F3A-B en C; vliegers laten inslapen, juryleden klonen, wat?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ik denk dat dit wel een ander topic verdient. @Winfried en consorten (;)); jullie hoeven niet alles zelf te bedenken; er zijn ook vliegers etc, hoe meer die voor jullie bedenken, hoe meer draagvlak.

Anyways.. het onderwerp.. wat, indien uberhaupt iets, moet er gebeuren met de B en C klasses. Hiermee doel ik natuurlijk op het probleem van 'aantal vluchten per dag' wat in de knel komt door het grote aantal vliegers wat er momenteel is.

Allereerst op korte termijn en praktisch niveau. Dit jaar gewoon afmaken zoals begonnen, denk niet dat daar nog veel keuze in is. Daar kunnen we dus kort over zijn. Je zou hooguit nog kunnen discusseren over de finaledag; toch maar de C piloten 2 vluchten en de B 3? Of beide 3, dan maar 1 keer langer doorhalen?

Volgend jaar.. als ik goed om mij heen luister, weet ik 2 vliegers die er volgend jaar in de C bij gaan komen en van nog 2 andere die potentieel zijn. Dat zou weer 4 extra piloten in de C klasse zijn. Nu zal er wat doorstroom vanuit de C naar de B zijn, maar vanwege het invliegen voor de A, zal de doorstroom naar A waarschijnlijk beperkt zijn. Conclusie van dit verhaal: het probleem wordt volgend jaar hopelijk groter. Ik zeg hopelijk, want dat betekent in elk geval wel dat de sport leeft en dat mensen er lol aan hebben, wat an sich toch goed nieuws is, dacht ik zo.

Er zijn een aantal oplossingen geopperd:

1) splitsen klasses; dus niet beide op 1 dag vliegen
2) vroeger starten / langer doorgaan
3) programma's korter maken

Hier wil ik zelf nog een andere oplossing aan toevoegen:
4) niet B & C op 1 dag, maar B en A op 1 dag. Of A combineren met 'de kleinste andere klasse'.

Goed.. optie 1; splitsen van klasses. Dit lijkt mij de mooiste oplossing, echter deze moet wel praktisch haalbaar zijn. Probleem daarbij is de jury en de beschikbaarheid van velden. De beschikbaarheid van velden kom ik op terug; wat betreft Jury; je zou kunnen overwegen om de C klasse door B klasse piloten te laten beoordelen, of om bijvoorbeeld voor de C klasse het aantal juryleden te verminderen. Als vergelijking; bij een voetbalwedstrijd van zondagmiddag-amateurs staat ook geen arbitrage van 6 man. Voordeel van splitsen vanuit jury oogpunt is wel dat je minder lang hoeft te zitten op 1 dag, immers dan is 3 vluchten van een klasse het max, tegenover nu 3+2 vluchten van 2 klasses. Bijkomend voordeel is dat bv. een 'uurtje regen', wat in Nederland toch voorkomt, geen vluchtverlies hoeft te betekenen; immers er is voldoende tijd beschikbaar.

Optie 2; vroeger starten / langer doorgaan. Vroeger starten is wat mij betreft geen optie. We zijn hier wel met een hobby bezig, niet met werk. Zoals het nu is, moet ik op de wedstrijddag om 7 uur m'n nest uit (let op: voor sommigen is dat zelfs vroeger, en hetzelfde geldt ook voor de jury). Langer doorgaan zou ik zelf geen problemen mee hebben, maar is uiteraard vanuit jury-oogpunt niet leuk; het is al een lange zit zoals het nu is. Daarbij leert de ervaring dat je na ~5 vluchten toch rond 5~6 uur 's middags uitkomt, dus zou je dan ook aan eten moeten gaan denken.

Optie 3: programma's inkorten. Denk dat we hier kort over kunnen zijn. Bij de B klasse zou dat heel misschien kunnen, maar dan nog win je daar geen uren mee. Wat mij betreft valt deze af.

Optie 4: zou misschien een noodoplossing voor volgend jaar kunnen zijn. Gewoon zorgen dat de dag waarop 2 klasses gevlogen worden, dat dat dan ook de kleinste klasses zijn. Dat zou volgend jaar mogelijk kunnen betekenen dat C en A op 1 dag moeten en B apart. De B is sowieso een beetje een constipatie-klasse, aangezien vrije doorstroom naar A niet mogelijk is. Als alle B vliegers blijven vliegen en de helft van alle huidige C vliegers binnen 2 jaar doorstroomt, dan zit je over 3 jaar met een B klasse met 20~25 deelnemers.

Eigenlijk vind ik alleen optie 1 een reeele optie, dus het splitsen van klasses. Daarbij spelen twee problemen; de juryleden en de velden. Zoals gezegd zou ik op de velden terugkomen.

