F2B electrisch

60 minuten / 30 C = 2 minuten vliegtijd!!!

voor ons is 15 C genoeg.
dit geeft 60 min / 15C = 4 minuten vliegtijd.
wij doen willen 5:40 vliegen dit is dus voldoende.

Groet Robert-Jan

Nee, 2 resp. 4 minuten motorlooptijd. Bij jullie is dat inderdaad vrijwel gelijk aan vliegtijd, bij een zwever kan 2 minuten looptijd ruim een half uur vliegtijd opleveren.
Ik heb wel behoefte aan 25 of 30C, om rap op hoogte te zitten en daarna die hele motor lekker te kunnen vergeten :D Met 15C moet ik een kleinere prop gebruiken om de stroom laag te houden wat dan weer minder efficiënt is óf ik moet een grotere accucapaciteit nemen wat onnodig gewicht is.

Niet dat het in dit draadje ook maar een beetje ter zake doet maar dan snap je waarom er ook mensen blij zijn met hoge C-waardes :cool:

Maar als ik hoor dat de Govenor van Sal niet goed werkt waardoor hij een extra regeling ala gyro oid nodig heeft (kosten +- 40 als het al werkt) extra gewicht 11 gram dan lijkt de keuze niet moeilijk.
Het is niet zo dat je een gyro nodig hebt omdat en governor niet goed werkt. Bij stijgen moet de trekkracht gewoon omhoog. Het constant houden van het toerental is niet voldoende...... De belangrijkste functie van de governor is om de invloed van de varierende voedingsspanning op te heffen. Om het opregelen van het toerental te besturen heb je iets nodig dat de vliegsnelheid t.o.v. de grond meet.

Laatst bewerkt:
Niet dat het in dit draadje ook maar een beetje ter zake doet maar dan snap je waarom er ook mensen blij zijn met hoge C-waardes :cool:
Over ter zake doen: Dit is juist heel belangrijk om de redenen achter voor ons onverklaarbare verschijnselen (waarom worden die accu's steeds zwaarder?) te begrijpen.... Dank hiervoor, blijf vooral meedenken!

Laatst bewerkt:
Het is niet zo dat je een gyro nodig hebt omdat en governor niet goed werkt. Bij stijgen moet de trekkracht gewoon omhoog. Het constant houden van het toerental is niet voldoende...... De belangrijkste functie van de governor is om de invloed van de varierende voedingsspanning op te heffen. Om het opregelen van het toerental te besturen heb je iets nodig dat de vliegsnelheid t.o.v. de grond meet.
Het klopt helemaal wat je hier zegt Bruno.Maar ik wacht nog steeds op een goed werkende en lichte gyro.Het kan echt niet zonder. Ik moet nu sneller vliegen om door de figuren te raken en dit is niet prettig vliegen en zeker niet makkelijk.

Vandaag maar eens de nieuwe software in mijn CC Phoenix 10 regelaar programeren. Kunnen we morgen gelijk zien of en wat er nu veranderd is en of het beter vliegt dan wat we hadden.

Vanmiddag indoor gevlogen met de nieuwe software van CC.
Als eerste moest ik de timer behoorlijk terug regelen, de motor liep een heel stuk harder dan van te voren. De eerste vlucht was rustig vliegen met voldoende lijntrek. Toch wilde ik iets sneller vliegen omdat ik niet helemaal overtuigd was van de power die er nu uit kwam. Bij de 2de vlucht een tandje bijgeregeld op de timer en het was al stukken beter. Bij loopings en wingovers (meer ken/durf ik nog niet) blijft de motor netjes op toeren en trekt zo mooi door de figuren heen. Bij de regelaar van Sal zakt ook in de governor mode het toerental iets in waardoor ook de snelheid afneemt wat bij de CC regelaar nu totaal niet gebeurd.

Het instellen van de nieuwe software gaat goed en je kan zelfs een fixed toerental opgeven in de governor mode. Ook de snelheid waarmee de gorvenor moet bijregelen en de kracht wat hij moet bijregelen kun je instellen.
Wel is het effe wennen voor de manier waarop de regelaar nu de motor opstart. De eerste keer dacht ik dat hij de motor niet meer kon aansturen en weigerde. Bij de 4de start bleek uiteindelijk dat dit zo schijnt te horen, maar toch spendeer ik er een mailtje naar CC aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste resultaten.

Om toch maar een start te maken met het elektrisch vliegen heb ik mijn Akromaster (voorheen gevlogen met een Saito 56) gesloopt. Echt letterlijk de hele voorbouw er uit slopen op de zijwanden na. vervolgens weer opbouwen zodanig dat de E-motor er in past samen met de accu en de regelaar.
Dit is natuurlijk niet de meest ideale E-kist, maar m.i. wel de snelste manier om iets te proberen.
Gemonteerd:
Motor: Simprop Magic Torque 40-10
Regelaar: Hacker X70 (oud type in de aanbieding)
Accu: Dymond 3300 25C (vooral goedkoop €60.00)

Resultaat aan het model: ca. 250gr. lichter dan met de Saito!
Eindelijk geen gedoe meer met trimlood om het zwaartepunt verder naar achteren te krijgen.

Vliegen: door het lichtere model en het verschoven zwaartepunt een veel scherper te vliegen kist! (ja, ja, ik weet het één ding tegelijk veranderen)
De aandrijving trekt de kist goed door de figuren alleen nu begint het afstellen van het model pas goed. Hij vliegt namelijk achterover wel met voldoende lijntrek maar voorover verliest hij lijntrek (hoe zat dat ook al weer?)

Maar, in grote lijnen ben ik met deze eerste aanzet zeer tevreden en het is volgens mij een goede basis om verder uit te bouwen.
Ik denk wel dat ik voor deze aandrijving t.z.t. beter een iets kleinere en lichtere kist ga bouwen. Want als het iets gaat waaien kom ik denk ik nu toch wel iets vermogen te kort. Maar dit is misschien nog te verbeteren met een andere toerental/ prop combi.

Helaas is de timer die ik van Robert Jan heb niet helemaal ok. Dus verder vluchten laten nog even op zich wachten tot R-J de probelemen heeft verholpen.

Wordt vervolgt...

Back