Tevens zijn er ook vaarders die niet elk weekend kunnen of bezig willen cq kunnen zijn met deze hobby (want dat blijft het voor de meesten), er spelen ook nog wel andere zaken mee. Sommigen moeten zelfs wel 's werken op de zaterdag en zondag.
Als je wilt kun je wat dat betreft wel elk weekend, zowel op zaterdag als op zondag, wel ergens varen bij een club of meedoen aan een wedstrijd (bijv. in het buitenland). Dat is het probleem niet. Als je van reizen cq lange rijtijden houdt, kun je goed terecht in Europa, ook al is het relatief 'dicht bij huis'.

Groeten BJ

Laatst bewerkt:
Ik zag in het filmpje dat Willem afgelopen weekend had gemaakt in Duisburg/Rahm inderdaad een fragment van een Mono boot waar daadwerkelijk op het kapje staat: 'waar is de meisje' , vond ik al erg vreemd... Dacht even aan een spellingsfout die ooit 's is gemaakt. Maar nu weten we waarom ;).

Als zij inderdaad nog wat strakker kan cq durft te varen, kan het zeker nog sneller. Qua geluid lijkt het niet zo hard te gaan vergeleken met andere F1 filmpjes, maar dat is dus bedriegelijk. Wel leuk om te zien dat de F1-1KG wereldtijd nu sneller is dan de F1+1KG, dat is meestal toch anders. Mogelijk gebruiken ze tegenwoordig 1 boot en doen ze er bij de F1+1KG iets meer lood erbij zodat dezelfde boot dan nét boven de kilo ligt.
Ook opvallend maar niet echt verrassend; De tijden van de F1 V blijven nu toch wel achter...

Groeten BJ

Laatst bewerkt:
Natalia zou theoretisch sneller kunnen maar dat strakker varen is niet zo eenvoudig. Meestal wordt de eerste omloop voorzichtig gevaren zodat er een tijd staat. Daarna gaat dan het gas verder open en probeert men strakker te varen.
Maar dan wordt het moeilijk, dan staat er wel eens een boei in de weg of vliegt de boot weg. Zo ook hier, na de voorzichtige omloop kwamen er geen bruikbare resultaten meer.
De uploader, Andreas Benke heeft dat ook bewezen, op een lokale wedstrijd heeft hij ook al 10.24sec gevaren. hier de video: Weltmeister
Men moet het natuurlijk nog herhalen op de grote wedstrijden hetgeen niet zo eenvoudig is.
Het geluid van de F1 boten hangt vooral af van het concept. Bij de +1kg zijn er die zeer grote zware boten bouwen met enorme vermogens en relatief laag toerental, zo om de 30-35.000tr/min.
In Kolomna was er zo een voorbeeld: bijna 90cm lang, aandrijving lehner 3080 aan 10S. Geweldig vermogen en vooral aceleratie maar amper op het water te houden.
En er zijn er, Zoals Andreas, die kleinere lichtere boten bouwen met kleinere props op een hoger toerental. Andreas zijn boot is 54cm lang, weegt ongeveer 1600 gram. De motor is een tenshock 2240/6 aan 6S hetgeen voor een belast toerental zorgt van bijna 50.000tr/min.

Ivo

Laatst bewerkt:
@ BJ
Als het na het bouwen en afstellen al goed en stabiel vaart ben ik al tevreden.
Daarna gaan we de grensen eens opzoeken van het model. Als ik in de richting kom van de 30 sec:) zou ik al blij zijn.
En anders gooien we er een ECO-setup in gaan we ECO-wedstrijden varen.

Ik snap dat er heel veel nodig is om een wedstrijd(en) te organiseren en dan nog moet er voldoende animo voor zijn.
Nu met bouwen was het wel handig geweest om eens zo'n wedstrijd en de boten van dichtbij te kunnen zien. Je kunt niet alles zien op foto's en filmpjes.