Ik denk dat de KNVVL zich meer als een 'echte' sportbond moet gaan gedragen hierin. Dat houdt in dat het 'hosten' van een wedstrijd bijvoorbeeld nog interessanter gemaakt kan worden door een korting op de clubcontributie aan de KNVVL. Daarnaast ben ik van mening dat het inschrijfgeld voor de wedstrijden moet komen te vervallen. Als je voetbalt, hoef je ook niet voor elke wedstrijd te betalen. Ik denk dat je op deze manier clubs meer weet te interesseren in het hosten van wedstrijden. Door het splitsen van de klasses zal ook de veldbelasting lager worden; een normale klasse kan best om 3 uur 's middags klaar zijn, bij 3 vluchten.

Wat mij betreft is het competitieverband nu veel te klein tov het aantal vliegende mensen in NL. Hoeveel mensen beoefenen deze sport landelijk? En hoeveel nemen daarvan deel aan een wedstrijd?

Door zowel de opleidingen te professionaliseren als de wedstrijden, kan hier volgens mij een veel groter verband in gezet worden. Ik zit daarbij bv. ook te denken aan klasses waarbij 'volbloed kisten' domweg worden uitgesloten, om de drempel lager te krijgen.

Hiervoor is het, ik herhaal het nog maar eens, echt nodig dat de KNVVL zich meer als sportbond gaat opstellen en ook meer gaat doen aan het hele opleidingstraject zoals het er nu is.

Anyways; ik kan hier nog wel 3 pagina's over volkladderen maar dan krijgen we zo'n versplinterde discussie.. laten we eerst hier maar eens mee beginnen en dan kijken waar het schip strand.

Overigens; voor de SC leden; vat bovenstaande NIET op als kritiek. Wat ik het afgelopen jaar gezien heb is dat er hard gewerkt wordt om e.e.a. in goede banen te leiden en tot nu toe kan ik niet zeggen dat dat niet gelukt is. Dat is dus positief. Ik denk alleen dat er veel meer potentie zit in het 'wedstrijdvliegen' dan dat er nu uitgehaald wordt. Ik denk dat het tijd wordt dat competities meer 'bijeen geraapt' worden.

Je zou bv. ook kunnen overwegen om als KNVVL zelf een veld te regelen wat los staat van een club. Je bent hierbij niet gebonden aan grote steden, in het oosten zijn er bv. best geschikte velden te vinden. Als je daar dan _alle_ competities op gaat vliegen (heli, vliegtuig, zwever, enzovoort) dan is het velden-probleem opgelost. Maar goed, nu zit ik zelf weer dingen aan de discussie toe te voegen.. het is tijd dat anderen hun zegje gaan doen..

Laatste verzoek: houdt het constructief. Laat dus even het verleden rusten; al heeft de KNVVL collectief op je hoofd gepoept, dat zijn we in deze discussie even vergeten..

Ha Henri,

Compleet verhaal zeg.
Echter ik denk dat dit soort openbare discussies over hoe er bestuurd moeten worden eigenlijk niet op een forum thuis horen. Er worden door de commissie kunstvlucht vergaderingen gehouden en daar kan een ieder zijn mening geven en kan er gestuurd worden. Ook informeel kan er voldoende gecommuniceerd worden.
Discussies op dit soort plekken krijgen vaak zo'n 'afreken-smaakje'

hezik zei:
Daarnaast ben ik van mening dat het inschrijfgeld voor de wedstrijden moet komen te vervallen. Als je voetbalt, hoef je ook niet voor elke wedstrijd te betalen.
Bij de sportbonden betaal je ook voor deelname aan de competitie via je spelerskaart en de bondsafdracht. Bij de sporten faciliteert elke vereniging de thuiswedstrijden (beschikbaar stellen van zaal/veld, materiaal, ondersteuning)
Aangezien niet elke club wedstrijdvliegers heeft en velen niet wedstrijd vliegen is het logisch dat de wedstrijdvliegers de kosten hiervoor dragen en dat deze kosten niet collectief gedragen worden.

Ik denk juist dat een forum een uitgelezen mogelijkheid is om hier vrijelijk over te praten. Op deze manier kan iedereen eenvoudig zijn of haar standpunt ventileren, is er tijd om zaken eens uit te diepen, enzovoort. Juist door dit hier te houden, houdt je vergaderingen 'clean'. Ik begrijp dat de SC dit soort discussies an sich ook toejuicht. Het is allemaal wat laagdrempeliger dan een vergadering.

Wat betreft het financiele deel zie ik natuurlijk ook wel waar de haken en ogen zitten; ik zie het dan ook iets anders.. ik zou als KNVVL meer de 'sportbond' kant op willen; dus meer wedstrijdvliegen, veel meer dan nu.

Het staat elke club vrij om wedstrijdvliegers aan te leveren, graag zelfs. Met het beschikbaar stellen van een veld zou men korting op de KNVVL bijdrage krijgen.

Met een overkoepelende bond zul je moeten accepteren dat er resources gebruikt worden voor zaken waar jij misschien niets aan hebt. De KNVVL doet ook dingen voor clubs in Drente (ofzo) terwijl ik niet in drente woon.. toch betaal ik daar aan mee, dat idee.

