F16 dual schaal 1 op 5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door peter coers, 7 sep 2009.

  1. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoe ver ben jij nu gevorderd???[/QUOTE]

    Ik ben nog steeds aan het tekenen met het landingsgestel, heeft Mendelt het je niet laten zien?
    Heb de onderdelen nu zo ver dat het werkt in een assembly.
    Groetjes
     
  2. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Nee, geen tijd voor gehad.
     
  3. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ben weer een klein stapje verder gekomen.

    [​IMG]

    Groet,
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Heb nu het ontwerp van een van de hoofdpoten bijna klaar.

    [​IMG]

    Uiteraard komt er op de andere kant ook een te zitten en wordt de volgende stap het maken van het intrek gedeelte door een dikke cylinder.
    De originele cylinder zal er ook nog op getekend worden voor de schaal appearance. Er zijn geen concessies gedaan op het mechaniek en is dus helemaal schaal.

    Groet,
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Daarom was het de laatste tijd zo rustig. Ziet er weer heel gelikt uit Peter. Kunnen we het landingsgestel binnenkort bij de dokter (M) bezichtigingen?

    Succes, Andre.
     
  6. pquispea_m5

    pquispea_m5

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    67
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
  7. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Wow... Dit plaatje was mij nog even ontgaan! André, waar is die kwijlbak ook alweer? :D

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Jolmer


    Die KWIJLBAK hangt onder je kin al tijden trouwens, het valt jou niet meer op maar ons wel, dus bij deze KWIJLLLLLLLLLLLLLLLLLLL MAAARRRRRRRRRRRRRRR


    Gr Japioooooooooo
     
  9. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik dacht al, wat hangt me daar steeds in de weg, maar nu weet ik het! ;)

    ~Jolmer
     
  10. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hou em er nog maar even onder. Volgende plaatje is ook bijna klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Mooi, mooi... Kun je in Inventor ook een animatie maken van het in- en uitgooien van deze neuspoot? Je kunt e.e.a. simuleren, toch? Zo ja, valt zoiets dan ook te capturen naar video?

    Dat zal er ook wel gaaf uitzien? :D

    ~Jolmer
     
  12. pquispea_m5

    pquispea_m5

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    67
    hi peter, great work!!! looks amazing. i have some question about rc gear i am a newby on this. i read about a system block on the drag brace. it is an actuator that blocks the relative movement between the under and upper drag brace when gear is down to avoid the collapse or retraction on ground. i dont understand how it is controlled. is the block system controlled by a particular valve? or its controlled by only one valve that is programmed with a sequence of movement for all actuators (retraction and block system)? which kind of commercial valve is used for this? thanks for advance.

    greets,
    pablo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Het ziet er weer gelikt uit!!!!!!
     
  14. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Het is wel de bedoeling dat er een animatie van beide gears komt, heb geduld.

    Groetjes,
    Peter
     
  15. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Jolmer blijft maar pushen, maar hoever is-ie zelf met zijn f-16. Het slopen ging heel snel maar nu horen we niets meer!!!! Rustig aan Peter, het komt niet op een dag aan. :sleepy:
     
  16. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Nog niet zover hoor, ben zelfs nog steeds alleen aan het slopen! En het is geen pushen, maar enthousiasme; niet door elkaar halen, hè?! ;)

    ~Jolmer
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Zo eindelijk weer iets gedaan aan de plug, er zijn nu twee lagen 200 grams glasmat op de boven kant gelamineerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst heb ik ingedikte hars over het schuim uitgerold, dit om een plakkerige harslaag te krijgen die het laminaat beter vast houd.
    Daarna de eerste laag weefsel uitgelegd en aan gerold. over deze laag is een normale laag hars heen gegaan om de eerste enigzins te vullen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de linker kant is de geimpregneerde laag te zien.
    Nadat alles is geimpregneerd en de tweede laag ook is aangebracht heb ik nog een laag peelply er over heen gelegd. Dit is een weefsel op nylon basis die niet hecht aan de epoxy. Deze laag wordt er later weer af getrokken zodat er een vetvrije en schone ondergrond onstaat waar weer een primer over heen gespoten kan worden. Tevens neemt deze laag ook nog overtollig hars op als er te nat gelamineerd is.
    [​IMG]

    Het ziet er misschien wat vreemd uit maar de losse vlappen zijn overlappende stukken peelply.
    De plug moet nu eerst een aantal dagen uitharden :sleeping: en dan is de onderkant aan de beurd.
    Groeten,
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Peter, ik volg je ambitieus project op de voet, ik wil zelf ook eens een kist van scratch maken door eerst een plug en een moedermal te maken. Ik zie dat je 200 grams mat gebruikt. Had je geen problemen met het verkrijgen van scherpe (haakse) hoeken omdat de glasmat een kleine radius wil aannemen?
    Zou het toepassen van een lichtere mat de contouren van je plug beter volgen?
    Ik denk dat je deze glas lagen aanbrengt om een strak oppervlak te krijgen en waarop je de schaaldetails gaat aanbrengen en niet zozeer voor de stevigheid of heb ik het mis?

    succes in ieder geval met dit mooie project!
     
  19. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Peter,

    Als je niet te veel hars wilt gebruiken kun je ook een soepele plamuur rubber gebruiken, daar strijk je het overtollige hars mee uit de mat en je masseert ook de lucht belletjes onder de mat vandaan.je hoeft de hars niet in te laten dikken hoor de mat blijft wel liggen, en als er plooien in zitten strijk je deze ook nog uit, wel altijd uit het midden vandaan werken.

    Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt..:D

    Groet Jan.
     
  20. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ik heb de 200 gr keeper gebruikt om de plug wat stevigheid te geven. In de hoeken heb ik geen problemen gehad met de scherpere hoeken, daarom heb ik mede ook ingedikte hars gebruikt die tevens in de poreuze ondergrond trekt. Deze manier word ook gebruikt als een polyester schip een aantal nieuwe lagen glasmat krijgt. Een bijkomend voordeels was dat ik totaal geen lucht bellen onder het glas kreeg.
    Uiteraard is een dunnere mat flexibeler en op je vraag over de scherpe kanten, die komen nog aan bod. Het is onmogelijk om glasmat om een scherpe hoek te vouwen.
    De glas laag word nog verder afgewerkt met plamuur en de details zullen waarschijnlijk in dun aluminium komen (panelen) maar daar moet ik nog mee testen. Dit geeft wel meest realistische effect aan het uiterlijk.



    Klopt wat je zegt, zo heb ik in het verleden ook menig surfplank gemaakt. Ik heb nu voor een andere manier gekozen die me beter bevalt. Heb nu geel last gehad van overtolligge hars die van het laminaat af liep.
    Ik breng de hars aan met een mohair roller waarmee je het heel mooi kunt verdelen.
    De truc is natuurlijk om niet te veel hars te gebruiken, velen 'soppen' nog te veel met hars. Voor hand lamineren is de verhouding ongeveer het gewicht aan weefsel plus zo'n 10%.
    Wat je ook zegt over uit het midden werken helemaal mee eens, het mooie met keeper weefsel is dan ook nog dat je van meerdere kanten plooitjes er uit kunt werken.
    De cockpit was zo'n plekje, de plooitjes die er waren zijn richting de neus er uit gewerkt.

    Groeten,
    Peter
     

Deel Deze Pagina