Ik zag in het filmpje dat Willem afgelopen weekend had gemaakt in Duisburg/Rahm inderdaad een fragment van een Mono boot waar daadwerkelijk op het kapje staat: 'waar is de meisje' , vond ik al erg vreemd... Dacht even aan een spellingsfout die ooit 's is gemaakt. Maar nu weten we waarom :wink:.

Ik vond het ook al een vreemde tekst op een boot:)
Nu weten we waar het vandaan komt.
Ik had de andere filmpjes van de uploader al eens gezien.
Dat zijn ook de filmpjes die ik gebruik om te laten zien aan vrienden en familie wat ik aan het bouwen ben en hoe die moet gaan varen :D
Dus nog meer filmpjes en foto's zijn welkom!

@Ivo
Zijn er voor de F1 boten geen regels waar ze aan moeten voldoen?
Of is het gewoon zo snel mogelijk het parcour varen met je eigen boot en setup?

voor F1 zijn de regels tamelijk simpel. Aandrijving en roer onder de boot, boot te voorzien van een noodstekker en een aparte noodstekker voor de ontvangerbatterij als die er is, batterijspanning van de aandrijfaccu voor de start max.43V. Verder natuurlijk minder of meer dan 1kg afhankelijk van de klasse waarin je start.
Dus heel veel vrijheid voor de setup.
Een dergelijke boot is niet echt een eco. In expert varen we nu ongeveer 450 W. In een dergelijke F1 zou ik 3000-4000 W varen, maar het kan om te beginnen natuurlijk met veel minder.
Licht opgebouwd kan je met 400-500W ook al tijden varen van 20-25sec.
Ivo

Dat zijn simpele regels!

Ik ben nog niet helemaal thuis in de Watts qua setup.
Ik had hier wel een motor liggen maar die zal de eerste keer in rook op gaan gezien de specs.
Dus ik heb besloten om de setup nieuw aan te schaffen.
Ik had deze motor gezien en dan een bijpassende koelmantel:
LEOPARD Boat 2860 KV2730 4 Poles Brushless Motor for RC Car and Boat BL135 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts

Met een watergekoelde tunigy 120A of 180A ESC(?)
Het is de bedoeling om dan op 3S en/of 4S te gaan varen.
Op deze manier zou ik ook nog met de ECO-expert klasse mee kunnen varen op 3S.

Ik had alleen nog de vraag met welke schroef ik dan zou moeten beginnen.
Het maakt mij niet uit of ik de schroef zelf moet balanceren.

Nog even een plaatje van hoe alles er nu bij staat:
120726_221329.jpg

Ik moet de onderkant denk ik nog een keer plamuren en dan kan het weer in de spuitplamuur.
De bovenkant is alleen nog even de puntjes op I.
Daarna kan er een kleurtje op. Ik zat zelf te denken aan donkerblauw omdat ik voor de mal een zwarte 'gelcoat' ga gebruiken.
Of zijn er andere kleuren die hier beter voor is?

Ik moet nog wel even wachten want met dit weer is het zo'n 35/40 graden in de schuur :|

Laatst bewerkt:
als kleur zou ik een contrasterende kleur voor je mal kiezen, dit zodat je dan eventuele plekken snel kunt zien.

Dat zou makkelijker zijn ja, maar Jan had hier de tip om de plug hoogglans zwart te spuiten om de oneffenheden te zien.
Als ik er dan deze:
https://www.carbonwinkel.nl/Details/55444496/Matrijshars-P-+-Verharder-EPH-161.html

Eroverheen doe als eerste laag van de mal kan ik niet goed zien waar ik wel of niet bent geweest.
Dus ik dacht dan neem ik donker blauw.

Is een 28 serie niet wat klein? Zou liever de 3650 serie gebruiken, gezien het feit dat je bootje niet mega licht gaat zijn kan je de extra power van de 36 serie wel gebruiken. Qua toerental zit je overigens net aan de lage kant op 3s dan lijkt me. Veelgevaren toerentallen zijn 4400 t/m 4700 op 2s lipo in eco expert, dus om vergelijkbaar uit te komen zal je rond de 3000 rpm/v moeten zitten.

