Wie weet er meer van dit erg mooi gebouwd toestel?
Ik heb hem ongeveer een half jaar geleden van iemand uit Bloemendaal overgenomen.
Dat was niet degene die hem gebouwd heeft en ik weet ook niet meer of hij er zelf mee heeft gevlogen.
Lengte van het toestel is ca 1700 mm en de spanwijdte is ca 1130 mm.
Ze is voorzien van een 120 mm EDF. Merk weet ik niet.
Alleen dat ze bedoelt is voor 12S. De regelaar is Yep 120 A HV en de maximaal gemeten stroom is 110 A (dus ca 5300W).
De uitlaat-nozzel kan met twee servo's geknepen worden om een hogere uitstroom snelheid te krijgen (vermogen hiermee nog niet getest)
Met deze accu's weegt ze totaal 8,3 Kg.
Lijkt me erg pittig voor die kleine dunne vleugeltjes, maar ik kan er weinig aan veranderen.
Onder op de vleugels zijn twee markering die absoluut bedoeld zijn om aan te geven waar het CG bedacht is.
Of eigenlijk hoop ik dat dat ook is vast gesteld.
Met deze accu's is het in ieder geval geen probleem om het CG goed te krijgen.
Het toestel is voorzien van air-retracts.
Ook al weer erg knap gemaakt met 3 grotere cilinders en 1 kleinere om de pootjes in- en uit te vouwen en nog 3 kleinere om de luiken te openen en te sluiten.
Allemaal aangestuurd met een enkel ventiel (en een klep die registreert dat de pootjes zijn ingetrokken voordat de luiken dicht gaan.
De luikjes gaan eerder open omdat deze cilinders kleiner zijn dan die van de pootjes.
Bij het intrekken wil je niet dat de luiken dan ook als eerste reageren, vandaar dat klepje.
Zo af en toe lekt er ergens iets. Dat heb nog niet gevonden, dus dat staat nog op de lijst van klusjes.
Aan weathering van het landingsgestel hoef ik in ieder geval niets te doen.
Er zit nog wel een klein lastig dingetje.
De servo van het richtingsroer doet het meestal in het begin niet of nauwelijks.
Na een paar keer met de knuppel spelen of een beetje helpen aan het roer gaat ze wel werken, en blijft ze werken. Tot de volgende keer, dan begint het vaak opnieuw.
Het roer gaat niet zwaar of zo. Het kan bijna alleen de servo zijn (potmeter?).
Alleen kom je daar zo niet bij. Sterker nog, ik hem zelfs nog niet gevonden.
Net als zo'n beetje alle servo's zijn ze eigenlijk niet te bereiken.
Of ik zou de trusttube er uit moeten halen. Maar hoe dat zou kunnen is ook niet duidelijk te zien.
Dus als de bouwer van dit prachtige toestel hier meeleest en wat tips en ervaringen zou willen delen?
Hopelijk kan ze dan van het voorjaar de lucht weer in.
Ik heb hem ongeveer een half jaar geleden van iemand uit Bloemendaal overgenomen.
Dat was niet degene die hem gebouwd heeft en ik weet ook niet meer of hij er zelf mee heeft gevlogen.
Lengte van het toestel is ca 1700 mm en de spanwijdte is ca 1130 mm.
Ze is voorzien van een 120 mm EDF. Merk weet ik niet.
Alleen dat ze bedoelt is voor 12S. De regelaar is Yep 120 A HV en de maximaal gemeten stroom is 110 A (dus ca 5300W).
De uitlaat-nozzel kan met twee servo's geknepen worden om een hogere uitstroom snelheid te krijgen (vermogen hiermee nog niet getest)
Met deze accu's weegt ze totaal 8,3 Kg.
Lijkt me erg pittig voor die kleine dunne vleugeltjes, maar ik kan er weinig aan veranderen.
Onder op de vleugels zijn twee markering die absoluut bedoeld zijn om aan te geven waar het CG bedacht is.
Of eigenlijk hoop ik dat dat ook is vast gesteld.

Met deze accu's is het in ieder geval geen probleem om het CG goed te krijgen.
Het toestel is voorzien van air-retracts.
Ook al weer erg knap gemaakt met 3 grotere cilinders en 1 kleinere om de pootjes in- en uit te vouwen en nog 3 kleinere om de luiken te openen en te sluiten.
Allemaal aangestuurd met een enkel ventiel (en een klep die registreert dat de pootjes zijn ingetrokken voordat de luiken dicht gaan.
De luikjes gaan eerder open omdat deze cilinders kleiner zijn dan die van de pootjes.
Bij het intrekken wil je niet dat de luiken dan ook als eerste reageren, vandaar dat klepje.
Zo af en toe lekt er ergens iets. Dat heb nog niet gevonden, dus dat staat nog op de lijst van klusjes.
Aan weathering van het landingsgestel hoef ik in ieder geval niets te doen.
Er zit nog wel een klein lastig dingetje.
De servo van het richtingsroer doet het meestal in het begin niet of nauwelijks.
Na een paar keer met de knuppel spelen of een beetje helpen aan het roer gaat ze wel werken, en blijft ze werken. Tot de volgende keer, dan begint het vaak opnieuw.
Het roer gaat niet zwaar of zo. Het kan bijna alleen de servo zijn (potmeter?).
Alleen kom je daar zo niet bij. Sterker nog, ik hem zelfs nog niet gevonden.
Net als zo'n beetje alle servo's zijn ze eigenlijk niet te bereiken.
Of ik zou de trusttube er uit moeten halen. Maar hoe dat zou kunnen is ook niet duidelijk te zien.
Dus als de bouwer van dit prachtige toestel hier meeleest en wat tips en ervaringen zou willen delen?

Hopelijk kan ze dan van het voorjaar de lucht weer in.