F3A B/C wedstrijd in Son!

Discussie in 'F3A' gestart door 1crash2often, 2 jun 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Context, Job, en smileys.. Br@m bedoelde die opmerking grappig en binnen het kader van het forum ;)
     
  2. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg

    ik persoonlijk begrijp de intentie, echter zoals ik al schreef: multi interpretabel. Dus het kan positief en ook zeer negatief opgevat worden. En dus iets om te voorkomen!

    En door het even aan te stippen hebben we toch weer duidelijkheid over het feit dat het wederom een grapje is. Want onder het mom van het plaatsen van een smiley kun je tegenwoordig alles zeggen/schrijven. Zo lang er maar een smiley bij staat maakt het niet uit of het lollig, kwetsend of wat dan ook is. Er staat immers een smiley bij!!! :)
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ach zolang de belgen ons gemiddeld genomen nog gek vliegen, denk ik niet dat ze het erg zullen vinden :)
     
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Natuurlijk is het een grapje. Het refereert aan eerdere opmerkingen in dit draadje aan het adres van een forumlid.

    Het was niet mijn intentie een discussie over nationale vooroordelen los te maken.
     
  5. wim59

    wim59 Guest

    Beste mensen

    Mijn naam is Wim en ben nieuw, ik ben dit jaar voor het eerst aan het trainen voor F3A C klasse samen met mijn trainer Jan. Ik vlieg bij modelvliegclub snoopey in Dongen, na flink wat pech met mijn trainings kisten te hebben heb ik toch al wat kunnen oefenen, nu mijn Accipiter klaar is kan ik weer opnieuw vlieg uren maken, nu lees ik dat er in de rugvlucht zoals ik die vlieg telkens wordt gesproken over hoe je eruit gaat komen, bij mij is het zo dat ik de rugvlucht links om ga en links eruit ga volgens mijn trainer is dat sinds kort fout. Kan iemand me ook vertelen of dat ook geld voor mijn Immelmann en voor de Cubaan, anders leeer ik het mezelf verkeerd aan, en omdat dit forum al over gesproken heeft dacht ik neem de stap in het diepe en vraag het ook even aaan andere mensen. Het zou voor mij jammer zijn als ik straks overal een nul voor krijg.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat geldt alleen voor rugvlucht, verder hoef je er dus niet op te letten:)
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Het is bij de laatste wedstrijd fout als fout beoordeeld.. maar je hebt inderdaad kans dat dat de nieuwe nu geldende regel gaat worden, alhoewel ik er tegen ben en voor zover ik begrepen heb ben ik daar niet de enige in.

    Hoe dan ook; goed of fout; het is sowieso mooier als je de rollen in tegengestelde richting rolt, dus het is nooit verkeerd dat zo te gaan trainen :)

    Bij alle andere rollen (victory roll, hoge hoed, immelman, cubaan, slowroll, etc) maakt de rolrichting niet uit.
     
  8. wim59

    wim59 Guest

    Bedankt voor de uitleg, nu kan ik samen met mijn trainer die ook de B vliegt en mij had gewaarschuwd dat er iets was veranderd omtrent de rugvlucht en na dit forum te hebben gelezen, dacht ik ik vraag het even rond verder gaan met trainen. Natuurlijk wist Jan me dit al te vertellen maar ik ben misschien een beetje eigenwijs.
    slechte eigenschap. Overigens ben ik dat niet in mijn training met hem of Job. Dit zijn tenslotte mensen met ervaring waar ik nog heel veel van kan leren.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dus we zien je in Gouda over 2 weken?:)
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tevens is het nuttig om nu al te wennen aan het beide kanten op kunnen rollen, zeker als je straks (misschien doe je het al) alle (deel)rollen met rudder ondersteunt.
    Zien we je straks in Gouda? In ieder geval oefen ze.
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja, ik ben er nog maar net bij dus weet de geschidenis niet, dit verhaal geloof ik wel:
    Dus dat het altijd al bekent was maar dat er sinds kort pas op word gelet.