Er zijn speciale eco props te koop. Op het RC raceboats forum heeft Joern Oliver stalen Eco 32 mm propjes te koop staan voor weinig. Uiteraard moet je die nog balanceren en scherpen. Etti en Tenshock verkopen ook CNC ready to run props, maar die zijn een stukje duurder.

Ik heb eens gekeken naar de 3650 kv 2950 maar ik zie anders dan het formaat en kv geen verschillen in de specs.
*edit*: deze: LEOPARD Boat 3650 KV2930 4 Poles Brushless Motor BL131 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts

En zijn de Kv's niet wat aan de hoge kant die je voorsteld?
De kv2730 had ik gekozen omdat je dan belast op 27500 op 3S en 36500 op 4S.(als ik goed gerekend heb.)
Dan zit ik al ver boven de 25000 toeren die geadviseerd wordt, voor een onderwateraandrijving, hier op het forum.

Ik dacht zelf om dan de snelheid en verbruik aan te passen door de pitch(spoed) en grote van de schroef. Welke maten voor een schroef zijn gebruikelijk onder deze boot?

Daarnaast is de boot in eerste instantie geen ECO maar een F1+1Kg.
Ik denk zelf dat ik er twee uit de mal maak om er één met een ECO setup uit tevoeren.

@ Joris,

Wees gerust, ik ken het verschil tussen een F1 en een Eco ;-) Heb al jaren eco's en ook een F1 (weliswaar -1 kg van Lehner) is in mijn bezit geweest :-) En moet eerlijk zeggen dat iedereen hier op het forum goedbedoelde adviezen heeft, maar niet ieder advies is echt goed :-)

Als je hem als een echte F1 wil opbouwen, moet je ook niet dezelfde motor voor Eco Expert willen gebruiken, de 3650 heeft wel degelijk meer koppel overigens en bij een boot van +1 kilo kan dat zeer zeker geen kwaad.

Wat voor maat schroef men gebruikt is nogal afhankelijk van de rpm/v keuze die de vaarder heeft gemaakt.

Op een Eco Expert vaar ik rond de 30 mm, maar jouw boot is natuurlijk geen Eco expert, maar in eerste instantie een F1 :-) Zou gewoon in eerste instantie voor een standaard goede eco prop gaan. Mocht je een goede eco messing prop hebben en de uiteindelijk naar je zin zijn, geef dan maar een seintje als je hem gehard moet hebben, ik heb hier een speciaal oventje staan om props te harden, zodat ze minder snel beschadigen en vervormen.

Ik heb eens gekeken naar de 3650 kv 2950 maar ik zie anders dan het formaat en kv geen verschillen in de specs.
*edit*: deze: LEOPARD Boat 3650 KV2930 4 Poles Brushless Motor BL131 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts

En zijn de Kv's niet wat aan de hoge kant die je voorsteld?
De kv2730 had ik gekozen omdat je dan belast op 27500 op 3S en 36500 op 4S.(als ik goed gerekend heb.)
Dan zit ik al ver boven de 25000 toeren die geadviseerd wordt, voor een onderwateraandrijving, hier op het forum.

Ik dacht zelf om dan de snelheid en verbruik aan te passen door de pitch(spoed) en grote van de schroef. Welke maten voor een schroef zijn gebruikelijk onder deze boot?

Daarnaast is de boot in eerste instantie geen ECO maar een F1+1Kg.
Ik denk zelf dat ik er twee uit de mal maak om er één met een ECO setup uit tevoeren.

Vergeet die 25.000tr/min grens voor eens en voor altijd.
Op dit moment varen we in eco standaard 28-32.000tr/min in expert 32-35.000tr/min.
In F1 worden toerentallen gevaren tussen 35.000 en 60.000tr/min. Om een bruikbaar resultaat te verkrijgen wordt er bij de lagere toerentallen gewerkt met grote props, dit is natuurlijk alleen mogelijk bij grote en zware boten.

