f10cp zender en tuimelschijf

Mannen

Iedere keer wanneer ik een heli wil afstellen kom ik erachter dat wanneer ik eindpunt servo's instel of subtrim, dat de tuimel gaat zwabberen. Maw de servo;s lopen dan niet 100% gelijk. Mechanisch heb ik hem strak staan, alleen voor de pitch ontkom ik er niet aan met % pitch, sub trim en eindpunt te werken. Wie weet hoe dit vervelende fenomeen komt. Ik krijg mijn swash niet stil. Dit ken ik overigens van al mijn heli's maar op de een of andere manier krijg ik het dan toch voor elkaar de swash lineair te krijgen. Je kunt werken met pitch %, subtrim en eindpunt. Nogmaals, eerst stel ik hem mechanisch af.

graag vakkundig advies. Uiteraard zijn de 3 tuimelcervo's van hetzelfde merk etc.

loges

Hoi Loges,

Het spijt me, ik ken jouw probleem niet. Ik gebruik nooit subtrim en eindpunt instelling, dus mogelijk komt het daarvan.

Ik zet eerst in de zender alles op nul of fabrieksinstelling, zet daarna de servohevels zo recht mogelijk als pitchhevel in het midden staat. Zet in de swashmix alles op 75 procent, en stel vervolgens min/max pitch af met de pitchcurve. Nooit problemen mee gehad dat de tuimelschijf wiebelde. Nogmaals, ik kom NOOIT aan subtrim of eindpunt aanslag voor de tuimelschijf. Ook niet met vierpuntsaansturing. Begrijp me niet verkeerd: Ik zeg niet dat je daar niet aan mag komen, verre van dat. Ik zeg dat ik dat niet nodig heb, want met Futaba servo's in elk geval, moet het heel gek gaan als je de servohevel niet goed krijgt, en anders gebruik je een schijf waar je zelf de gaten in boort. Altijd goed!

Ik denk dat je iets fout doet bij het aanvankelijke mechanische afstellen, maar ik kan vanaf hier niet zeggen wat dat dan zou zijn.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Loges,

Ik denk dat je iets fout doet bij het aanvankelijke mechanische afstellen, maar ik kan vanaf hier niet zeggen wat dat dan zou zijn.

Groet, Bert

Ha die bert, leuk je weer even te spreken. Ik heb het inmiddels wel weer voor elkaar (een strakke swash) maar het gekke met mijn zender is dat wanneer ik iets elektronisch verander (suf trim etc,) de servo's onderling niet meer synchroon lopen. Ik heb ook nog 3d kisten en daarmee heb ik met de zender nog een probleem dat ze "creep" noemen. Wanneer ik mijn gyro hold aanzet, zie je de servo langzaam van eindpunt a naar b verschuiven. Zet je de subtrimmen uit dan treedt er er geen creep op. Ra ra...

Binnenkort weer aan boord??

abco

Hai Abco,

Ik heb het wel vaker gezien met met name de oudere en goedkopere zenders zoals de FC 16 dat als je subtrim ging gebruiken, dat dan bijvoorbeeld het middenpunt (waar de computer mee rekent) op de oorspronkelijke middenstand bleef liggen. Als je dan naar een kant 70% servoweg instelde, en naar de andere kant 100% dan zag je dat dat overgangspunt niet meer bij stick midden lag.

Het is voor mij een van de redenen dat ik Subtrim bij voorkeur niet gebruik. Maar voor zover ik weet valt jouw zender niet onder de goedkope zenders, dus het blijft een beetje een vreemd verhaal. Ook lastig om er van een afstand wat zinnigs van te zeggen!

Die "creep"geen flauw idee waar dat van komt, ik heb helemaal geen verstand van gyro's in vliegtuigen.

Heb nog ongeveer 3 a vier weken, en dan moet ik weer centjes verdienen....

Groet, Bert

Hai Abco,

Die "creep"geen flauw idee waar dat van komt, ik heb helemaal geen verstand van gyro's in vliegtuigen????????.

Je weet toch dat ik met auto's vaar?

abco

Oh sorry, my bad, ik ben niet gewend de aanduiding "kist" ook voor heli's te gebruiken, maar uitsluitend voor fixed wing.

Als het dus gewoon om een HH gyro gaat, dan staat gewoon het hekrotorkanaal blijkbaar niet helemaal zuiver getrimd. Dan doet ie dat. Logisch wanneer je subtrim activeert dat hij dat dan gaat doen volgens mij....

Enne, tuurlijk vaar jij met auto's, heb je me zelf verteld;), Weet je nog? toen ik het erover had dat ik beroepsmatig met schepen reed:p

Groet, Bert

Subtrim = trim ;) en als je die op de staartservo gebruikt, zal hij in HH gaan kruipen (creep) Gewoon omdat hij niet op 0 staat.

Subtrim = trim ;) en als je die op de staartservo gebruikt, zal hij in HH gaan kruipen (creep) Gewoon omdat hij niet op 0 staat.

Euh, yep, beter kan ik het ook niet uitleggen.....

Groet, Bert

Het geeft trouwens helemaal niks als hij dat een beetje doet, zolang de endpoints maar goed staan, zodat er geen binding is.
Maar subtrim op de staart is gewoon niet nodig.

Back