... Mannen, het moet wel leuk blijven, veel plezier met de heksen jacht op de bootvarende 35 MHz ers.
Greets all
Ronnie, ik ben ook modelschipper. Ik vlieg niet, doe niks met drones, ik houd mijn radiobestuurde zaken op het water of aan de grond. Dus ook geen heksenjacht van mijn kant, maar wel een stukkie uitleg en, ik hoop van jouw kant uit, begrip.
Allereerst:
jammer dat je met deze zender/ontvangercombi niets kan en mag doen qua varen. Zonde van het geld.
Over bovenstaande reacties:
Da's geen heksenjacht, maar helaas bittere realiteit geworden.
Overigens deels door de overheid zelf veroorzaakt.
Eerst was de 35 mHz ook beschikbaar voor RC auto-bestuurders en -schippers, en plotseling (1999) werd deze band exclusief aan de vliegers gegeven.
Zie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/35mhz-is-sinds-nov99-weer-gereserveerd-voor-rcvliegen.6497/
Dat was een klap in het gezicht voor iedereen die een nieuwe zender had gekocht op de 35mHz. Is destijds ook veel commotie over geweest bij vaargroepen, want de beschikbare frequenties voor schippers werden zwaar beperkt.
"Gelukkig" kwam de 2,4gHz even later om de hoek kijken en kon iedere schipper, chauffeur en vliegenier naar hartelust varen, rijden en vliegen.
Helaas kleven aan de 2,4 gHz ook wat nadelen. Zo is het moeilijk om uitbreidingsmodules voor zo'n zender te krijgen, zoals de good old Robbe Multiswitch. Een schipper met een model met veel functies had dus een probleem.
Een ander nadeel is dat veel mensen (jij dus ook) denken dat "iedereen" ondertussen is overgestapt naar de 2,4 GHz. Dat is pertinent
niet zo.
Er zijn nog steeds veel mensen die zich dat financieel niet kunnen veroorloven of hun oude, vertrouwde 35 mHz zender blijven gebruiken omdat "het ding zo lekker in de hand ligt" of wat voor reden dan ook.
Ook de FPV-vliegers (die lui die met zo'n bril op denken dat ze in de cockpit van hun modelkist zitten

) gebruiken graag de 35 mHz. Simpel: groter bereik en hij interfereert niet op hun videozenders die het video-signaal naar het grondstation sturen. Iets wat de 2,4 GHz wél kan doen.
En heb niet de illusie dat jij, varend op de vijver van het stadspark in Lelystad, "niemand" stoort met een 35 mHz-zender. Jouw zendsignaal gaat naar boven toe een stuk verder dan je denkt. Waarom zouden die FPV-vliegers anders zo graag de 35 mHz gebruiken?
Kortom: de 35 mHz is nog steeds behoorlijk bezet.
Door alle commotie met drones is "de politiek" wakker geworden en trekt de touwtjes aan. Niet alleen m.b.t. drones, maar m.b.t. het gebruiken van "verboden" frequenties. Sommige FPV-vliegers gebruiken namelijk frequenties voor hun video-overdracht die óók verboden zijn.
En ja, het Agentschap Telecom controleert nog steeds. Niet meer op je stickertje op je zender (dat hoeft al een tijdje niet meer) maar wel, bijvoorbeeld tijdens evenementen, op welke frequenties er wordt uitgezonden.
Kortom, en om je eigen woorden te gebruiken:
Ronnie 1965 zei:
Mannen, het moet wel leuk blijven.
Verstandig gebruik van frequenties is in ons drukke landje best wel een hot issue. Oók in Oostelijk Flevoland, waar ik jaren gewoond heb...