F104 pro diff problemen

Ik heb problemen met het differentieel van mijn Tamiya F104 Pro.
Volgens de beschrijving moet je de loc nut volledig aandraaien en een kwartslag terug draaien. Echter als ik dit doe loopt het diff niet goed. Er zit dan een "tik" in het diff en dit gaat er pas uit als ik de lock nut twee slagen terug draait. Maar dan loopt het diff weer veel te soepel! Ik heb al de lagers vervangen maar dit had niet het gewenste resultaat!

Heeft iemand een idee wat hier mis is?

grt
Sledge

Wat Eric bedoeld is, gebruik je het originele spurgear of gebruik je er 1 van een ander merk als Tamiya.
Paar tips voor een perfect werkend dif is:
Gebruik altijd keramische kogels in je dif.
Schuur je dif ringen met waterproof 600 in combinatie met remmenreiniger.
Dump de gewone kogellager die in het wielmeenemer gedeelte zit en gebruik daar een 1 piece trustbearing voor en leg dan de conische ringentjes als volgt neer----> trustbearing )( en dan de alu ring.
Monteer alles met siliconen vet(alleen de kogeltjes) van BV Associated.
Monteer alles zodat alles net strak zit en je dif super soepel loopt.
Hou het linker wiel vast en monteer het rechterwiel zonder de centrale moer er op.
Hou met je rechter duim en wijsvinger je dif tandwiel vast zodat je rechterband in je handpalm ligt en je er druk op uit kan oefenen
Probeer dan je dif tandwiel te draaien met duim en wijsvinger.
Als dit makkelijk gaat, de locknut in je dif steeds met een 1/8 slag per keer aan te draaien todat je net geen slip meer hebt van het dif tandwiel.
Nu zul je zien dat het dif niet slipt en ook soepel draait.

Mvg Roy

de tik komt waarschijnlijk doordat je het te strak hebt gedraaid en met de kogels putjes in de platen hebt gedrukt. Dit kun je er alleen uitkrijgen door beide stalen schijven om te draaien.
De methode van Roy is de enige juiste, daarmee heb je een perfect werkend diff wat weinig onderhoud nodig heeft.

Roy, ErikJan,

Dank je voor de waardevolle tips. Ik had nog een druklager liggen en heb deze vervangen door de lager in de wielmeenemer. Dat was al een stuk beter. Hierna heb ik de kogels 1 voor 1 vervangen door nieuwe totdat de tik weg was (heb helaas geen keramische liggen). De conische ringentjes heb ik toch ingelegd volgens de beschrijving (). Wat is het voordeel als je voor )( gaat?

Sledge

bij gebruik van een druk lager drukt het conische schijfje op het lager in de )( positie.
in de () positie doet het druklager in feite niets.

Wat Ericjan zegt idd
Het 1 piece trustbearing werkt iets anders als een normaal kogellager wat er stock in zit.
Als je de conische ringen er in doet als per tekening, drukken ze juist op het gedeelte wat op je achteras zit en daardoor loopt het lang zo soepel niet als het moet.
Gewoon zo---> )( monteren.
Heb er afgelopen 2 seizoenen zo mee gereden en maar 1x per seizoen mijn dif overnieuw op gebouwd(aan het begin van het seizoen).
Daarna eigenlijk nooit meer wat hoefen doen toen afstelling goed was.

Mvg Roy

Back