    Wat dat betreft ben ik voor elke regel op de letter te hanteren en als er iets dus niet wenselijk is dat aan te passen. Ik heb geen probleem met halve rol en de mogelijkheid tot door rollen maar dan moet het reglement aangepast worden.
    (zelfde met de 5kg regel, als je in de C en B ook met een 6kg kist mag vliegen zet dan niet 5kg in de reglementen.:?)
    Dan maar een pagina meer...
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2009
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  13. wim59

    wim59 Guest

    Sorry mensen.
    Jan wil mij ook meenemen naar gouda, maar ik zie het zelf nog niet zitten, ik vind het nog te vroeg. Ik heb dit vliegtuig pas en is gisteren ingevlogen, nu komt het er van mij op aan om alle figuren weer zo snel mogelijk op te pakken en trainen en vlieguren maken ook wil ik deze kist eerst eens leren kennen maar volgend jaar ben ik er wel bij of misschien de laatste wedstrijd die wordt gehouden dat ik mee ga om alvast sfeer te proeven en mijn kunnen alvast aan de jury te laten zien, maar voorlopig ben ik zeker nog geen concurentie voor jullie. Ik ben al blij met een laatste plaats.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wim, nog nooit bij een wedstrijd geweest zeker ;)
    Want dan weet je dat het grote onzin is dat je nog niet klaar bent. Dat is helmaal de bedoeling van de C klasse, iedereen mag EN KAN meedoen. Van meedoen leer je zo veel. Elke wedstrijd die je niet meedoet zorgt ervoor dat je een wedstrijd te laat begint.
    Er is niet zo iets als te vroeg beginnen, alleen te laat!
    Enkel als je mee doet kunnen wij zien wat de punten zijn die je moet verbeteren. De laatste plek is meestal voor de gene met de meeste pech, als jij je spullen goed voor mekaar hebt en je vluchten maakt is er een zeer grote kans dat je geen laatste word.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    @Nando: het afschaffen van de 5kg regel heb ik al een keer in de vergadering gekregen, waar het door een ongelukkige stemmethodiek eigenlijk wel de voorkeur had van iedereen (afschaffen van die regel) maar er toch niet van gekomen is. Voor de vergadering erop heb ik het weer voorgesteld, maar dat heeft de vergadering nooit gehaald.

    Ik ben het 100% met Job eens. De C klasse is een instapklasse, moet laagdrempelig zijn.. er moet vooral niet teveel over geneuzeld gaan worden. Laten we even heel reeel zijn, de C wordt niet volgens de reglementen gejureerd. Hadden we de laatste wedstrijd de C wel volgens de reglementen gejureerd, dan was minimaal de helft van de piloten met louter nullen thuisgekomen (elk foutje = -1 punt). Dat is gewoon niet de bedoeling van die klasse, eigenlijk moeten daar zelfs geen 'echte' F3A kisten aan mee doen wat mij betreft.

    @Wim59: niet wachten en doen. De 1e keer dat ik meedeed vloog ik de C met een veel te klein kistje (1m electro) bij veel te veel wind (6.0 volgens de handmeter) en had ik zelf nog nooit het hele C programma aaneensluitend gevlogen. De vluchten leken dan ook totaal nergens op en de cijfers waren ook niet goed, het was een marsrapport (1,2,3,1,2,3,1,2,3).

    Toch had het nut. Want naast het vliegen heb je ook te maken met het vliegen voor een jury en eventuele toeschouwers. Het hele eerste jaar heb ik geluk gehad dat er geen onderdelen van m'n zender aftrilden, en nog steeds sta ik regelmatig met knikkende knietjes, ook al gaat het nergens over.

    Daarnaast is een wedstrijd ook een erg goede manier om te leren.. je ziet anderen vliegen, kunt vragen stellen, enzovoort.

    Met andere woorden.. je hebt nog 1 trainingsweekend en dan gewoon meedoen ;)
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Staat er inmiddels op.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Om mij ook eens met de discussie rugvlucht te bemoeien;
    Volgens mij;
    Het "rol terug naar normale vlucht" slaat op het feit dat je weer rechtop moet gaan vliegen.
    Anders zou er moeten staan; "rol TEGENGESTELD terug naar normale vlucht".

    dus, rolrichting staat vrij.

    Just my 2 cents...
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt voor het melden Hans:)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dat is ook precies wat er staat en ook hoe ik er over denk.
     
  20. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Heren, inmiddels is er al veel discussie over de rugvlucht geweest, als iedereen hem zo goed kan vliegen als over praten dan zit het goed. Laten we daar naar streven, en of het nu links of rechtsom, heen of terug is maakt weinig uit. Echter de tekst is duidelijk en wordt in de toekomst duidelijker. rolrichting is bv "heen" linksom, 4 sec rugvlucht dan wordt "terug" dus rechtsom. Lijkt mij duidelijk. Trouwens doorrollen is moeilijker dan terugrollen, weleens geprobeerd en daarbij ook richtingsroer gebruikt?
    gr Richard

    Toch goed te horen dat het "leeft", zo houden we elkaar scherp
     

Deel Deze Pagina