Het hele idee er achter is het stimuleren van het wedstrijdvliegen. Ik zie een landelijke competitie voor mij, gebaseerd op clubcompetities, clubs die tegen elkaar strijden, enzovoort.

Ik hoor nu nog teveel dat mensen een paar jaar modelvliegen en dan wat anders gaan doen. Dat komt door een gebrek aan een doel. Een beetje rondvliegen hebben de meeste na verloop van tijd wel gezien. Hier kan het wedstrijdvliegen verandering in brengen.

Bij praktisch elke sport in NL is er een eraan gekoppelde competitie. Het is ook vrij normaal dat iedereen aan die competitie meedoet, op zijn eigen manier. Die kant zouden we met vliegen ook meer op moeten gaan; de KNVVL moet haar leden voorzien van doelen; dingen om te doen met deze sport.

Hierbij kun je denken aan een brevettensysteem wat niet ophoudt bij het Brevet A.. vergelijkbaar met dansscholen zou je 'vaardigheidsbrevetten' kunnen invoeren voor als men een bepaald programma kan afwerken, enzovoort.

Ik denk dat de KNVVL op dit gebied nu alles teveel in handen van de clubs laat. Dit heeft als nadeel dat het allemaal verspliterd is, maar ook dat mensen twijfels plaatsen bij het nut van een KNVVL.

Bij praktisch elke sport in NL is er een eraan gekoppelde competitie. Het is ook vrij normaal dat iedereen aan die competitie meedoet, op zijn eigen manier. Die kant zouden we met vliegen ook meer op moeten gaan; de KNVVL moet haar leden voorzien van doelen; dingen om te doen met deze sport.

Dan stap ik direct uit de club en ga op het veldje ernaast staan wildvliegen.

En een doel om voor te vliegen heb ik ook al vele jaren en dat is lol hebben en afreageren van stress en spanning.

Maak niet de fout om mensen te gaan verplichten om de een of andere competitie te moeten gaan doen met hun hobby/sport.

Dat er een wedstrijd groep is prima, en dat zal ik ook wel op mijn manier steunen, zolang de wedstrijd mannen met beide benen op de grond blijven en niet naast hun schoenen gaan lopen.

maar terug :ontopic:

Een jury opleiding hoeft niet lang te duren. Dit zou trouwens elke wedstrijd vlieger moeten kunnen doen. Dan kun je de vliegers van de A groep laten jureren bij de b en c groep. Je hebt dan ineens veel meer jury leden. Daarnaast kunnen de B vliegers als schrijver fungeren bij de A en C groep en de vliegers van de C groep bij de A en B groep en zo opgeleid worden tot volwaardig jurylid. Het jurylid waarvoor je schrijft moet dan wel na elke vlucht met de schrijver alles nog eens doorspreken zodat de schrijver weet waarom er punten verloren zijn.

Theo Coenen zei:
Maak niet de fout om mensen te gaan verplichten om de een of andere competitie te moeten gaan doen met hun hobby/sport.

Het was zeker niet mijn bedoeling dingen te gaan verplichten, natuurlijk niet. Plezier er aan hebben moet centraal staan. Ik wil het alleen fors laagdrempeliger maken. Op dit ogenblik is een wedstrijdvlieger bij een club (als er al een is) een uitzondering; rare eend in de bijt. Dat zou wat mij betreft best anders mogen.

Via het brevettensysteem is een andere mogelijkheid; niets verplicht, maar je kunt 'doorleren' en middels brevetten laten zien wat je gedaan hebt. Voor jeugd ook veel leuker denk ik.

Dat er een wedstrijd groep is prima, en dat zal ik ook wel op mijn manier steunen, zolang de wedstrijd mannen met beide benen op de grond blijven en niet naast hun schoenen gaan lopen.

Niemand moet naast z'n schoenen gaan lopen, dus ook de wedstrijdvliegers niet. Zie ik ook niet echt gebeuren overigens? Tot nu toe valt het mij juist in positieve zin op hoe open en toegankelijk iedereen is.

Hoewel ik (nog, ik sluit niets uit :D) niet meedoe met de wedstrijden is het opsplitsen van een jury/wedstrijddag niet handig. Juryleden zijn personen en die hebben elke dag een andere stemming. Objectiviteit kan je nastreven, maar is niet mogelijk. Er blijft altijd een stukje subjectiviteit bestaan. Dit is overigens geen negatieve klank naar de jury toe, meer een waarneming van het ras mens.
Het opsplitsen kan daardoor gevolgen hebben op de beoordeling. Beter is dus een volledige klasse op 1 dag vliegen. Optie 4 dus eigenlijk.

Arvid, ik denk dat je het niet (helemaal) begrepen hebt, bij splitsen denken we aan het splitsen van B en C, dus B vliegt gewoon 3 rondes op een bepaalde dag, en C ook 3 rondes op weer een andere dag....

Grt.

Back