Het mag natuurlijk allemaal wel een stuk minder zijn om te beginnen dat is absoluut geen probleem en zelfs aan te raden. Maar technisch bestaat die 25.000 tr/min grens niet.

Het formaat van de prop hangt dus ook af van het formaat van de boot. Voor jouw boot (in F1 opstelling) schat ik de bruikbare grootte tussen 32mm (bij een gewicht van 1.5kg) en 40mm (bij 2.5-3kg). Hoe groter de prop, hoe meer vermogen er nodig, dus hoe krachtiger de aandrijving moet zijn.

Moest ik je boot opbouwen als echte competitie F1 kwam er minimum een 3660 in en liefst nog een wat grotere motor.
Ivo

Ik zal dan met de setup wachten tot de boot uit de mal is.
Nu is nog niet echt te zeggen hoe zwaar de boot wordt.

Ik wilde voor de boot en de mal deze filmpjes aanhouden.
Een twee delige mal maken door lamineren met gelcoat epoxyhars en glasvezel - YouTube

Nu las ik hier ergens op het forum dat deze filmpjes overdreven waren.
( ik kan het topic niet meer vinden)
Wat is er overdreven aan en wat is nodig aan lagen glas om de mal sterk genoeg te maken?
En hoeveel lagen zijn genoeg om de boot sterk genoeg te maken?

Hello Majestic,

wow, I came here just by chance and was totally surprised to see my old F1E+1kg here in a discussion :-))).
The hull is from Jürgen Winkler. The hull was disigned as a F1-6,5 cm3. I guess that Jürgen still has a hull at home.

I build the boat for the Naviga championship in 2008. It was equipped with a Lehner 2250/13 and 30 cells 4200. Speed controller was a YGE 200. Propeller was CH 3.
In comparison to other boats I must say that this boat is quite stable on the water (even if there are some waves) and easy to handle.

Because the geman "nauticus" refused to take part at the championship, I skipped my hobby a sold the boat. So it´s intresting to see what kind of journey the boat is doing. :-))

I you´ve questions about the hull you can contact me.

Best regards
Marco

Hello Marco,

Thanks for the interest in my topic.

I saw the movie and was immediately sold on the way the boat sailed. Did you build the hull from the movie in the first post?
I could't find much information about the hull and where you could buy it, so I decided to draw and make one from pictures.
I just made it a bit bigger than the original.

Thanks for the name of the disigner and maker of the hull!
I allready found a site with the construction reports.

Wie ein Wettbewerbsboot für die Klasse F1-E+1kg entsteht. |

It's not (yet;)) my intention to participate with any championship.
First I have to make this hull and hope it sails similar to your hull.
Now it's to cold in my shed, if the temperature rises in my shed I will continue with the mold.

I only have one question for now; Do you know what the weight was from your hull without the setup?

Best regards
Joris

Hi Joris,

yes the boat that you can see in the youtube video was originally from me, but the guy who has bought it could not drive very well and not very fast. ;-)

I got the hull from Jürgen. So if you also want to have an additional one, I guess that you can directly order one from him.

To have an better impression about the speed that would be possible, I recommand this video (it´s the boat from Gerhard Zibauer):
[URL="
+ 1kg Lehner Motoren Technik - YouTube[/URL]

Regarding your question about the weight: I´m not sure, but when I remember right it was something around 300-350g.

I also saw that you had build in a ca. 1-2mm concave part in the longitudinal direction, which is very important. This part should begin at the point where the prop is placed.
prinzip8buoq3gdis.jpg

I also made a pic of the recommanded assembly dimensions for the 650mm long boat.
planwys5gcuzj2.jpg

The plan for the rudder you can see here:
ruder6zuepajiqt.gif

planwys5gcuzj2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back