F1C Powerkisten van Helmar Clement naar electro zweef

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door HBZWEEF, 18 apr 2023.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk dat er een paar Sammers de Powerkistjes van Helmar Clement hebben overgenomen met het idee ze om te bouwen naar electro zweef.

    De mijne is nog niet in mijn bouwlokaal beland maar de foto's zijn al beschikbaar. :koud:


    Power_1.jpg
    Power_2.jpg
    Power_3.jpg
    Mijn idee is om het front met de speedpan en brandstofmotor te vervangen door een opzetstuk met electromotor, ESC en accu. Daarvoor moet een vorm worden getekend die precies aansluit op de bestaande romp. Om de maten precies over te kunnen nemen heb ik de kist nodig. Ik neem trouwens aan dat de overige twee powerkisten dezelfde rompvorm hebben als de mijne maar mocht dat niet zo zijn dan is dat waarschijnlijk makkelijk aan te passen.

    Ik heb eerder de A2 vintage kist van Johan Schulte op deze manier voorzien van een opzetstuk dat werkt naar tevredenheid.

    20230418_190706.jpg




    upload_2023-4-18_21-13-57.jpeg

    Hier past het opzetstuk over de romp waarvan de neus is afgezaagd. De motor is een drone quad motor van 30 mm zonder bekende specificaties maar die bleek met een 300 mah 3S lipo, 8x4.5 klapprop en een 11 Amp ESC genoeg pit te hebben om de A2 van ongeveer 500 gram en net boven de twee meter spanwijdte zeker een keer of drie op een hoogte van ongeveer 100 meter te brengen met vaak lange vluchten tot gevolg.

    De ex DDR kist die we nu gaan ombouwen is echter 260 cm spanwijdte en weegt volgens HvH in de buurt van de 1000 tot 1200 gram vliegklaar. Dus we zullen moeten zoeken naar een wat sterkere powerunit. Ik zit te denken aan de combo's die momenteel gebruikt worden in het F5J circuit en die modellen van 1000 tot 1500 gram en soms vier meter spanwijdte omhoog sjouwen. Suggesties welkom.
    Als de aandrijving bekend is dan zouden we een voorstuk kunnen tekenen en 3D printen waarin de componenten een plaats vinden. Over motorkoeling hoeven we ons geen zorgen te maken. De tunnel in de romp voor een tuned pipe zorgt voor een goede afvoer van warmte van motor, accu en ESC. Maar dat is als grap bedoeld, ik denk niet dat dit model op dezelfde wijze recht omhoog moet kunnen als het origineel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Henk, kun je mij vertellen waar dat rechthoekige (blinde) gat voor dient boven op de romp? Ter hoogte van de vleugelbevestiging.
    Is dat ook gelijk op de plek waar ongeveer het zwaartepunt ligt om geen beïnvloeding hiervan te krijgen?
    “Geheime berichten van Oost naar West” misschien? :eek::eek:





    07CDDB0E-B9DE-42FB-B3EB-B9D0E9E771C0.jpeg
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zou daar het bakenzendertje ingepast hebben?
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Nee Sjaak..alleen de vogels vliegen van Oost naar West Berlijn....powerkisten niet ...dus.. ja... daar zat het traceer beacon in.

    Het Zwp mag op ongeveer 60 - 65 % gaan liggen.


     
  5. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Juist, alleen de vogels ….
    Maar goed te weten waar het zp ongeveer ligt!
    Dank u
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Henk en Sjaak...zijn jullie al op weg met de revisie en ombouw??
     
  7. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Hallo.:jan: Ik heb niet jouw tempo qua bouwen. Winterprojekt.
     
  8. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Nee helaas, ik loop zwaar achter met de planning:(:(
     
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Even een vraag over de Helmer Clement powerkisten, waarvan er een paar bij verschillende Sammers ( waaronder één bij mij) terecht zijn gekomen. Welke periode waren deze kisten actueel?
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Die bij Sjaak is van rond 1990..die van jouw van rond 2005.
     
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk

Deel Deze Pagina