F1B, wakefield.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 12 sep 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Nee zeker niet.

    Een ribbenvleugel met dit profiel vraagt zulke specialistische mallen e.d daar begin ik nog niet aan.
     
  2. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
    Jammer, ik zou graag eens mijn eigen profielen willen vergelijken met die van de pro's...
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Dat zul je bij de pro's de coordinaten los moeten peuteren. Succes!
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ik wel heb gezien is een aantal grafieken van verschillende profielen die echt minimaal van elkaar verschillen maar enorme performance verschillen hebben. Het komt dus super nauw. Conventionele profielen zijn prima aan te passen maar in het MDA LDA gebied is t een heel ander verhaal..
     
  5. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
    Klopt, een heel klein beetje kan een enorm verschil maken, zeker bij deze reynolds numbers, waar je uitermate je best moet doen om de luchtstroming vast te houden aan je profiel.
     
  6. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Exact ja. Dan is de vraag ga je turbuleren? Waar ga je turbuleren? Mag het profiel glad zijn? Bij F1A zie je soms kisten zonder turbulator maar dan bespoten met microballoons en blanke lak.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
  9. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik ben niet van plan om F1A profielen te maken, daar zijn denk ik voldoende profielen van. Een ander verhaal is de indoor schaalvliegwereld. Ik zie daar zelden goede profielen, als ik eens kijk naar de Cl van mijn cosmic wind (die prima vliegt) is dat drie keer zo laag als zou kunnen zijn. Je moet er dan wel rekening mee houden dat het bouwbaar moet zijn, er mooi uitziet,...
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Niet of t er mooi uitziet maar zo dicht mogelijk bij schaal als origineel. Reken er maar op de jury kijkt er naar immers je geeft documentatie van de echte...
     
  11. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
    Dat gaat meestal een beetje samen... Een profiel dat zeer veel camber heeft en erg dun is staat niet op een lancaster, of wel?
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Maar een indoor model heeft zo weinig aan camber profiel...
     
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dendermonde
    Hangt ervan af, als je in open rubber meedoet en je wilt je vliegsnelheid omlaag krijgen wel. Je kan natuurlijk ook al veel bereiken door turbulatie...
     
  14. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.515
    Locatie:
    Voorburg
    Ik moet mijzelf corrigeren: in 1965 was het nog 50gram en alweer zover als mijn herinnering reikt is de 40 gram regel pas in 1966 ingevoerd.
    met name naar aanleiding van de prestaties van de Zweedse modellen op het WK in Finland van 1965.
    De stap van 50 naar 40 gram leverde overigens in onze beleving nauwelijks verschil op.
    In dit verband heb ik het altijd opmerkelijk gevonden dat de lijnlengte voor F1A zich nog steeds op 50 meter handhaafd.
    Zou het allmaal niet veel spannender worden als de lijnlengte naar 30 meter zou gaan?
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    30 meter lijn?

    Wordt t niks spannender van. Ze krijgen t al voor elkaar met 50 meter lijn naar 120 meter te komen dan is met 30 meter lijn 100 meter ook wel mogelijk. Zie daar geen game changer in...
     
  16. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.515
    Locatie:
    Voorburg
    Dat neem ik niet zo maar aan, maar heeft iemand dat dan wel eens geprobeert?
    Als je een game changer wil, wat denk je van het verplicht stellen van een enkelvoudige starre starthaak zonder extra faciliteiten?
    Maar waar bemoei ik me mee, ik denk dat het ''veld'' gewoon niet zit te wachten op een game changer.
    Men moet zich wel realiseren dat nieuwe instroom door het hoge technische niveau en bijkomde hoge kosten het voor de meeste beginners niet aantrekkelijker op maakt.
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Dat punt wat betreft beginners geef ik je gelijk in, in Nederland. In het buitenland zie ik soms gewoon 50 man op een nationaal kampioenschap in 1 klasse. Het kan dus wel. Het is denk waar je je prioriteiten legt. Kijk naar andere klassen. Een F3K model voor 700 a 800 euro zonder servo's wat dan ook. F3F kisten voor 1300 euro. F5J voor 2000 tot 3000 euro kaal.

    Dit legt men dus gerust neer gezien het hun klasse is. Dit doen wij dus ook en er zijn zat instapmogelijkheden. F1A(s) of F1B(s) in Nederland. Alleen helaas hoor ik toch nog veel, ja dat wedstrijd element doet er niet toe ik wil gewoon beetje vliegen. Opzich prima maar vertekent wel het beeld. Een Prima F1B is een goed model om mee te beginnen. Mechanische F1B's zijn 2e hands voor goede prijzen te vinden.

    Maar dit blijft een discussie voor de eeuwigheid. Sommige mensen willen goedkoper hun hobby beoefenen en sommigen gaan all-in. En helaas worden nieuwe klassen al snel verpest.
     
  18. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.515
    Locatie:
    Voorburg
    Met wat je konstateert ben ik het eens,.
    Daarnaast konstateer ik ook dat ik daar niet gelukkiger van word en ik denk dat deze ontwikkelingen toch een zorg over de toekomst voor deze klassen zou moeten zijn.
    Hoe veel is de gemiddelde deelname in Nederland op een F1a wedstrijd? Ik stam uit de tijd dat deelnemersvelden van 50 man geen zeldzaamheid waren.
    Maar nogmaals, waar bemoei ik me eigenlijk mee?
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Den Haag
    Je bemoeit je zeker nergens mee hoor Peter.

    Nieuwsgierigheid is goed en je goedrecht ook.

    Gemiddeld F1A is een man of 6 tot 8. We proberen wel mensen aan te trekken met de s divisie in de klassen. Alleen helaas wil niet iedereen meedoen aan het wedstrijdelement. Doet iedereen dit nu wel en niet puur beetje voor de fun stoeien met die modellen. Kunnen we duidelijker aangeven naar de buitenwereld, kijk het is niet duur en met simpele modellen is er ook een leuke strijd gaande. Maar dan hebben we wel data en uitslagen nodig om het hard te maken. Als het lastig aan te tonen dat iets leeft zal het ook nog echt opbloeien...
     
  20. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.515
    Locatie:
    Voorburg
    Nu ben ik naast modelbouwer en vlieger ook nog cactusliefhebber en kweker.
    Nu, in de winter is het inderdaad lastig aan te tonen dat ze leven, maar reken maar dat ze bloeien in de lente...
     
    BBruins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina