F16 dual schaal 1 op 5

Peter is nog steeds actief, met een tussendoor projectje wordt er aan deze kist nog steeds gebouwd (meer op facebook te volgen).
De kist wordt schaler dan schaal (kan dat dan?!?!?).

Maar hierdoor ook nog niet gevlogen :-(
 
Waar kan ik hem op Facebook vinden?
Ik ben daar niet thuis.
Het lijkt me erg leuk om weer nieuwe foto's te zien van deze prachtige kist.
 
Zo dan dat is echt niet normaal hoe mooi hij wordt.
Ik zal het toch leuk vinden als hij af en toe hier ook een foto plaatst.
Er zijn zo van die draadjes waar je erg graag naar kijk, 1 van die draadjes is deze.
 
Na lange tijd eindelijk de maiden van de F16.

 

Bijlagen

  • maiden.jpg
    maiden.jpg
    204,9 KB · Weergaven: 259
Van harte gefeliciteerd.
Dit is leuk om te mogen meebeleven.

Ik heb dit draadje met erg veel intresse gevolgd.
Als ik aan iemand wilde laten zien wat schaalbouwer inhield liet ik degene altijd dit draadje zien.
 
Laatst bewerkt:
K180 er in, die is ook nog 30 hele grammetjes lichter van gewicht [emoji6]
Of een K210 maar die is weer zwaarder dan je G-booster...

Was dat ook de reden dat hij wat lastig los kwam?
Net wat te kort aan stuw?
 
geen wind en wat neuslastig, ongetrimd niet genoeg snelheid. tja 1e x en je weet niet wat er zal gebeuren... volgende x zal veeel beter gaan.

Zo is het maar net! Voor een eerste vlucht zag het er heel erg overtuigend uit! Het is een allereerste vlucht van een allereerste kist, dan is het altijd spannend wat er gaat gebeuren. Staan de roeren wel goed neutraal voor het zwaartepunt, zijn de uitslagen wel oke, rolt het zaakje netjes en recht bij starten, is het zwaartepunt überhaubt wel oke? Heel veel vraagjes altijd bij de allereerste. Daarnaast komt de F16 als model altijd wat lastiger los vanwege het véél verder voorlijk zwaartepunt dan de echte en daardoor de grotere druk op de neuspoot. Bij mij staat er zo'n slordige 3,5 tot 4 kg druk statisch op het neuswiel, je zal dus iets meer moeten trekken maar bij een eerste wil je ook niet meteen aan die knuppel hangen.

Nogmaals sjapoo, hij vliegt erg strak, ik hoop dat je er nog veel plezier aan gaat beleven!

Groetjes,
Gerald
 
De fullsize kist is mega onstabiel gemaakt om super wendbaar te zijn. Dat is manueel ook niet te vliegen en kan alleen met de fly-by-wire computers gecorrigeerd worden. De computers zijn een soort autopiloot die continue aan staan. De stuur inputs met de joystick doen de autopiloot manipuleren tot de nieuwe stand. Zonder deze computers zou de kist onbestuurbaar worden. Qua stabiliteit kan je het vergelijken met een knikker. Leg je deze in een kom dan komt de knikker altijd terug naar het midden als je hem verplaatst. ( trainings vliegtuig bc Cessna 152). Leg je hem op een vlakke plaat dan moet je wat meer moeite doen om hem terug in het midden te krijgen. (Aerobatic of conventionele fighter jets) Leg nu de knikker op een bal en je krijgt hem nooit meer terug als hij verplaatst. Dat gebeurt ook met de F16 maar de computers houden hem de hele tijd netjes in het midden. Om dit te krijgen hebben ze een enorm achterlijk zwaartepunt gebruikt. Bij het model moet het dus een heel stuk verder naar voren om weer conventionele aangrijpende krachten te krijgen. Nadeel is dan dat de hoofd wielen niet meer in de buurt van het zwaartepunt komen als je het schaal wilt houden.

Meerdere fighter jets hebben daar "last" van zoals ook de Saab Grippen.
 
.
Gefeleciteerd Peter!
Top prestatie :yes:
Ik zal je verslag vanavond aan de index toevoegen.
Happy Landings!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top