F3A A/B/C en clinc's

Discussie in 'F3A' gestart door ruud01, 20 feb 2013.

  1. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hoi Volkert,

    Deze jongen is ook weer thuis.
    Wilde toch even iedereen ( Volkert,Richard,Henry en alle anderen ) bedanken
    voor deze zeer informatieve en geslaagde middag !!
    Door de siberische ijswind helaas wat weinig gevlogen, maar de informatie
    theorie was zeer bruikbaar ( eigenlijk zou iedereen die zich bezighoud met de modelvlieg sport zulke theorie moeten krijgen )

    Maarten wil ik bedanken voor het invliegen van mijn Wind S , hij vliegt echt super.

    En ik ga me eerst maar eens bezighouden met rechte lijnen vliegen en rechthoeken.

    Ik hoop dat deze clinic nog navolg krijgt !:p:p:p:p

    Groeten en Dank Frank
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij een bepaald type toestel hoort een ideale positie van het zwaartepunt vastgelegd door de fabrikant. (Eigenlijk is het eerder een ideale zone afhankelijk van het gewenste vlieggedrag)

    Door de keuze van de componenten (bijv. motor en accu) en de positie ervan beïnvloed je de effectieve positie van het zwaartepunt van jouw toestel. Het is de bedoeling dat door de keuze van je componenten en de positie ervan, het effectieve zwaartepunt van je toestel in de buurt van het ideale zwaartepunt krijgt.

    Door bijv. een zwaardere accu te nemen die je op dezelfde positie plaatst schuift het zwaartepunt naar voor. Neem een lichtere motor op dezelfde plaats en het zwaartepunt schuift naar achter.

    Locatie van het zwaartepunt speelt een belangrijke rol bij het uittrimmen normale horizontale vlucht en inverted horizontale vlucht. Bij een toestel waarvan het CG teveel naar voor ligt zal je best wat nose up moeten geven bij normal level flight en nose down moeten tijdens inverted level flight. Bij een toestel waarvan het CG tever naar achter ligt, zal je best wat nose down moeten geven bij normal level flight en nose up in inverted level flight. Te ver naar voor is te verkiezen boven te ver naar achter...

    De ideale locatie van het CG is daar waar je een klein beetje nose up moet geven in level flight en hetzelfde kleine beetje nose down in inverted level flight, zgn. zero gravity trim. Zonder correctie zou je toestel zowel in normal level flight als in inverted level flight dezelfde flauwe boog naar de grond toe moeten maken.
     
  3. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Dank je voor het antwoord hansl ,hier heb ik wat aan Groeten Cees
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Wat foto's van de clinic van gisteren bij de MVSB:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volkert

    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    En nog een paar!


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    PPPFFFFF.....heb ik spijt dat ik er niet kon bij zijn
     
  7. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Zeg Michel, is er ergens ook een link naar de F3A wedstrijden in Belgie? Of een overzicht wat je hebt? Ik kan er weinig van vinden!

    Volkert
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    16/6/2013: Anthisnes
    30/6/2013: Louette St Denis
    28/7/2013: Michamps
    15/9/2013: Sivry

    4 wedstrijden in het franstalige landsgedeelte van België dit jaar.

    http://www.bca-rc.com/f3a-nl.php
     
  9. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Dan worden alle niveau's samen gevlogen? Dus beginner tot FAI?

    Volkert
     
  10. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @ volkert,

    Heb jij nog tips uit de clinic die bij jullie gehouden is?

    GR Ruud
     
  11. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    inderdaad, vaste c vliegers zijn er niet eens, enkel "local heroes"
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik probeer dat later nog even te posten, nog niet aan toe gekomen.

    Volkert
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Tijd om daar verandering in te brengen... :D

    Peter, weet jij waar ik de recente aresti van het F3A-C programma kan vinden?
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Sorry Hans,

    Dacht even met mijn nederlandse pet op! ;-)

    Ik weet eigenlijk niet wat er in Belgie als 'C' programma gevlogen wordt.

    grWinfried
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gister en het aloude f3a-c programma en mn oefenkist onder t stof vandaan gehaald.
    Vicory wiebel, Hoge bolhoed, neerstorten voorover, Cubaanse 8, fast rol;
    t ging alemaal behoorlijk roestig.

    voorlopig is de laatste plaats voor mij :D
     
  18. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @ Niek,
    Zou gezellig zijn als je weer mee doet.
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Tijdens de eerste clinic in Son was veel aandacht voor theorie, ook vanwege de vrieskou buiten. Is er belangstelling om nog een clinic te plannen, maar dan met nadruk op vliegen? Laat me dit dan even weten dan ga ik kijken of er ruimte en tijd voor is.

    Volkert
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nog even een oproep! Als je wilt deelnemen, schrijf je dan in via de website. Bij deze de huidige stand van zaken:

    Subcommissie Kunstvlucht - F3A Wedstrijd inschrijvingen

    Tevens, a.s. Zondag is de jury cursus. Ook voor vliegers zeer belangrijk! Waar wordt je op beoordeeld? Vaak maak je als beginner telkens kleine foutjes die je op elk figuur 1-2 punten aftrek geven.

    Volkert
     

Deel Deze Pagina