F3A-B/C wedstrijd Goudse Modelvliegclub

Zaterdag 16 juni wordt er op het mooie veld van de Goudse Modelvliegclub al weer de derde ronde van het Nederlands Kampioenschap F3A klasse B en C gevlogen.

De F3A-C klasse is de beginners klasse
De F3A-B klasse is de gevorderde klasse

Om alvast te bekijken welke programma's (volgorde van figuren) er gevlogen gaat worden, kan je even kijken op de F3A.NL site. Zie deze link: Subcommissie Kunstvlucht - Programma's

Mocht je met je modellen redelijk kunnen rondvliegen, maar mis je wat uitdaging, dan is het wellicht eens de moeite om over het wedstrijd vliegen na te denken. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken (of in het verre verleden welicht hebben ervaren) is de F3A ploeg een gezellige groep van vliegers die elkaar stimuleren en helpen om ieders vlieg niveau steeds maar weer te verbeteren.

Als je de programma's bestudeerd, lijkt het er misschien op dat deze figuren onmogelijk door een gewone vlieger te vliegen zijn, laat staan er gemiddelde punten voor te krijgen. Maar niets is minder waar, er vliegen momenteel genoeg deelnemers mee die in een seizoen of 4 van geen wedstrijd ervaring naar het hoogste nivo van de F3A zijn doorgestroomd.

Dus kom eens kijken, spreek de vliegers aan, stel vragen en wellicht sta je de volgende wedstrijd ook gewoon lekker mee te vliegen.

meer info op: Subcommissie Kunstvlucht - F3A-B/C

groet
Winfried

hey winfried
leuk dat je een draadje hier opent.
tis inderdaad en gezellige groep ik heb veel tips van mensen gehad en dant heeft echt nut gehad.
dus kom kijken of meedoen en ju zult het zien.
groetjes wessel

En zeker voor mensen die het nog nooit gedaan hebben maar het toch wel leuk lijkt, kom gewoon het C programma vliegen. Je hebt echt geen F3A kist nodig!

Volkert

ik ben ook van de partij voor de psygische ondersteuning.
en misschien nog even een vluchtje na de wedstrijd.

GR Ruud

Hee Ruud!

Da's mooi, mag je wel wat figuurtjes voor me lezen! ;-)

Hopenlijk kunnen we van de week nog wat vliegen!

CU
Winfried

C-programma? :-) als ik tijd had zo ik graag weer eens meedoen maar het zit er in elk geval dit jaar niet in.

Tijdens alle wedstrijden in september ben ik op reis dus die zullen ook niet lukken.

Volkert

Hoi Volkert

Als je het C-programma mee vliegt, heb je voorlopig meteen zicht op een beker ! ;-)

Er zijn erg weinig C deelnemers..... (dus meteen een mooie reden voor instappers om gewoon mee te doen)

Maar die dag wordt ook B gevlogen hoor, en dat is best nog een leuk programma. !! ;-)

Nu maar hopen dat de KNMI het fout heeft, voorlopig staat de regenteller weer op 'veel regen'

Winfried

Zo, dat was letterlijk en figuurlijk ff uitwaaien.... we zaten gelukkig aan de kust, dus geen regen, maar wel een ruime windkracht 5....

Evengoed 9 deelnemers in de B en helaas geen deelnemers in de C-klasse, daar moeten we met zijn allen wat aan gaan doen, anders staan er over een aantal jaar naast iedere kist ook een rollator (met zenderhouder, 1000w lader etc) ;-)

Al met al toch lekker gevlogen , bij iedereen was de eerste ronde even aftasten naar de invloed van de wind, die stond namelijk 45graden naar je toe te blazen en dan moet je zowel voor de 'blow-in' als voor de harde 'wind-op-de-neus' compenseren. Dat was ff stoeien maar iedereen groeide in de wedstrijd en in ronde 2 en 3 werd er behoorlijk beter en netter gevlogen.

Nu zomervakantie voor de F3A-B/C en op naar de finale in Emmeloord op 9 september.

Dus ook mooi de gelegenheid voor instappers om de komende maanden toch wat pogingen te ondernemen om dat C programma te vliegen. In het begin lijkt dat onmogelijk maar met een beetje oefenen en evt wat hulp van ervaren vliegers is het echt mogelijk op dit in een paar weken voldoende netjes te vliegen om aan een wedstrijdje mee te doen.

Uitslagen etc op Subcommissie Kunstvlucht - F3A-B/C

Groet
Winfried

Stond op het punt om te gaan kijken, nog lang getwijfeld, maar door de harde wind en de "slecht weer" voorspelling niet gegaan.
Als het beter weer is in Emmeloord kom ik zeker kijken en proeven. Wil dan eventueel volgend seizoen instappen, moet nog wel een geschikt toestel in elkaar zetten.

Hoi Ncarb,

Als je inderdaad plannen hebt om met F3A aan de gang te gaan, dat is het zeker slim om op een wedstrijd te gaan kijken. Zelfs de wedstrijd van a.s. weekend in Bemmel (waar de halve europese top vliegt) is dan erg motiverend. Dan weet je wat je met wat toewijding in een aantal jaar kan bereiken.

Er zijn hele voorzichtige plannen om in de zomermaanden een F3A-C 'clinic' te organiseren, dus misschien een mooie stok achter de deur om je materiaal al vast op orde te maken ;-)

Groet
Winfried

Hallo Winfried,

Wil inderdaad met F3A aan de gang, ben zo'n herintreder die weer van voor af aan heeft moeten leren vliegen. Wil dit seizoen nog gebruiken om het "basis" vliegen goed onder de knie te krijgen en ondertussen al wat basistechnieken van het F3A vliegen te oefenen.

Mocht het dit weekend eindelijk weer eens vliegweer worden ga ik zeeeeker eerst zelf flink vliegen daarna zie ik wel of er nog tijd over is, krijg zo langzamerhand serieuze ontwenningsverschijnselen :cool:

Zo'n clinic is ontzettend leerzaam, maar voor deze zomer is dat geen haalbare kaart, zoals al gezegd moet ik nog een geschikt toestel bouwen terwijl de bouwplank nu al bezet is. Zal toch een winterproject worden.

Rene, je hebt echt geen "F3A" toestel nodig om mee te doen, niet in de C, misschien wel in de B en meestal wel in de A.

Je hebt alleen de basis eisen (minder als 5kg, niet groter dan 2x2m en geluidseisen). Wel belangrijk dat je voldoende motorisering hebt. Het is prettig als je "goed" door een looping kan vliegen met voldoende snelheid. Voor C is het fijn als je een wat kleiner vliegtuig hebt, is goedkoper in aanschaf en gebruik. Je hebt echt geen 2m kist nodig!!!

Basisfiguren waar je mee vertrouwd moet zijn is een looping, rol, rugvlucht. Als je die kunt vliegen, kun je meevliegen.

Waar ik in het begin erg aan moest wennen is te leren op een "lijn" te vliegen. Langs deze lijn voer je jouw figuren uit. Ook moet je alle figuren achter elkaar vliegen. Dus niet als het misgaat even opnieuw, nee je moet gelijk verder!

Het mooiste van kunstvlucht is dat je heel snel leert veel beter te vliegen. Zeker als je wedstrijden gaat vliegen zul je een enorme vooruitgang zien. Daarnaast een leuk kluppie mensen, wat wil je nog meer!

Overal in het land zitten F3A vliegers. Maak anders eens een afspraak met iemand en kom een keer langs met je vliegtuig. Je bent bij ons in Son zeker welkom, anders bij bijv. Delta in Oss.

Volkert

Hallo Volkert,

Hartelijk dank voor de uitnodiging, erg leuk, zal er eens serieus over nadenken.
Het vliegen gaat me redelijk af, ben nu volop de rugvlucht aan het oefenen maar moet hier nog veel uren aan besteden om voldoende "oog" en vertrouwen te krijgen. Loopings en rol gaan wat makkelijker, alleen erg slordig.
Vlieg nu met een Midstar, redelijk gemotoriseerd, heb bijna mijn Four Star klaar en dan moet de X-tra 60 op de plank, wil hier dan ook mijn instap mee maken in de F3A.
Met de Midstar zou het F3A vliegen wel kunnen, maar met het invliegen en neutraal afstellen merk je toch dat de instelhoek van de vleugel (+ 0,5 graden) en de v-stelling in alle figuren negatief op het vliegbeeld werkt. Met rugvlucht moet ik zeer veel "down" geven om horizontaal te blijven en is hij natuurlijk bijzonder labiel en bij een verticale duikvlucht "loopt" hij toch uit zijn rechte duik.
Ik ben dus met name mezelf en het vliegtuig aan het compenseren en probeer dan tusssendoor nog een fatsoenlijk figuur te vliegen.
Als de bouw van de X-tra klaar is hoop ikzelf voldoende ervaring te hebben en dan ook nog een vliegtuig welke wel neutraal af te stellen en te vliegen is.
Blijft natuurlijk zo dat je het alleen maar door te doen het ook leert, zeker als een aantal ervaren mensen je de do's en dont's kunnen vertellen.
Nogmaal hartelijk dank voor de uitnodiging, kom erop terug. :p

Back